Friday, July 25, 2014

အီးဒ္နမားဇ္ဆိုင္ရာသိမွတ္ဖြယ္ရာမ်ား


မဆ္အလဟ္
တစ္ဦးကအီးဒ္နမားဇ္ဖတ္ၿပီး အျခားတစ္ဦးက ခုသြ္ဗဟ္ဖတ္ျခင္းသည္ ပုိင္၍ နမားဇ္အထေျမာက္ေသာ္လည္း အေကာင္းဆုံးႏွင့္အသင့္ေတာ္ဆုံးမွာ ခုသြ္ဗဟ္ႏွင့္နမားဇ္အား တစ္ဦးတည္းဖတ္ျခင္းျဖစ္သည္။

မဆ္အလဟ္
အိမာမ္သည္ သကၠဗီးရ္မ်ားရြတ္ဆုိရန္ေမ့ေလ်ာ့ၿပီး ရုကူအ္ျပဳေနစဥ္သတိရေသာအခါ ရုကူအ္၌ပင္ ယင္းသကၠဗီးရ္ မ်ားကုိရြတ္ဆုိႏုိင္သည္။ ကိယာမ္ျပန္ရပ္ရန္မလုိ။ ကိယာမ္ရပ္လုိက္ပါလွ်င္လည္း ပုိင္သည္။ နမားဇ္မပ်က္ပါ။ သုိ႔ရာတြင္ ဝတ္ျပဳသူအလြန္မ်ားျပားတတ္ေသာေၾကာင့္ စဂ်္ဒဟ္စဟူ မျပဳရေတာ့ပါ။

မဆ္အလဟ္
အိမာမ္သည္ပထမရကအသ္၌ အပုိသကၠဗီးရ္မ်ားကုိေမ့က်န္ခဲ့ၿပီး စူရာဟ္ဖာသိဟဟ္ႏွင့္ စူရဟ္တြဲၿပီးမွ သတိရလာျခင္းျဖစ္လွ်င္ (သုိ႔မဟုတ္) ဒုတိယရကအသ္၏ သကၠဗီးရ္အားရုကူအ္ျပဳခ်ိန္၌ သတိရလာျခင္းျဖစ္လွ်င္ သကၠဗီးရ္ဆုိရန္ကိယာမ္ျပန္မရပ္ဘဲ စဂ်္ဒဟ္စဟူျပဳ၍ အစားထုိးလုိက္ရမည္။ အကယ္၍ ဂ်မာအသ္မ်ားျပားလြန္းပါက နမားဇ္၌အေႏွာက္အယွက္မ်ားျဖစ္ေပၚႏုိင္သည္ဟု စုိးရိမ္ရလွ်င္ စဂ်္ဒဟ္စဟူမျပဳရေတာ့ပါ။ ခြင့္လႊတ္ခ်က္ရွိသည္။
အကယ္၍ အိမာမ္သည္ သကၠဗီးရ္ဆုိရန္အတြက္ ရုကူအ္ကုိလႊတ္၍ ကိယာမ္ျပန္ရပ္လုိက္ပါက အဆုိတစ္ရပ္အရ နမားဇ္ပ်က္သြားသည္။ သုိ႔ရာတြင္ နမားဇ္မပ်က္ဟူေသာအဆုိမွာအတည္ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ဒုတိယအႀကိမ္ရုကူအ္ျပန္မလုုပ္ရေတာ့ပါ။ ရုကူအ္ျပန္လုုပ္မိပါက နမားဇ္ျပန္ဖတ္ရန္ဝါဂ်စ္္္္္္္္္္ဗ္ ျဖစ္သြားမည္။
အကယ္၍ (ပထမရကအသ္၌) စူရဟ္မဆုံးေသးမီ သကၠဗီးရ္အပုိအားသတိရလာလွ်င္ သကၠဗီးရ္ဆုိ၍ စူရဟ္ဖာသိဟဟ္ႏွင့္စူရဟ္ျပန္ဖတ္ၿပီး ဂ်မာအသ္နည္းလွ်င္ စဂ်္ဒဟ္စဟူ ျပဳလုိက္ရမည္။

