Thursday, June 12, 2014

သယမုမ္ႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ ပညတ္ခ်က္မ်ား (၁)


ဗိစ္မိလႅာဟိရ္ရဟ္မာန္းနိရ္ရဟီးမ္
(မစာအိလ္မေလ့လာမီအလ်င္ သိရွိထားရမည့္ အခ်က္အခ်ဳိ႕)
ယခုတင္ျပမည့္အေၾကာင္းအရာသည္ သယမုမ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ျပဳခြင့္ရွိျခင္း၊ မရွိျခင္း၊ သယမုမ္ျပဳပိုင္မည့္ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ သာသနာမွျပသထားသည့္ ပညတ္ခ်က္စည္းကမ္း နည္းလမ္းမ်ားကို တင္ျပမည္ျဖစ္ပါသည္။ ပညတ္ခ်က္ဟူသည္ တနည္းဆိုရေသာ္ ဥပေဒပင္ျဖစ္သည္။ ဥပေဒဟူေသာေဆာင္ပုဒ္ေအာက္၌ ေရးသားထားေသာစာသားမ်ားသည္ သာမာန္စာသား စာေပမ်ားႏွင့္ မတူညီပါ။ စာသားအဓိပၸာယ္၊ စကားလံုးသံုးစြဲပံု အစရွိသည့္အရာတို႔သည္ နက္နဲပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဥပေဒ၊ ပညတ္ခ်က္မ်ားပါဝင္သည့္ အေၾကာင္းအရာတို႔ကို ဖတ္ရွဳမည္ဆိုပါက သာမာန္အေၾကာင္းအရာမ်ားပါဝင္သည့္ စာေပမ်ားကဲ့သို႔ ျမန္ဆန္စြာႏွင့္ ရုပ္လံုးေပၚေလာက္ရံုသာ ဖတ္ရွဳမည္ဆိုပါက နားလည္ႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ အႀကံေပးလို႔သည္မွာ မတ္စ္အလာ(ပညတ္ခ်က္)မ်ားကို ဖတ္ရွဳေလ့လာမည္ဆိုပါက ေအးေဆးစြာႏွင့္ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကို နားလည္သေဘာေပါက္ မွတ္မိသည္အထိ ႏွစ္ႀကိမ္၊ သံုးႀကိမ္ဖတ္ရမည္။ မိမိနားလည္သည့္ပံုစံႏွင့္ မတ္စ္အလာမွျပသထားသည့္ ပံုစံတို႔ လြဲေနပါက စစ္မွန္သည့္ အဲဟ္ေလစြႏၷသ္လမ္းစဥ္ကိုက်င့္သံုးၿပီး မိမိႏွင့္ မဇ္ဟဗ္ျခင္းတူညီသည့္ အာလင္မ္ကို ေမးျမန္းပါ။
ေအာက္၌တင္ျပမည့္ မတ္စ္အလာမ်ားတြင္ အေျခအေနတစ္ခု၏ ပင္ရင္းအေျခအေနတို႔ကို အေျခခံကာ ပညတ္ခ်က္မ်ား ျပသထားျခင္းျဖစ္သည္။ ဥပမာ ေရတြင္းဟု အမ်ားဆံုးသံုးႏႈန္းထားသည္။ ထို႔အတူ ခရီးထြက္ျခင္းဟု ဆိုရာဝယ္ ေတာလမ္းခရီးမွ ေျခက်င္ေလွ်ာက္သြားျခင္း၊ ခရီးသြားယာဥ္တြင္ ရထား၊ အစရွိသည့္ ပင္ရင္းပံုစံတို႔ျဖင့္ ျပသထားသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေရတြင္းအမိန္႔တြင္ ယခုေခတ္၏ ေရစင္မ်ား၊ ေရတိုင္ကီမ်ား ပါဝင္သည္။ ခရီးထြက္ျခင္းတြင္ ခရီးထြက္သည့္ ပံုစံအားလံုးကိုဆိုလိုသည္။ ရထားခရီးစဥ္ဟု ဆိုထားျခင္းတြင္ ရထား၊ ကား၊ ေလယာဥ္ စသည့္ စီးနင္းႏိုင္သည့္ယာဥ္အားလံုးကိုဆိုလုိပါသည္။
ေအာက္၌တင္ျပထားသည့္ မတ္စ္အလာ အမိန္႔ပညတ္ခ်က္တို႔တြင္ ဖတ္ရွဳသူအေနျဖင့္ နားမလည္၊ သေဘာမေပါက္ျခင္း၊ မိမိျဖစ္ေပၚေနသည့္အေျခအေနသည္ တင္ျပထားသည့္ ပညတ္ခ်က္မ်ား၌ ပါဝင္ေနျခင္းမရွိ၊ ဖတ္ရွဳသူအေနျဖင့္လည္း သိရွိလိုလွ်င္ မိမိႏွင့္နီးစပ္သည့္ အာလင္မ္ကိုေသာ္လည္ေကာင္း၊ (သို႔မဟုတ္) haroonrangoni@gmail.com သို႔လည္ေကာင္း ဆက္သြယ္ေမးျမန္းