(၃၉) ဓမၼသတ္ အေမး/အေျဖ
ေမး။ ရုိဇဟ္ရွိသည့္အခ်ိန္၌ လက္ေမာင္း(သို႔မဟုတ္) ခႏၶာကုိယ္ အစိတ္အပုိင္းတစ္ေနရာအား ေဆးထုိးျခင္းျဖင့္ရုိဇဟ္ ပ်က္ပါ သလား။
ေျဖ။ ေဆးထုိးျခင္းျဖင့္ ရုိဇဟ္ မပ်က္ပါ။ (ဖသာဝါဒါရုလ္အုလူးမ္က်မ္း၊တြဲ-၆၊စာ-၄၀၇)
ေမး။ ရုိဇဟ္ရွိသည့္အခ်ိန္၌ လက္ေမာင္း(သို႔မဟုတ္) ခႏၶာကုိယ္ အစိတ္အပုိင္းတစ္ေနရာအား ေဆးထုိးျခင္းျဖင့္ရုိဇဟ္ ပ်က္ပါ သလား။
ေျဖ။ ေဆးထုိးျခင္းျဖင့္ ရုိဇဟ္ မပ်က္ပါ။ (ဖသာဝါဒါရုလ္အုလူးမ္က်မ္း၊တြဲ-၆၊စာ-၄၀၇)
" ရုိဇာရွိလ်က္ ေဆးထုိးျခင္း၊ ဂလူးကုိ႔စ္ႏွင့္ ေသြးသြင္းျခင္း"
ေဆးထုိးျခင္း၊ ေသြးသြင္းျခင္း၊ (အေၾကာမွတစ္ဆင့္) ေဆးေရာက္ရွိေစျခင္းတုိ႔သည္ ရုိဇာပ်က္ေစေသာ အရာမ်ားမဟုတ္ပါ။ ေသြးေၾကာမ်ားမွ တစ္ဆင့္ေရာက္ေစေသာ " ဂလူးကို႔စ္" စသည့္အမ်ိဳးအစားမ်ား သည္လည္း ဤအတုိင္းသာျဖစ္သည္။ (ဂ်ဒီးဒ္ဖစ္ကဟီးမစာအစ္လ္-တြဲ-၁၊စာ-၉၆)
ေဆးထုိးျခင္း ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အုိလမာေအေဒယုိဗနဒ္၏ "ဖသ္ဝါ" ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ဆြလႅာဟုအလုိင္ေဟဝပ္စလာမ္ ၏ အခါသမယ၌ ေဆးထုိးျခင္း၊ ေဆးသြင္းျခင္းမ်ား မရွိခဲ့ပါ။ မုဂ်္သဟစ္ဒ္ အိမာမ္ႀကီးမ်ား၏ ေခတ္အခါ၌လည္း မရွိခဲ့ေသးပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤကိစၥႏွင့္စပ္လ်ဥ္းေသာ ဟဒီးဆ္မ်ား မရရွိသည့္အတြက္ သာသနာ့ေခါင္းေဆာင္ပညာရွင္ႀကီးတုိ႔က ဖိကဟ္၏ဥပေဒႏွင့္ အရႈအျမင္မ်ားအေပၚသုံးသပ္၍ ေဆးထုိးျခင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္းေသာ တရားေတာ္၏အမိန္႔ကုိ (ဤသို႔) သိရွိေစခ့ဲၾကသည္။
ဥပမာ - လူတစ္ဦးကုိ ေျမြ၊ ကင္းကုိက္လုိက္လွ်င္ အဆိပ္သည္ ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ ေရာက္ရွိသြားသည္။ ေျမြ၏အဆိပ္သည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဦးေႏွာက္အထိ ေရာက္ရွိသြားတတ္သည္။ အခ်ိဳ႕သတၱဝါမ်ား ကုိက္ျခင္းျဖင့္ ခႏၶာကုိယ္မွာ ဖူးေယာင္သြားတတ္သည္။ အဆိပ္မွာ ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ ဝင္ေရာက္သြားသည္မွာလည္း မလြဲမေသြပင္ျဖစ္သည္။ သုိ႔ရာတြင္ ကမ႓ာေပၚရွိ မည္သည့္ဖိကဟ္ပညာရွင္ကမွ် ဤသို႔ျဖစ္လွ်င္ ရုိဇာပ်က္သည္ဟု မသတ္မွတ္ခဲ့ၾကပါ။ ဤသည္မွာ ေဆးထုိးျခင္း၏ အရွင္းဆုံးဥပမာပင္ ျဖစ္သည္။
