Monday, May 18, 2015

စကားေျပာဆိုျခင္းဆိုင္ရာ စည္းကမ္းမ်ား


 ၁။ အခ်ဳိ႕ပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ စကားေျပာဆိုသည့္အခါတြင္ ရွင္းလင္းျပတ္သားစြာ မေျပာၾကဘဲ၊ သြယ္ဝိုက္ကာ ေျပာျခင္း၊ ဟန္လုပ္၍ေျပာျခင္းကိုပင္ ရိုေသျခင္း၊ ယဥ္ေက်းသိမ့္ေမြ႕ျခင္းဟု ထင္မွတ္လ်က္ က်င့္သံုးေနၾကသည္။ ဤသို႔ မရွင္းမလင္းသည့္ စကားမ်ဳိးေျပာဆိုျခင္းေၾကာင့္ ရံဖန္ရံခါ တစ္ဖက္သားမွာ စကားနားမလည္ျခင္း၊ နားလည္မွားျခင္းျဖစ္တတ္ၿပီး စိတ္ဆင္းရဲရတတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စကားေျပာဆိုရာတြင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေျပာသင့္သည္။
 ၂။ စကားေျပာသည့္အခါ ေျပာသူသည္ ေရွ႕ဖက္မွထိုင္၍ ေျပာရမည္။ ေနာက္ဘက္မွ မေျပာရ။ ေက်ာဘက္မွေျပာျခင္းျဖင့္ ၾကားရသူမွာ အားမလိုအားမရ ျဖစ္ရတတ္သည္။
 ၃။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ထံမွ မိမိလုိလားခ်က္ကို ဒုတိယအႀကိမ္တင္ျပေတာင္းဆိုရာတြင္ ပထမအႀကိမ္၌ ၿပီးျပည့္စံုစြာ ေဖာ္ျပၿပီးျဖစ္ေစကာမူ ဒုတိယအႀကိမ္တြင္လည္း ၿပီးျပည့္စံုစြာတင္ျပလ်က္ ေတာင္းဆိုသင့္ေပသည္။ အရိပ္၊ အႁမြက္၊ တစ္ပိုင္းတစ္စ စကားမဆိုရ။ မိမိက အကူအညီေတာင္းခံေသာပုဂၢိဳလ္သည္ ပထမအႀကိမ္ မိမိေျပာျပထားသည့္စကားကို ေမ့ေလ်ာ့ေကာင္း ေမ့ေလ်ာ့ေနေပမည္။ ထိုအခါ အဆိုပါ ပုဂၢိဳလ္သည္ စကားကုိ မွားယြင္းစြာ အဓိပၸာယ္ေကာက္ႏိုင္သည္။ သို႔မဟုတ္ နားလည္ရခက္ေပမည္ ... ။
 ၄။ အခ်ဳိ႕သူမ်ားသည္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ ေနာက္ေက်ာဘက္တြင္ ေခ်ာင္းဟန္႔ၾကေလသည္။ ေခ်ာင္းဟန္႔ရသည့္ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ အဆိုပါပုဂၢိဳလ္က မိမိအားလွည့္ၾကည့္ေစရန္ႏွင့္ မိမိအားစကားေျပာရန္ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ျပဳမူျခင္းထက္ ပို၍ေကာင္းမြန္သည္မွာ မိမိစကားေျပာလိုသူ၏ေရွ႕သို႔ သြားေရာက္၍ မိမိေျပာလိုသည့္စကားကို ေျပာဆိုျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ မိမိစကားေျပာဆိုသူသည္ မအားလပ္သူျဖစ္ပါက လြန္စြာအေရးႀကီးသည့္ကိစၥမ်ဳိးေပၚေပါက္မွသာလၽွင္ ၄င္းႏွင့္သြားေရာက္ေတြ႕ဆံု စကားေျပာသင့္သည္။ အေရးမႀကီး မလိုအပ္ဘဲ သြားေရာက္စကားေျပာပါက အလုပ္လုပ္ေနသူ အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္မည္။ အလုပ္လုပ္ေနသူႏွင့္ စကားေျပာလိုပါက အဆိုပါပုဂၢိဳလ္အလုပ္ျပီးသည္အထိ ေစာင့္ၿပီးမွသာ သြားေရာက္စကားေျပာသင့္၏။
 ၅။ အခ်ဳိ႕သူမ်ားသည္ စကားေျပာဆိုရာ၌ စကားတစ္ဝက္ကို ေအာ္ဟစ္ေျပာဆိုတတ္ၿပီး က်န္စကားတစ္ဝက္ကို တိုးတိုးျဖစ္ေစ မၾကားတၾကားျဖစ္ေစ ေျပာဆိုတတ္ၾကသည္။ ဤေျပာဆိုျခင္းျဖင့္ တစ္ဖက္သားသည္ စကားကို ေကာင္းစြာမၾကားသည့္အတြက္ၾကာင့္ အဓိပၸာယ္ေကာက္ရာတြင္ မွားယြင္းတတ္ေပသည္။ သို႔မဟုတ္ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ရတတ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စကားေျပာရာ၌ အလံုးစံုကို ရွင္းလင္းစြာ ေျပာဆိုသင့္သည္။
 ၆။ စကားေျပာရာတြင္ တိုတိုႏွင့္ လိုရင္းကိုေျပာသင့္သည္။ စကားကို ရွည္လ်ားေအာင္ နိဒါန္း မပ်ဳိးသင့္။
 ၇။ မလိုအပ္ဘဲ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ႏွင့္ စကားလူႀကံဳမပါးသင့္။ မိမိကိုယ္တိုင္ မိမိေျပာလိုသူအား ဟန္ေဆာင္မႈမပါဘဲ ေျပာလိုသည္မ်ားကို ေျပာလိုသည္မ်ားကို ေျပာသင့္၏။
 ၈။ စားခ်ိန္၊ ေသာက္ခ်ိန္တြင္ ရြံရွာဖြယ္ အရာဝတၳဳမ်ားအေၾကာင္းမေျပာရ။ အေၾကာင္းကား အခ်ဳိ႕သူမ်ားသည္ ၾကားရံုမၽွျဖင့္ ရြံရွာတတ္ၾကျပီး အခ်ဳိ႕ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕သူမ်ားသည္ ဤသို႔ေျပာဆိုျခင္းေၾကာင့္ မ်ားစြာစိတ္ဒုကၡခံစားၾကရေပသည္။
 ၉။ ေရာဂါသည္၏ေရွ႕တြင္ျဖစ္ေစ၊ ၄င္း၏အိမ္သူအိမ္သားမ်ား၏ ေရွ႕တြင္ျဖစ္ေစ ၄င္းတို႔အသက္ရွင္ျခင္းမွမက္ကင္းေစမည့္၊ စိတ္ဆင္းရဲေစမည့္ စကားမ်ဳိးကို မေျပာရေပ။ အဆိုပါပုဂၢိဳလ္တို႔ စိတ္ခ်မ္းသာေစမည့္ စိတ္သက္သာရာရေစမည့္ စကားမ်ဳိး "အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အလိုေတာ္ျဖင့္ ဒုကၡအေပါင္းခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားမွာပါ" ဟူေသာစကားမ်ဳိးကို ဆိုသင့္သည္။
 ၁ဝ။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ အျခားသူအားေျပာခြင့္ရွိသည့္ အတြင္းေရးစကားတစ္ရပ္ရပ္ကို ကာယကံရွင္ကိုယ္တိုင္ ရွိေနသည့္အခါမ်ဳိး၌ အျခားသူအား လက္ဟန္ေျခဟန္ျဖင့္ မေျပာျပသင့္။ ၄င္းကာယကံရွင္သည္ ဤသို႔လက္ဟန္ေျခဟန္ျဖင့္ ေျပာျခင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ဒြိဟသံသယဝင္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ အကယ္၍ အဆိုပါစကားရပ္မွာ အျခားသူတစ္ဦးဦးအား ေျပာဆိုခြင့္မရွိသည့္ စကားမ်ဳိးျဖစ္ပါလ်က္ လက္ဟန္ ေျခဟန္ျဖင့္ေျပာဆိုပါက ဂုနာအကုသိုလ္ပင္ ျဖစ္လိမ့္မည္ .... ။
 ၁၁။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဝမ္းနည္းပူေဆြးစရာ၊ စိတ္ဆင္းရဲစရာ အေၾကာင္းကိစၥၾကားသိရပါက ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္၊ ဂဃနဏမသိဘဲ မည္သူ႔ကိုမွ် မေျပာသင့္။ အထူးသျဖင့္ ကာယကံရွင္၏ ေဆြမ်ဳိးသားျခင္းမ်ား၊ မိတ္ေဆြမ်ားကို မေျပာျပသင့္။
 ၁၂။ မိမိထက္ႀကီးသူအား ေခၚေဝၚရာတြင္ ေလးေလးစားစား ေခၚေဝၚသင့္သည္။ ျဖစ္ႏိုင္လွ်င္ မိမိထက္ႀကီးသူမ်ားအား အမည္တပ္၍ မေခၚသင့္။ ဤသည္မွာ အရိုအေသ ေပးျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
 ၁၃။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ထံသြားေရာက္သည့္အခါ ၎သည္အျခားတစ္ဦးႏွင့္ စကားေျပာေနပါက ၎တို႔စကားေျပာ၍ မၿပီး၊ သို႔မဟုတ္ ၎ပုဂၢိဳလ္က မေမးျမန္းမီအလ်င္ မိမိ၏ အလုပ္ကိစၥကို စတင္မေျပာသင့္။ ၎တို႔စကားေျပာၿပီးမွ ျဖစ္ေစ အဆိုပါပုဂၢိဳလ္ကေမးလွ်င္ျဖစ္ေစ မိမိအလုပ္ကိစၥကို စတင္ေျပာသင့္၏။
 ၁၄။ မိတ္ေဆြတစ္ဦးတစ္ေယာက္ႏွင့္ လမ္းခုလတ္တြင္ဆံုစည္းသည့္အခါ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ခြဲခြာခ်ိန္ေရာက္သည့္တိုင္ မၿပီးဆံုးႏ္ိုင္သည့္ အေၾကာင္းအရာ ျဖစ္ရပ္တစ္စံုတစ္ရာကို အစခ်ီမေျပာသင့္။ ခြဲခြာခ်ိန္ေရာက္သည့္တိုင္ ေျပာလက္စအေၾကာင္းအရာမွာ မကုန္ဆံုးေသးပါက အခ်ိန္ကုန္ခံ၍ ဆံုးသည္အထိ နားေထာင္ရေပမည္။ အကယ္၍ ေျပာလက္စအေၾကာင္းအရာကို ဆံုးသည္အထိနားမေထာင္ေတာ့ဘဲ လမ္းခြဲလွ်င္လည္း ေျပာလက္စျဖစ္ရပ္ႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ေရွ႕ဆက္ဘာျဖစ္မည္ဟူေသာ ပေဟဠိေၾကာင့္ သူတစ္ပါးစိတ္ဒုကၡေရာက္ေပမည္။ အကယ္၍ မိမိက ဤသို႔မၿပီးျပတ္ေသာ စကားကို မဆိုခဲ့ပါက သူတစ္ပါး စိတ္ဆင္းရဲရမည္မဟုတ္ေပ။
 ၁၅။ အကယ္၍ တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ သင့္အား ပုဂၢိဳလ္အရသိေသာ္လည္း အမည္မသိေသာေၾကာင့္ မွားယြင္း၍ အျခားအမည္တစ္ခုခုျဖင့္ သင့္အားေခၚသည္ကို သိေသာအခါ သင္သည္ (ငါ့အမည္ကို ေခၚေနသည္မဟုတ္၍ လွည့္ၾကည့္ရန္ မလိုဟူေသာ အသိျဖင့္) ဆိတ္ဆိတ္မေနသင့္။ ခ်က္ျခင္းပင္ အမည္မွား၍ေခၚသူအား မိမိအမည္ကို ေျပာျပလိုက္ရေပမည္။ ဤသို႔မေျပာျပဘဲ အသင္က ႏႈတ္ဆိတ္ေနမည္ဆိုလွ်င္ သူတစ္ပါးစိတ္အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ရေပမည္။
 ၁၆။ လူအမ်ားစုေဝးေနေသာေနရာတြင္ "အိမ္သာသြားမယ္၊ အေပါ့အေလး သြားမယ္" စသည့္ စက္ဆုပ္ရြံရွာဖြယ္ရာစကားမ်ဳိးကို မေျပာအပ္ေခ်။ အကယ္၍ ေျပာရန္လိုအပ္ပါကလည္း "လိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းလိုက္ဦးမယ္၊ အလုပ္လုပ္ရန္ သြားလိုက္ဦးမယ္၊ အေရးတႀကီးကိစၥရွိေနတယ္" စသည့္ အသံုးအႏႈံးန္မ်ားကို သံုးသင့္၏။ ထိုနည္းတူ စားေသာက္ခ်ိန္တြင္ စက္ဆုပ္ရြံရွာဖြယ္စကားမ်ဳိးကို မဆိုသင့္။ အခ်ဳိ႕ေသာပုဂိၢဳလ္တို႔သည္ လြန္စြာရြံရွာတတ္ၾကၿပီး ရြံရွာစပ္ဆုပ္ဖြယ္စကားကို ၾကားရံုမွ်ႏွင့္ပင္ ေအာ့အန္တတ္ၾကေပရာ အထူးဂရုစိုက္သင့္ေပသည္။
 ၁၇။ လူပုဂၢိဳလ္သံုးဦးသာ ရွိေနသည့္အခါမ်ဳိးတြင္ ပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦးသည္ တတိယပုဂၢိဳလ္မၾကားရေလေအာင္ အခ်င္းခ်င္း တီးတိုးစကားမဆိုရေပ။ ထိုနည္းတူပင္ တတိယပုဂၢိဳလ္အား ပစ္ပယ္၍ က်န္ႏွစ္ဦးသည္ အခ်င္းခ်င္းစကားမေျပာရေပ။ အလားတူပင္ တတိယပုဂၢိဳလ္နားမလည္သည့္ ဘာသာစကားျဖင့္လည္း က်န္ပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦး အခ်င္းခ်င္းစကားမေျပာသင့္။ ဤသို႔ဆင္ျခင္ျခင္းျဖင့္ သူတစ္ပါး စိတ္ဒုကၡမေရာက္ေတာ့ေပ။
 ၁၈။ ပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦးစကားေျပာေနစဥ္ တတိယပုဂၢိဳလ္သည္ မိမိအား မေမးျမန္းဘဲလ်က္ အဆိုပါ ပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦးတို႔အၾကား ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္ မေျပာဆိုရ။
 ၁၉။ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးက အေၾကာင္းအရာတစ္ခုခုကုိ မသိေသးဟူေသာအထင္ျဖင့္ ေျပာျပလာသည့္အခါ ေျပာျပခံရသူသည္ အဆိုပါကိစၥႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ သိၿပီးျဖစ္သည့္တိုင္ ေျပာျပေနေသာပုဂၢိဳလ္ စိတ္ခ်မ္းသာေစရန္ရည္ရြယ္၍ ဘာမွျပန္မေျပာဘဲ နားေထာင္ေနသင့္သည္။ အေျပာခံရသူက ေျပာျပေနသူအား " အသင္ေျပာသည့္ စကားကို ကၽြႏ္ုပ္သိၿပီးျဖစ္တယ္။ သင္ဆက္ေျပာရန္ မလိုေတာ့" ဟု မဆိုသင့္ေခ်။ ဤသို႔ေျပာလိုက္ျခင္းျဖင့္ အဆိုပါအေၾကာင္းအရာကို ေျပာျပေနသူမွာ စိတ္အားငယ္သြားႏိုင္ေပသည္။
 ၂ဝ။ မိမိၾကည္ညိဳေလးစားေသာပုဂၢိဳလ္ထူး၊ ပုဂၢိဳလ္ျမတ္အား တစ္ဦးတစ္ေယာက္က ပုတ္ခတ္ေျပာဆိုေနသည္ကို မိမိယံုၾကည္ေလးစားသည့္ သူေတာ္စင္အား ျပန္လည္၍ မေျပာသင့္ေခ်။ ဤသို႔ျပန္ေျပာျခင္းေၾကာင့္ သူေတာ္စင္အဖို႔ စိတ္ထိခိုက္စရာ ျဖစ္ေပသည္။
 ၂၁။ မိမိအမွားကို တစ္ဦးတစ္ေယာက္က ေထာက္ျပလာပါက ခ်က္ခ်င္းလက္ခံသင့္သည္။ ဆင္ေျခမေပးသင့္ေခ်။

