Tuesday, July 8, 2014

ရိုဇာဟ္ႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ မတ္စ္အလာမ်ားႏွင့္ အေမးအေျဖမ်ား (၁)


ဗိစ္မိလႅာဟိရ္ရဟ္မားန္နိရ္ရဟီးမ္

(၁) မဆ္အလဟ္
ရုိဇဟ္ေစာင့္ထိန္းရာ၌ ႏႈတ္မွေပၚလြင္ထင္ရွားစြာ နိယသ္ျပဳရန္ အေရးမႀကီးပါ။ စိတ္မွရည္စူးျခင္းျဖင့္ပင္ လုံေလာက္သည္။ စဟ္ရီစားျခင္းပင္လွ်င္ နိယသ္ျပဳျခင္း၏ကုိယ္စားျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ စဟ္ရီအားရုိဇာထားရန္ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္သာစားျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ စဟ္ရီအခ်ိန္၌ စားတတ္သည့္အက်င့္ရွိသူမ်ား (သုိ႔မဟုတ္) စဟ္ရီစားၿပီး ရုိဇာမထားေလ့ရွိသူမ်ားအတြက္မူ စဟ္ရီစားျခင္းသည္နိယသ္၏ကုိယ္စားမျဖစ္ပါ။ (အိလ္မုလ္ဖိကဟ္က်မ္း၊ တြဲ-၃၊စာ-၁၈)

(၂) မဆ္အလဟ္ 
ရွရီအသ္တရားေတာ္တြင္ ရုိဇာ၏အခ်ိန္မွာ စုဗ္ဟိဆြာဒစ္က္(အာရုဏ္ဦး) အခ်ိန္မွစတင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စုဗ္ဟိဆြာဒစ္က္(အာရုဏ္ဦး) အခ်ိန္မေရာက္ေသးသေရြ႕စားေသာက္ျခင္းအားလုံးျပဳပုိင္သည္။ အခ်ိဳ႕ပုဂၢဳိလ္မ်ားသည္ ညဥ့္ဦးယံတြင္ပင္ စဟ္ရီစားေသာက္ၿပီး နိယသ္ျပဳၿပီးသည့္ေနာက္ စားျခင္းေသာက္ျခင္း မျပဳပုိင္ေတာ့ဟု ယူဆၾကသည္။ ဤသုိ႔ထင္ျမင္ယူဆျခင္းမွား၏။ စုဗ္ဟိဆြာဒစ္က္ (အာရုဏ္ဦး) အခ်ိန္မေရာက္သေရြ႕ နိယသ္ျပဳၿပီးသည္ျဖစ္ေစ မျပဳရေသးသည္ျဖစ္ေစ စားျခင္းေသာက္ျခင္းပုိင္သည္။(ဘဟရွ္သီေဇဝရ္က်မ္း၊ တြဲ-၃၊စာ-၃)

(၃) မဆ္အလဟ္
စဟ္ရီစားျခင္းစြႏၷသ္ျဖစ္သည္။ မဆာလွ်င္လည္း အနည္းဆုံးစြန္ပလြန္သီး စေသာသစ္သီးဝလံမ်ား(သုိ႔မဟုတ္) အျခားစားေသာက္ဖြယ္ရာတစ္ခုခုအား အနည္းငယ္စားေသာက္လုိက္ရမည္။ စားရန္ မည္သည့္အရာမွ်မရွိလွ်င္လည္း ေရေသာက္လုိက္ပါ။ စဟ္ရီမစားဘဲ ထ၍ ကြမ္းယာစားလုိက္လွ်င္လည္း စဟ္ရီစားျခင္း၏အက်ိဳးကုသုိလ္ ရရွိမည္။(ဘဟရွ္ေဇဝရ္တြဲက်မ္း၊ တြဲ-၃၊စာ-၁၄)(ေဘဒါယဟ္က်မ္း၊ တြဲ-၁၊ စာ-၂၀၅)

(၄) ဓမၼသတ္ အေမး/အေျဖ
အေမး။ အခ်ိဳ႕သူတုိ႔သည္ စဟ္ရီအခ်ိန္ကုိမသိၾကဘဲ အဇာန္ဆုိသံမၾကားရမခ်င္း စားေသာက္ေနတတ္ၾက၏။ ထုိသုိ႔ျပဳျခင္းမည္သုိ႔ပါနည္း။


