အေၾကာင္းကား ပညာမဲ့သည္ ကိစၥတစ္ခုႏွင့္ရင္ဆိုင္ရေသာ္ ပညာေခါင္းပါးမႈေၾကာင့္ စိတ္ထင္ရာ ဇြတ္အတင္းလုပ္ကိုင္တတ္၏။ ထိုသုိ႔ျပဳလုပ္ခဲ့သည္ကိုပင္ မိမိပညာမဲ့ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟု မယူဆခဲ့ေပ။
ဥပမာ အိမ္ေထာင္ရွင္တစ္ဦးသည္ ဇနီးျဖစ္သူအား ဓမၼတာလာၿပီးေနာက္ ေရခ်ဳိးသန္႔စင္ျခင္းမျပဳမွီ ေပ်ာ္ပါးၿပီးမွ အျပစ္ထိုက္ေၾကာင္းသိရပါသည္ဟုဆိုလွ်င္ ၎သူကို (မအ္ဇူရ္) ခၽြတ္ယြင္းခ်က္ အားနည္းခ်က္ရွိသည္ဟု မဆိုႏိုင္ေပ။
အလားတူ နံနက္အာရံုမတက္မွီ ဓမၼတာရပ္စဲသြားေသာအမ်ဳိးသမီးသည္ အိရွာနမားဇ္ကို ကသြာမျဖည့္ခဲ့လွ်င္ ၎သူမသည္ ဓမၼတာအေၾကာင္းႏွင့္ နမားဇ္၏အဆိုအမိန္႔မ်ားကို သိရွိနားလည္သူဟူ၍ မထင္မွတ္အပ္ေပ။
အမ်ဳိးသားတစ္ဦးသည္ မိမိဇနီးကို ဓမၼတာရက္အတြင္း သြလားက္ေပးလိုက္ၿပီးမွ ထိုရက္တြင္ သြလားက္မေပးပိုင္ေၾကာင္းသိရသည္ဟုဆိုပါလွ်င္ ထိုသူ၏ခၽြတ္ယြင္းခ်က္ကုိ လက္မခံသင့္ေပ။ အေၾကာင္းကား ကိယာမသ္ေန႔တြင္ ထိုသုိ႔ေသာသူမ်ားကုိ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ငါ့တမန္ေတာ္မဖြားမွီမဆြကပင္ သာသနာ့ပညာသင္ယူရန္ ဖရသြ္တာဝန္ျဖစ္ေၾကာင္း သတိေပးႏႈိးေဆာ္ခဲ့သည္ကုိ အသင္တို႔ အဘယ့္ေၾကာင့္မလိုက္နာခဲ့သနည္း။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဟရာမ္ဒုစရိုက္အမႈတြင္ နစ္မြန္းခဲ့သနည္းဟု ေမးေတာ္မူမည္။
ထို႔အတူ တရားေတာ္ႏွင့္ဆန္႔က်င္ေသာ အေရာင္းအဝယ္ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကေသာ ကုန္သည္တို႔သည္ အရွင့္ထံေမွာက္ေရာက္ၾကေသာအခါ အို .... အရွင္ ကၽြန္ေတာ္မ်ဳိးတို႔ မသိနားမလည္သည့္အတြက္ ေရာင္းဝယ္မိပါသည္ဟု ေလွ်ာက္ထားအသနားခံၾကသည္ကို အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က လက္ခံေတာ္မူမည္မဟုတ္ေပ။
သို႔ပါ၍ ပညာသင္ယူရန္ ပ်င္းရိျခင္းေၾကာင့္ အသိပညာေခါင္းပါးျခင္းတို႔သည္ မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ျဖစ္ေစ ေၾကာက္ရြံစိုးရိမ္ ေနၾကရမည္သာျဖစ္၏။ သို႔ေသာ္ လူသားတို႔၏ အက်ဳိးျပဳလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ပညာသင္ၾကားပို႔ခ်ေရးဟူေသာ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားမွာ အမြန္ျမတ္ဆံုး အက်ဳိးစဝါးဗ္အမ်ားဆံုးရရွိသည္ျဖစ္၍ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ မ်က္ကြယ္မျပဳအပ္ေပ။
(ေမာ္လာနာကမၼရြဒ္ဒီးန္ ဦးသန္းေမာင္(ဂ်ာမိအီ) ဘာသာျပန္ထားသည့္ "အစၥလာမ့္ပညာေရး" စာအုပ္ပါ အေၾကာင္းအရာကို အလ္မုဖီးဒ္က ျပန္လည္တင္ဆက္သည္။)