 စကားေျပာဆိုျခင္းဆိုင္ရာ အခ်ဳိ႕ေသာမတ္စ္အလဟ္မ်ား 
 ၁။ စကားေျပာဆိုရာတြင္ အလယ္အလတ္တန္းစား စကားမ်ဳိးကုို ဆိုသင့္၏။ လူမ်ားစိတ္ညစ္သြားေလာက္ေအာင္လည္း စကားမရွည္သင့္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို နားမလည္ေလာက္ေအာင္လည္း တုိေတာင္းသည့္စကားမ်ဳိး မဆိုသင့္..။
 ၂။ အမ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ သူစိမ္းအမ်ဳိးသားမ်ား ၾကားေလာက္ေအာင္ အသံျမႇင့္၍ စကားမေျပာရ။ ထိုနည္းတူပင္ အမ်ဳိးသားမ်ားသည္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားေရွ႕တြင္ နားဝင္ခ်ဳိသည့္ အသံမ်ဳိးျဖင့္ ကဗ်ာမ်ား ရြတ္ဆိုျခင္းမွ ေရွာင္ရမည္ ..။
 ၃။ စကားေျပာသည့္အခါ ဟန္လုပ္၍လည္းေကာင္း၊ ဝါး၍ မပီတပီအေနအထားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ မေျပာဆိုရ။ ထိုနည္းတူပင္ စကားေျပာသည့္အခါ စကားခ်ဲ႕ကား၍ (တစ္စိတ္ကို တစ္အိတ္လုပ္၍) မေျပာသင့္ ..။
 ၄။ စကားကို စဥ္းစဥ္းစားစား၊ ဆင္ဆင္ျခင္ျခင္ ေျပာသင့္၏။ ရံဖန္ရံခါ မဆင္မျခင္ေျပာသျဖင့္ ဂ်ဟႏၷမ္ငရဲလားေစမည့္စကားမ်ဳိး ႏႈတ္မွထြက္သြားတတ္ေသာေၾကာင့္ စဥ္းစားဆင္ျခင္စြာျဖင့္ စကားေျပာပါ။ ဂ်ဟႏၷမ္ငရဲလားရမည့္ဒုကၡမွ ခ်မ္းသာရာရေပမည္ ..။
 ၅။ သူတစ္ပါးအား (ဖါစစ္က္)သူယုတ္မာ၊ ကာဖိရ္၊ မလ္အူးန္(အလႅာဟ္ရဟ္မသ္ႏွင့္ ေဝးရသူ)၊ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ရန္သူ၊ အီမာန္မရွိသူ (သစၥာမဲ့သူ)ဟု မဆိုရ ..။
 ၆။ အယူဝါဒ ႏွစ္မ်ဳိးမထားသင့္။ ဆိုလိုသည္မွာ လူတို႔အႀကိဳက္လိုက္၍ (မယံုၾကည္ဘဲႏွင့္) ေရလိုက္ငါးလိုက္ စကားမ်ဳိး မေျပာသင့္ ..။
 ၇။ ကုန္းေခ်ာ၊ ကုန္းတိုက္ လံုးဝမလုပ္ေလႏွင့္ ..။
 ၈။ မွန္ေသာစကားကိုသာ ဆိုပါ။ မုသားမေျပာေလႏွင့္။ သို႔ရာတြင္ အခ်င္းခ်င္း အျငင္းပြားေနသူူႏွစ္ဦးတုိ႔၏ အခ်င္းပြား အျငင္းပြားမႈမ်ား ပေပ်ာက္သြားေစရန္ႏွင့္ ေစ့စပ္ဖ်န္ေျဖရန္ လိမ္လည္မုသားဆိုလိုက ဆိုႏိုင္သည္။
 ၉။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အား အႀကိဳက္လိုက္သည့္သေဘာျဖင့္ (စိတ္တြင္မယံုၾကည္ဘဲ) မခ်ီးမြမ္းေလႏွင့္ ..။
 ၁ဝ။ မည္သည့္အခါမွ ေနာက္ကြယ္အတင္းမေျပာေလႏွင့္။ ေနာက္ကြယ္အတင္းေျပာျခင္းျဖင့္ ဂုနာဟ္အကုသိုလ္ပြားရံုမကဘဲ ေလာကီေရးရာ ျပႆနာမ်ား၊ ဆံုးရွံဳးနစ္နာမႈမ်ား ေပၚေပါက္ေလသည္ ..။
၁၁။ ေနာက္ကြယ္အတင္းေျပာဆိုရာတြင္ ႏႈတ္လွ်ာႏွင့္ေျပာျခင္းသာမက တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို ဟန္အမူအရာလုပ္ျပၿပီး ေျပာင္ေလွာင္သေရာ္ျခင္းသည္လည္း ေနာက္ကြယ္အတင္းေျပာျခင္း သေဘာပင္ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ျပဳမူျခင္းသည္ ပို၍ ဆိုးရြားသည့္ ေနာက္ကြယ္အတင္းေျပာျခင္းျဖစ္၏ ..။
 ၁၂။ စကားႏိုင္မလုႏွင့္။ မိမိႏွင့္ စကားေျပာသူသည္ အမွန္စကားကို လက္မခံပါက စကားဆက္မေျပာဘဲ ႏႈတ္ဆိတ္ေနသင့္သည္။ မိမိဘက္က မွားလ်က္ စကားႏိုင္လုေျပာျခင္းမွာ အလြန္ဆိုးရြားသည့္အခ်က္ျဖစ္သည္ ..။
 ၁၃။ ေလာကီေရးရာျဖစ္ေစ၊ ေလာကုတၱရာေရးရာျဖစ္ေစ၊ အက်ဳိးမရွိသည့္စကားမ်ဳိးကို လံုးဝမေျပာေလႏွင့္ ..။
 ၁၄။ ေခတ္(အခ်ိန္အခါ)ကို မေကာင္းမေျပာေလႏွင့္။ အေၾကာင္းကား အခ်ိန္ကာလသည္ မည္သည့္ေကာင္းက်ဳိး၊ ဆိုးက်ဳိးမွ် မေပးႏိုင္။ ဤသို႔ အခ်ိန္ကာလကို မေကာင္းေျပာျခင္းသည္ အဆံုး၌ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အား ပုတ္ခတ္ေျပာဆိုရာ ေရာက္ေပသည္။ (အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ ကၽြန္ေတာ္မ်ဳိးတို႔အား ခ်မ္းသာေပးေတာ္မူပါ။)
 ၁၅။ ဘာသာတရား မရိုေသ၊ မကိုင္းရွိင္းသူအား ခ်ီးမြမ္းစကား၊ ဂုဏ္ေပးစကား မဆိုေလႏွင့္ ..။ 
၁၆။ ကေလးသူငယ္မ်ား၊ ရူးသြပ္ေနသူမ်ား၊ ဘာသာျခားမ်ား၏ ေနာက္ကြယ္အတင္းေျပာျခင္း ဟရာမ္ျဖစ္၏။
  ၁၇။ သူတစ္ပါး၏ ေနာက္ကြယ္အတင္းေျပာျခင္းကို သိလ်က္နားေထာင္ျခင္းသည္ မိမိကိုယ္တိုင္ သူတစ္ပါး၏ အတင္းေျပာသည့္အတိုင္းပင္ျဖစ္သည္။
 ၁၈။ ငယ္ရြယ္သူတိုင္းသည္ မိမိထက္ႀကီးသူအား အမည္ျဖင့္ မေခၚသင့္။ ၾကည္ညိဳေလးစားသည့္ အသြင္ေဆာင္သည့္ အေခၚအေဝၚျဖင့္ ေခၚသင့္၏ ..။
 ၁၉။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အား ေခၚေဝၚသည့္အခါ ၾကည္ညိဳေလးစားရာေရာက္သည့္ အသံုးအႏႈန္းမ်ားကို သံုးရမည့္တာဝန္ ရွိသကဲ့သို႔ပင္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ထံ စာေရးသားရာ၌လည္း ၾကည္ညိဳေလးစားသည့္ အသံုးအႏႈန္းျဖင့္ စာေရးသားရမည့္ တာဝန္ရွေပသည္။ ဖိကဟ္ပညာရပ္မ်ားထဲတြင္ ေရသားျခင္းသည္လည္း ေျပာဆိုျခင္းကဲ့သုိ႔ပင္ ျဖစ္၏ ဟု ဆိုထားသည္။ မိမိထက္ႀကီးသူမ်ားထံ စာေရးသားရာတြင္ ႀကည္ညိဳေလးစားရာေရာက္သည့္ အေခၚအေဝၚအသံုးအႏႈန္းျဖင့္ မလဲြမေသြ ေရးသားသင့္သည္။ မိမိထက္ႀကီးသူမ်ားထံ စာေရးသားရာတြင္ ၎၏အမည္ကို မေရးသားမီ ေကာင္းမြန္သင့္ေလ်ာ္သည့္ ဂုဏ္ပုဒ္မ်ားကို ေဖၚျပၿပီးမွ အမည္ကို ေရးသင့္သည္။ ၿပီးလွ်င္ ၎ႏွင့္သင့္ေလ်ာ္သည့္ ဒုအာကိုပါ ေရးသားသင့္ေပသည္။ ဗဟစ္ရွ္သီးေဇဝရ္က်မ္း ပထမတြဲတြင္ပါရွိေသာ မိမိထက္ ႀကီးရင္သူမ်ားထံ စာေရးရာတြင္ သံုးႏႈန္းအပ္သည့္ ဂုဏ္ပုဒ္၊ ဂုဏ္ျဒပ္စသည္တို႔ကို ေလ့လာဆည္းပူးထားသင့္ေပသည္။
 ၂ဝ။ မိမိထက္ငယ္ရြယ္သူမ်ားထံ စာေရးသားရာ၌လည္း ၎တို႔ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြသည့္ စကားလံုးမ်ားကို သုံးႏႈန္းေရးသားသင့္သည္။ မိမိထက္ငယ္ရြယ္သူမ်ားထံ စာေရးသားသည့္အခါ ခ်စ္ခင္ၾကင္နာ အားေပးမႈသေဘာသက္ေရာက္သည့္ စကားမ်ဳိးကို ေရးသားသံုးႏႈန္းသင့္သည္။ ဤသည္မွာ အခ်င္းခ်င္းခ်စ္ခင္မႈႏွင့္ ဆက္ဆံေရး ပိုမိုတိုးတက္ေကာင္းမြန္လာေစမည့္ အခ်က္ျဖစ္သည္။ ရွရီအသ္တရားေတာ္၏ အဆံုးအမလည္း ျဖစ္ေပသည္။

