Friday, May 15, 2015

လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္း၏ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား


 ၁။ သူတစ္ပါးလက္တြင္ ပစၥည္းတစ္ခုခုရွိေနေသာအခါတြင္ျဖစ္ေစ၊ အလုပ္တစ္ခုခု လုပ္ေနေသာအခါတြင္ျဖစ္ေစ၊ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရန္အလုိ႔ငွာ လက္တြင္းရွိပစၥည္းတုိ႔ကုိ ေအာက္သုိ႔ခ်ထားေစရန္ မသင့္ေသာေၾကာင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းမျပဳဘဲ စလာမ္ေမတၱာပုိ႔သမႈကုိသာ ျပဳရမည္။ ထုိနည္းတူပင္ သူတစ္ပါးအလုုုုပ္တြင္ေမြ႔ေလ်ာ္ေနခ်ိန္တြင္ ထုိင္ခြင့္ေတာင္းမေနဘဲ ထုိင္လုိက ထုိင္လိုက္ရမည္။
 ၂။ အလုပ္ကိစၥတစ္ခုခုကုိ လုုုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္ရန္ ေစာလ်င္စြာသြားေနေသာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးဦးအား မုဆာဖဟ္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရန္ မတားရေပ။ ထုိသုိ႔တားဆီးျခင္းျဖင့္ အဆုိပါပုဂၢဳိလ္အား အေႏွာင့္အယွက္ေပးရာေရာက္ေပမည္။
 ၃။ အခ်ိဳ႕ေသာပုဂၢဳိလ္မ်ားသည္ ထုိင္ဝုိင္း အစုအေဝး တစ္ခုခုသုိ႔ေရာက္သည့္အခါ ထုိင္ဝုုိင္းရွိပုဂၢဳိလ္အားလုံးႏွင့္ သိကၽြမ္းသည္ျဖစ္ေစ၊မသိကၽြမ္းသည္ျဖစ္ေစ၊ လူေစ့တက္ေစ့ လုိက္လံ၍ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ေလ့ရွိတတ္ၾကေပသည္။ ဤသုိ႔လူေစ့တက္ေစ့ လုိက္လံႏႈတ္္ဆက္ျခင္းျဖင့္ အခ်ိန္ကုန္သည္သာမက ထုိင္ဝုိင္းရွိပုဂၢဳိလ္အားလုံး မိမိတုိ႔လုပ္လက္စအလုပ္ကုိ မလုပ္ႏုိင္ၾကေတာ့သည့္အတြက္ စိတ္ဆင္းရဲျခင္းႏွင့္ ရင္ဆုိင္ၾကရေပေတာ့၏။ ဤအခါ ထုိင္ဝုိင္းရွိ မိမိေတြ႔လုိသူႏွင့္သာ လက္ဆြဲႏွဳတ္ဆက္သင့္ၿပီး လူေစ့တက္ေစ့ လုိက္လံ၍ လက္ဆြဲႏွဳတ္ဆက္ျခင္း မျပဳသင့္ေပ။ ထုိင္ဝုိင္းရွိပုဂၢဳိလ္အားလုံးႏွင့္ သိကၽြမ္းသျဖင့္ လူေစ့တက္ေစ့လုိက္လံ၍ လက္ဆြဲႏွဳတ္ဆက္ျခင္းျဖစ္က အေၾကာင္းမဟုတ္ေပ။

 လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းႏွင့္ ဖက္လွဲတကင္းျပဳျခင္းဆိုင္ရာ မတ္စ္အလဟ္မ်ား 

 (၁) လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းသည္ စြႏၷသ္ေတာ္ျဖစ္ျပီး လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရမည့္အခ်ိန္မွာ ပထမစေတြ႕စ အခ်ိန္၌ျဖစ္၏။
 (၂) သီးျခားအခ်ိန္တစ္ခ်ိန္ (ဥပမာ ဖဂ်ရ္ဆြလာသ္ႏွင့္ အဆြ္ရ္စြလာသ္ၿပီးခ်ိန္) တြင္ အေရးတယူလက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းမွာ ဗိဒ္အသ္ ျဖစ္၏။
 (၃) လက္ႏွစ္ဖက္လံုးျဖင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းမွာ စြႏၷသ္ျဖစ္ၿပီး လက္ႏွစ္ဖက္လံုးျဖင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ႏိုင္ပါလ်က္ လက္တစ္ဖက္တည္းျဖင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းမွာ စြႏၷသ္ေတာ္ႏွင့္ ဆန္႔က်င္သည္သာမက မာနေထာင္လႊားျခင္း၏ လကၡဏာလည္းျဖစ္၏။
 (၄) လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္သည့္အခါ လက္မ်ားကို မည္သည့္အဝတ္အထည္ စသည္တို႔ျဖင့္ ေထြးပတ္မထားဘဲ လက္မ်ား၏ အသားခ်င္းထိလ်က္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္း စြႏၷသ္ျဖစ္၏။
 (၅) လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၿပီးေနာက္ လက္မ်ားကို နမ္းရႈပ္ျခင္းႏွင့္ ရင္ဘတ္ကို လက္မ်ားျဖင့္ ပြတ္သပ္ျခင္းမွာ စြႏၷသ္ေတာ္ႏွင့္လည္း ဆန္႔က်င္၊ ဗစ္ဒ္အသ္လည္းျဖစ္၏။ (ရွာမီ၊ ဗဟ္ရြတ္လ္ရာအစ္က္၊ အာလမ္ဂီရီ)
 (၆) မုအာနကဟ္ (ရင္ခ်င္းအပ္၍ ဖက္လွဲတကင္း)ျပဳျခင္းသည္ ခ်စ္ခင္မႈကို ထုတ္ေဖာ္ျခင္းလည္းျဖစ္၊ သနားၾကင္နာျခင္း၏ အမွတ္အသားလည္းျဖစ္ၿပီး၊ ရွရီအသ္တရားေတာ္ႏွင့္ မဆန္႔က်င္ပါက အက်ိဳးဆဝါးဗ္ရစရာ အေၾကာင္းခံျဖစ္သည္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ႏွင့္ ဆြဟာဗဟ္ သာဝကႀကီးမ်ား၏ စြႏၷသ္ေတာ္လည္း ျဖစ္၏။ (ဟီဒါယာ)
 (၇) အီးဒ္ႏွစ္ခုစလံုးတြင္ အီးဒ္စြလာသ္ဝတ္ျပဳၿပီးေနာက္ မုအာနကဟ္ ျပဳျခင္းသည္ အေရးႀကီးသည့္ ကိစၥမဟုတ္ေပ။ မလုပ္မေနရလည္းမဟုတ္ေပ။ အကယ္၍ အီးဒ္ဆြလာသ္အၿပီး မုအာနကဟ္ လုပ္ျခင္းကို အေရးႀကီးသည္ မလုပ္မေနရျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူပါက ဗစ္ဒ္အသ္ျဖစ္ၿပီး စြန္႔လႊတ္သင့္သည္။