အေျဖ။ စုဗ္ဟိဆြာဒစ္က္(အာရုဏ္ဦး) အခ်ိန္လြန္သြားလွ်င္(စဟ္ရီခ်ိန္ကုန္ဆုံးသြားလွ်င္)အဇာန္ဆုိသည္ျဖစ္ေစ၊ မဆုိရေသးသည္ျဖစ္ေစ စားျခင္းေသာက္ျခင္းမပုိင္ေတာ့ပါ။ အထူးသတိထားရန္ လုိအပ္ပါသည္။ (ဖသာဝါဒါရုလ္အုလူးမ္က်မ္း၊တြဲ-၆၊ စာ-၃၄၅)

(၅) ဓမၼသတ္ အေမး/အေျဖ
အေမး။ အဇာန္ဆုိလုိက္သည္ႏွင့္ စဟ္ရီစားျခင္းအားစြန္႔လႊတ္လုိက္ေသာ္လည္း ပါးစပ္တြင္း၌ရွိေနေသာ ထမင္းလုုပ္ကုိမ်ိဳခ်ၿပီး ေရေသာက္လုိက္လွ်င္ ၎၏ရုိဇဟ္ပုိင္ပါသလား။ 

အေျဖ။ စဟ္ရီခ်ိန္ကုန္ဆုံးၿပီးမွ အဇာန္ဆုိေၾကာင္းယူဆခ်က္မ်ားလွ်င္ ရုိဇာပုိင္မည္မဟုတ္္ပါ။ (စဟ္ရီခ်ိန္ကုန္ဆုံးၿပီးမွ အဇာန္ဆုိျခင္းဟုတ္/ မဟုတ္) သံသယျဖစ္လွ်င္ ထုိအခ်ိန္၌စားျခင္းေသာက္ျခင္း မကၠရူဟ္ျဖစ္သည္။ ရုိဇာပုိင္သြားမည္။ (အမ်ားအားျဖင့္ စဟ္ရီခ်ိန္ကုန္ဆုံးၿပီးမွ အဇာန္ဆုိေလ့ရွိသည္ကုိ အထူးသတိျပဳအပ္သည္။) (အဟ္စႏုလ္ဖသာဝါပါက်မ္း၊တဲြ-၄၊ စာ-၄၃၂)

(၆) မဆ္အလဟ္
လူတစ္ဦးသည္ အိပ္ရာမွႏုိးထလာၿပီး စဟ္ရီစားရန္အခ်ိန္က်န္ရွိေသးသည္အထင္ႏွင့္ စဟ္ရီစားလုိက္၏။ ၿပီးမွ စဟ္ရီအခ်ိန္ကုန္သြားခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရလွ်င္ ၎၏ရုိဇာအထမေျမာက္ပါ။ ကဇြာေစာင့္ရမည္။ ကဖြာရဟ္ဝါဂ်စ္မျဖစ္ပါ။ သုိ႔ရာတြင္ ရုိဇဟ္မရသည့္တုိင္ ေနဝင္ခ်ိန္ထိ ရုိဇာေစာင့္သူမ်ားကဲ့သုိ႔ မစားမေသာက္ဘဲေနရမည္။
ေနဝင္သြားၿပီအထင္ႏွင့္ဝါေျဖလုိက္ရာ ၿပီးမွျပန္လည္၍ေနထြက္လာလွ်င္ (ဝါေျဖခ်ိန္က်ၿပီအထင္ႏွင့္ဝါေျဖလုိက္ရာ ၿပီးမွအခ်ိန္မက်ေသးေၾကာင္းသိရလွ်င္) ၎၏ရုိဇာပ်က္၏။ ကဇြာေစာင့္ရမည္။ ကဖြာရဟ္ဝါဂ်စ္ဗ္ျဖစ္ပါ။ ျပန္လည္ေနမဝင္သေရြ႕စားျခင္းေသာက္ျခင္းမပုိင္ပါ။ (ဘဟရွ္ေဇဝရ္တြဲက်မ္း၊တြဲ-၃ စာ-၁၄) (ေဘဒါယဟ္က်မ္း၊တြဲ-၁၊ စာ-၂၀၅)

(၇) ဓမၼသတ္ အေမး/အေျဖ 
အေမး။ စဟ္ရီမစားဘဲရုိဇဟ္ေစာင့္ပုိင္ပါသလား။ 

အေျဖ။ ရုိဇဟ္အတြက္ စဟ္ရီစားျခင္းမုစ္သဟဗ္ျဖစ္သည့္အတြက္ စဟ္ရီမစားလွ်င္လည္း ရုိဇာအထေျမာက္သည္။ (ဖသာဝါဒါရုလ္အုလူးမ္က်မ္း၊တြဲ-၆၊ စာ၄၉၆)
စဟ္ရီစားရန္မႏုိးဘဲ အခ်ိန္ကုန္သြားလွ်င္စဟ္ရီမစားဘဲရုိဇာထားရမည္။ စဟ္ရီလြတ္သြား၍ ရုိဇာလႊတ္လွ်င္ သတၱိမဲ့သူျဖစ္၏။ ႀကီးေလးေသာအျပစ္ထုိက္မည္။ (ဘဟရွ္ေဇဝရ္တြဲက်မ္း၊တြဲ-၃ စာ-၁၄)

(၈) ဓမၼသတ္ အေမး/အေျဖ
အေမး။ ရမဇာန္လျမတ္တြင္ စဟ္ရီစားၿပီးေနာက္ မိမိဇနီးႏွင့္ေပါင္းသင္းဆက္ဆံႏုိင္ပါသလား။ ဆက္ဆံၿပီးေနာက္ ေရခ်ိဳးရန္အခ်ိန္သည္ မည္သည့္အခ်ိန္အထိျဖစ္ပါသနည္း။ 

ေျဖ။ ရမဇာန္လျမတ္၌ စဟ္ရီစားၿပီးေနာက္ စုဗ္ဟိဆြာဒစ္က္(အာရုဏ္ဦး)အခ်ိန္မေရာက္ေသးလွ်င္ (စဟ္ရီခ်ိန္မကုန္ဆုံးေသးလွ်င္) မိမိဇနီးႏွင့္ေပါင္းသင္းဆက္ဆံႏုိင္သည္။ သုိ႔ေသာ္ စဟ္ရီခ်ိန္မကုန္ဆုံးမီဆက္ဆံမႈၿပီးရမည္။ စဟ္ရီခ်ိန္ေက်ာ္လြန္ၿပီးမွ ေရခ်ိဳးလွ်င္လည္းအေၾကာင္းမဟုတ္။ ရုိဇဟ္ကုိလည္းမထိခုိက္ပါ။ (ဖသာဝါဒါရုလ္အုလူးမ္က်မ္း၊တြဲ-၆၊ စာ၄၉၆) (ဘဟဝါလာေရမိရွ္ကားသ္က်မ္း၊ စာ-၁၇၄)

(၉) ဓမၼသတ္ အေမး/အေျဖ
အေမး။ ရမဇာန္လျမတ္၌ စဟ္ရီစားၿပီးသည့္ေနာက္ ဖဂ်ရ္အခ်ိန္၌ျပန္ႏုိးမည္ကုိ သံသယရွိလွ်င္ ဖဂ်ရ္၏ပထမအခ်ိန္မွာပင္ နမာဇ္ဝတ္ျပဳလုိက္လွ်င္ပုိင္ပါသလား။ ထုိအခ်ိန္၌ပင္ အဇာန္ဆုိၿပီး ဂ်မာအသ္ျဖင့္ဝတ္ျပဳလုိက္ျခင္း မည္သုိ႔ပါနည္း။


အေျဖ။ ရမဇာန္လျမတ္၌ စဟ္ရီစားၿပီး ဖဂ်ရ္အခ်ိန္ဝင္သည္ႏွင့္ ဂ်မာအသ္လည္း မ်ားျပားစြာရွိေနလွ်င္ ပုံမွန္အခ်ိန္ကုိေစာင့္ဆုိင္းျခင္းျဖင့္ ဂ်မာအသ္လြတ္ႏုိင္လွ်င္(သို႔မဟုတ္) ကဇြာျဖစ္သြားမည္ကုိ စုိးရိမ္ရလွ်င္ဖဂ်ရ္၏ပထမအခ်ိန္မွာပင္ ဂ်မာအသ္ျဖင့္ဝတ္ျပဳျခင္းအေကာင္းဆုံးျဖစ္သည္။ (ဖသာဝါမဟ္မူဒီယဟ္က်မ္း၊ တြဲ-၁၊ စာ-၁၆၂)