 မ်ားစြာမေျပာေလႏွင့္။ 
 ၁။ အိမာမ္မာလိက္(ရဟ)ထံမွ ဆင့္ျပန္ခ်က္ လာရွိသည္။ အီစာနဗီ(အလိုင္းဟစ္စလာမ္)က သင္တို႔ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အား ေအာက္ေမ့တသျခင္းမွ လြဲ၍ စကားမ်ားစြာ မေျပာၾကေလႏွင့္။ စကားမ်ားစြာေျပာဆိုပါက သင္တို႔၏ႏွလံုးသားမ်ား မာေၾကာကုန္လိမ့္မည္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အား အေၾကာက္တရား ေခါင္းပါးကုန္လိမ့္မည္။ ဤသည္မွာ လက္ေတြ႕ခံစားရၿပီးသည့္ အခ်က္ျဖစ္သည္ ဟု မိန္႔ၾကားေတာ္မူခဲ့သည္။

 လူတို႔နားလည္ႏိုင္သည့္ စကားကိုသာ ဆိုပါ 
 ၂။ အလီ(ရသြီ)သခင္ထံမွ ဆင့္ျပန္သည္။ လူအမ်ား၏ ေရွ႕ေမွာက္တြင္ ၎တို႔နားလည္သေဘာေပါက္ႏိုင္သည့္ စကားမ်ဳိးကုိသာ ဆိုပါ။ ၎တို႔ နားမလည္ သေဘာမေပါက္သည့္ စကားမ်ဳိးကုိဆိုပါက ၎တို႔သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ႏွင့္ ရစူလ္တမန္ေတာ္ျမတ္တို႔အား ေသြဖီျငင္းဆန္ၾကမည္ကို အသင္လိုလားပါသလား ဟူ၍ ျဖစ္၏။
 ၃။ အဗ္ဒုလႅာဟ္ဗင္န္မတ္စ္အူးဒ္ (ရသြီ)သခင္ထံမွ ဆင့္ျပန္ခ်က္ လာရွိသည္မွာ အသင္တို႔သည္ အမ်ဳိးသားတစ္စုစုအား ၎တို႔ဉာဏ္မမွီသည့္ စကားရပ္မ်ဳိးကုိ မဆိုေလႏွင့္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အဆိုပါစကားရပ္သည္ အခ်ဳိ႕သူမ်ားအဖို႔ မုခ်အႏၲရာယ္ပင္ျဖစ္၏။