ေျမြ၊ ကင္းႏွင့္ အျခားေသာအဆိပ္ရွိသတၱဝါမ်ား အကုိက္ခံရျခင္းအေပၚ မည္သူကမွ် ရုိဇဟ္ပ်က္ေၾကာင္း မသတ္မွတ္ၾကပါ။ ဤအတြက္ေၾကာင့္ " ဗဒါအိအ္" က်မ္းမွစာသားမ်ားအရ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ အတည္ျဖစ္သည္။
* ပထမအခ်က္မွာ - ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ အရာဝတၳဳတစ္ခုခု ဝင္ေရာက္ျခင္းျဖင့္ ရုိဇဟ္ပ်က္သည္ဟု ယတိျပတ္မဆုိႏုိင္ယုံမွ်မကဘဲ ၎ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္မွာ စည္းကမ္းခ်က္ျဖစ္လာသည္။ ထုိစည္းကမ္းခ်က္မ်ားမွာ -- အၾကင္အရာဝတၳဳသည္ (၁) အစာအိမ္ (၂) ဦးေႏွာက္မ်ားသုိ႔ တုိင္ေရာက္ရွိသြားျခင္း ျဖစ္သည္။
* ဒုတိယအခ်က္မွာ - ဤသုိ႔ေရာက္ရွိသြားျခင္းသည္လည္း မူလလမ္းေၾကာင္း (ႏွာေခါင္း၊ ပါးစပ္ စသည့္လမ္းေၾကာင္းမ်ိဳးမွ) ျဖစ္ျခင္း။ (အရာဝတၳဳတစ္ခုသည္ မူလလမ္းေၾကာင္းမွမဟုတ္ဘဲ ျပဳလုပ္တီထြင္ထားသည့္ အျခားလမ္းေၾကာင္းမွတစ္ဆင့္ ဝမ္းဗုိက္အစာအိမ္ (သုိ႔မဟုတ္)ဦးေႏွာက္အတြင္းသုိ႔ ေရာက္ရွိသြားျခင္းျဖစ္လွ်င္လည္း ထုိသုိ႔ေရာက္ရွိျခင္းသည္ ရုိဇဟ္ကုိပ်က္ေစေသာ အရာမဟုတ္ပါ)
ေဆးထုိးျခင္းျဖင့္ ေဆး (သုိ႔မဟုတ္) ယင္းေဆး၏ သက္ေရာက္မႈသည္ ခႏၶာကုိယ္တစ္ခုလုံး၏ အစိတ္အပုိင္းတုိင္းသုိ႔ ေရာက္ရွိသြားေသာ္လည္း ယင္းသုိ႔ေရာက္ရွိျခင္းသည္ မူလလမ္းေၾကာင္းမွမဟုတ္ပါ။ ေသြးေၾကာ၏ လမ္းေၾကာင္းမွ ေရာက္ရွိသြားျခင္းျဖစ္ၿပီး ယင္းလမ္းေၾကာင္းသည္ မူလလမ္းေၾကာင္း မဟုတ္ပါ။
ဤအတြက္ေၾကာင့္ ပူျပင္းေသာေႏြရာသီတြင္ လူတစ္ဦးသည္ ေအးျမေသာေရျဖင့္ေရခ်ိဳးပါက ေရဆာေလာင္မႈ နည္းသြားတတ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ၎၏ခႏၶာကုိယ္ရွိ ေခၽြးထြက္ေပါက္မ်ားမွတစ္ဆင့္ အတြင္းသုိ႔ ေရမ်ားစိမ့္ဝင္သြားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း မည္သူကမွ် ရုိဇဟ္ပ်က္သည္ဟု မသတ္မွတ္ၾကပါ။