(၁ဝ) မဆ္အလဟ္ 
လူတစ္ဦးသည္ ရုိဇာထားလ်က္ႏွင့္ ေမ့ေလ်ာ့ၿပီးစားေသာက္မိလွ်င္(သုိ႔မဟုတ္)မိမိဇနီးသည္ႏွင့္ ဆက္ဆံမႈျပဳမိလွ်င္ ရုိဇာမပ်က္ပါ။ ေမ့ေလ်ာ့၍ ဗုိက္အျပည့္စားေသာက္မိသည္ျဖစ္ေစ၊ အႀကိမ္ႀကိမ္စားေသာက္မိသည္ျဖစ္ေစ၊ ရုိဇာမပ်က္ပါ။ (ဘဟရွ္ေဇဝရ္တြဲက်မ္း၊တြဲ-၃ စာ-၁၄) (ဘဟဝါလာေရကူဒူရီက်မ္း၊ စာ-၄၅)

(၁၁) မဆ္အလဟ္
ရုိဇာထားေနစဥ္ မ်က္စိ၌စုရ္မဟ္တားျခင္း၊ ဦးေခါင္းတြင္ ဆီလိမ္းျခင္း။ အေမႊးအႀကဳိင္မ်ားသုတ္လိမ္း၍ ရႈျခင္းမ်ား ျပဳပုိင္သည္။ ရုိဇာအားမထိခုိက္ပါ။ အကယ္၍ စုရ္မဟ္ထည့္ၿပီးေနာက္ တံေတြး(သုိ႔မဟုတ္)ႏွပ္ေခ်းထဲ၌ စုရ္မဟ္၏အေရာင္အဆင္းမ်ာ းသက္ေရာက္လွ်င္လည္းရုိဇာမပ်က္ပါ။ မကၠရူဟ္ပင္မျဖစ္ပါ။ (ဘဟရွ္ေဇဝရ္တြဲက်မ္း၊တြဲ-၃ စာ-၁၀) (ဘဟဝါလာေရကူဒူရီက်မ္း၊ စာ-၄၅)

(၁၂) မဆ္အလဟ္
အိပ္ေပ်ာ္ေနစဥ္ "အိဟ္သိလာမ္" (အိပ္မက္မက္၍သုက္ရည္ထြက္သြားျခင္း) ျဖစ္ၿပီး ေရမခ်ိဳးဘဲရုိဇဟ္ထားလုိက္လွ်င္လည္း ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ (အိလ္မုလ္ဖိကဟ္က်မ္း၊ တြဲ-၃၊ စာ-၃၁)

(၁၃) မဆ္အလဟ္
အေမႊးအႀကိဳင္မ်ားႏွင့္ ႏွင္းဆီစေသာပန္းမ်ား၏ အနံ႔ကုိရႈရိႈက္ျခင္း၊ ကုိယ္မသန္႔သည့္အေျခအေနျဖင့္ တစ္ေန႔လုံးေရမခ်ိဳးဘဲေနျခင္းျဖင့္ ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ (တစ္ေန႔လုံးေရမခ်ိဳးဘဲေနျခင္းေၾကာင့္ နမာဇ္ပ်က္ကြက္ျခင္းအေပၚ သီးျခားအျပစ္ထုိက္မည္) (ကိသာဘုလ္ဖိကဟ္က်မ္း၊ တြဲ-၁၊ စာ-၉၁၉)

(၁၄) ဓမၼသတ္ အေမး/အေျဖ
အေမး။ ရုိဇဟ္ထားလ်က္ရွိေနစဥ္ ႏွာေခါင္းေသြးလွ်ံရာ၌ တံေတြး၌ပင္ေသြးမ်ားေတြ႕ရွိေနရပါက ရုိဇဟ္ပ်က္သြားပါသလား။

အေျဖ။ ဝမ္းဗုိက္အတြင္းသုိ႔ ေသြးမ်ားမေရာက္သေရြ႕ရုိဇဟ္ကုိမည္သုိ႔မွ်မထိခုိက္ပါ။ (ဖသာဝါဒါရုလ္အုလူးမ္က်မ္း၊တြဲ-၆၊ စာ-၄၀၆)

