Monday, December 14, 2015

ဝတ္ႀကီးဝတ္ငယ္ျပဳစုျခင္းဆိုင္ရာ စည္းကမ္းမ်ား

[ေအာက္ပါအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေကာ္ပီယူ၍ ျပန္လည္ျဖန္႔ေဝသူမ်ားအေနျဖင့္ မူရင္းေရးသားသည့္ ဆရာႀကီးႏွင့္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ယခုလို ျမန္မာဘာသာျဖင့္ လြယ္ကူစြာဖတ္ႏိုင္ေအာင္ ဘာသာျပန္ဆိုေပးခဲ့သည့္ ဆရာႀကီးတို႔၏ အမည္မ်ားကို ထည့္သြင္းေရးပါ။ စာအုပ္အမည္ကိုလည္း ေရးသားပါ။ အပိုဒ္လို္က္ ခြဲတင္ပါက တစ္ခါပို႔စ္တင္လွ်င္ တစ္ေခါက္ေရးပါ။ ]

၁။ အႀကီးအကဲတစ္ဦးဦး၏ ဖိနပ္ကို သိမ္းဆည္းေပးလိုက အဆိုပါ အႀကီးအကဲ ဖိနပ္ခၽြတ္ၿပီးသည့္တိုင္ေအာင္ ေစာင့္ဆိုင္းရမည္။ ဖိနပ္မခၽြတ္ရေသးမီျဖစ္ေစ၊ ခၽြတ္ေနစဥ္တြင္ျဖစ္ေစ ဖိနပ္ကို မယူရေပ။ အေၾကာင္းမွာ ယင္းသို႔ေသာအခ်ိန္မ်ဳိးတြင္ ဖိနပ္ကိုယူလိုက္ပါက ရံဖန္ရံခါ တစ္ဘက္သား လဲက်တတ္ေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္သည္။
၂။ အခ်ဳိ႕သူတို႔သည္ တစ္ခါတရံ အျခားသူတို႔၏ ျပဳစုယုယမႈကို မခံလိုၾကေပ။ ထိုအခါမ်ဳိးတြင္ အဓမၼမျပဳစုရေပ။ ဤသို႔အဓမၼျပဳစုျခင္းေၾကာင့္ အႀကီးအကဲမွာ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္တတ္ရသည္။ မည္သည့္အခါမ်ဳိးတြင္ ျပဳစုျခင္းကို ႀကိဳက္ႏွစ္သက္သည္/ မည္သည့္အခါတြင္ေတာ့ မႀကိဳက္ႏွစ္သက္သည္တို႔ကို အႀကီးအကဲတို႔၏ ႏႈတ္အားျဖင့္ တားျမစ္ျခင္းအရလည္းေကာင္း၊ အရိပ္အေျခအေနအရလည္းေကာင္း သိႏိုင္ေပသည္။
၃။ အႀကီးအကဲတစ္ဦးဦးက မိမိအား အလုပ္တစ္ခုခုခိုင္းေစထားပါက အဆိုပါအလုပ္ကို လုပ္ကိုင္ၿပီးဆံုးသည့္အခါ သက္ဆိုင္ရာအႀကီးအကဲထံသို႔ တာဝန္ကိုထမ္းေဆာင္ၿပီးျဖစ္ေၾကာင္း သတင္းပို႔ရမည္။ ရံဖန္ရံခါ အႀကီးအကဲသည္ မိမိခိုင္းထားသည့္အလုပ္ ေဆာင္ရြက္ၿပီးစီးျခင္း ရွိ မရွိကို သိလိုေသာေၾကာင့္ မိမိထံသတင္းပို႔ျခင္းကို ေစာင့္ဆိုင္းေနတတ္ေပသည္။
၄။ မိမိ၏ ႐ႈိက္(ခ္) (အတြင္းပိုင္းဆိုင္ရာ ျပဳျပင္တည့္မတ္ေပးသည့္ ဆရာ) အား ကိုယ္ဖိရင္ဖိ ျပဳစုလိုပါက ဆရာသခင္ႏွင့္ ပထမေတြ႕ စတြင္ မျပဳစုအပ္ေပ။ ဆရာသခင္ႏွင့္ ရင္းႏွီးမႈမရွိေသးေသာေၾကာင့္ အားတံု႕အားနာ ျဖစ္တတ္ေပသည္။ ဆရာသခင္ႏွင့္ ရင္းႏွီးမႈရရွိၿပီးသည့္ေနာက္မွ ျပဳစုလိုက ျပဳစုႏိုင္ေပသည္။
၅။ မိမိ၏ဆရာသခင္ အႀကီးအကဲမ်ားအား ယပ္ေတာင္ျဖင့္ ယပ္ခတ္ျပဳစုရာတြင္ လိုက္နာရမည့္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား ရွိသည္။ ပထမအခ်က္မွာ ယပ္ေတာင္ကို အဝတ္စျဖင့္ သုတ္၍ေသာ္လည္းေကာင္း ခါ၍ေသာ္လည္းေကာင္း သန္႔ရွင္းလိုက္သင့္သည္။ ယပ္ေတာင္မွာ ေအာက္တြင္ခ်ထားသည့္အတြက္ ဖံု၊ သဲ၊ အမႈိက္မ်ားကပ္ေနတတ္ၿပီး ယပ္ခတ္လိုက္သည့္အခါတြင္ မိမိယပ္ခတ္ျပဳစုေနသူ၏ မ်က္စိထဲဝင္ၿပီး ဒုကၡေရာက္ေစတတ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ဒုတိယအခ်က္မွာ ယပ္ခတ္သည့္အခါ လက္၏အေနအထားကိုလည္း မွ်တစြာထားသင့္သည္။ ယပ္ေတာင္ကို မ်က္ႏွာႏွင့္ သိပ္နီးကပ္စြာထားလ်က္ ယပ္မခတ္သင့္။ မ်က္ႏွာႏွင့္ နီးကပ္စြာထားလ်က္ ယပ္ပါက ရံဖန္ရံခါ မ်က္ႏွာ သို႔မဟုတ္ ဦးေခါင္းကို ရိုက္မိတတ္သည္။ သိပ္ေဝးကြာသည့္ အေနအထားတြင္ထားကလည္း ေလရမည္မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ သိပ္လည္းမကပ္၊ သိပ္လည္းမခြာဘဲ ယပ္ခတ္သင့္၏။ ယပ္ခတ္သည့္အခါ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္မျဖစ္ေစရန္ တအားလႊဲ၍ မခတ္သင့္ေပ။ တတိယအခ်က္မွာ ယပ္ခတ္သည့္အခါ အနီးအနားတြင္ ထိုင္ေနၾကသည့္ အျခားပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုမွ် ဒုကၡမျဖစ္ေစသင့္။ စတုတၳအခ်က္မွာ မိမိျပဳစုယပ္ခတ္ေပးေနသည့္ပုဂၢဳိလ္ ၎၏ေနရာမွထရန္ ရည္ရြယ္သည့္အခါ ယပ္ခတ္ေနျခင္းကို ရပ္ဆိုင္းလိုက္ရမည္။ ဆက္၍ယပ္ခတ္ေနပါက ယပ္ေတာင္ျဖင့္ အႀကီးအကဲအား ခိုက္မိတတ္သည္။ ပဥၥမအခ်က္မွာ အနီးရွိပုဂၢိဳလ္ကျဖစ္ေစ မိမိျပဳစုေနသည့္ အႀကီးအကဲကျဖစ္ေစ စကၠဴတစ္ခုခုထုတ္ယူေနသည့္အခါမ်ဳိးတြင္ ယပ္ခတ္ျခင္းကို ရပ္နားထားရမည္။ ဆက္တိုက္ ခတ္ၿမဲခတ္ေနပါက စာရြက္စကၠဴမ်ား ေလထဲလြင့္သြားတတ္၍ တစ္ပါးသူ ဒုကၡေရာက္ရေပမည္။
ခြင့္မေတာင္းဘဲ ထင္ရာမလုပ္အပ္
၆။ လူတစ္ဦးသည္ ကၽြႏ္ုပ္အိမ္မွ ဗလီသုိ႔ ဆြလာသ္ဝတ္ျပဳရန္ ေရာက္မလာမီ ကၽြႏ္ုပ္က ဝုဇူေရသန္႔စင္မည္အထင္ျဖင့္ ေရအိုးကိုျဖည့္လ်က္ အိုးအေပၚတြင္ ကၽြႏ္ုပ္၏ မိစ္ဝါးက္(တံပူတံ)ကို တင္ထားေလသည္။ ကံအားေလ်ာ္စြာ ကၽြႏ္ုပ္သည္ အိမ္မွဝုဇူေရသန္႔စင္ခဲ့ၿပီးျဖစ္သျဖင့္ ဗလီေရာက္ေသာအခါ ဝုဇူထပ္မျပဳေတာ့ဘဲ ဗလီအတြင္းသို႔ တန္း၍ဝင္ခဲ့သည္။ ဗလီထဲေရာက္ေသာအခါမွ အမွတ္တမဲ့ ကၽြႏ္ုပ္၏တံပူတင္ထားၿပီး ေရအျပည့္ျဖည့္ထားသည့္ ေရအိုးကို လွမ္းျမင္လိုက္၏။ ကၽြႏ္ုပ္က ေရအိုးႏွင့္ တံပူတံ မည္သူထားသနည္းဟု စံုစမ္းေမးျမန္းရာ အတန္ၾကာမွ ထိုသူက မိမိထားေၾကာင္း ဝန္ခံေလသည္။ ကၽြႏ္ုပ္က ၎အား ဆြလားသ္ဝတ္မျပဳမီ တိုတိုတုတ္တုတ္ ဆံုးမစကားဆိုၿပီး စြလာသ္ဝတ္ျပဳၿပီးမွ ေအာက္ပါအတိုင္း အက်ယ္တဝင့္ ဆံုးမစကား ဆိုလိုက္သည္။
ခင္ဗ်ားက ကၽြႏ္ုပ္ဝုဇူသန္႔စင္လိမ့္မယ္အထင္နဲ႔ ေရအိုးထဲေရထည့္ၿပီး တံပူတံကိုပါ ေရအိုးေပၚ အဆင္သင့္တင္ထားတယ္။ ကၽြႏ္ုပ္အိမ္ကေန ဝုဇူမျပဳဘဲ ဗလီေရာက္မွ ဝုဇူသန္႔စင္ေကာင္း သန္႔စင္ႏိုင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ခင္ဗ်ားကလည္း ေရအသင့္ထည့္ထားတာကိုး။ ဒါေပမယ့္ အိမ္က ဝုဇူေရသန္႔စင္ၿပီး ကၽြႏ္ုပ္ဗလီလာေကာင္းလာႏိုင္တယ္။ အဲဒီအေျခအေနမွာ ခင္ဗ်ားက ေရနဲ႔တံပူတံကို မထားသင့္ဘူးေပါ့။ ျဖစ္ႏိုင္တာက ႏွစ္ခုလံုးပဲ။ ဒါေပမယ့္ ခင္ဗ်ားက တစ္ဘက္ပဲၾကည့္တယ္။ ေရျဖည့္ထားတယ္။ က်န္တစ္ဘက္ကိုေတာ့ မၾကည့္ဘူး။ ကၽြႏ္ုပ္အိမ္က ဝုဇူေရသန္႔စင္ၿပီးမွ ဗလီကုိလာေတာ့ ခင္ဗ်ားက ေရအိုးထဲ ေရျဖည့္ထားၿပီးျဖစ္တယ္။ ကံအားေလ်ာ္စြာ ကၽြႏ္ုပ္က ေတြ႕လိုက္လို႔ေပါ့။ ကၽြႏ္ုပ္သာ မေတြ႕လို႔ မေမးရင္ ဘယ္သူမွလည္း ေျပာမွာမဟုတ္ဘူး။ ေရျဖည့္ထားတဲ့အိုးကိုလည္း ဘယ္သူမွ ယူသံုးမွာ မဟုတ္ဘူး။ ပိုဆိုးတာက အိုးေပၚ တံပူပါတင္ထားေတာ့ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္ အိုးထဲေရျဖည့္ထားတယ္လို႔ထင္ၾကၿပီး ဘယ္သူကမွ အသံုးမျပဳၾကေတာ့တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေရအိုးလွဴထားတဲ့ အလွဴရွင္ရဲ႕ ဆႏၵနဲ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္လည္း အေကာင္အထည္မေပၚေတာ့ဘူးေပါ့။ လွဴထားတဲ့သူက ေရအိုးကို အမ်ားမြစ္လင္မ္အသံုးျပဳဖို႔ လွဴထားတာကို လူအမ်ားရဲ႕ အက်ဳိးကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈၿပီး တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းအတြက္ အသံုးျပဳရန္ သီးျခားထားျခင္းက ဘယ္လိုလုပ္ၿပီးပိုင္ပါ့မလဲ။ ဒါကေတာ့ ေရအိုးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေျပာတာ။ တံပူတံႏွင့္ ပတ္သက္လို႔ေျပာခ်င္တာက တံပူတံကို ခင္ဗ်ားက လံုၿခံဳတဲ့ေနရာကယူၿပီး မလံုၿခံဳတဲ့ေနရာမွာ တင္ထားလိုက္တယ္။ ခင္ဗ်ားက ကၽြႏ္ုပ္အသံုးျပဳၿပီးရင္ သူ႔ေနရာမွာသူ ျပန္ထားလိုက္မွာဘဲလို႔ ထင္တယ္။ အကယ္၍ ကၽြႏ္ုပ္ကလည္း အသံုးမျပဳ၊ ခင္ဗ်ားကလည္း တံပူတံကို သူ႔ေနရာသူျပန္မထားရင္ တံပူတံမေပ်ာက္ေပဘူးလား။ ဒီေတာ့ ခင္ဗ်ားေနာက္ ဘယ္ေတာ့မွ ဒီလိုျပဳစုျခင္းမ်ဳိးမလုပ္နဲ႔။ ဒီလိုျပဳစုျခင္းမ်ဳိးက ဒုကၡျဖစ္စရာေတြ၊ မပိုင္တဲ့အခ်က္ေတြနဲ႔ ျပည့္ႏွက္ေနတယ္။ ေနာက္ကို တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို ျပဳစုခ်င္ရင္ ႀကိဳတင္ၿပီးခြင့္ေတာင္းရမယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္ အႀကီးအကဲ၊ ဆရာသမားတစ္ဦးဦး ဝုဇူေရသန္႔စင္ေတာ့မယ္လို႔ ယူဆလို႔ရတဲ့အခါမွ ျပဳစုသင့္တယ္။ အဲဒီလို မဟုတ္ဘဲ ကိုယ့္သေဘာႏွင့္ကိုယ္၊ ကုိယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္နဲ႔ အရမ္းကာေရာျပဳစုရင္ အႀကီးအကဲဆရာသမားတို႔မွာ မိမိရည္ရြယ္သလို သုခမရဘဲ ဒုကၡေရာက္ၾကရမယ္။ ဟု ဆံုးစကား ဆိုေလသည္။

သတိခ်ပ္စရာ အစဥ္အလာ။
အထက္ပါကဲ့သို႔ပင္ ယေန႔အခ်ဳိ႕သူတို႔ လုပ္ေနၾကသည့္ ဗစ္ဒ္အသ္ လုပ္ငန္းမ်ားမွာလည္း အျမင္အားျဖင့္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အမိန္႔ေတာ္မ်ားကို နာခံသေယာင္ေယာင္ရွိေသာ္လည္း အမွန္စင္စစ္တြင္ကား မေကာင္းမႈမ်ား၊ အမိန္႔ေသြဖီမႈမ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေနေပသည္။ သို႔ရာတြင္ အသိဥာဏ္နည္းပါးသူတို႔ကား ဤသည္ကို မသိမျမင္ ေတြ႕တတ္ၾကေပ။ အႀကီးအကဲတို႔အား နည္းစနစ္မက်သည့္ အေနအထားျဖင့္ ျပဳစုျခင္းသည္ အေပၚယံကိုၾကည့္လွ်င္ ျပဳစုေနဟန္ရွိေသာ္လည္း နည္းစနစ္မက်သျဖင့္ တစ္ဖက္သားမွာ ဒုကၡေရာက္ရသည္ကို ျပဳစုေနသူတို႔ သတိမျပဳမိၾကေခ်။

အႀကီးအကဲတို႔အား ျပဳစုရာတြင္
၇။ တစ္ရက္တြင္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔အိရွာစြလားသ္ဝတ္ျပဳၿပီး ဗလီေက်ာင္းေတာ္အတြင္း လဲေလ်ာင္းေနစဥ္ ကၽြႏ္ုပ္ႏွင့္ မသိကၽြမ္းသည့္ ခရီးသည္တစ္ဦးေရာက္လာၿပီး ႏွိပ္ေပးေလသည္။ ကၽြႏ္ုပ္မသိသူက လာေရာက္ျပဳစုေပးသည့္အတြက္ ကၽြႏ္ုပ္အႏွိပ္ခံရသည္ကို ပင္ပမ္းသလိုခံစားရသျဖင့္ ေမးေသာအခါ ၎က အမည္ကို ေျပာျပသည္။ ကၽြႏ္ုပ္မသိသူျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဆက္လက္မႏွိပ္ေတာ့ရန္ တားျမစ္လိုက္ၿပီး