ထုိအခ်က္ျဖင့္ပင္ ဂလူးကုိစ့္၊ အေၾကာေဆး၊ အသားေဆး စသည္တုိ႔ ထုိးသြင္းျခင္းျဖင့္ ခႏၶာကုိယ္၌ အားအင္ျဖစ္ေစသည့္ အဟာရေရာက္ရွိေစေသာ္လည္း ရုိဇဟ္မပ်က္ျခင္း၏အမိန္႔မွာ အဟာရေရာက္လွ်င္ပ်က္သည့္ အမိန္႔ကဲ့သုိ႔ပင္ျဖစ္ထုိက္သည္ဟူေသာ သံသယမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သြားပါသည္။ ေရခ်ဳိးရာတြင္ အေအးဓာတ္ရရွိၿပီး ရုိဇဟ္မပ်က္သကဲ့သုိ႔ အဟာရအင္အား ေရာက္ရွိေစျခင္းျဖင့္လည္း ရုိဇဟ္ကုိလုံးဝမပ်က္ေစပါ။ သုိ႔သာမက ဂလူးကုိ႔စ္သည္ တီထြင္လမ္းေၾကာင္းမွ အစာအိမ္(သုိ႔မဟုတ္) ဦးေႏွာက္သုိ႔ ေရာက္ရွိျခင္းျဖင့္ ရုိဇဟ္ပ်က္ေစေသာ အရာမ်ိဳးမဟုတ္ပါ။ ဂလူးကုိ႔စ္ေၾကာင့္ အဟာရသည္ ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ ေရာက္ရွိေသာ္လည္း အစာအိမ္ႏွင့္ ဦးေႏွာက္သုိ႔ တုိက္ရုိက္ေရာက္ေသာ အရာမ်ိဳးမဟုတ္ပါ။ " အေျဖမွန္ပါသည္။"
(ေမာ္လာနာအရွ္ရဖ္အလီထာနဝီ /ေမာ္လာနာအဆြ္ဂရ္ဟုစုိင္န္ /ေမာ္လာနာ မုဟမၼဒ္ရွဖီးအ္ / ေမာ္လာနာဟုစုိင္န္အဟ္မဒ္ / ေမာ္လာနာ မုဟမၼဒ္အအ္ဇားဇ္အလီ) (ေက်ာင္းဆရာမ်ား၊ ဒါရုလ္အုလူမ္ေဒယုိဗန္ဒ္) ဟီဂ်္ရီ ၁၃၅ဝ၊ ရဗီအုလ္ေအာင္ဝလ္ - ၁၁ရက္
အရာဝတၳဳတစ္ခုသည္ မူလလမ္းေၾကာင္း၏အေပါက္မွ အစာအိမ္(သုိ႔မဟုတ္) ဦးေႏွာက္သုိ႔ ေရာက္ရွိသြားသျဖင့္ ရုိဇဟ္ပ်က္သည္။ ေဆးထုိးျခင္းသည္ ထုိအခ်က္မွမဟုတ္သည့္အျပင္ အေၾကာမ်ား ေခၽြးေပါက္မ်ားမွတစ္ဆင့္ အစာအိမ္သုိ႔ေရာက္ရွိျခင္းျဖစ္သည့္အတြက္ ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ (အဟ္စႏုလ္ဖသာဝါက်မ္း၊ တြဲ-၄၊ စာ-၄၂၃)
ေဆးထုိး၍ ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ ေဆး(သုိ႔မဟုတ္) အဟာရမ်ားေရာက္ရွိေစျခင္းျဖင့္ ရုိဇာမပ်က္ပါ။ (ဖသာဝါရဟီမီယဟ္က်မ္း၊ တြဲ-၂၊ စာ-၃၉)
ေဆးထုိးျခင္း၊ ေသြးသြင္းျခင္း၊ (အေၾကာမွတစ္ဆင့္) ေဆးေရာက္ရွိေစျခင္းတုိ႔သည္ ရုိဇာပ်က္ေစေသာ အရာမ်ားမဟုတ္ပါ။ ေသြးေၾကာမ်ားမွ တစ္ဆင့္ေရာက္ေစေသာ " ဂလူးကို႔စ္" စသည့္အမ်ိဳးအစားမ်ား သည္လည္း ဤအတုိင္းသာျဖစ္သည္။ (ဂ်ဒီးဒ္ဖစ္ကဟီးမစာအစ္လ္-တြဲ-၁၊စာ-၉၆)
ေဆးထုိးျခင္း ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အုိလမာေအေဒယုိဗနဒ္၏ "ဖသ္ဝါ" ကုိယ္ေတာ္ျမတ္ဆြလႅာဟုအလုိင္ေဟဝပ္စလာမ္ ၏ အခါသမယ၌ ေဆးထုိးျခင္း၊ ေဆးသြင္းျခင္းမ်ား မရွိခဲ့ပါ။ မုဂ်္သဟစ္ဒ္ အိမာမ္ႀကီးမ်ား၏ ေခတ္အခါ၌လည္း မရွိခဲ့ေသးပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤကိစၥႏွင့္စပ္လ်ဥ္းေသာ ဟဒီးဆ္မ်ား မရရွိသည့္အတြက္ သာသနာ့ေခါင္းေဆာင္ပညာရွင္ႀကီးတုိ႔က ဖိကဟ္၏ဥပေဒႏွင့္ အရႈအျမင္မ်ားအေပၚသုံးသပ္၍ ေဆးထုိးျခင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္းေသာ တရားေတာ္၏အမိန္႔ကုိ (ဤသို႔) သိရွိေစခ့ဲၾကသည္။