(၁၅) မဆ္အလဟ္
နားအတြင္းသုိ႔ အလုိအေလ်ာက္ (သုိ႔မဟုတ္) တမင္သက္သက္ေရဝင္ေစျခင္းျဖင့္ ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ နားအတြင္း၌ဆီထည့္လုိက္လွ်င္မူ ဆီသည္ဝမ္းဗုိက္အတြင္းသုိ႔ေရာက္သြားပါက ရုိဇဟ္ပ်က္သည္။ (အိလ္မုလ္ဖိကဟ္က်မ္း၊ တြဲ-၃၊ စာ-၃၂)

(၁၆) မဆ္အလဟ္
ခႏၶာကုိယ္၌လိမ္းေသာဆီသည္ ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ ေခၽြးထြက္ေပါက္မ်ားမွ ဝင္ေရာက္သြားသည့္အတြက္ ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ အလားတူ ေရခ်ိဳးျခင္းျဖင့္ ခ်မ္းေအးမႈျဖစ္ေပၚလာလွ်င္လည္း ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ ထုိနည္းတူ မ်က္စိအတြင္း၌ ေဆးထည့္ျခင္းျဖင့္ ၎ေဆး၏အရသာသည္ လည္ေခ်ာင္း၌ သက္ေရာက္စူးရွမႈရွိလွ်င္လည္း ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ (ဖသာဝါအာလမ္ဂီရီက်မ္း၊ တြဲ-၂၊ စာ-၁၈)

(၁၇) မဆ္အလဟ္
ပလုတ္က်င္းၿပီးသည့္အခါ ပါးစပ္အတြင္း ေရစုိဓာတ္မ်ားက်န္ရစ္ခဲ့ရာ ၎ေရကုိမိ်ဳခ်ျခင္းျဖင့္ ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ သုိ႔ေသာ္ စည္းကမ္းခ်က္မွာ ပလုတ္က်င္းၿပီးေနာက္ တစ္ႀကိမ္ႏွစ္ႀကိမ္ တံေတြးေထြး၍ ထုတ္ပစ္လုိုက္ရမည္။ ထုိသုိ႔ေထြးထုတ္လုိက္ျခင္းျဖင့္ ပါးစပ္အတြင္းရွိ ေရမ်ားမက်န္ရွိေတာ့ဘဲ စြတ္စုိမႈသာက်န္ရွိေနမည္ျဖစ္ရာ ဤမေျပာပေလာက္ေသာ စြတ္စုိမႈျဖင့္ မည္သုိ႔မွ်မထိခုိက္ပါ။ (အိလ္မုလ္ဖိကဟ္က်မ္း၊ တြဲ-၃၊ စာ-၃၂)

(၁၈) မဆ္အလဟ္
ရုိဇဟ္ထားေနစဥ္ ႏွာေခါင္းအတြင္းမွ ႏွာရည္အား ရႈိက္ၿပီးစုပ္ယူမိရာ လည္ေခ်ာင္းသုိ႔တုိင္ေရာက္ရွိ သြားလွ်င္လည္း ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ ထုိ႔အတူ ပါးစပ္အတြင္းမွ အာရည္ႏွင့္တံေတြးအား မ်ိဳခ်ျခင္းျဖင့္လည္း ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ (ဘဟရွ္ေဇဝရ္တြဲက်မ္း၊တြဲ-၃ စာ-၁၂) (အာလမ္ဂီရီက်မ္း၊ တြဲ-၁၊ စာ-၂၇၈)

(၁၉) မဆ္အလဟ္
ရုိဇဟ္ရွိေနခုိက္၌ တံေတြးႏွင့္အာရည္ကုိ မ်ိဳခ်ျခင္း (သုိ႔မဟုတ္) သြားၾကား၌ ညႇပ္လ်က္က်န္ေနခဲ့ေသာ အစာကုိ မ်ိဳခ်လုိက္ျခင္းျဖင့္ ရုိဇဟ္ ထိခုိက္မႈမရွိပါ။ သိလ်က္ႏွင့္တမင္လုုပ္လွ်င္လည္း ရုိဇဟ္ပုိင္သည္။
** သုိ႔ရာတြင္ ညႇပ္လ်က္က်န္ေနခဲ့ေသာ ယင္းအစာမွာ မ်ားျပားသည္ဟု ဆုိႏုိင္လွ်င္ ရည္ရြယ္လွ်က္ျဖစ္ေစ (သုိ႔မဟုတ္) မရည္ရြယ္ဘဲ မ်ိဳခ်သည္ျဖစ္ေစ ရုိဇဟ္ပ်က္သြားမည္။ (ကိသာဘုလ္ဖိကဟ္က်မ္း၊ တြဲ-၁၊ စာ-၉၂၀)