 မုအာနကဟ္ (ဖက္လွဲတကင္းျပဳျခင္း) ၏ သမိုင္းအစဥ္အလာ 

အဗၺဒြလႅာဟ္ ဗင္န္အဗၺားစ္ သခင္ (ရသြိ) ထံမွ ဆင့္ျပန္လာရွိသည္မွာ ဤေလာကႀကီး၌ ပထမဆံုး မုအာနကဟ္ျပဳသူမွာ အိဗ္ရာဟီးမ္ (အလိုင္ဟစၥလာမ္) ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဇြလ္ကရ္ႏိုင္းန္ဘုရင္သည္ ခရီးထြက္လာရင္း မကၠဟ္ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္၏ အဗ္သြာဟ္ အမည္ရွိေနရာသို႔ ေရာက္သည့္အခါ တစ္ဦးတစ္ေယာက္က ... ဇုလ္ကရ္ႏိုင္းန္ ဘုရင္ထံလာ၍ ဤေနရာ၌ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အခ်စ္ေတာ္ အိဗ္ရာဟီးမ္ (အလိုင္ဟစၥလာမ္) သက္ရွိထင္ရွားရွိေတာ္မူသည္... ဟု ေလွ်ာက္ထားရာ ဇုလ္ကရ္ႏိုင္းန္ ဘုရင္သည္ ၾကားၾကားခ်င္း မိမိအစီးအနင္းေပၚမွ ဆင္း၍ ေျခလ်င္ေလွ်ာက္ေတာ္မူေတာ့၏။ ထို႔ေနာက္ အိဗ္ရာဟီးမ္ (အလိုင္ဟစၥလာမ္) ထံ သြားေရာက္ေတြ႔ဆံုေတာ္မူေလသည္။ ထိုအခါ အိဗ္ရာဟီးမ္ (အလိုင္ဟစၥလာမ္) က ဇုလ္ကရ္ႏိုင္းန္ ဘုရင္အား စလာမ္ ေမတၱာပို႔သ၍ မုအာနကဟ္ ျပဳေတာ္မူေလ၏။ ဤသို႔ အိဗ္ရာဟီးမ္ (အလိုင္ဟစၥလာမ္) ႏွင့္ ဇုလ္ကရ္ႏိုင္းန္ ဘုရင္တို႔၏ မုအာနကဟ္ (ဖက္လွဲတကင္း)ျပဳျခင္းမွာ ကမာၻ႔သမိုင္းတြင္ ပထမဦးဆံုုးျဖစ္ခဲ့ျပီး ၎တို႔အလ်င္ မုအာနကဟ္ ျပဳျခင္းမရွိခဲ့ေခ်။ (ဗဟ္ရြလ္ရာအစ္က္၊ ဖြသ္ဟုလ္ကဒီးရ္)

 အာဃာတ ထားလ်က္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းမွာ အက်ိဳးမရွိ 

 ၁။ အခ်ိဳ႕ ပုဂိၢဳလ္မ်ားသည္ ခိုက္ရန္ေဒါသျဖစ္ေနသူႏွစ္ဦးတို႔၏ ခိုက္ရန္ျဖစ္မႈ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားရန္ ေစ့စပ္ဖ်န္ေျဖေပးသည့္သေဘာျဖင့္ ထိုႏွစ္ဦးတို႔အား အခ်င္းခ်င္း လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ခိုင္းေလ့ရွိ၏။ ဤသို႔ ျပဳလုပ္ျခင္းမွာ အက်ိဳးမရွိေပ။ အေၾကာင္းမွာ အဆိုပါ ခိုက္ရန္ျဖစ္ပြားသူႏွစ္ဦးစလံုး၏ ရင္တြင္း၌ အာဃာတမ်ား ရွိေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ကြ်ႏု္ပ္သည္ ခိုက္ရန္ျဖစ္သူႏွစ္ဦးတို႔အား အခ်င္းခ်င္း လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္မခိုင္းတတ္။ ယင္းသို႔ အခ်င္းခ်င္း ေျပလည္မႈ ရရွိေစရန္မွာ မည္သည့္ျပသနာအေပၚ အေျခခံ၍ ခိုက္ရန္ျဖစ္သည္ကို စူးစမ္းေလ့လာၿပီး ယင္းျပသနာကို အလ်င္ေျဖရွင္းရေပမည္။ ဤသို႔ ေျဖရွင္းမွသာ ႏွစ္ဘက္လံုး၏ ရင္တြင္းရွိ အာဃာတမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္မည္ျဖစ္၏။ အာဃာတမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သြားေစရန္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းျဖင့္ မစြမ္းႏိုင္။ အာဃာတမ်ား ရင္တြင္းကိန္းေအာင္းလ်က္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ပါကလည္း ရန္စမွာ ကုန္ဆံုးမသြားဘဲ ဆက္ရွည္ေနဦးမည္ျဖစ္သည္။ (ကမာလားသိ အရွ္ရဖီယာ (အတြဲ ၁၊ စာ ၁၂၉)
 လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရမည့္အခ်ိန္ 

 ၂။ ေမာ္လာနာ အရွ္ရဖ္အလီ ထာနဝီသခင္၏ ခါန္ကာဟ္ (တရားရိပ္သာ) သို႔ တစ္ခါမွ မေရာက္ဘူူးသူ လူသစ္ တစ္ေယာက္ ေရာက္ရွိေနသည္မွာ တစ္ရက္ရွိၿပီျဖစ္၏။ ထိုသူသည္ ဆရာႀကီး၏ ထိုင္ဝိုင္းသို႔ ေရာက္လာၿပီး မထိုင္မီ ဆရာႀကီးအား လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ေလ၏။ ထိုအခါ ဆရာႀကီးက ၎အား .. ခင္ဗ်ား မေန႔ကတည္းက ေရာက္ေနတာ မဟုတ္လား.... ဟုေမးရာ ထိုသူက ဟုတ္ပါေၾကာင္း ေျဖၾကားလိုက္ရာ ဆရာႀကီးက ... ဒါျဖင့္ ဒီအခ်ိန္မွာ ကြ်ႏု္ပ္ႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရသည့္ သေဘာက ဘာလဲ ။ ခင္ဗ်ား ခုျပန္ေတာ့မလို႔လား။ ဒါေၾကာင့္ ႏႈတ္ဆက္တာလား... ဟုေမး၏။ ယင္းက .. ယခု မျပန္ေသးပါ... ဟု ျပန္ေျဖ၏။ ဆရာႀကီးက လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းဟာ ခရီးက အိမ္ျပန္ေရာက္သည့္အခါ သို႔မဟုတ္ ထြက္သည့္အခါ ျပဳအပ္ၿပီး အျခားအခ်ိန္မ်ားတြင္ မျပဳက်င့္သင့္.. ဟု ေျပာၾကား၏။ ၎ပုဂိၢဳလ္က ... တခ်ိဳ႕သူေတြ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္သည္ကို ျမင္လုိ႔ ကြ်န္ေတာ္လည္း လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္ ... ဟု ေျပာျပန္၏။ ဆရာၾကီးက .. ခင္ဗ်ားစကားထဲမွာ ပါသြားတယ္။ တခ်ိဳ႕ပုဂိၢဳလ္ေတြ လက္ဆြဲ ႏႈတ္ဆက္လို႔ ကၽြန္ေတာ္လည္း လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္တာပါ ဆိုတဲ့အတိုင္း တခ်ိဳ႕ပုဂၢိဳလ္ေတြက်ေတာ့ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္း မျပဳၾကဘူး ၊ ဒီေတာ့ ခင္ဗ်ားအေနနဲ႔ အခ်ိဳ႕ပုဂိၢဳလ္ေတြေတာ့ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၾကတယ္ ဘာျဖစ္လို႔လဲ၊ တခ်ိဳ႕ပုဂၢိဳလ္ေတြက်ေတာ့ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္း မျပဳၾကဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔ပါလိမ့္ ဆိုသည္ကို စဥ္းစားသင့္ပါတယ္။ မသိကလည္း သိသူကို ေမးသင့္ပါသည္။ အမွန္မွာ ကြ်ႏု္ပ္ႏွင့္ ယခု လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၾကသူမ်ားမွာ ယခုမွ ေရာက္လာသူမ်ားျဖစ္ၾကပါတယ္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ကြ်ႏ္ုပ္တို႔ကို အသိဉာဏ္ ခ်ီးျမႇင့္ထားပါတယ္။ အသိဉာဏ္ပညာကိုလည္း အသံုးခ်သင့္တယ္... ဟု မိန္႔ၾကားခဲ့သည္။ (အိဖာဒြါသိ ေယာင္မိယဟ္ (အတြဲ-၂ ၊ စာမ်က္ႏွာ - ၆၇))

 လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္လွ်င္ လက္တြင္း၌ ဘာမွ မရွိသင့္ 

 ၃။ ဆရာၾကီးက မိန္႔သည္မွာ အခ်ိဳ႕ပုဂိၢဳလ္တို႔သည္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရင္း လက္တြင္း၌ ပိုက္ဆံေၾကးေငြကို ထားရွိၿပီး မိမိလက္ႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္သူသို႔ ေပးေလ့ ရွိၾက၏။ ယင္းသုိ႔ျပဳမူျခင္းမွာ မေကာင္းေပ။ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းမွာ စြႏၷသ္ေတာ္လည္းျဖစ္၊ အိဗာဒသ္လည္းျဖစ္ေပရာ အျမင္အားျဖင့္ ေလာကီေရးရာကိစၥျဖစ္သည့္ ပိုက္ဆံေၾကးေငြ ေပးျခင္းႏွင့္ မေရာယွက္သင့္ေပ။ (မကာလာသိ ဟစ္က္မသ္ (စာ-၃၂)
 ရယူစရာ သင္ခန္းစာ 

 ၄။ တခါက ေမာ္လာနာ ရရွီးဒ္အဟ္မဒ္ ဂန္ဂိုဟီ သခင္သည္ ေဆာင္းရာသီျဖစ္၍ ေစာင္ထူတစ္ထည္ကို ျခံဳရံုလ်က္ ထိုင္ေနေလသည္။ ယာဘက္ႏွင့္ ဝဲဘက္တစ္ဖက္စီတြင္ ေမာ္လာနာ ယအ္ကူးဗ္ နာေနာင္သဝီသခင္ႏွင့္ ဟကီးမ္ ေဇယာအုဒ္ဒီးန္တို႔ ထိုင္ေနၾကေလသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ ပုဂိၢဳလ္တစ္ဦးေရာက္လာၿပီး ေမာ္လာနာ ရရွီးဒ္အဟ္မဒ္ ဂန္ဂိုဟီအား သာမာန္ပုဂိၢဳလ္ဟု ယူဆကာ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းမျပဳဘဲ ေမာ္လာနာယအ္ကူးဗ္ႏွင့္ ဟကီးမ္ ေဇယာအုဒ္ဒီးန္တို႔ႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ေလေတာ့သည္။ သူေတာ္စင္လည္းျဖစ္ အာလင္မ္ႀကီးလည္းျဖစ္ေသာ ေမာ္လာနာ ရရွီးဒ္အဟ္မဒ္အား လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္း မျပဳသည္ကို အံ့အားသင့္၍ ေမာ္လာနာ ယအ္ကူးဗ္က ျပံဳးတံု႔ျပံဳးတုံ႔ ျပဳေနသည္ကို သေဘာေပါက္နားလည္သူ ေမာ္လာနာ ရရွီးဒ္အဟ္မဒ္ ဂန္ဂိုဟီက မိန္႔သည္မွာ အလ္ဟမ္ဒုလိလႅာဟ္ (ခ်ီးမြမ္းျခင္း အေပါင္းတို႔သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အတြက္ျဖစ္၏) လူတို႔သည္ ကြ်ႏု္ပ္အား လာေရာက္ကာ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၾကလိမ့္မည္ကို မေမွ်ာ္လင့္ပါ။ (ဤျဖစ္ရပ္အားျဖင့္ သိရသည္မွာ အျခားသူတစ္ဦးဦးသည္ မိမိထံလာေရာက္ကာ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္လိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မထားသင့္ေပ။)

 လက္ကိုနမ္း႐ႈပ္သည့္အစဥ္အလာကို ဆက္မလုပ္သင့္ 

 ၅။ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၿပီးေနာက္ လက္ကိုႏႈတ္ဆက္သည့္ အစဥ္အလာကို ရပ္လိုက္သင့္သည္။ အေၾကာင္းမွာ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းသည္ စြန္နသ္ျဖစ္ၿပီး လက္ကိုနမ္း႐ႈပ္သည္မွာ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ခ်စ္ခင္ၾကည္ညိဳေလးစားျခင္း၏ အထိမ္းအမွတ္တစ္ခု ျဖစ္ေသာ္လည္း စြန္နသ္ေတာ္မဟုတ္ေပ။
ထို႔ေၾကာင့္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ေလးစား၊ ခ်စ္ခင္၊ ၾကည္ညိဳျခင္း၏ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ဟု ယူဆကာ တစ္ဦး၏လက္ကို က်န္တစ္ဦးက နမ္း႐ႈပ္ျခင္းျဖစ္ပါက အျပစ္တစ္စံုတစ္ရာမရွိေပ။
သို႔ရာတြင္ ဤတစ္ဦး၏လက္ကို က်န္တစ္ဦးက နမ္းရႈပ္ျခင္းမွာ စိတ္တြင္း၌ ျဖစ္ေပၚသည့္ တခဏ အေျခအေနသာျဖစ္သည္။ စိတ္တြင္း၌ က်န္တစ္ဦး၏ လက္ကို နမ္းရႈပ္ခ်င္စိတ္မျဖစ္ေပၚဘဲ အစဥ္အလာအျဖစ္ နမ္းရႈပ္ရျခင္း၊ အမွန္တကယ္ စိတ္အတြင္း၌ နမ္း႐ႈပ္ခ်င္စိတ္မျဖစ္ေပၚဘဲ ဟန္လုပ္၍ နမ္းရႈပ္ျခင္းတို႔မွာ အတြင္းပိုင္းဆိုင္ရာ ျပဳျပင္မႈကို ရယူၾကသည့္ သူေတာ္စင္မ်ားအျမင္တြင္ ေကာင္းသည့္လုပ္ရပ္မဟုတ္ေပ။ တစ္ဖန္ သိမ္ေမြ႕သည့္သေဘာတစ္ရပ္ ရွိေသး၏။ အခ်ိဳ႕ပုဂိၢဳလ္တို႔၏ သဘာဝ စိတ္ဓာတ္၌ အလႅဟ္အရွင္ျမတ္ တစ္ပါးတည္းအေပၚ ယံုၾကည္ကိုးစားျခင္း၊ အားထားျခင္း၊ ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးျခင္း စသည္တို႔သာ ကိန္းေအာင္းေနတတ္ျပီး ဤသို႔ တစ္ဦးေသာသူက က်န္တစ္ဦး၏ လက္ကို နမ္း႐ႈပ္လ်က္ ေလးစားခ်စ္ခင္ေၾကာင္း ၊ ယံုၾကည္ေလးစားေၾကာင္း ျပသၾကသည္ကို မႏွစ္ၿမိဳ႕ၾကေပ။
ကြ်ႏ္ုပ္၏ အက်င့္စိတ္ဓာတ္ကို ေျပာရလွ်င္လည္း ကြ်ႏု္ပ္ သူေတာ္စင္ၾကီးမ်ားႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္သည့္အခါ လက္ကို နမ္း႐ႈပ္ရာ၌ ရံဖန္ရံခါ စိတ္တြင္း၌ လႈိက္လႈိက္လွဲလွဲ နမ္း႐ႈပ္ခ်င္စိတ္ေပၚေသာေၾကာင့္ နမ္း႐ႈပ္ျခင္းျဖစ္ျပီး မ်ားေသာအားျဖင့္ ေဘးမွ ၾကည့္ေနသူမ်ားက ကြ်ႏု္ပ္အား သူေတာ္စင္မ်ားကို မခ်စ္ခင္သူ မၾကည္ညိဳ မေလးစားသူဟူ၍ ထင္ၾကမွာကို စိုးရိမ္၍ နမ္း႐ႈပ္ရျခင္း ျဖစ္၏။ အလ္ဟမ္ဒိုလစ္လႅာဟ္ (ခ်ီးမြမ္းျခင္းအေပါင္းတို႔သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အတြက္သာျဖစ္၏) ကြ်ႏု္ပ္သည္ အႀကီးအကဲမ်ား၊ သူေတာ္စင္မ်ားကို ခ်စ္လဲ ခ်စ္ပါ၏။ ေလးလဲ ေလးစားပါ၏။ ၾကည္လဲ ၾကည္ညိဳပါ၏။ မိုးမျမင္ ေလမျမင္ ခ်စ္ခင္ေလးစား ၾကည္ညိဳျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္။ စည္းေဘာင္အတြင္း၌သာ ေလးစားခ်စ္ခင္ ၾကည္ညိဳျခင္းမ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။ (ကမာလာသိ အရွ္ရဖီယဟ္ (စာမ်က္ႏွာ - ၁၂၃)
 ၆။ ဆြဟာဗာ သာဝကႀကီးမ်ား၏ အသိဉာဏ္ထက္ျမက္ပံုကို ၾကည့္ပါဦး။ တမန္ေတာ္ျမတ္ (ဆြလႅလႅာဟုအလိုက္ဟိ ဝစလႅမ္) ႏွင့္အတူ သာဝကၾကီး အဗူဗကၠရ္ (ရသြိ) သခင္ မဒီနဟ္ ၿမိဳ႕ေတာ္သို႔ ဟစ္ဂ်ရသ္ျပဳ ေရႊ႕ေျပာင္းေရာက္ရွိစဥ္က မဒီနာ ၿမိဳ႕ေတာ္သား အန္ဆြာရီမ်ားသည္ တမန္ေတာ္ျမတ္တုိ႔ႏွင့္ ဖူးေျမာ္ေတြ႕ဆံုရန္ ေရာက္ရွိလာခဲ့ၾက၏။ ထိုစဥ္အခါက အဗူဗကၠရ္သခင္သည္ တမန္ေတာ္ျမတ္ထက္ အားအင္ခ်ိနဲ႔၍ အသက္ပိုႀကီးသည္ဟု ထင္ရသည္။ လာေရာက္ဖူးေျမာ္သူ အားလံုးက တမန္ေတာ္ျမတ္ဟု ထင္ျမင္ယူဆၿပီး အဗူဗကၠရ္သခင္အား လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၾကေလသည္။ သာဝကၾကီး အဗူဗကၠရ္သခင္သည္ အသိပညာၾကြယ္ဝသူျဖစ္၏။ မိမိအား တမန္ေတာ္ျမတ္အထင္ျဖင့္ လာေရာက္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၾကသည္ကို ျငင္းဆန္ျခင္းမျပဳဘဲ မိမိကလည္း ျပန္လည္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းကို ဟန္မပ်က္ ျပဳေနခဲ့၏။ ဤသို႔ျပဳေနျခင္းမွာ တမန္ေတာ္ျမတ္ ခရီးပန္းလာသျဖင့္ လူတို႔ႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရာတြင္ ပို၍ ပင္ပန္းႏြမ္းနယ္မည္ကို စိုးရိမ္၍ တမန္ေတာ္ျမတ္ အနားယူပါေစဟူေသာ ဆႏၵအရင္းခံျဖစ္၏။
ယေန႔ကာလတြင္ ဆရာ၏ေရွ႕ေမွာက္တြင္ တပည့္ျဖစ္သူက အထက္ပါအတိုင္းျပဳမူပါက ဆရာအားဦးစားမေပးသူ၊ ရိုင္းစိုင္းသူဟု ကဲ့ရဲ့ျပစ္တင္ ႐ႈတ္ခ်ၾကမည္ျဖစ္၏။ စင္စစ္မွာမူကား မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္ လူတို႔သည္ အေပၚယံေလးစားျခင္း၊ ဂုဏ္ေပးျခင္းတို႔ကိုသာ ဆရာအားျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ျခင္း၊ ဝတ္ႀကီးဝတ္ငယ္ျပဳျခင္းဟု အထင္မွားေနၾကျခင္းျဖစ္၏။
ဆရာ မိဘတို႔အား စစ္မွန္ေသာျပဳစုျခင္း၊ ဝတ္ႀကီးဝတ္ငယ္ျပဳျခင္းဟူသည္မွာ အေပၚယံဂုဏ္ေပးျခင္း၊ ေလးစားျခင္းမဟုတ္ဘဲ မိမိဘက္မွာ ကိုယ္၊ စိတ္ ဆင္းရဲဒုကၡကိုခံယူၿပီး ဆရာမိဘတို႔အား စိတ္လည္းခ်မ္းသာ လူလည္းသက္သာေအာင္ စီမံေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းျဖစ္သည္ကို လူတို႔မ်က္ကြယ္ျပဳထားၾကသည္ မဟုတ္ပါလား။ အႀကီးအကဲမ်ားအား စစ္မွန္ေသာဂုဏ္ေပးျခင္း၊ ေလးစားျခင္း၊ ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ျခင္းကို သာဝကႀကီးမ်ား လက္ေတြ႕က်င့္သံုးျပသခဲ့ၾကေပသည္။ (ဟြတ္စ္ႏူလ္အဇီးဇ္ (အတြဲ ၁၊ စာ-၁၅)
 ၇။ ကြ်ႏ္ုပ္ ဒါရြလ္အုလူးမ္ ေဒယိုဘန္ဒ္ ေက်ာင္းသို႔ေရာက္ခဲ့စဥ္က ေရွ႕ေဆာင္အျဖစ္ စြလာသ္ဝတ္ျပဳရန္ ေနရာသို႔ ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးသည္ တတိယအတန္းမွ တိုးထြက္ကာ ေရာက္ရွိလာျပီး ကြ်ႏ္ုပ္လက္ကိုဇြတ္အတင္းဆြဲ၍ လက္ဆြႏႈတ္ဆက္ခဲ့၏။ ဤသည္မွာ မျပဳအပ္သည့္အျပဳအမူပင္ျဖစ္၏။ မွားယြင္းသည့္ အစဥ္အလာမ်ားက လူတို႔အသိဉာဏ္ကို ဖ်က္ဆီးခဲ့ေလၿပီ။

 ထိုင္ဝိုင္းရွိပုဂိၢဳလ္ အားလံုးႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရန္ မလို 

 ၈။ ေမာ္လာနာ အရွ္ရဖ္အလီ ထာနဝီ သခင့္ထံ တစ္ခါမွ မေရာက္ဘူးသူ လူသစ္တစ္ဦး ေရာက္ရွိလာျပီး ဆရာႀကီးအား လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၿပီးေနာက္ ထိုင္ဝိုင္းရွိ ပုဂၢိဳလ္တိုင္းႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ေလ၏။ ထိုအခါ ဆရာႀကီးက ထိုသူအား မိန္႔ဆိုသည္မွာ အသင့္ကို ထိုင္ဝိုင္းမွာ ရွိေနသူအားလံုးႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရမည္ဟု မည္သူက သင္ေပးသလဲ။ ထိုင္ဝိုင္းမွာရွိေနသူ ဦးေရဟာ ငါးဆယ္ရွိလို႔ တစ္ဦးခ်င္း ႏႈတ္ဆက္ရမည္ဆိုလွ်င္ အသင့္ဘက္သို႔ အာရံုစူးစိုက္ရလို႔ အလုပ္ပ်က္ၾကမွာေပါ့။ ထိုင္ဝိုင္းရွိ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ျဖင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္႐ံုျဖင့္ လံုေလာက္တယ္။ စလာမ္ေပးေတာ့ ထိုင္ဝိုင္းရွိသူအားလံုးအနက္ တစ္ဦးစီကို ဘာျဖစ္လို႔မေပးသလဲ ... ဟု ေျပာၾကားၿပီး ဆက္လက္၍ လူေတြရဲ႕ ဆက္ဆံေရးစနစ္ေတာ့ ပ်က္ဆီးပါၿပီ ဟုဆိုေလသည္။ (အိဖာဒြါသ္ (အတြဲ-၃၊ စာ-၂၃)

 အႀကီးအကဲမ်ားႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရာတြင္ သတိျပဳရမည့္အခ်က္ 