ျပဳစုျခင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ စည္းကမ္းမ်ားကို ေျပာျပလိုက္၏။ အႀကီးအကဲတစ္ဦးဦးအား ျပဳစုလိုလွ်င္ ဦးစြာပထမ အႀကီးအကဲႏွင့္ ေတြ႕ဆံုသင့္၏။ ထို႔ေနာက္ အႀကီးအကဲထံမွ ခြင့္ျပဳခ်က္ယူၿပီး အႀကီးအကဲအား ျပဳစုႏိုင္ေပသည္။ ဤသို႔မဟုတ္ဘဲ ျပဳစုပါက မရင္းႏွီးသူတစ္ေယာက္၏ ျပဳစုျခင္းေၾကာင့္ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ရတတ္သည္။ အႀကီးအကဲႏွင့္ ေတြ႕ဆံုလွ်င္ ရည္ရြယ္ပါကလည္း ေတြ႕ဆံုသည့္ နည္းလမ္းမွာ ဤသို႔မဟုတ္။ အိရွာၿပီးအခ်ိန္သည္ အနားယူမည့္အခ်ိန္ျဖစ္သျဖင့္ အနားယူရန္ႏွင့္ နံနက္မွေတြ႕ရန္ ေျပာၾကားလိုက္၏။ နံနက္တြင္ျပန္လည္ေတြ႕ေသာအခါတြင္လည္း ၎အား ထပ္မံဆံုးမစကား ေျပာလိုက္သည္။

၈။ ကၽြႏ္ုပ္၏ ညီေမာင္ထံမွ ကၽြႏ္ုပ္ထံသုိ႔ အိတ္ပိတ္စာတစ္ေစာင္ကို အိမ္မွအလုပ္သမားတစ္ဦးအား ပို႔ခိုင္းလိုက္သည္။ ယင္းစာကုိ စာတိုက္မွ အျခားတစ္ေနရာသုိ႔ ပို႔ေပးရန္ျဖစ္၏။ အလုပ္သမားသည္ ကၽြႏ္ုပ္ထံသို႔ ယူေဆာင္လာစဥ္ လမ္းခုလတ္တြင္ စာပိုု႔သမား ဘူတာရံုသို႔စာမ်ားပို႔ရန္သြားေနသည္ကို ေတြ႕သျဖင့္ စာျမန္ျမန္ေရာက္ပါေစေတာ့ဟူေသာ ဆႏၵျဖင့္ စာပို႔သမားမွတစ္ဆင့္ ဘူတာရံုတြင္ စာထည့္ခိုင္းလိုက္သည္။ ကၽြႏု္ပ္ကလည္း အဆိုပါစာမွာ ကၽြႏ္ုပ္ႏွင့္လည္း သက္ဆိုင္ပတ္သက္ေနသျဖင့္ အေၾကာင္းတစ္ခုခုေၾကာင့္ စာတိုက္မွတစ္ဆင့္ထည့္မည္။ စာပို႔သမားလက္သုိ႔မထည့္ဟု ႀကံရြယ္ထား၏။ အခ်ိန္တန္၍ စာမေရာက္လာေသာေၾကာင့္ ေမးၾကည့္ရာ စာပို႔သမားႏွင့္ ဘူတာရံုသုိ႔ပို႔လိုက္ေၾကာင္း သိရသျဖင့္ ညီေမာင္ခိုင္းလိုက္သည့္ အလုပ္သမားကိုေခၚ၍ သင့္အေနႏွင့္ မိမိထံအပ္ႏွံလိုက္သည့္စာကို ကၽြႏု္ပ္ထံေပးရမည့္အစား ကၽြႏ္ုပ္၏ခြင့္ျပဳခ်က္မယူဘဲ မိမိသေဘာႏွင့္ စာပို႔သမားအား အဘယ့္ေၾကာင့္ေပးလိုက္ရတာလဲ။ စာတိုက္ကို မပို႔ဘဲ ကၽြႏ္ုပ္ထံတိုက္ရိုက္ပို႔ရတဲ့အေၾကာင္းကို သိလို႔လား။ သင္က စာျမန္ျမန္ေရာက္ပါေစေတာ့ဆိုၿပီး ကိုယ့္သေဘာနဲ႔ကိုယ္ ဆံုးျဖတ္ၿပီး ဘူတာရံုစာတိုက္တဲြအထိေရာက္မယ့္ လူႀကံဳစာပို႔သမားနဲ႔ ပါးလိုက္တယ္။ သင့္ကိုစာပို႔ခိုင္းလိုက္သူက ကၽြႏ္ုပ္ထံသို႔ပို႔ေပးပါလို႔ ေျပာလိုက္တာ၊ သင္က စာပို႔သမားကတစ္ဆင့္ စာတိုက္ပံုးထဲထည့္ခိုင္းလိုက္တာနဲ႔ ကြဲျပားျခားနားမေနဘူးလား။ သင္က ကိုယ္လုပ္ရမွာကို မလုပ္ဘဲ မလုပ္ရမွာကို လုပ္တယ္။ ဟု ဆံုးမစကားဆိုေသာအခါ အလုပ္သမားက မိမိမွားသြားေၾကာင္း ေနာင္မမွားေစရန္ ဂရုစိုက္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဝန္ခံေလသည္။
၉။ လူတစ္ေယာက္သည္ ေသာၾကာေန႔ေန႔လည္ ၁၂နာရီရထားျဖင့္ စဟာရန္ပူးရ္ၿမိဳ႕မွေရာက္လာသည္။ ကၽြႏ္ုပ္၏ မိတ္ေဆြတစ္ဦးက ကၽြႏ္ုပ္ထံသို႔ ၎ႏွင့္ ေရခဲ လူႀကံဳပါးလိုက္သည္။ အဆိုပါသူသည္ ေက်ာင္းသားမ်ား ဗလီသို႔မသြားၾကမီ ေက်ာင္းသို႔ေရာက္လာၿပီး မိမိႏွင့္အတူပါလာသည့္ ေရခဲတံုးကို လင္ပန္းတစ္ခ်က္ထဲတြင္ ထည့္၍ ဂ်ာေမဗလီသုိ႔ သြားေလသည္။ ဂ်ဳမုအဟ္စြလာသ္ဝတ္ျပဳၿပီးေသာအခါ ကၽြႏ္ုပ္က မိတ္ေဆြတစ္ဦးအား တရားေဟာၾကားေပးရန္ေတာင္းဆို၍ လြတ္လပ္စြာေဟာၾကားႏိုင္ေစရန္လည္းေကာင္း၊ ကၽြႏ္ုပ္ရွိေနသည္ကို သိလွ်င္ ရွက္ရြံမွာကို စိုးရိမ္၍လည္းေကာင္း သူ၏တရားစကားကို နားမေထာင္ေတာ့ဘဲ ကၽြႏ္ုပ္သည္ ေက်ာင္းသုိ႔ ျပန္လာခဲ့သည္။ ေရခဲေရယူေဆာင္လာသည့္ပုဂၢဳိလ္သည္ ယခုတိုင္ေက်ာင္းသို႔မလာဘဲ တရားစကားနားေထာင္ရန္အတြက္ ဗလီတြင္ထိုင္ေနေလသည္။ အေတာ္ၾကာမွ ၎သူသည္ ေက်ာင္းသို႔ေရာက္လာၿပီး အဝတ္တစ္ထည္ႏွင့္ပတ္ထားသည့္ ေရခဲတံုးအား ကၽြႏ္ုပ္အားေပးေလသည္။ အမွန္မွာ ေရခဲတံုးကို ဂုန္နီ သို႔မဟုတ္ အျခားေစာင္ပိုင္းတစ္ခုခုႏွင့္ ပတ္၍ ေပးသင့္သည္ကို အဆိုပါပုဂၢိဳလ္ သတိမူဟန္မတူေပ။ ၎ပုဂၢဳိလ္မွားယြင္းသည့္အခ်က္မွာ ေရခဲကို ခ်က္ခ်င္း အိမ္သို႔မပို႔ဘဲ ဗလီသြားလိုက္သည္။ ဗလီထြက္သည္ႏွင့္ ခ်က္ခ်င္းေက်ာင္းသို႔လာၿပီး ေရခဲအျမန္ပို႔သင့္သည္။ အကယ္၍ ဗလီမွာဆက္ၿပီး တရားစကား နားေထာင္လိုကလည္း ကၽြႏ္ုပ္အား ေက်ာင္းတြင္ ေရခဲကို လင္ပန္းထဲထည့္ထားေၾကာင္း၊ ေက်ာင္းေရာက္လွ်င္ ယူလုိက္ရန္ ေျပာလိုက္ႏိုင္ေသာ္လည္း မေျပာလိုက္ဘဲ ႏွစ္နာရီေက်ာ္ေလာက္မွ ေရခဲလည္း အရည္ေပ်ာ္ကာမွ ကၽြႏ္ုပ္ထံ ေရခဲလာပို႔သည္။ ၎ကို ဆံုးမစကားဆိုေသာ္လည္း ကၽြႏ္ုပ္၏အျမင္တြင္ ထိုသူသည္ ေျပာဆိုဆံုးမရံုေလာက္ႏွင့္လည္း သေဘာေပါက္နားလည္မည့္ အလားအလာမရွိသည္ကုိ ေတြ႕ရသျဖင့္ အဆုိပါပုဂၢဳိလ္ ေနာင္တြင္ ဤသို႔အမွားမ်ဳိးမက်ဴးလြန္ေစရန္အတြက္လည္းေကာင္း၊ အၿမဲတမ္းသတိရွိေနေစရန္အတြက္လည္းေကာင္း ထိုသူယူေဆာင္လာသည့္ ေရခဲကိုပင္ မယူေတာ့ဘဲ ၎အား ျပန္ေပးလိုက္၏။ ထိုအခါမွ ၎သူသည္ အလြန္စိတ္မေကာင္းျဖစ္ေလေတာ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၎အား ခင္ဗ်ားအေနနဲ႔ တစ္ဦးတစ္ေယာက္က လူႀကံဳပါးလိုက္တဲ့ပစၥည္းကို ဖ်က္ဆီးပစ္တယ္။ ပစၥည္းပ်က္မွ ကၽြႏ္ုပ္ကိုလာေပးတယ္။ ခင္ဗ်ားကို တစ္ေယာက္ေယာက္က တာဝန္ေပးစဥ္က အဲဒီတာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ႏိုင္ပါမွ တာဝန္ယူသင့္တာေပါ့။ တာဝန္ယူၿပီးရင္လည္း ျပည့္ျပည့္ဝဝထမ္းေဆာင္သင့္တာေပါ့ဟု ေျပာလိုက္ေလသည္။
၁ဝ။ အႀကီးအကဲ၊ ဆရာသခင္တို႔အား ျပဳစုရာတြင္ ျပဳစုျခင္းဆိုင္ရာ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားအတိုင္း လိုက္နာပါမွ စစ္မွန္သည့္သုခကို ခံစားရေပမည္။ စည္းကမ္းခ်က္မွာ (၃)ခ်က္ ရွိသည္။
[၁] တစ္ဦးတစ္ေယာက္အား ျပဳစုရာတြင္ အိခ္လားစ္ စိတ္ေစတနာသန္႔စင္ရမည္။ ခ်စ္ခင္မႈတစ္ခုတည္းအေပၚ အေျခခံ၍ ျပဳစုရမည္။ တစ္စံုတစ္ရာ လိုလားေတာင့္တခ်က္အေပၚ အေျခခံ၍ ျပဳစုျခင္းမ်ဳိးမျဖစ္ေစရ။ အခ်ဳိ႕ေသာသူတို႔သည္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အား ျပဳစုရာတြင္ လိုလားေတာင့္တခ်က္တစ္ခုခုကို ျဖည့္ဆည္းရန္ ရည္ရြယ္၍ ျပဳစုတတ္ၾကသည္။ ဤသို႔ုမျပဳအပ္ေပ။
[၂] ျပဳစုသူႏွင့္ ျပဳစုခံသူ ႏွစ္ဦးတို႔သည္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ရင္းႏွီးခ်စ္ခင္သူမ်ား ျဖစ္ၾကရမည္။ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး မသိကၽြမ္းသူမ်ား မျဖစ္ေစရ။ မသိကၽြမ္းသူတစ္ဦးက လာေရာက္ႏွိပ္နယ္ေပးလွ်င္ ျဖစ္ေစ၊ ယပ္ေတာင္ခတ္ေပးလွ်င္ျဖစ္ေစ၊ မရင္းႏွီးသူျဖစ္သျဖင့္ ျပဳစုခံရသူမွာ စိတ္ပင္ပန္းရေပသည္။
[၃] ျပဳစုသူသည္ ျပဳစုတတ္ရမည္။ ဥပမာ အႏွိပ္မကၽြမ္းက်င္ဘဲ လာႏွိပ္လွ်င္ အႏွိပ္ခံရသူမွာ အေညာင္းမေျပသည္သာမက စိတ္ဒုကၡပင္ေရာက္ရသည္။ ျပဳစုသူအားလည္း ခင္ဗ်ား မျပဳစုတတ္၊ မႏွိပ္တတ္လွ်င္ ေဘးဖယ္ေနပါ။ မျပဳစုပါႏွင့္ မႏွိပ္ပါႏွင့္ဟူ၍လည္း ေျပာမထြက္။ ေထာက္ထားေနရေပသည္။ ႏွိပ္ေနသူမွာေတာ့ မိမိက ျပဳစုေနသည္ဟု ေတြးကာ ပီတိျဖစ္ေနတတ္သည္။ အမွန္စင္စစ္ ျပဳစုခံေနရသူသည္ မလုပ္တတ္ လုပ္တတ္ႏွင့္ လာေရာက္ျပဳစုေနသူအား စိတ္မခ်မ္းမသာ မျဖစ္ေစဘဲ အဓမၼ အျပဳစုခံ၊ အႏွိပ္ခံေနရသျဖင့္ ျပဳစုသူအား မိမိက ျပန္လည္ျပဳစုေနသည္ မဟုတ္ပါလား။ ျပဳစုေနသူ၏ စိတ္တြင္မူ မိမိသည္ အႀကီးအကဲအား ျပဳစုရာတြင္ အပင္ပန္းခံေနသည္ဟု ယူဆေနေသာ္လည္း အမွန္စင္စစ္ေသာ္ကား အႀကီးအကဲက မျပဳစုတတ္ဘဲ ျပဳစုေနသူအတြက္ ဒုကၡဆင္းရဲခံေနရျခင္းသာ ျဖစ္၏။ (ကမာလားသိအရွ္ရဖီ တြဲ ၄၊ စာ ၈၁)

မြတ္စ္လင္မ္မ်ားအား ျပဳစုျခင္း
၁၁။ ကၽြႏ္ုပ္အေနျဖင့္ မြတ္စ္လင္မ္တို႔အား ျပဳစုရျခင္းကို ရွရီအသ္တရားေတာ္ႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ မိမိ၏ နဖူးစာေကာင္းမြန္ျခင္း အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အမိန္႔နာခံျခင္းဟု ယူဆသည္။
၁၂။ ကၽြႏ္ုပ္သည္ အသက္အရြယ္ႀကီးသူမ်ား၊ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ အႏြယ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ဇစ္ကိရ္ ျပဳေနသူမ်ားကို အလုပ္ခိုင္းေလ့မရွိပါ။
၁၃။ ကၽြႏ္ုပ္ မည္သူ႔ကိုမွ မျပဳစုခဲ့။ မည္သူ၏ အျပဳစုကိုမွ်လည္း မခံခဲ့။ သူေတာ္စင္ အႀကီးအကဲတို႔အားလည္း ကၽြႏ္ုပ္မျပဳစုခဲ့။ ဤသည္မွာ ကၽြႏ္ုပ္၏ ပင္ကိုယ္စရိုက္ျဖစ္၏။ အလုပ္ခိုင္းရန္ လိုအပ္လာသည့္အခါတြင္လည္း မိမိကုိယ္မိမိ ဆရာႀကီးကို ငါျပဳစုေနသည္၊ ငါဟာ ဆရာႀကီးရဲ႕ ထူးျခားစြာရင္းႏွီးသူ ျဖစ္သည္ ဟူ၍ မထင္၊ မေတြးတတ္သူမ်ားကို ေရြးၿပီးခိုင္းေလ့ရွိ၏။ ထိုနည္းတူပင္ အမ်ားက ဒီလူဟာ ဆရာႀကီးရဲ႕ အနီးကပ္ဆံုးလူ၊ အရင္းႏွီးဆံုးလူဟု ထင္ျမင္ယူဆႏိုင္ၾကမည့္ လူမ်ဳိးကိုလည္း မခိုင္းဘဲ ေရွာင္တတ္သည္။
၁၄။ နည္းစနစ္က်က် အလုပ္ခိုင္းမည္ ဆိုပါက ညဥ့္တစ္ဝက္တုိင္ ကၽြႏ္ုပ္ အသင့္ရွိေနမည္ ျဖစ္ၿပီး၊ နည္းစနစ္မက်ဘဲ အလုပ္ခိုင္းလွ်င္ ကၽြႏ္ုပ္အလုပ္မလုပ္ႏိုင္ေပ။
၁၅။ လူတို႔ႏွင့္ ဆက္ဆံရာတြင္ ၎၏အေျခအေန အဆင့္အတန္းႏွင့္ ေလ်ာ္ညီစြာ ျပဳမူဆက္ဆံသင့္၏။ လူအားလံုးကို တစ္ေျပးညီ ဆက္ဆံရန္ မသင့္ေခ်။
၁၆။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ အခက္အခဲအက်ပ္အတည္း တစ္ခုခုႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရသည္ကို ေတြ႕ရွိက မိမိတတ္ႏိုင္သည့္ဘက္မွ ကူညီပါ။
၁၇။ လိုအပ္ေနသူမ်ား၏ လိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းေပးရန္ အတတ္ႏိုင္ဆံုး ႀကိဳးစားပါ။ မိမိမတတ္ႏိုင္ပါက တတ္ကုန္ႏိုင္သူမ်ားထံ လိုအပ္ေနသူမ်ား၏။ အက်ဳိးအတြက္ အသနားခံတင္ျပေပးႏိုင္လွ်င္ တင္ျပေပးလိုက္ပါ။ သို႔ေသာ္ ယင္းသို႔ အသနားခံတင္ျပရာတြင္ အဆိုပါတတ္ႏိုင္သူတို႔အား ဆံုးရွံဳးမႈ ဒုကၡ တစ္စံုတစ္ရာမျဖစ္ေစရ။ အကယ္၍ ၎တို႔အား ဆံုးရွံဳးမႈ ဒုကၡ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါက အသနားခံ မတင္ျပရ။