ဥပမာ - လူတစ္ဦးကုိ ေျမြ၊ ကင္းကုိက္လုိက္လွ်င္ အဆိပ္သည္ ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ ေရာက္ရွိသြားသည္။ ေျမြ၏အဆိပ္သည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဦးေႏွာက္အထိ ေရာက္ရွိသြားတတ္သည္။ အခ်ိဳ႕သတၱဝါမ်ား ကုိက္ျခင္းျဖင့္ ခႏၶာကုိယ္မွာ ဖူးေယာင္သြားတတ္သည္။ အဆိပ္မွာ ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ ဝင္ေရာက္သြားသည္မွာလည္း မလြဲမေသြပင္ျဖစ္သည္။ သုိ႔ရာတြင္ ကမ႓ာေပၚရွိ မည္သည့္ဖိကဟ္ပညာရွင္ကမွ် ဤသို႔ျဖစ္လွ်င္ ရုိဇာပ်က္သည္ဟု မသတ္မွတ္ခဲ့ၾကပါ။ ဤသည္မွာ ေဆးထုိးျခင္း၏ အရွင္းဆုံးဥပမာပင္ ျဖစ္သည္။
ေျမြ၊ ကင္းႏွင့္ အျခားေသာအဆိပ္ရွိသတၱဝါမ်ား အကုိက္ခံရျခင္းအေပၚ မည္သူကမွ် ရုိဇဟ္ပ်က္ေၾကာင္း မသတ္မွတ္ၾကပါ။ ဤအတြက္ေၾကာင့္ " ဗဒါအိအ္" က်မ္းမွစာသားမ်ားအရ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ အတည္ျဖစ္သည္။
* ပထမအခ်က္မွာ - ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ အရာဝတၳဳတစ္ခုခု ဝင္ေရာက္ျခင္းျဖင့္ ရုိဇဟ္ပ်က္သည္ဟု ယတိျပတ္မဆုိႏုိင္ယုံမွ်မကဘဲ ၎ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္မွာ စည္းကမ္းခ်က္ျဖစ္လာသည္။ ထုိစည္းကမ္းခ်က္မ်ားမွာ -- အၾကင္အရာဝတၳဳသည္ (၁) အစာအိမ္ (၂) ဦးေႏွာက္မ်ားသုိ႔ တုိင္ေရာက္ရွိသြားျခင္း ျဖစ္သည္။
* ဒုတိယအခ်က္မွာ - ဤသုိ႔ေရာက္ရွိသြားျခင္းသည္လည္း မူလလမ္းေၾကာင္း (ႏွာေခါင္း၊ ပါးစပ္ စသည့္လမ္းေၾကာင္းမ်ိဳးမွ) ျဖစ္ျခင္း။ (အရာဝတၳဳတစ္ခုသည္ မူလလမ္းေၾကာင္းမွမဟုတ္ဘဲ ျပဳလုပ္တီထြင္ထားသည့္ အျခားလမ္းေၾကာင္းမွတစ္ဆင့္ ဝမ္းဗုိက္အစာအိမ္ (သုိ႔မဟုတ္)ဦးေႏွာက္အတြင္းသုိ႔ ေရာက္ရွိသြားျခင္းျဖစ္လွ်င္လည္း ထုိသုိ႔ေရာက္ရွိျခင္းသည္ ရုိဇဟ္ကုိပ်က္ေစေသာ အရာမဟုတ္ပါ)
ေဆးထုိးျခင္းျဖင့္ ေဆး (သုိ႔မဟုတ္) ယင္းေဆး၏ သက္ေရာက္မႈသည္ ခႏၶာကုိယ္တစ္ခုလုံး၏ အစိတ္အပုိင္းတုိင္းသုိ႔ ေရာက္ရွိသြားေသာ္လည္း ယင္းသုိ႔ေရာက္ရွိျခင္းသည္ မူလလမ္းေၾကာင္းမွမဟုတ္ပါ။ ေသြးေၾကာ၏ လမ္းေၾကာင္းမွ ေရာက္ရွိသြားျခင္းျဖစ္ၿပီး ယင္းလမ္းေၾကာင္းသည္ မူလလမ္းေၾကာင္း မဟုတ္ပါ။