 ၉။ ေမာ္လာနာ အရွ္ရဖ္အလီ ထာနဝီ သခင့္ထံ လူတစ္ဦးေရာက္လာၿပီး ဆရာႀကီးအား မထီမဲ့ျမင္ အသြင္သ႑န္ျဖင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ေလသည္။ ထိုအခါ ဆရာႀကီးက ယခုအခါ သမာသမတ္မႈမွာ လံုးဝ ေပ်ာက္ဆံုးသြားၿပီျဖစ္ၿပီး အစြန္းေရာက္မႈမ်ားသာ ေတြ႕ေနရေပသည္။ လူတို႔သည္ တစ္ဦးဦးအား ႐ုိေသကုိင္းညြတ္ရာတြင္ စည္းေဘာင္လြန္က်ဴးလ်က္ ခဝပ္ကိုးကြယ္သည့္ အတုိင္းအတာအထိ ေရာက္သြားတတ္ၾကသည္။ တဖန္ တဦးဦးအား ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ဆက္ဆံသည့္အခါတြင္လည္း သူတပါး၏ သိကၡာကို ေစာင့္သိရမည့္ ဝတၱရား ပ်က္ကြက္႐ံုမက မေလးမခန္႔ျပဳသည့္ အတိုင္းအတာအထိ စည္းေဖာက္တတ္ၾကသည္ကို ေတြ႕ေနရသည္။ လူ႕က်င့္ဝတ္၊ လူ႔စည္းကမ္းဆိုသည္မွာ အရိပ္အေယာင္မွ်ပင္ မရွိေတာ့ပါလား ဟု မိန္႔ၾကား၏။ (အိဖာဒြါသ္ (အတြဲ-၃၊ စာ-၃၅၁)

 လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရာတြင္ တစ္ဘက္သား၏ စိတ္ခ်မ္းသာမႈကို ေရွ႕႐ႈသင့္၏ 

 ၁ဝ။ ေမာ္လာနာ အရွ္ရဖ္အလီ ထာနဝီ သခင္ စြလာသ္ဝတ္ျပဳၿပီးေနာက္ ေနရာမွ မထမီအလ်င္ ဆရာႀကီးအား ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္က သြားေရာက္လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရန္ ဟန္ျပင္လိုက္ေသာအခါ ဆရာႀကီးက ၎အား မင္းတို႔ေတြ ဘယ္လိုျဖစ္ကုန္ၾကတာလဲ၊ ငါ စြလာသ္ဝတ္ျပဳတဲ့ေနရာက မထေတာ့ဘူး ထင္လို႔ ဒီေလာက္ေလာေနၾကတာလား။ ငါ အနားမယူရေတာ့ဘူးလား ဟု ဆံုးမစကားဆိုေလသည္။ ထိုအခါ အဆိုပါပုဂၢိဳလ္က မိမိဘက္က မွားေၾကာင္း ဝန္ခံေျပာဆိုေသာအခါ ဆရာႀကီးက ဒီေနရာက အသင္ေဘးကို ဖယ္လိုက္ပါ။ အသင္မွားသြားသည္ဆိုပါကလည္း ကြ်ႏ္ုပ္ထံက ဘာျဖစ္လို႔ ထြက္မသြားေသးတာလဲ သြားပါေတာ့လား ဟု ဆိုေလသည္။ (အိဖာဒြါသ္ (အတြဲ-၆၊ စာ-၁၇၈)
 ၁၁။ ေမာ္လာနာ အရွ္ရဖ္အလီ ထာနဝီ သခင္ ဂ်ဳမုအဟ္ စြလာသ္ ဝတ္ျပဳၿပီးေနာက္ စြလာသ္ဝတ္ျပဳသည့္ ေနရာမွ ထ၍ အျပင္သို႔ ၾကြျမန္းလာသည့္အခါ လူအမ်ားက ဝိုင္း၍ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၾကေလသည္။ လူမ်ား အံုတိုးေနသည္ကို ျမင္ရသျဖင့္ ဆရာႀကီးက ယခုလက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရန္ ေရာက္ရွိေနသူမ်ား လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္၍ ၿပီးပါက ေဘးတစ္ဖက္သို႔ ဖယ္ရွားေပးၾကၿပီး က်န္ရွိသူမ်ားသည္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္လိုက မိမိတုိ႔ ရပ္လက္စေနရာ၌ပင္ ရပ္လ်က္ေစာင့္ဆိုင္းၾကရန္၊ အခ်ိန္မည္မွ်ပင္ ကုန္ေစကာမူ ၎ကိုယ္တိုင္ တစ္ေယာက္မက်န္ လိုက္လံႏႈတ္ဆက္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာေသာ္လည္း မည္သူမွ မလိုက္နာဘဲ သူ႔ထက္ငါအလ်င္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္လိုသည့္ ဆႏၵကိုယ္စီျဖင့္ ဇြတ္အတင္းတိုးေဝွ႔ေနၾကေလသည္။ ဆရာႀကီးမွာ စိတ္ဆင္းရဲ၍ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ႏွင့္မွ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းမျပဳေတာ့ဘဲ ဗလီအျပင္ဘက္သို႔ထြက္လာၿပီး ေအာက္ပါအတိုင္း မိန္႔ၾကားေလသည္။

" လူေတြမွာ စည္းကမ္းရယ္၊ နည္းစနစ္ရယ္ မရွိေတာ့ပါလား။ ကၽြႏ္ုပ္ သည္ေလာက္ေျပာေနတာေတာင္ ဘယ္သူမွ ဂရုမစိုက္ၾကဘူး။ ၿပီးေတာ့ ကၽြႏ္ုပ္က လူေတြနဲ႔ ႏူးႏူးည့ံညံ့ သိမ္သိမ္ေမြ႕ေမြ႕ မဆက္ဆံဘူးဆိုၿပီး နာမည္ဖ်က္ၾကတယ္။ လူေတြ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ႏိုင္တာကို သည္းညဥ္းခံရင္း ကၽြႏ္ုပ္ေသသြားမွသာ သိမ္ေမြ႕စြာ ႏူးည့ံစြာဆက္ဆံသူလို႔ ေျပာၾကမွာဘဲ။ ၾကည့္ပါဦး ကၽြႏ္ုပ္ကိုယ္တိုင္လာၿပီး လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ပါ့မယ္။ တစ္နာရီဆိုတဲ့ အခ်ိန္ ကုန္စမ္းပါေစ။ ဒါေပမဲ့ မတိုးေဝွ႔ၾကပါနဲ႔လို႔ ေျပာေနတာလဲ လူရိုင္းေတြဆိုေတာ့ စကားနားမဝင္ၾကဘူး။ အို အရွင္ ကယ္ေတာ္မူပါ။ သူတစ္ပါးရဲ႕ သုခ၊ သူတစ္ပါးရဲ႕ ဒုကၡတုိ႔ကို နားမလည္ဂရုမစိုက္ေတာ့ပါလား။ ထင္ရာစိုင္းေနၾကတယ္။ သူတစ္ပါး ေသေသ ရွင္ရွင္ ကိုယ့္လိုအင္ဆႏၵကိုသာ ေရွ႕တန္းတင္ၾကတယ္။ သည္လိုတိုးေဝွ႔ေနခ်ိန္မ်ဳိးမွာ ဘယ္သူရပ္ေနႏိုင္မွာလဲ ကၽြႏ္ုပ္လဲက်သြားမွာကို စိုးရိမ္ရတယ္။ တစ္မိနစ္ေတာင္ ဒီနားမွာ ရပ္မေနႏိုင္ဘူး။ ဒီဗစ္ဒ္အသ္ (ရွရီအသ္ တရားေတာ္မွာမရွိဘဲ လူေတြက အေရးႀကီးတယ္ထင္လို႔ သတ္မွတ္ၿပီး လုပ္ေနၾကတဲ့ လုပ္ရပ္) ေတြမွာ ဒုကၡနဲ႔ ျပည့္ႏွက္ေနတယ္ဆိုတာ လက္ေတြ႕ပဲ။ စြလာသ္ဝတ္ျပဳၿပီးတုိင္း လုပ္တဲ့ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းဟာ ဗစ္ဒ္အသ္ျဖစ္တယ္။ တမန္ေတာ္ျမတ္က်င့္သံုးခဲ့တဲ့ စြန္နသ္ေတာ္ေတြ အားလံုးထဲမွာ က်ေတာ့ ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာ ႏွစ္ဌာနလံုးရဲ႕ အက်ဳိးေတြရွိတယ္။ ကၽြႏ္ုပ္ကို လူေတြနဲ႔ လူေတြနဲ႔ ႏူးႏူးည့ံညံ့ သိမ္သိမ္ေမြ႕ေမြ႕ ဆက္ဆံပါလု႔ိ အႀကံျပဳတိုက္တြန္းၾကတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြ သည္ျမင္ကြင္းကို လာၾကည့္ေစခ်င္တယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္ ကၽြႏ္ုပ္ရဲ့ ပင္ကိုယ္စိတ္ဓါတ္ကိုက သည္လိုတိုးေဝွ႔ တြန္းတိုက္ ဆူညံတဲ့ပြဲမ်ဳိးကို မႀကိဳက္ရံုမက စက္ဆုပ္ရြံရွာတယ္။ လူဆိုတာက တစ္ဘက္သား ဒုကၡမျဖစ္ေအာင္ က်င့္ႀကံေနထိုင္တတ္ရမယ္။ သူတစ္ပါးကုိ ဒုကၡျဖစ္ေစမဲ့ အက်င့္၊ အမူအရာ၊ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကို ေရွာင္ရမယ္။ ခုေတာ့ သည္လိုမဟုတ္ဘဲ တိုးလိုက္ ေဝွ႔လိုက္ၾကတာ သည္ေနရာမ်ဳိးမွာ လူမေျပာနဲ႔ အင္အားရွိလွတဲ့ ႏြားသိုးတစ္ေကာင္ေတာင္ လဲက်သြားႏိုင္တယ္။ အားလံုး ကၽြႏု္ပ္ေျပာသလို ကိုယ့္ေနရာမွာ ကိုယ္ရပ္ေနၾကရင္ ကၽြႏ္ုပ္ကိုယ္တိုင္လာၿပီး လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္မွာေပါ့။ ခုေတာ့ အားလံုးက ရပ္ေနၾကတယ္။ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္စဥ္ကေတာ့ အေနာက္က ရန္သူလိုက္လာသလို သူ႔ထက္ငါ အေဆာတလ်င္ တိုးေဝွ႔ႏႈတ္ဆက္ၾကတယ္။ ကၽြႏ္ုပ္ကေတာ့ သည္လိုစည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကို မႀကိဳက္ပါ။ ကၽြႏ္ုပ္အေနနဲ႔ ကၽြႏ္ုပ္ရဲ႕အႀကီးအကဲေတြ၊ ဆရာေတြကို ေတြ႕ခဲ့ ျမင္ခဲ့တယ္။ သူတို႔တေတြရဲ႕ အေနအထိုင္ ဘယ္ေလာက္ရိုးသားၾကသလဲဆိုရင္ လူႀကီးေတြ၊ သူေတာ္စင္ေတြျဖစ္ပါလ်က္ တစ္ေနရာရာမွာ သူတို႔ရွိမွန္းေတာင္ မသိရေအာင္ ရိုးရိုးသားသား တိတ္တိတ္ဆိတ္ဆိတ္ ေနၾကတယ္။