(၂ဝ) မဆ္အလဟ္
သြားၾကားတြင္ အသားမွအေၾကာစကေလးမ်ား စသည္တုိ႔ ညႇပ္ေနတတ္ရာ ၎အားရွင္းသြားေစရန္ သြားၾကားထုိး၍ ထုတ္လုိက္သည့္အခါ ၎အေၾကာစမ်ားအား အျပင္သုိ႔မထုတ္မိဘဲ မေတာ္တဆ အလုိအေလ်ာက္ လည္ေခ်ာင္းတြင္းသုိ႔ ဝင္ေရာက္သြားလွ်င္ ဝင္သြားေသာ အသားစ၏ ပမာဏကုိ ၾကည့္ရမည္။ ကုလားပဲလုံးထက္ ငယ္ပါကရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ ကုလားပဲလုံး(သို႔မဟုတ္) ထုိ႔ထက္ႀကီးပါကရုိဇာ ပ်က္သြားသည္။ သုိ႔ေသာ္ သြားၾကားမွအစာအား ပါးစပ္အျပင္သုိ႔ ထုတ္ၿပီးမွ ျပန္ထည့္၍ မိ်ဳခ်ျခင္းျဖစ္မူ ကုလားပဲလုံးခန္႔ ရွိသည္ျဖစ္ေစ ထုိ႔ထက္ပင္ ေသးငယ္သည္ျဖစ္ေစ ရုိဇဟ္ပ်က္သြားသည္။ (ဘဟရွ္ေဇဝရ္တြဲက်မ္း၊တြဲ-၃ စာ-၁၁) (ဘဟဝါလာေရအာလမ္ဂီရီ၊ တြဲ-၁ စာ-၂၀၈)

(၂၁) မဆ္အလဟ္
(ရုိဇဟ္ရွိစဥ္) မီးေသြးခဲအားဝါး၍ သြားတုိိက္ျခင္း၊ သြားတုိက္ေဆးျဖင့္ သြားတုိက္ျခင္း မကၠရူျဖစ္သည္။ ထုိအရာမ်ား လည္ေခ်ာင္းတြင္းသုိ႔ ဝင္ေရာက္သြားပါက ရုိဇာပ်က္သြားသည္။ မိစ္ဝါးက္ (တံပူ) ျဖင့္ သြားတုိက္ရာတြင္ မိစ္ဝါးက္ဆုိေနသည္ျဖစ္ေစ၊ ေျခာက္ေနသည္ျဖစ္ေစပုိင္သည္။ မိစ္ဝါးက္သည္ တမာရုိးျဖစ္လွ်င္ ၎၏ခါးသက္ေသာ အရသာသည္ ပါးစပ္တြင္း သက္ေရာက္ပါကလည္း မကၠရူမျဖစ္ပါ။ (ဘဟရွ္ေဇဝရ္တြဲက်မ္း၊တြဲ-၃ စာ-၁၃) (မရာကိရလ္ဖလာဟ္၊ စာ-၂၁၀)

(၂၂) မဆ္အလဟ္
အလုိအေလ်ာက္ ေအာ့အန္ရာ၌ နည္းသည္ျဖစ္ေစ၊ မ်ားသည္ျဖစ္ေစ ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ သုိ႔ရာတြင္ အန္ေအာင္ တမင္လုပ္ျခင္းျဖစ္လွ်င္ ပါးစပ္အျပည့္အန္ပါက ရုိဇဟ္ပ်က္မည္။ ထုိ႔ထက္နည္းလွ်င္ ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ အလားတူ အနည္းငယ္မွ်သာ အန္ၿပီး အလုိအေလ်ာက္ လည္ေခ်ာင္းအတြင္းသုိ႔ ျပန္ဝင္သြားလွ်င္လည္း ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ သုိ႔ရာတြင္ တမင္မ်ိဳခ်လုိက္လွ်င္ကား ရုိဇဟ္ပ်က္သြားမည္။ (ဘဟရွ္ေဇဝရ္တြဲက်မ္း၊တြဲ-၃ စာ-၁၂) (ဘဟဝါလာေရဖသာဝါ ဟင္ဒီယာက်မ္း၊ တြဲ-၁၊ စာ-၂၀၂)

(၂၃) မဆ္အလဟ္
ျမင္ရုုံျဖင့္ (သို႔မဟုတ္) ေတြးေတာမိျခင္းျဖင့္ မနီ (သုတ္ရည္) ထြက္ျခင္းျဖစ္လွ်င္ ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ အိဟ္သိလာမ္ (အိပ္မက္မက္၍ သုတ္ရည္ထြက္ျခင္း) ေၾကာင့္ ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ (ကူဒူရီက်မ္း၊ စာ-၄၅)

(၂၄) ဓမၼသတ္ အေမး/အေျဖ
အေမး။ ရမ္ဇာန္လ၌ ေရခ်ိဳးရန္တာဝန္ထုိက္သူသည္ စဟ္ရီခ်ိန္ကုန္ဆုံးၿပီးမွ ေရခ်ိဳးလွ်င္ ရုိဇာကုိထိခုိက္ပါသလား။
အေျဖ။ ရုိဇာကုိ မည္သို႔မွ် ထိခုိက္မႈမျဖစ္ပါ။ (ဖသာဝါဒါရုလ္အုလူးမ္က်မ္း၊တြဲ-၆၊ စာ-၄၁၄) (ဒုရ္ေရမုခ္သားရ္က်မ္း၊တြဲ-၂၊စာ- ၁၃၈)

(၂၅) မဆ္အလဟ္
ျမက္ေျခာက္စသည့္ ေသးငယ္သည့္အရာမ်ားအား နားအတြင္းသုိ႔ထည့္ျခင္းျဖင့္ ရုိဇဟ္ပ်က္သြားမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ နား၏အတြင္းပုိင္းသည္ တရားေတာ္အရ ဝမ္းဗုိက္၏အမိန္႔တြင္ ပါဝင္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ (ကိသာဘုလ္ဖိကဟ္က်မ္း၊ တြဲ-၁၊ စာ-၉၂၂)

** မွတ္ခ်က္။ ဤအမိန္႔သည္ နား၏အတြင္းပုိင္းႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာ အမိန္႔ျဖစ္သည္။ နားအယားေျဖျခင္း၊ နားၾကပ္ျခင္းတုိ႔မွာ နား၏အျပင္ပုိင္းတြင္သာ ျပဳလုုပ္ၾကသည္ျဖစ္ရာ ဤသည္ႏွင့္ပတ္သက္၍ မဇြာဟစ္ရ္ဟတ္က္ဂ်ဒီးဒ္က်မ္း၌ ေအာက္ပါမဆ္အလဟ္ ေဖာ္ျပထားသည္။
**မ်က္ေျခာက္(သုိ႔မဟုတ္) ေသးငယ္ေသာအရာမ်ားျဖင့္ နားၾကပ္ရာ၌ ထုိအရာေပၚတြင္ နားအတြင္းမွ အညစ္အေၾကး (နားဖာေခ်း) မ်ားေပက်ံေနလွ်င္လည္း ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ ထပ္မံ၍ အႀကိမ္ႀကိမ္ျပဳလုပ္လွ်င္လည္း ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ (မဇြာေဟေရဟပ္က္ဂ်ဒီးဒ္က်မ္း၊ တြဲ-၂၊ စာ-၁၇)

ရမဇာန္လျမတ္အထူးထုတ္ အလ္မီဇားန္စာေစာင္မွ ျပန္လည္ေကာက္ႏႈတ္တင္ျပပါသည္။
(အလ္မုဖီးဒ္)
Website: http://aaitee.blogspot.com
Facebook: http://www.facebook.com/almufeed.mm
Email: haroonrangoni@gmail.com
google တြင္ရွာရန္ “ အလ္မုဖီးဒ္ ” ဟု ျမန္မာလိုရိုက္၍ရွာပါ။
မိမိဖုန္းထဲတြင္ ျပန္လည္ဖတ္ရႈရန္ သိမ္းထားလိုပါက Simple Islam.apk ဖုိင္ကို ေဒါင္းလုတ္ဆြဲျပီး Install လုပ္ထားပါ။