ဤအတြက္ေၾကာင့္ ပူျပင္းေသာေႏြရာသီတြင္ လူတစ္ဦးသည္ ေအးျမေသာေရျဖင့္ေရခ်ိဳးပါက ေရဆာေလာင္မႈ နည္းသြားတတ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ၎၏ခႏၶာကုိယ္ရွိ ေခၽြးထြက္ေပါက္မ်ားမွတစ္ဆင့္ အတြင္းသုိ႔ ေရမ်ားစိမ့္ဝင္သြားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း မည္သူကမွ် ရုိဇဟ္ပ်က္သည္ဟု မသတ္မွတ္ၾကပါ။
ထုိအခ်က္ျဖင့္ပင္ ဂလူးကုိစ့္၊ အေၾကာေဆး၊ အသားေဆး စသည္တုိ႔ ထုိးသြင္းျခင္းျဖင့္ ခႏၶာကုိယ္၌ အားအင္ျဖစ္ေစသည့္ အဟာရေရာက္ရွိေစေသာ္လည္း ရုိဇဟ္မပ်က္ျခင္း၏အမိန္႔မွာ အဟာရေရာက္လွ်င္ပ်က္သည့္ အမိန္႔ကဲ့သုိ႔ပင္ျဖစ္ထုိက္သည္ဟူေသာ သံသယမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သြားပါသည္။ ေရခ်ဳိးရာတြင္ အေအးဓာတ္ရရွိၿပီး ရုိဇဟ္မပ်က္သကဲ့သုိ႔ အဟာရအင္အား ေရာက္ရွိေစျခင္းျဖင့္လည္း ရုိဇဟ္ကုိလုံးဝမပ်က္ေစပါ။ သုိ႔သာမက ဂလူးကုိ႔စ္သည္ တီထြင္လမ္းေၾကာင္းမွ အစာအိမ္(သုိ႔မဟုတ္) ဦးေႏွာက္သုိ႔ ေရာက္ရွိျခင္းျဖင့္ ရုိဇဟ္ပ်က္ေစေသာ အရာမ်ိဳးမဟုတ္ပါ။ ဂလူးကုိ႔စ္ေၾကာင့္ အဟာရသည္ ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ ေရာက္ရွိေသာ္လည္း အစာအိမ္ႏွင့္ ဦးေႏွာက္သုိ႔ တုိက္ရုိက္ေရာက္ေသာ အရာမ်ိဳးမဟုတ္ပါ။ " အေျဖမွန္ပါသည္။"
(ေမာ္လာနာအရွ္ရဖ္အလီထာနဝီ /ေမာ္လာနာအဆြ္ဂရ္ဟုစုိင္န္ /ေမာ္လာနာ မုဟမၼဒ္ရွဖီးအ္ / ေမာ္လာနာဟုစုိင္န္အဟ္မဒ္ / ေမာ္လာနာ မုဟမၼဒ္အအ္ဇားဇ္အလီ) (ေက်ာင္းဆရာမ်ား၊ ဒါရုလ္အုလူမ္ေဒယုိဗန္ဒ္) ဟီဂ်္ရီ ၁၃၅ဝ၊ ရဗီအုလ္ေအာင္ဝလ္ - ၁၁ရက္
အရာဝတၳဳတစ္ခုသည္ မူလလမ္းေၾကာင္း၏အေပါက္မွ အစာအိမ္(သုိ႔မဟုတ္) ဦးေႏွာက္သုိ႔ ေရာက္ရွိသြားသျဖင့္ ရုိဇဟ္ပ်က္သည္။ ေဆးထုိးျခင္းသည္ ထုိအခ်က္မွမဟုတ္သည့္အျပင္ အေၾကာမ်ား ေခၽြးေပါက္မ်ားမွတစ္ဆင့္ အစာအိမ္သုိ႔ေရာက္ရွိျခင္းျဖစ္သည့္အတြက္ ရုိဇဟ္မပ်က္ပါ။ (အဟ္စႏုလ္ဖသာဝါက်မ္း၊ တြဲ-၄၊ စာ-၄၂၃)
ေဆးထုိး၍ ခႏၶာကုိယ္အတြင္းသုိ႔ ေဆး(သုိ႔မဟုတ္) အဟာရမ်ားေရာက္ရွိေစျခင္းျဖင့္ ရုိဇာမပ်က္ပါ။ (ဖသာဝါရဟီမီယဟ္က်မ္း၊ တြဲ-၂၊ စာ-၃၉)