ေမာ္လာနာအရွ္ရဖ္အလီ(ထာနဝီ)သည္ အထက္ပါအတိုင္း လူတို႔အား ဆံုးမစကားေျပာၾကားေနဆဲမွာပင္ ေတာသားတစ္ေယာက္သည္ ထိုင္ဝိုင္းရွိပုဂၢဳိလ္တို႔၏ ပုခံုးေပၚမွ ခြေက်ာ္၍ ဆရာသခင္ႀကီးႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရန္ လာေနသည္ကုိ ျမင္ေသာအခါ ဆရာႀကီးက ၎အား ထိုေနရာမွာပင္ရပ္၍ မိမိလာသည့္ကိစၥကိုေျပာရန္၊ ထိုင္ဝိုင္းတြင္ ထိုင္ေနသည့္ မြစ္လင္မ္မ်ားကို ဒုကၡမေပးရန္ မိန္႔ေသာအခါ ၎က ဆရာႀကီးႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရန္ လာေၾကာင္း ေျဖ၏။ ထိုအခါ ဆရာႀကီးက ထိုသူအား ေအာက္ပါအတိုင္း မိန္႔ၾကား၏။

အို ..... အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ေက်းကၽြန္၊ ယခု ဒီလက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္တဲ့ အေၾကာင္းေျပာေနတာ၊ ဘာလဲ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းဟာ မလုပ္မေနရ တာဝန္လား၊ ဖရ္သြ္လား၊ ဝါဂ်ိဗ္တာဝန္လား၊ ဝါဂ်ိဗ္တာဝန္လည္း မဟုတ္၊ ဖရ္သြ္(မလုပ္မေနရတာဝန္) လည္း မဟုတ္တဲ့ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ဖို႔အတြက္ ဒီမွာထိုင္ေနၾကတဲ့ မုစ္လင္မ္ေတြကို ဒုကၡေပးတယ္။ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းဟာ မြတ္စ္သဟဗ္ အဆင့္သာရွိတယ္။ လုပ္ရင္ အက်ဳိးစဝါးဗ္ရၿပီး မလုပ္ရင္ အျပစ္မရွိဘူး။ မြတ္စ္လင္မ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို ဒုကၡမေပးျခင္း၊ စိတ္ဆင္းရဲေအာင္ မလုပ္ျခင္းဟာ ဖြရ္သြ္တာဝန္ျဖစ္တယ္။ မြတ္စ္သဟဗ္အက်ဳိးရဖို႔အတြက္ ဖရ္သြ္တာဝန္ကို လက္လႊတ္တယ္။ ဖရ္သြ္တာဝန္ကို လံုးဝဂရုမမူၾကဘူး။ လူေတြမွာ တစ္ပါးသူမြတ္စ္လင္မ္ ဒုကၡျဖစ္ေစမဲ့ လုပ္ရပ္မ်ဳိးကို မက်င့္ႀကံ၊ မလုပ္ေဆာင္ရဘူးဆိုတဲ့ တာဝန္ေတြကို ေမ့ေနၾကၿပီ။ သူတစ္ပါးကို ဒုကၡေရာက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းဟာ ဂုနဟ္(အကုသိုလ္) မေကာင္းမႈျဖစ္တယ္။ လူေတြမွာ ဆင္ျခင္တံုတရား ကင္းမဲ့ကုန္ၾကၿပီ။ ပိုင္တဲ့လုပ္ရပ္၊ မပိုင္တဲ့လုပ္ရပ္တို႔ကိုလည္း ခြဲျခားမသိၾကေတာ့။ (အိဖာႆြါသ္ အတြဲ - ၁၊ စာ - ၂၉၈)

 လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရာ၌ သတိခ်ပ္ဖြယ္ 

 ၁၂။ တေန႔ ဆရာႀကီးထံမွ ညေနသံုးနာရီရထားျဖင့္ မိမိတို႔ေနရပ္ဌာေနသို႔ ျပန္ၾကမည့္ ပုဂၢဳိလ္မ်ားသည္ ဝုဇူေရသန္႔စင္ၿပီး ဆရာႀကီးႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၾကေလသည္။ ဆရာႀကီးလည္း အားလံုးႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၿပီးေနာက္ မိန္႔ၾကားသည္မွာ အခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္တို႔သည္ ရိုေသမႈကို ေရွ႕႐ႈလ်က္ ဝုဇူေရသန္႔စင္ၿပီး ကၽြႏ္ုပ္ႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၾကသည္။ ဝုဇူေရသန္႔စင္ထားျခင္းေၾကာင့္ အခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္တုိ႔၏ လက္မ်ားသည္ ေရခဲသဖြယ္ေအးစက္ေနသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရာတြင္ ကၽြႏ္ုပ္၏လက္မ်ား ထံု၍ပင္သြားေလသည္။ ဇုဟုရ္ဆြလားသ္ၿပီးသည္မွာ မၾကာေသး။ လူတို႔ရဲ႕ဝုဇူ ဒီေလာက္ျမန္ျမန္ ဘာျဖစ္လို႔ပ်က္သြားရသလဲ။ ဝုဇူေရသန္႔စင္၍ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းမွာ ရိုေသမႈကို ေရွ႕တန္းတင္ျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း ပို၍ဂရုစိုက္သင့္သည့္ အခ်က္မွာ တစ္ဘက္သား၏ စိတ္ခ်မ္းသာမႈ၊ သက္သာမႈကို ေရွး႐ႈကာ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဟူ၍ ျဖစ္၏။
 ၁၃။ တစ္ခါက ဆရာႀကီးထံ လူတစ္ေယာက္ေရာက္လာၿပီး စလာမ္ေမတၱာပို႔၊ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ကာ ဘာမွ်မေျပာမဆိုဘဲ ထြက္သြားေလသည္။ ထိုအခါ ဆရာႀကီးက တစ္ခ်ဳိ႕လူေတြဟာ သူတို႔အႀကီးအကဲရယ္လို႔ ယူဆတဲ့ပုဂၢဳိလ္ေတြကို ေက်ာက္နဲ႔ထုထားတဲ့ ရုပ္ထုေတြလို႔မ်ား ယူဆၾကသလားမသိဘူး။ ေရာက္လာတာနဲ႔ ဘာမေျပာညာမေျပာ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၿပီး ထြက္သြားၾကတယ္။ လူသစ္ (မေတြ႕မျမင္ဘူးတဲ့ ပုဂၢဳိလ္) တစ္ဦးဦး လာၿပီး လက္္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၾကတယ္ဆိုရင္ အဲဒီပုဂၢဳိလ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္ကလဲ၊ ဘယ္သူလဲဆိုတာ လူတိုင္းသိခ်င္ၾကမွာ ဓမၼတာပဲ၊ ခုေတာ့ ဘာမွမေျပာဘဲ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၿပီး ျပန္ထြက္သြားၾကတယ္။ အဲဒီပုဂၢဳိလ္ေတြရဲ႕အေနအထားက လူေတြဟာ တို႔ရဲ႕ သေဘာထားအတိုင္း လိုက္နာေနထိုင္ၾကရမယ္။ တုိ႔ေျပာျပရင္ နားေထာင္လိုက္၊ တို႔မေျပာျပရင္လည္း ေက်နပ္ေနလုိက္ဆိုတဲ့သေဘာပဲ ဟု မိန္႔ၾကားေလသည္။

 မိမိဆႏၵကို ေျပာျပပါ 

 ၁၄။ ပုဂၢဳိလ္တစ္ဦးသည္ ေမာ္လာနာအရွ္ရဖ္အလီ(ထာနဝီ)သခင္ထံ မည္သည့္စကားမွလည္း မဆို၊ ထိုင္လည္းမထိုင္၊ ႏႈတ္ဆိတ္စြာရပ္လ်က္ေနသည္ကို ေတြ႕ေသာအခါ ဆရာႀကီးက ခင္ဗ်ားဘာကိစၥန႔ဲ ဒီကိုလာတာလည္း ၊ ခင္ဗ်ားက ထိုင္လည္းမထိုင္၊ စကားလည္း မေျပာ မတ္တပ္ႀကီးရပ္ေနေတာ့ ကၽြႏ္ုပ္အေနရခက္တယ္ ဟု မိန္႔ၾကားလိုက္ေသာအခါ အဆိုပါပုဂၢဳိလ္က ကၽြန္ေတာ္ ဆရာႀကီးနဲ႔ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ခ်င္လို႔ ဒီမွာ ရပ္ေနတာပါ ဟု ျပန္ေလွ်ာက္ရာ ဆရာႀကီးက ဆက္၍မိန္႔သည္မွာ ခင္ဗ်ားဘာကိစၥနဲ႔ ဒီမွာလာရပ္ေနတယ္ဆိုတာ ခင္ဗ်ားမေျပာျပဘဲ ကၽြႏ္ုပ္ဘယ္လိုသိႏိုင္မွာလဲ ေျပာမွဘဲ သိႏိုင္ေတာ့မွာေပါ့ဟု မိန္႔ၾကားေသာအခါ အဆိုပါပုဂၢဳိလ္က ကၽြန္ေတာ္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ခ်င္လို႔ ဒီမွာ ရပ္ေနတာပါ ဟု ျပန္ေျဖ၏။ ဆရာႀကီးက ကၽြန္ေတာ္ေျပာတာ ခင္ဗ်ားနားမလည္ေသးဘဲကိုး၊ ကၽြႏ္ုပ္စကားက ရွင္းရွင္းကေလးဘဲ၊ ခင္ဗ်ားလက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္လိုတယ္ဆိုတာ ခင္ဗ်ားကိုယ္တိုင္ေျပာမျပဘဲ ရပ္ေနလို႔ ကၽြႏ္ုပ္က ဘယ္လိုသိႏိုင္မွာလဲ၊ ခင္ဗ်ားက ရွင္းေနတဲ့စကားကို ႐ႈပ္ေအာင္လုပ္ေနျပန္ၿပီ၊ ကၽြႏ္ုပ္ေမးတာကိုလည္း ေျဖစမ္းပါ ဟု မိန္႔ၾကားလိုက္ေသာအခါ အဆိုပါပုဂၢဳိလ္က ဟုတ္ကဲ့ခင္ဗ်ား ကၽြန္ေတာ္မွားသြားပါတယ္။ ဟု ေလွ်ာက္ထားျပန္၏။ ထိုအခါ ဆရာႀကီးက ကၽြႏ္ု္ပ္ေမးတဲ့ အေျဖကိုသာ ေျပာစမ္းပါ။ ခင္ဗ်ားအခုေျပာလိုက္တာ ကၽြႏ္ုပ္စကားရဲ႕ အေျဖမဟုတ္ေသးပါဘူး။ ေနာက္ၿပီး ခင္ဗ်ားရဲ႕ ဒီအမွားေၾကာင့္ ကၽြႏ္ုပ္စိတ္ဆင္းရဲရတယ္။ သူတစ္ပါး စိတ္ဆင္းရဲေအာင္ မလုပ္ရဘူး။ ဟူ ထပ္ျပန္မိန္႔ၾကားေသာအခါ အဆိုပါ ပုဂၢဳိလ္က ဟုတ္ကဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ဒီအမွားေၾကာင့္ ဆရာႀကီးသာမကဘဲ ကၽြန္ေတာ္ပါ စိတ္ဒုကၡေရာက္ရပါတယ္ ဟု ေျပာၾကားေလ၏။
 ၁၅။ မုခ်ဧကန္ အသင္တို႔၏ စလာမ္ေမတၱာပို႔ျခင္းကို ၿပီးျပည့္စံုေအာင္ ျပဳေပးသည့္အရာသည္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းပင္ ျဖစ္၏ ဟူေသာ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ ၾသဝါဒေတာ္အရ သိရသည္မွာ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းသည္ စလာမ္ေမတၱာပို႔သျခင္း၏ ေနာက္ဆက္တဲြက်င့္စဥ္ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ မူရင္းက်င့္စဥ္တစ္ရပ္ျဖစ္ေသာ စလာမ္ေမတၱာပို႔သရာ၌ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား (ဥပမာ၊ အဇာန္ဆိုေနခ်ိန္၊ ထမင္းစားသံုးေနခ်ိန္၊ မည္သည့္အလုပ္၌မဆို ေမြ႕ေလ်ာ္ေနသည့္အခ်ိန္တြင္ စလာမ္မေပးရဟူသည့္ စည္းကမ္း) ရွိသည့္အတိုင္း စလာမ္၏ေနာက္ဆက္တြဲက်င့္စဥ္ျဖစ္သည့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္း၌ ပို၍ပင္ စည္းကမ္းစနစ္ ရွိသင့္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပုဂၢဳိလ္တစ္ေယာက္ေယာက္ အလုပ္တစ္ခုခု၌ ေမြ႕ေလ်ာ္ေနသည့္ အခ်ိန္အခါမ်ဳိးတြင္ ၎ႏွင့္လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္း မျပဳအပ္ေၾကာင္း ဆရာႀကီးက မိန္႔ၾကားခဲ့သည္။
 ၁၆။ တစ္ခါတြင္ ဆရာႀကီးက မဂ္ရိဗ္ဆြလားသ္ကုိ တည္းခိုရိပ္သာ၌ပင္ ဝတ္ျပဳၿပီး ၎ည တစ္နာရီရထားျဖင့္ မအူအမည္ရွိေသာ ၿမိဳ႕သို႔ ခရီးဆက္ရန္ တည္းခိုရိပ္သာတြင္ ဘူတာရံုသို႔ လုိက္ပါပို႔ေဆာင္ၾကမည့္ ပုဂၢဳိလ္မ်ားႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ေလသည္။ လိုက္ပါပို႔ေဆာင္သူမ်ားသည္ ဘူတာရံုေရာက္သည့္အခါတြင္လည္း ဆရာႀကီးႏွင့္ ဒုတိယအႀကိမ္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရန္ လာေသာအခါ ဆရာႀကီးက ကသံက်ယ္ေလာင္စြာျဖင့္ အို မိတ္ေဆြတုိ႔ အသင္တို႔ကို အျဖစ္အပ်က္ကေလးတစ္ခုနဲ႔ သာသနာ့ပညတ္ခ်က္တစ္ရပ္ကို ေျပာျပမယ္။ နားေထာင္ၾကပါ။
" ထာနဗဝန္းရြာကေလးမွာ တစ္ခါက ဆိုးသြမ္းလူငယ္တစ္စုက တစ္ရြာလံုးကို စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ၾကၿပီး ေကာ္မတီ္ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၾကတယ္။ ေနာက္ၿပီး ဘယ္သူက ဘယ္အဝိုင္းကို တာဝန္ယူ အုပ္ခ်ဳပ္မယ္ဆိုတာကိုလည္း ခြဲတမ္းခ်ခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီအခါ ထာနဗဝန္းကို ေရာက္ေနတဲ့ အျပင္က ဧည့္သည္ပုဂၢဳိလ္ၾကီးတစ္ေယာက္လည္း ရွိတယ္။ အဲဒီမွာ စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ ဆိုးသြမ္းလူငယ္ထဲက တစ္ေယာက္က အဆိုပါ ဧည့္သည္ပုဂၢဳိလ္ႀကီးကို ဒုကၡေပးခဲ့တယ္။ ဒုကၡေပးတာကေတာ့ တစ္ျခားမဟုတ္ဘူး။ အဲဒီ ဆိုးသြမ္းလူငယ္ဟာ ဧည့္သည္ပုဂၢဳိလ္ႀကီးကို အေနာက္ကလိုက္ၿပီး စလာမ္ေပးေနေတာ့တာပဲ။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဧည့္သည္ပုဂၢဳိလ္ၾကီးဟာ ဆိုးသြမ္းလူငယ္က စလာမ္ေပးလြန္းလို႔ စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ျဖစ္ၿပီး ထာနဗဝန္းရြာကေန ထြက္သြားရေတာ့တာပဲ။ (သခင္ႀကီးက ျပံဳးလ်က္ ဆက္၍မိန္႔သည္မွာ) အဲဒီအျဖစ္အပ်က္ထဲက ဆိုးသြမ္းလူငယ္က အျပင္က ဧည့္သည္အျဖစ္နဲ႔ ေရာက္ေနတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ႀကီးကို တေကာက္ေကာက္ေနာက္ကလိုက္ၿပီး စလာမ္ေပးလို႔ ဧည့္သည္ပုဂၢဳိလ္ႀကီး ထာနဗဝန္းမွ ထြက္သြားရတဲ့ အျဖစ္္မ်ဳိးေရာက္ခဲ့သလို ကၽြႏ္ုပ္ကိုလည္း ေနာက္ကတေကာက္ေကာက္လိုက္ၿပီး လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ၾကတဲ့သေဘာက အလိမၼာနည္းနဲ႔ ကၽြႏ္ုပ္ကို ဒီကအျမန္ဆံုး ႏွင္ထုတ္တာလား။ ႏွင္ထုတ္စရာမလိုပါဘူး။ ယခုကၽြႏ္ုပ္ ဒီကထြက္ေတာ့မွာဘဲ။ "
" ကၽြႏ္ုပ္ေျပာျပခ်င္တဲ့ သာသနာ့ပညတ္ခ်က္တစ္ရပ္ကေတာ့ ဟဒီးစ္ေတာ္မွာ တမန္ေတာ္ျမတ္က မိန္႔ေတာ္မူတယ္။ သင္တုိ႔၏ စလာမ္ေမတၱာပို႔သျခင္း၏ အဆံုးသတ္သည္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းပင္ ျဖစ္၏ လို႔ မိန္႔ေတာ္မူထားတယ္။ ဒီေတာ့ စလာမ္ေမတၱာပို႔ျခင္းမွာ စည္းကမ္းခ်က္ေတြရွိသလို လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းမွာလည္း စည္းကမ္းခ်က္ေတြရွိတယ္။ အဲဒီစည္းကမ္းခ်က္ေတြအနက္ စည္းကမ္းခ်က္တစ္ရပ္ကေတာ့ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ အလုပ္ လုပ္ေနခ်ိန္မွာ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းမျပဳဖို႔ႏွင့္ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရာမွာ သူတစ္ပါး ဒုကၡေရာက္ေလာက္ေအာင္ ဇြတ္အတင္းလက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္းမျပဳဖို႔ ျဖစ္တယ္။ " ဟု ေျပာၾကားေလသည္။

 လက္မတြင္ အခ်စ္ေၾကာရွိသည္ဆိုသည့္စကား မွန္သလား 

 ၁၇။ ေမာ္လာနာအရွ္ရဖ္အလီ(ထာနဝီ)သခင္က မိန္႔သည္မွာ လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရာ၌ လက္မမ်ားကို ဖိလိုက္ရမည္။ သို႔မွာသာ အခ်စ္တိုးပြားမည္။ လက္မတြင္ အခ်စ္ေၾကာရွိသည္ ဟူေသာ စကားမွာ အေျခအျမစ္မရွိေသာ စကားျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းကား လက္မတြင္ အခ်စ္ေၾကာရွိသည္ ဆိုသည့္ဟဒီးစ္မွာ လုပ္ႀကံဖန္တီ္းထားသည့္ စကားသာျဖစ္၏။ ဟု မိန္႔ေလသည္။
---0---0---0---0---
အလ္မုဖီးဒ္
ရဂ်ဗ္/ ၂၆ ေယာင္မုလ္ စဗ္သိ/ဟစ္ဂ်္ရီ ၁၄၃၆

(မုဖ္သီႏူးရ္မိုဟမၼဒ္ ဆြာဟိဗ္ ဘာသာျပန္ေသာ အစၥလာမ္ႏွင့္ လူမႈဆက္ဆံေရး စာအုပ္မွ ကူးယူတင္ဆက္သည္။ အထက္ပါ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ကူးယူသူမ်ားအေနျဖင့္ အေၾကာင္းအရာ အစမွ အဆံုးအထိ ကူးယူျပီး အလ္မုဖီးဒ္မွ ကူးယူေၾကာင္း ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပပါ။ မူလ စာေရးသူႏွင့္ ဘာသာျပန္ဆိုသူအပါအဝင္ အလ္မုဖီးဒ္၏ စာမ်က္ႏွာလင့္ခ္တို႔ကိုပါ ပူးတြဲ ေဖာ္ျပပါ။)

အလ္မုဖီးဒ္ Link မ်ား
Website: http://aaitee.blogspot.com
Facebook: http://www.facebook.com/almufeed.mm
Email: haroonrangoni@gmail.com
google တြင္ရွာရန္ “ အလ္မုဖီးဒ္ ” ဟု ျမန္မာလိုရိုက္၍ရွာပါ။
မိမိဖုန္းထဲတြင္ ျပန္လည္ဖတ္ရႈရန္ သိမ္းထားလိုပါက Simple Islam.apk ဖုိင္ကို ေဒါင္းလုတ္ဆြဲျပီး Install လုပ္ထားပါ။