၁၈။ အရြယ္မေရာက္မီ ဖခင္ဆံုးသြားသည့္ ကေလးသူငယ္ ယသီးမ္ကို ေဆြမ်ဳိးအသုိင္းအဝိုင္းက ျဖစ္ေစ၊ တျခားသူမ်ားက ျဖစ္ေစ တာဝန္ယူေကၽြးေမြးေစာင့္ေရွာက္ထားပါက တာဝန္ယူ ေကၽြးေမြးေစာင့္ေရွာက္သူသည္ ဂ်ႏၷသ္တြင္ တမန္ေတာ္ျမတ္ႏွင့္အတူ ေနထိုင္စံျမန္းရမည္။
၁၉။ အၾကင္သူသည္ မုဆိုးမမ်ား၊ ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းမ်ားအား ေကၽြးေမြးေစာင့္ေရွာက္ထားပါက အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏လမ္းေတာ္တြင္ စစ္ပြဲဆင္ႏႊဲသည့္ကုသိုလ္ကို ရရွိမည္။
၂ဝ။ ညႇင္းပန္းႏွိပ္စက္သူ၊ ႏွိပ္စက္ခံရသူႏွစ္ဦးလံုးႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေကာင္းကို လိုလားပါ။ ညႇင္းပန္းႏွိပ္စက္သူႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေကာင္းလုိလားရမည့္ သေဘာမွာ ထိုႏွိပ္စက္သည့္ လုပ္ရပ္မွ တားဆီးပိတ္ပင္ပါ။ ႏွိပ္စက္ခံရသူႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေကာင္းလိုလားရမည့္ သေဘာမွာ ၎အား ကူညီေစာင္မပါ။ ဤသို႔ ကူညီရန္မွာ ပို၍ အေရးႀကီးသည္။
၂၁။ သူတစ္ပါးအား ေရတိုက္ျခင္းမွာ ကုသိုလ္အလြန္ရသည္။ ေရေပါမ်ားသည့္ ေနရာမ်ဳိးတြင္ ေရတိုက္ပါက ေငြဝယ္ကၽြန္တစ္ေယာက္အား သူေကာင္းျပဳသည့္ အက်ဳိးရရွိၿပီး ေရရွားပါးသည့္ေနရာေဒသမ်ဳိးတြင္ ေရတိုက္ပါက သူေသအား အသက္ရွင္ေအာင္ျပဳလုပ္လိုက္သည့္ အက်ဳိးရရွိ၏။
၂၂။ ထမင္း၊ ဟင္း ခ်က္ျပဳတ္ရာတြင္ လိုအပ္သည့္ မီးေမႊးရန္ ထင္း၊ မီးျခစ္ စသည္တို႔ကို သူတစ္ပါးအား ေပးျခင္း၊ ဟင္းထဲတြင္ ထည့္ရန္ ဆားအနည္းငယ္မွ်ကို သူတစ္ပါးအား ေပးျခင္းျဖင့္ ထမင္းဟင္း တစ္အိုးလံုးေပးလိုက္သည့္အလား အက်ဳိးကုသုိလ္ရရွိသည္။
၂၃။ မိဘႏွစ္ပါးအား ဘာသာျခားျဖစ္ေနေစကာမူ ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ရမည္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ႏွင့္ တမန္ေတာ္၏ ပညတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င့္လွ်င္ မိဘ၏ အမိန္႔ကို လိုက္နာရမည္။ မိဘ၏ အမိန္႔သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ႏွင့္ တမန္ေတာ္ျမတ္၏ အမိန္႔ပညတ္မ်ားႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေနပါက လိုက္နာမႈ မျပဳရပါ။
၂၄။ မိဘႏွစ္ပါးကြယ္လြန္ၿပီးေနာက္ ၎တို႔သက္ရွိထင္ရွားရွိစဥ္က ၎တို႔ႏွင့္ လာေရာက္ေတြ႕ဆံုေနၾကျဖစ္သည့္ အေပါင္းအသင္း၊ ေရာင္းရင္းမိတ္ေဆြမ်ားအား ေကာင္းမြန္စြာဆက္ဆံျခင္း၊ ရိုင္းပင္ကူညီျခင္းသည္ မိဘႏွစ္ပါးအား ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္ျခင္းႏွင့္ အလားတူျဖစ္သည္ဟု ယူဆသင့္သည္။