မဆ္အလဟ္
အကယ္၍ အီးဒ္နမားဇ္မ်ား၌ အိမာမ္သည္ ေမ့ေလ်ာ့မႈမ်ားျဖစ္ခဲ့လွ်င္ စဂ်္ဒဟ္စဟူျပဳရပါ။ နမားဇ္၌ထင္ေယာင္ ထင္မွားျဖစ္ႏုိင္သည္အထိ နမာဇီမ်ားျပားျခင္းမရွိလွ်င္ စဂ်္ဒဟ္စဟူ ျပဳရမည္။

မဆ္အလဟ္
(၁) ဖဂ်ရ္နမားဇ္ၿပီးသည္ႏွင့္ စြႏၷသ္ႏွင့္အညီ လူအမ်ားသည္ အသင့္ျပဳလုပ္၍ အီးဒ္ဂါကြင္းျပင္သုိ႔ ေရာက္ရွိေနသင့္သည္။
(၂) အီးဒ္နမားဇ္၌ အခ်ိဳ႕လူမ်ားေနာက္က်က်န္ရစ္သြားႏုိင္သည့္အတြက္ အိမာမ္ႏွင့္အတူအသင့္ရွိေနသူ နမာဇီမ်ားအေနျဖင့္ အလ်င္စလုိမျပဳၾကဘဲ သတ္မွတ္ခ်ိန္ထက္ ငါးမိနစ္၊ ခုနစ္မိနစ္ခန္႔ေစာင့္ဆုိင္းၿပီးမွ နမားဇ္ စသင့္သည္။
အသင့္ေရာက္ရွိေနသူနမာဇီမ်ားသည္ အနည္းငယ္မွ်သည္းခံ၍ ေရွ႕ေဆာင္ဆရာကုိလည္း ေခတၱေစာင့္ဆုိင္းေပးပါဟု ပန္ၾကားႏုိင္သည္။ နမားဇ္စတင္ပါဟုအတင္းအက်ပ္မျပဳရ။ အိမာမ္သည္ ေနာက္က်က်န္ရစ္သူမ်ား၏ ဒုကၡအခက္အခဲကုိ နားလည္ေပးသင့္သည္။ ၎တုိ႔အားေစာင့္ဆုိင္း၍ ၾကန္႔ၾကာသြားသည့္အခ်ိန္အတြက္ ခုသ္ြဗဟ္ႏွင့္ကိရာအသ္ကုိ တုိေတာင္းစြာဖတ္ေပးႏုိင္သည္။
တစ္ႏွစ္၌ ႏွစ္ႀကိမ္သာရွိေသာနမားဇ္၌ ေဘနမာဇီ (နမားဇ္ဝတ္မျပဳသူမ်ား)၊ အင္အားခ်ိနဲ႔သူမ်ား၊ ေရာဂါသည္မ်ားႏွင့္ ျခြင္းခ်က္ရွိသူမ်ားလည္း ပါဝင္တတ္ၾကသည္ျဖစ္ရာ အီးဒ္နမားဇ္လြတ္သြားျခင္းျဖင့္ အလြန္ႀကီးမားလွေသာဗရ္ကသ္မဂၤလာေတာ္မ်ား လက္လႊတ္ဆုံးရံႈးသြားၾကလိမ့္မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေနာက္က်သူမ်ားအား အနည္းငယ္ေစာင့္ဆုိင္းေပးရမည္။
သုိ႔ရာတြင္ ေနာက္ဆုံးအခ်ိန္မွသာေရာက္ေလ့ရွိၿပီး ေစာင့္ဆုိင္းသူမ်ား၏ဒုကၡကုိလည္း ကုိယ္ခ်င္းစာနားလည္ျခင္းမရွိသူျဖစ္ၿပီး မိမိ၏နမားဇ္အတြက္ပင္ ေသာကမထားဘဲေစာင့္ခု္ိင္းေသာ လူပ်င္းလူဖ်င္းမ်ားအတြက္ ေစာင့္ဆုိင္းေပးျခင္းမွာ ၎တုိ႔အားအက်င့္ဖ်က္ျခင္းသာျဖစ္မည္။

မဆ္အလဟ္
အေၾကာင္းတစ္စုံတစ္ရာေၾကာင့္ အီဒုလ္ဖိသြိရ္နမားဇ္ကုိ ထုိအီးဒ္ေန႔၌ မဖတ္လုိုက္ရလွ်င္ ဥပမာ- မုိးတိမ္မ်ားထူထပ္ျခင္းေၾကာင့္လမျမင္ရသျဖင့္ ေနာက္တစ္ေန႔မြန္းလြဲၿပီးမွလျမင္ေၾကာင္းသတင္းရရွိျခင္း၊ (သုိ႔မဟုတ္) ေနမြန္းမလြဲမီသတင္းရရွိေသာ္လည္း လူတုိ႔အားစုရုံးႏုိင္သည့္ အခ်ိန္မရွိေတာ့ျခင္း၊ (သို႔မဟုတ္) မုိးတိမ္ထူထပ္စဥ္ နမားဇ္ဖတ္လုိက္ရာ ၿပီးမွမြန္လြဲၿပီးျဖစ္ေၾကာင္းသိရွိျခင္း  စသည့္အေၾကာင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚလာလွ်င္ ေနာက္တစ္ေန႔၌ ၎အီးဒ္နမားဇ္ကုိဝတ္ျပဳမည္။ ေနာက္တစ္ေန႔ထက္ေနာက္က်၍ ဝတ္ျပဳခြင့္မရွိေတာ့ပါ။
အိမာမ္သည္ ဂ်မာအသ္ႏွင့္အတူ အီးဒ္နမားဇ္ဝတ္ျပဳလုိက္ရာလူအခ်ိဳ႕တုိ႔မမီလုိက္လွ်င္ ၎တုိ႔သည္အီးဒ္နမားဇ္မဖတ္ရေတာ့ပါ။ အခ်ိန္က်န္ရွိေနသည္ျဖစ္ေစ(သုိ႔မဟုတ္)အခ်ိန္ေက်ာ္လြန္သြားသည္ျဖစ္ေစမဖတ္ရေတာ႔ပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ အီးဒ္နမားဇ္အတြက္ ကဇြာမရွိေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ အျခားတစ္ေနရာ၌ အီးဒ္နမားဇ္ဂ်မာအသ္ရွိႏုိင္ေသးလွ်င္ ထုိေနရာသုိ႔သြားရမည္။

မဆ္အလဟ္
အီးဒ္နမားဇ္၌ သကၠဗီရ္အပိုမ်ား၏အၾကား မည္သည့္ဇိကိရ္မွ်မဖတ္ရ။ သကၠဗီရ္ႏွစ္ခုတိုင္း၏ အၾကား၌ စုဗၺဟားနလႅာဟ္ ၃ႀကိမ္ရြတ္ဆိုႏိုင္သည္ခန္႔ ၿငိမ္သက္စြာေနရမည္။ ဤေနရာ၌ ဂ်မာအသ္ အနည္းအမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္သည္။ အကယ္၍ ဂ်မာအသ္မ်ားပါက သကၠဗီရ္ႏွစ္ခု၏အၾကားတြင္ ၾကာျမင့္စြာရပ္ေပးသင့္သည္။ ဂ်မာအသ္နည္းလွ်င္ အခ်ိန္တိုေတာင္းစြာ ရပ္ေပးသင့္သည္။ ဒြိဟသံသယမ်ား မေပၚေပါက္ေစရန္ ျဖစ္သည္။ (ဒုရ္ေရမုခ္သားရ္က်မ္း)

မဆ္အလဟ္
အီးဒ္၏ ပထမခုသြ္ဗဟ္တြင္ သကၠဗီရ္ (၉)ႀကိမ္ဆက္တိုက္ရြတ္ဆိုၿပီး ဒုတိယခုသြ္ဗဟ္၌ သကၠဗီရ္ (၇)ႀကိမ္ရြတ္ဆိုျခင္း စြႏၷသ္ျဖစ္သည္။ မင္မ္ဗရ္မွမဆင္းမီအလ်င္ သကၠဗီရ္ (၁၄)ႀကိမ္ရြတ္ဆိုျခင္း မုစ္သဟဗ္ျဖစ္သည္။ ခုသ္ြဗဟ္ဖတ္ရန္ မင္မ္ဗရ္ေပၚသို႔တတ္ၿပီး ခုသ္ြဗဟ္မဖတ္မီ မထိုင္ျခင္းသည္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ဟႏၷဖီမ်ားထံ၌ စြႏၷသ္ျဖစ္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ မင္မ္ဗရ္၌ ထိုင္ရျခင္း၏ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ အဇာန္ဆိုသည္ကို ၿပီးဆံုးေအာင္ ေစာင့္ဆိုင္းျခင္းသာျဖစ္သျဖင့္ အီဒ္၏ခုသ္ြဗဟ္၌ အဇာန္မရွိသည့္အတြက္ မထိုင္ရျခင္းျဖစ္သည္။ (ဤစြႏၷသ္ေတာ္အား အထူးသတိထားသင့္ပါသည္။)

မဆ္အလဟ္
ဂ်ဳမုအဟ္ႏွင့္ အီးဒ္မ်ား၏ ကြာျခားမႈမွာ * ပထမအခ်က္ အီးဒ္တြင္ ခုသြ္ဗဟ္မဖတ္မီအလ်င္ သကၠဗီရ္ရြတ္ဆိုျခင္း စြႏၷသ္ျဖစ္ၿပီး ဂ်ဳမုအဟ္တြင္ စြႏၷသ္မဟုတ္ပါ။ * ဒုတိယအခ်က္ ဂ်ဳမုအဟ္၏ ခုသ္ြဗဟ္တြင္ အိမာမ္သည္ ခုသြ္ဗအစမျပဳမီအလ်င္ မင္မ္ဗရ္ေပၚထိုင္ျခင္းစြႏၷသ္ျဖစ္ၿပီး အီးဒ္မ်ား၏ခုသြ္ဗာ၌ စြႏၷသ္မဟုတ္ပါ။
ဟႏၷဖီယာမ်ားထံတြင္ အီးဒ္မ်ား၏ခုသြ္ဗာမစမီအလ်င္ ထိုင္ျခင္း မကၠရူဟ္ျဖစ္သည္။ မင္မ္ဗရ္အေပၚေရာက္ၿပီးသည္ႏွင့္ ခုသြ္ဗာစတင္ဖတ္ရမည္။ မထိုင္ရပါ။

မဆ္အလဟ္
ကၽြႏ္ုပ္တို႔၏ ဆရာသခင္အႀကီးအကဲမ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဟဇရသ္ေမာ္လာနာရရွီးဒ္အဟ္မဒ္ဂန္ဂိုဟီ၊ ဟဇရသ္ေမာ္လာနာကာစင္မ္နာေနာ္သဝီႏွင့္ ဟဇရသ္ေမာ္လာနာမဟ္မူဒုလ္ဟစံန္(ဟဇရသ္ရွဳိခုလ္ဟင္းန္ဒ္) (ရဟမသုလႅာဟိအလိုင္ဟိင္မ္) အစရွိေသာ ပညာ့ထိပ္ေခါင္သူေတာ္စင္ႀကီးမ်ား၏ အေလ့အထမွာ အျခားေသာနမားဇ္မ်ားအၿပီး၌ လက္ေျမႇာက္ဒုအာေတာင္းသကဲ့သို႔ အီးဒ္နမားဇ္အၿပီးတြင္လည္း ဒုအာေတာင္းေလ့ရွိၾကသည္။ နမားဇ္တိုင္း၏ ေနာက္တြင္ ဒုအာေတာင္းျခင္းမွာ ဟဒီးစ္ေတာ္မ်ားျဖင့္ အတည္ျဖစ္သည္။ ထိုသုိ႔နမားဇ္တိုင္းဟု ဆိုရာ၌ အီးဒ္နမားဇ္လည္း ပါဝင္သည္။ ဤအတြက္ေၾကာင့္ပင္ (အျခားအဆိုရွိလင့္ကစား) ကၽြႏ္ုပ္တို႔ထံ၌ ဦးစားေပးအဆိုမွာ အီးဒ္နမားဇ္အၿပီး၌ ဒုအာေတာင္းျခင္းသည္ မုစ္သဟဗ္ျဖစ္သည္။ အျခားေသာဟဒီးစ္ေတာ္မ်ားျဖင့္လည္း နမားဇ္တိုင္း၏ေနာက္တြင္ ဒုအာေတာင္းျခင္းအတည္ျဖစ္သည္။ သို႔ရွိရာ အီးဒ္နမားဇ္သည္လည္း ၎နမားဇ္မ်ားအတိုင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ နမားဇ္မ်ား၏ေနာက္ ဒုအာေတာင္းျခင္း မုစ္သဟဗ္ဟူေသာဥပေဒထြက္ေပၚလာသည့္အတြက္ မည္သည့္နမားဇ္အတြက္ဟူ၍ သီးျခားမိန္႔ရန္အေရးမႀကီးေတာ့ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ အားလံုးကို ၿခံဳငံု၍သာ နမားဇ္မ်ား၏ေနာက္တြင္ နမားဇ္မ်ား၏ေနာက္တြင္ ဒုအာေတာင္းရန္လာရွိထားသည့္အတြက္ အီးဒ္နမားဇ္တြင္လည္း နမားဇ္အၿပီးသာ ဒုအာေတာင္းရန္ မုစ္သဟဗ္ႏွင့္ စြႏၷသ္ျဖစ္သည္။

မဆ္အလဟ္
အီးဒ္နမားဇ္ဖတ္ၿပီး ဒုအာေတာင္းျခင္းသည္ အျခားနမားဇ္မ်ားကဲ့သုိ႔ စြႏၷသ္ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ခုသြ္ဗာဖတ္ၿပီးေနာက္ ဒုအာေတာင္းျခင္းမွာ အေထာက္အထားမရွိသည့္အတြက္ မျပဳပိုင္ပါ။
ခုသ္ြဗာဖတ္ၿပီးမွ ဒုအာေတာင္းျခင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ သီးျခားေသာ္လည္းေကာင္း၊ ၿခံဳငံု၍ေသာ္လည္းေကာင္း ဆင့္ျပန္ခ်က္မရွိပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ခုသြ္ဗာဖတ္ၿပီးေနာက္ ဒုအာေတာင္းျခင္းအားစြန္႔လႊတ္လိုက္ရမည္။ နမားဇ္အၿပီး၌ ဒုအာေတာင္းျခင္းသာ အေထာက္အထားရွိသည့္အတြက္ အီးဒ္နမားဇ္အၿပီး၌သာ ဒုအာေတာင္းရမည္။
အီးဒ္နမားဇ္အၿပီး၌ ဒုအာေတာင္းျခင္းမွာ အေထာက္အထားရွိၿပီး မုစ္သဟဗ္ျဖစ္သည္။ ခုသြ္ဗာအၿပီး၌ ဒုအာေတာင္းျခင္း အေထာက္အထားမရွိပါ။ အီးဒ္နမားဇ္မ်ား၏ေနာက္တြင္ ဒုအာေတာင္းျခင္းသည္သာ တမန္ေတာ္ျမတ္ဆြလႅာဟုအလိုင္းဟိဝစလႅမ္၏ စြႏၷသ္အား က်င့္သံုးျခင္းျဖစ္သည္။ ခုသြ္ဗာဖတ္ၿပီးေနာက္ ဒုအာမေတာင္းျခင္းသည္လည္း တမန္ေတာ္ျမတ္၏ စြႏၷသ္ကို လိုက္နာျခင္းမည္၏။
(က်မ္းကုိးမ်ား - ရဒ္ဒုလ္မုဟ္သားရ္၊ ဗဟစ္ရွ္သီးေဇဝရ္၊ အဟ္စႏုလ္ဖသာဝါ၊ သြဟ္သြာဝီ၊ ဖသာဝါရဟီမီယာ၊ ဒုရ္ေရမုခ္သားရ္၊ ကိသာဗုလ္ဖိကာဟ္၊ ဖသာဝါဒါရြလ္အုလူးမ္၊ အဇီဇုလ္ဖသာဝါ)