 ပံုတိုပတ္စ ေျပာဆိုနားေထာင္ရင္း အခ်ိန္မျဖဳန္းရ 
 ၄။ အခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္မ်ားသည္ ကၽြႏ္ုပ္ထံလာ၍ ပံုတိုပတ္စမ်ား ေျပာဆိုလ်က္ အခ်ိန္ျဖဳန္းေလ့ရွိၾက၏။ ကၽြႏ္ုပ္သည္ ၎တို႔အား ေထာက္ထားညႇာတာ၍ ဘာမွ်ျပန္မေျပာဘဲ နားေထာင္ေနလိုက္ပါသည္။ အမွန္မွာ အက်ဳိးမဲ့ေသာ စကားမ်ားကိုမေျပာဘဲ အက်ဳိးရွိမည့္ စကားမ်ားကိုသာ ေျပာဆိုသင့္သည္။

 အခ်ည္းအႏွီး ေမးခြန္းမ်ား၏အေျဖ မရွိ 
 ၅။ အခ်ဳိ႕သူမ်ားသည္ အက်ဳိးမရွိေသာ ေမးခြန္းမ်ားကို ေမးေလ့ရွိၾကၿပီး ယင္းေမးခြန္းမ်ား၏ အေျဖမရွိပါ။ အမွန္တကယ္နားမလည္၍ သိလိုသူမ်ားကို သိေအာင္၊ နားလည္ေအာင္ရွင္းျပႏိုင္ေသာ္လည္း ေစာဒကသပ္သပ္ကိုသာ ရည္ရြယ္၍ ေမးသူမ်ားကို နားလည္ေအာင္ရွင္းျပရန္ မလြယ္ကူေပ။ ဤသို႔ေသာသူမ်ားအား အသင္တုိ႔ နားလည္သေဘာေပါက္ခ်င္သလိုသာ နားလည္သေဘာေပါက္ေပေတာ့ ဟု ေျပာရန္သာရွိေပသည္။

 အေမးအျမန္း ထူရသည့္ အေၾကာင္းအရင္း 
 ၆။ အခ်ဳိ႕သူမ်ားသည္ ဘာသာေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ အေမးအျမန္းထူၾကသည္။ အေမးအျမန္းထူျခင္း၏ အေၾကာင္းအရင္းမွာကား မလိုက္နာမက်င့္သံုးခ်င္၍သာ ျဖစ္၏။ အမွန္တကယ္ လိုက္နာက်င့္သံုးလိုေသာသူတို႔သည္ကား အေမးအျမန္းမထူတတ္ၾက။ သာသနာ့ပညတ္ခ်က္မ်ားကို သိလွ်င္ သိျခင္း လိုက္နာက်င့္သံုးတတ္ၾကေပသည္။

 မိမိေမးသည့္အေျဖရလွ်င္ မည္သို႔တံု႔ျပန္ရမည္နည္း။ 
 ၇။ အခ်ဳိ႕သူမ်ားသည္ ကၽြႏ္ုပ္ထံလာေရာက္၍ မိမိတို႔မသိသည့္ အခ်က္အလက္မ်ားကို ေမးျမန္းတတ္ၾကေလသည္။ ၎တို႔ေမးသည့္အခ်က္အလက္မ်ားကို ကၽြႏ္ုပ္က ေျဖသည့္အခါ နားမလည္၍ မရွင္းလင္းသည္မ်ားကို ဆက္ေမးျခင္းလည္း မျပဳ သို႔မဟုတ္ နားလည္ပါၿပီဟူ၍လည္း မေျပာၾကဘဲ ေနတတ္ၾကသည္။ ဤသို႔ ဘာမွမေျပာမဆိုဘဲ ေနျခင္းေၾကာင့္ ကၽြႏ္ုပ္စိတ္ဒုကၡေရာက္ရေပသည္။ ဤသည္မွာ စကားေျပာျခင္းဆိုင္ရာ စည္းကမ္းႏွင့္ ဆန္႔က်င္သည့္ ကိစၥပင္ ျဖစ္၏။

 တစ္ဝက္တစ္ပ်က္စကား မဆိုရ 
 ၈။ မ်ားစြာေသာလူတို႔တြင္ စကားကို ျပီးျပည့္စံုေအာင္မေျပာဘဲ တစ္ဝက္တစ္ပ်က္ စကားေျပာသည့္အက်င့္ဆိုး ရွိေနသည္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ကယ္တင္၍သာ အခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္မ်ား ဤသို႔ေသာအက်င့္ဆိုးမွ ကင္းလြတ္ၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ စင္စစ္ေသာ္ကား ဤအက်င့္ဆိုးသည္ လြန္စြာဒုကၡေပးသည့္ အက်င့္ဆိုးပင္ျဖစ္သည္။

 မိမိအိမ္သို႔ ဝင္သည့္အခါ 
 ၉။ အခ်ဳိ႕ေသာသူမ်ားသည္ မိမိတို႔၏ ေနအိမ္မ်ားသုိ႔ ဝင္ေရာက္သည့္အခါ အသံမေပးဘဲ ဝင္ေရာက္တတ္ၾကသည္မွာ မဖြယ္ရသည့္အခ်က္ပင္ ျဖစ္၏။ အိမ္တြင္းရွိ အမ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ မည္သည့္အေျခအေနတြင္ ရွိေနၾကမည္ကို မသိႏိုင္ေပ။ သို႔တည္းမဟုတ္ ရပ္ကြက္တြင္းမွ သူစိမ္းအမ်ဳိးသမီးတစ္ေယာက္ေယာက္ မိမိအိမ္တြင္ရွိေနသည့္အခါ၌ မိမိလာေၾကာင္း အသိေပး၍ ဝင္ေရာက္သင့္ေပသည္။