၂၅။ မိဘႏွစ္ပါးသည္ သားသမီးတစ္ဦးဦးအေပၚ မေက်မနပ္ျဖစ္လ်က္ ကြယ္လြန္သြားခဲ့ေသာ္ အဆိုပါ သား၊ သမီးမ်ားသည္ မိဘအတြက္ အၿမဲတန္း ဒုအာလုပ္ေပးေနလွ်င္ ျဖစ္ေစ၊ မိဘအတြက္ အိစ္သိဂ္ဖါရ္ အျပစ္မ်ားမွ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ရရန္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ထံတြင္ အၿမဲတန္း ေတာင္းခံေပးေနလွ်င္ျဖစ္ေစ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ဂရုဏာေတာ္ျဖင့္ မိဘႏွစ္ပါး၏ ေက်နပ္ႏွစ္သက္မႈ ရရွိလိမ့္မည္။
၂၆။ ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းမ်ားႏွင့္ ေကာင္းစြာဆက္ဆံပါ။ ၎တို႔က ေကာင္းစြာ မဆက္ဆံေသာ္လည္း မိမိက ေကာင္းစြာ ဆက္ဆံရမည္။
{ေမာ္လာနာ အရွ္ရဖ္အလီထာနဝီသခင္ ေရးသားျပဳစုၿပီး မုဖ္သီႏူးရ္မုဟမၼဒ္ဆြာဟိဗ္မွ ျမန္မာဘာသာသို႔ ျပန္ဆိုထားေသာ "အစၥလာမ္ႏွင့္ လူမႈဆက္ဆံေရး" စာအုပ္မွ ကူးယူတင္ဆက္သည္}

တျခားေသာ မုအာရွရသ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ေလ့လာစရာမ်ား
*** အစၥလာမ္၏ လူမႈဆက္ဆံေရး ***
ျမတ္နဗီျပသခဲ့သည့္ မုအာရွရသ္
http://aaitee.blogspot.com/2014/10/blog-post_79.html
အစၥလာမ့္ရွရီအသ္မွ လူမႈဆက္ဆံေရးအေၾကာင္း
http://aaitee.blogspot.com/2015/04/blog-post_30.html
ရွရီအသ္၏ က႑ငါးရပ္
http://aaitee.blogspot.com/2015/05/blog-post.html
စလာမ္ေမတၱာပို႔သျခင္းဆိုင္ရာ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား
http://aaitee.blogspot.com/2015/05/blog-post_10.html
လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ျခင္း၏ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား
http://aaitee.blogspot.com/2015/05/blog-post_30.html
ထိုင္ဝိုင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား
http://aaitee.blogspot.com/2015/05/blog-post_21.html
စကားေျပာဆိုျခင္းဆိုင္ရာ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား
http://aaitee.blogspot.com/2015/05/blog-post_18.html
စကားနားေထာင္ျခင္းဆိုင္ရာ စည္းကမ္းမ်ား
http://aaitee.blogspot.com/2015/05/blog-post_26.html
ေစာင့္ဆိုင္းျခင္းဆိုင္ရာ စည္းကမ္းမ်ား
http://aaitee.blogspot.com/2015/05/blog-post_11.html
အခ်င္းခ်င္း ေတြ႕ဆံုျခင္းဆုိင္ရာ စည္းကမ္းမ်ား
http://aaitee.blogspot.com/2015/05/blog-post_0.html
ဧည့္သည္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ စည္းကမ္းမ်ား
http://aaitee.blogspot.com/2015/06/blog-post_13.html
အိမ္ရွင္ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ စည္းကမ္းမ်ား
http://aaitee.blogspot.com/2015/06/blog-post_77.html

အလ္မုဖီးဒ္ Link မ်ား
Website: http://aaitee.blogspot.com
Facebook: http://www.facebook.com/almufeed.mm
Email: haroonrangoni@gmail.com
google တြင္ရွာရန္ “ အလ္မုဖီးဒ္ ” ဟု ျမန္မာလိုရိုက္၍ရွာပါ။
မိမိဖုန္းထဲတြင္ ျပန္လည္ဖတ္ရႈရန္ သိမ္းထားလိုပါက Simple Islam.apk ဖုိင္ကို ေဒါင္းလုတ္ဆြဲျပီး Install လုပ္ထားပါ။