 ဘြဲ႕ေကာင္း အမည္ေကာင္းကိုသာ ေရြးခ်ယ္သံုးႏႈန္းပါ 
 ၁ဝ။ ဟဒီးစ္ၾသဝါဒေတာ္မ်ားတြင္ တမန္ေတာ္ျမတ္က မိန္႔ၾကားေတာ္မူသည္။ မုအ္မင္န္တစ္ဦးသည္ အျခားေသာမုအ္မင္န္တစ္ဦးအား ေခၚေဝၚသည့္အခါ ၎အႀကိဳက္ဆံုးႏွင့္ အႏွစ္သက္ဆံုးအမည္ႏွင့္ ဂုဏ္ပုဒ္ျဖင့္ ေခၚေဝၚသံုးစြဲရမည္။ ဤသည္မွာ မုအ္မင္န္တစ္ဦးအတြက္ အျခားမုအ္မင္န္တစ္ဦးအေပၚရွိသည့္ တာဝန္ဝတၱရားပင္ ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ အရဗ္ကမာၻတြင္ လူတို႔အား ဘြဲ႕ထူး ဂုဏ္ထူးကိုတပ္၍ ေခၚေဝၚသံုးစြဲသည့္ အစဥ္အလာရွိခဲ့ေပသည္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ကိုယ္ေတာ္တိုင္လည္း ဤသို႔ေခၚေဝၚသံုးစြဲျခင္းကို ႏွစ္သက္ေတာ္မူခဲ့၏။ တမန္ေတာ္ျမတ္က အခ်ဳိ႕ဆြဟာဗဟ္သာဝကႀကီးမ်ားကုိ ဘဲြ႕ေတာ္ ဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို သီးျခားခ်ီးျမႇင့္ေတာ္မူထားသည္။ အဗူဗက္ရ္သခင္၏ ဘြဲ႕ေတာ္ကို အသီးက္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ အုမရ္သခင္၏ ဘြဲ႕ေတာ္ကို ဖာ႐ူးက္ ဟူ၍လည္ေကာင္း၊ ဟမ္ဇဟ္သခင္၏ ဘြဲ႕ေတာ္ကို အစဒုလ္လဟ္ ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ခါလစ္ဒ္ဗင္န္ ဝလီးဒ္၏ ဘြဲ႕ေတာ္ကို စိုင္ဖုလ္လာဟ္ ဟူ၍လည္းေကာင္း အသီးသီးမွည့္ေခၚေတာ္မူခဲ့၏။
 လက္ေတြ႕ပညာေပးျခင္း၏ အစဥ္အလာ 
 ၁၁။ လူတစ္ေယာက္သည္ ေမာ္လာနာထာနဝီသခင္ထံ တစ္စံုတစ္ေယာက္ေနမေကာင္းသျဖင့္ ဆားမန္းယူရန္ေရာက္လာၿပီး စကားေျပာရာ၌ မျပည့္မစံုေျပာသည့္အတြက္ သခင္ႀကီးက ဆားမန္းမေပးဘဲ ျပီးျပည့္စံုသည့္စကားကို ဆိုမွ ဆားမန္းေပမည္ဟု ဆိုေလသည္။ ထို႔ေနာက္ မိမိထံပါး၌ ထိုင္ေနသူမ်ားဘက္သို႔ လွည့္၍ မိန္႔ၾကားသည္မွာ ဟဒီးစ္ၾသဝါဒေတာ္မ်ားတြင္ လာရွိသည္မွာ ပုဂၢဳိလ္သည္ တမန္ေတာ္ျမတ္ထံ ႀကိဳတင္ခြင့္မေတာင္းဘဲ ေရာက္ရွိလာေသာအခါ တမန္ေတာ္ျမတ္က အဆိုပါပုဂၢဳိလ္အား ဝင္ခြင့္မေပးဘဲ ျပန္ခိုင္းေတာ္မူေလသည္။ တဖန္ မိမိ၏ ဆြဟာဗီသာဝကတစ္ပါးအား ေစလႊတ္ကာ ယင္းပုဂၢဳိလ္အား မည္သို႔မည္ပံု ခြင့္ေတာင္းရသည္။ ဝင္ေရာက္ရသည္ကို သင္ၾကားျပသခိုင္းေတာ္မူလိုက္ေလသည္။ ဤသည္ကို ေထာက္႐ႈျခင္းျဖင့္ မသိနားမလည္သူတို႔အား လက္ေတြ႕ပညာေပးျခင္း၏ အစဥ္အလာသည္ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ စြန္နသ္ေတာ္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရေပသည္။ ဤသို႔လက္ေတြ႕ပညာေပးျခင္းမွာ ပိုမုိထိေရာက္မႈရွိၿပီး ဘယ္ေသာအခါမွ် မေမ့ႏိုင္ေတာ့ေပ။

 ၿပီးျပည့္စံုစြာ မိတ္ဆက္ပါ။ 
 ၁၂။ လူတစ္ေယာက္ ေမာ္လာနာထာနဝီသခင္ထံ လာေရာက္ၿပီး လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ကာ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ ပါးလိုက္သည့္စာကို ဆရာႀကီးအား ေပးေလသည္။ ဆရာႀကီးက ထိုပုဂၢဳိလ္အား ဦးစြာ အသင္မည္သူျဖစ္သည္။ မည္သည့္အရပ္ေဒသက လာသည္ကို ေျပာျပပါ။ ၿပီးမွ အျခားသူပါးလိုက္သည့္စာကို ျပပါဟု ဆိုေလသည္။ ထိုပုဂၢဳိလ္က ေနရာတစ္ေနရာရွိ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း၏ အမည္ကိုေဖာ္ျပၿပီး ယင္းေက်ာင္းတြင္ ပညာဆည္းပူးေနသည့္ ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာျပၿပီး ႏႈတ္ဆိတ္သြားေလသည္။ ဆရာႀကီးက ခင္ဗ်ားအထင္အရ ဒီမွ်ေျပာလိုက္ရံုျဖင့္ လံုေလာက္တယ္လို႔ ယူဆသလား ဟု ထပ္ေမးေလသည္။ ထိုအခါတြင္လည္း အဆိုပါပုဂၢဳိလ္မွာ တိတ္ဆိတ္စြာေနေလသည္။ ဘာမွျပန္ေျဖျခင္းမရွိသည့္အခါ ဆရာႀကီးက ဆက္လက္၍ ခင္ဗ်ားမွာ အမည္တို႔ ေနရပ္တို႔ မရွိဘူးလား ဆက္ေမးေသာ္လည္း ဘာမွျပန္ေျဖျခင္းမရွိဘဲ ဆက္၍ပင္ ႏႈတ္ဆိတ္ေနေလသည္။ ထို႔ေနာက္ ဆရာႀကီးက ကၽြႏ္ုပ္ထပ္တလဲလဲ ေမးေနတာေတာင္ မေျဖဘူးဆိုေတာ့ ဒီေရာဂါရဲ႕ေျဖေဆး ကၽြႏ္ုပ္ဆီမွာလည္း မရွိဘူး။ အကယ္၍ ကၽြႏ္ုပ္ေမးျမန္းေနတဲ့ ေမးျမန္းခ်က္ေတြဟာ အခ်ည္းအႏွီးေတြဘဲလို႔ ခင္ဗ်ားယူဆထားတယ္ဆိုရင္ေတာ့ ခင္ဗ်ားကၽြႏ္ုပ္ဆီလာထိုင္လို႔ ဘာမွအက်ဳိးထူးမွာ မဟုတ္ဘူး။ ထၿပီး တစ္ဘက္တစ္ေနရာသို႔ သြားထိုင္ပါ ဟု ေျပာေလသည္။

 မွန္ေသာစကား ဆိုရာတြင္ 
 ၁၃။ မွန္ေသာစကားကိုသာ ေျပာဆိုရမည္။ သို႔ရာတြင္ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕စြာ ေျပာဆိုရမည္။ သူတစ္ပါး စိတ္မထိခိုက္ေစရ။

 အသိရွိသည့္လူ ျဖစ္ရန္ မလြယ္ 
 ၁၄။ ဆရာႀကီးထံသို႔ လူသစ္တစ္ေယာက္ေရာက္ရွိလာေသာအခါ ဆရာႀကီးသည္ မည္သည့္နယ္က လာသည္။ မည္သည့္ကိစၥႏွင့္ လာသည္ကို ေမးေသာ္လည္း အဆိုပါလူက ဘာမွျပန္မေျပာဘဲေနေသာေၾကာင့္ ဆရာႀကီးက အို .... ညီေတာ္ေမာင္၊ ေျပာစရာရွိတာကိုသာ ေျပာပါ။ အနည္းဆံုး ညီေတာ္ေမာင္သည္ မည္သူမည္ဝါဆိုတာရယ္၊ ဘာကိစၥနဲ႔ ဒီကိုလာခဲ့တယ္ဆိုတာရယ္ကို ေျပာျပပါ။ အခ်ိန္ေတြ အကုန္ခံ၊ ေငြအကုန္ခံ၊ ဒုကၡခံၿပီး လာခဲ့ရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းကေလးေတာ့ သိပါရေစလား။ ညီေတာ္ေမာင္ မေျပာျပရင္ ကၽြႏ္ုပ္ကလည္း အကြယ္ကုိသိျမင္ႏိုင္သူ မဟုတ္ေတာ့ ဘယ္မွာသိႏိုင္ပါ့မလဲ။ ေျပာျပတယ္ဆိုတာလည္း ခက္ခဲတဲ့ကိစၥမွ မဟုတ္ဘဲ ဟု ဆိုေသာ္လည္း အဆုိပါပုဂၢဳိလ္မွာ ဆက္၍ တိတ္ဆိတ္ၿမဲ တိတ္ဆိတ္ေနသည္။ ထိုအခါ ဆရာႀကီးက ကၽြႏ္ုပ္ထံလာေရာက္သူေတြရဲ႕ အေျခအေနအရပ္ရပ္ကို လူေတြမသိၾကဘူး။ သူတို႔ရဲ႕ အျပဳအမူ၊ စာရိတၱ၊ ေျပာဆိုဆက္ဆံပံုကို ခေရေစ့တြင္းက် မသိၾကဘူး။ ကၽြႏ္ုပ္ဆိုဆံုးမမႈကိုပဲ သိၾကတယ္။ ကၽြႏ္ုပ္ေျပာဆိုဆံုးမတာကို မေကာင္းေျပာၾကတယ္။ ဥပမာ လူတစ္ေယာက္က အျခားလူတစ္ေယာက္ကို အပ္ႏွင့္ ထိုးလိုက္လွ်င္ အပ္ႏွင့္ထိုးသူကေတာ့ အသံမထြက္ဘဲ၊ အပ္ႏွင့္ထိုးခံရတဲ့သူက အသံထြက္လာတဲ့အတြက္ ေအာ္သူကိုသာ ကဲ့ရဲ႕ ျပစ္တင္ေဝဖန္တတ္ၾကတယ္။ အပ္ႏွင့္ထိုးသူကိုေတာ့ ဘယ္သူမွ အျပစ္မေျပာဘူး။ သူအပ္ႏွင့္ထိုးလိုက္တဲ့အသံကိုလည္း ဘယ္သူကမွ မၾကားလိုက္ရဘဲကိုး။ ဒီေတာ့ ဒီမွာလည္း ဒီလိုပဲ၊ အျပစ္က်ဴးလြန္သူကို အျပစ္မတင္ၾကဘူး။ ေျပာတဲ့သူရဲ႕ အသံကို လူၾကားေတာ့ ေျပာသူကိုပဲ အျပစ္တင္ၾကတယ္။ အခုလို အဆက္အဆံကို ဘယ္သူမွ သည္းညည္းခံႏိုင္ၾကမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဆင္းရဲ႕ႏံုခ်ာတဲ့ အဖိုးအိုဆိုရင္သာ မတတ္ႏိုင္လို႔ သည္းညည္းခံေကာင္း ခံႏိုင္မယ္။ ကိုယ့္ကုိကိုယ္ ျပဳျပင္မယ္၊ ျပဳျပင္သင့္တယ္ဆိုတာကိုပဲ လူေတြသိၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပဳျပင္မႈရဲ႕ အေျခခံသေဘာအစစ္အမွန္ကုိ လူေတြနားမလည္ၾကတာ အမွန္ဘဲ။ ရုပ္ခႏၶာအားျဖင့္ လူျဖစ္ရတာ လြယ္ေပမဲ့ တကယ့္လူ၊ စစ္မွန္တဲ့လူ၊ မွန္ကန္တဲ့လူျဖစ္ဖို႔ မလြယ္ဘူး ဟု မိန္႔ၾကားေလသည္။

 အႀကီးအကဲတို႔အား မိမိအေၾကာင္း တင္ျပရာတြင္ 
 ၁၅။ ဆရာႀကီးထံ လူတစ္ေယာက္ ေရာက္လာၿပီး ဆရာႀကီးကို စာရြက္တစ္ရြက္ေပးၿပီး ႏႈတ္မွလည္း ေျပာရန္ရည္ရြယ္ေသာအခါ ဆရာႀကီးက စာရြက္ထဲမွာလည္း ေရးၿပီးဖတ္ခိုင္း၊ ေျပာျပခ်င္ရင္လည္း မဖတ္ခိုင္းဘဲ ေျပာျပ။ အကယ္၍ ေရးတာအျပင္ ႏႈတ္အားျဖင့္ ေျပာျပခ်င္ရင္လည္း ပထမ ေျပာျပခ်င္တာကို ေျပာျပၿပီးမွ က်န္တာကို ေရးျပရင္လည္း ျဖစ္တာဘဲ။ ခုေတာ့ တစ္ၿပိဳင္တည္း ေျပာလည္းေျပာ၊ ေရးထားတာကိုလည္း ျပဆိုေတာ့ ဘာလုပ္ရမွန္းမသိေတာ့ဘူး။ လူေတြမွာ အသိဉာဏ္ ေခါင္းပါးကုန္ၿပီ။ အဲဒီလိုလုပ္ရင္ သူတစ္ပါး စိတ္ဒုကၡေရာက္ရတယ္ဆိုတာ မစဥ္းစားဘူးလားမသိ၊ ေလာကႀကီးတစ္ခုလံုး ဒီလုိအသိဉာဏ္မဲ့သူေတြခ်ည္းလားလို႔ စဥ္းစားမိတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း အသိဉာဏ္ေခါင္းပါးသူေတြအားလံုး စကာတင္ၿပီး ကၽြႏ္ုပ္ဆီေရာက္လာသလား မသိပါဘူး ဟု ဆိုေလသည္။ ထိုသို႔ ဆရာႀကီး၏ ဆံုးမစကားေၾကာင့္ အဆိုပါပုဂၢဳိလ္က ဆရာႀကီး ကၽြန္ေတာ္မွားသြားပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ေၾကာင့္ ဆရာႀကီး စိတ္ဒုကၡေရာက္ရတဲ့အတြက္ ေတာင္းပန္ပါတယ္ ဟု ေျပာေလသည္။

 မဆန္းစစ္ဘဲ မေသခ်ာသည့္စကား မဆိုရ 
 ၁၆။ ပုဂၢဳိလ္တစ္ဦးက မဆန္းစစ္ဘဲ မေသခ်ာ၊ မေရရာသည့္စကားကို ေျပာလိုက္သျဖင့္ ဆရာႀကီးက အေရးယူသည့္သေဘာျဖင့္ အဆိုပါပုဂၢဳိလ္အား ေအာက္ပါအတိုင္း ေျပာဆိုဆံုးမေလသည္။ ခင္ဗ်ား မဆန္းမစစ္ ဒီစကားကို ဘာျဖစ္လို႔ ေျပာရတာလဲ။ ဘာလဲ ခင္ဗ်ားမွာ စကားမ်ားမ်ားေျပာခ်င္တဲ့ ေရာဂါ ရွိေနလို႔လား။ ဘာမွ မေလ့လာမဆန္းစစ္ဘဲနဲ႔ ေျပာခ်လိုက္တာပဲလား။ ခင္ဗ်ားတို႔လို ရည္မြန္တဲ့၊ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕တဲ့သူေတြက ဒီလိုစကားမ်ဳိးေတြ ေျပာေနၾကရင္ အျခားသူေတြဆိုတာေတာ့ မေျပာနဲ႔ေတာ့ေပါ့။ ကအ္ဗဟ္ေက်ာင္းေတာ္ရွိရာ အရပ္ေဒသမွာပင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ျငင္းဆန္တဲ့သူေတြ ေပၚေပါက္လာၿပီဆိုရင္ အလႅာဟ့္အမိန္႔နာခံသူေတြဆိုတာ ဘယ္အရပ္ေဒသမွာ ျဖစ္လာႏိုင္ဦးမွာလဲ။

 လုပ္ရပ္တိုင္းကို စဥ္းစဥ္းစားစား လုပ္သင့္ 
 ၁၇။ ေမာ္လဝီတစ္ဦး၏ အေမးကို ေျဖၾကားရာက ခင္ဗ်ားတု႔ိ စာအုပ္ႀကီး၊ စာအုပ္ငယ္ေတြ ဖတ္ၿပီးတာေတာင္ အေမးမတတ္ေသးဘဲကိုး၊ စာအုပ္ေတြကို ၾကက္တူေရြးစာရြတ္သလို ဖတ္တာမ်ဳိးကေတာ့ အလကားပဲ။ နားလည္ေအာင္ဖတ္မွလည္း အက်ဳိးရွိတာ။ နားလည္ေအာင္ ဖတ္ထားရင္ ခင္ဗ်ားအခုေမးတဲ့ အခ်ည္းအႏွီး ေမးခြန္းမ်ဳိး မေမးဘူး။ ဒီလိုေမးခြန္းေတြေၾကာင့္ စိတ္ဒုကၡေရာက္ရတယ္။ အသင္တုိ႔ ဘာျဖစ္လုိ႔ စဥ္းစဥ္းစားစား မေျပာဆိုၾကတာလဲ။ အသင္တို႔လို ပညာတတ္ေတြရဲ႕ အေျခအေနက ဒီလိုဆိုရင္ ပညာမရွိတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြ ဘယ္လိုေနပါ့မလဲ။ ဟု ဆိုေလသည္။ ထိုအခါ အဆိုပါ ေမာ္လဝီက ဆရာႀကီးခင္ဗ်ား ကၽြန္ေတာ္မွားသြားပါတယ္။ အင္ရွာေအာလႅာဟ္ ေနာက္မမွားေစရပါဘူး။ ဒီတစ္ခါ ခြင့္လႊတ္ပါ ဟု ေတာင္းပန္ေလသည္။ ဆရာႀကီးက ခင္ဗ်ားတို႔အေျခအေနက ဝမ္းနည္းစရာပဲ၊ ဘယ္ေလာက္အထိ သည္းညည္းခံရမွာလဲ။ ခင္ဗ်ားတို႔အမွားေတြကို လိုက္ျပဳျပင္ရင္လည္း ကၽြႏ္ုပ္နာမည္ပ်က္တယ္။ မျပဳျပင္ျပန္လည္း ခင္ဗ်ားတုိ႔ ပ်က္စီးမယ္။ ခင္ဗ်ားေနာက္မမွားေအာင္ ႀကိဳးစားမယ္ဆိုရင္ ေကာင္းၿပီ အခု ခင္ဗ်ားေမးတဲ့ေနရာမွာ မွားသြားတဲ့အေမးကို ျပန္ေမးပါဦး။ မွားေသးသလား ၾကည့္ရေအာင္ဟု ဆိုေလသည္။ ထိုအခါ အဆိုပါ ေမာ္လဝီက ျပန္ေမးရာ အမွားမပါေတာ့သည့္အတြက္ ဆရာႀကီးက ေတြ႕လား၊ စဥ္းစဥ္းစားစား ေမးေတာ့ မမွားေတာ့ဘူး။ မွားယြင္းျခင္းရဲ႕ အဓိကအခ်က္က အသိဉာဏ္မဲ့မႈ မဟုတ္ဘူး။ စဥ္းစားေဝဖန္ သံုးသပ္မႈပါးမႈေၾကာင့္ မွားတာပဲ။ ခုပဲၾကည့္ေလ အသိဉာဏ္နည္းပါးမႈေၾကာင့္ဆိုရင္ ခ်က္ျခင္း အမွန္ကိုနားမလည္ႏိုင္ဘူး။ အခုအေၾကာင္းအရင္းက စဥ္းစားဆင္ျခင္မႈ နည္းပါးျခင္းပဲဆိုတာ အားလံုးလက္ခံရမယ္။ အခုသတိထားလိုက္တာနဲ႔ အားလံုးမွန္သြားၿပီဟု ဆိုေလသည္။
--------။--------။--------
အလ္မုဖီးဒ္
ရဂ်ဗ္/ ၂၈/ ေယာင္မုလ္အိစ္ႏိုင္းန္/ ဟစ္ဂ်္ရီ ၁၄၃၆


(မုဖ္သီႏူးရ္မိုဟမၼဒ္ ဆြာဟိဗ္ ဘာသာျပန္ေသာ အစၥလာမ္ႏွင့္ လူမႈဆက္ဆံေရး စာအုပ္မွ ကူးယူတင္ဆက္သည္။ အထက္ပါ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို ကူးယူသူမ်ားအေနျဖင့္ အေၾကာင္းအရာ အစမွ အဆံုးအထိ ကူးယူျပီး အလ္မုဖီးဒ္မွ ကူးယူေၾကာင္း ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပပါ။ မူလ စာေရးသူႏွင့္ ဘာသာျပန္ဆိုသူအပါအဝင္ အလ္မုဖီးဒ္၏ စာမ်က္ႏွာလင့္ခ္တို႔ကိုပါ ပူးတြဲ ေဖာ္ျပပါ။)

အလ္မုဖီးဒ္ Link မ်ား
Website: http://aaitee.blogspot.com
Facebook: http://www.facebook.com/almufeed.mm
Email: haroonrangoni@gmail.com
google တြင္ရွာရန္ “ အလ္မုဖီးဒ္ ” ဟု ျမန္မာလိုရိုက္၍ရွာပါ။
မိမိဖုန္းထဲတြင္ ျပန္လည္ဖတ္ရႈရန္ သိမ္းထားလိုပါက Simple Islam.apk ဖုိင္ကို ေဒါင္းလုတ္ဆြဲျပီး Install လုပ္ထားပါ။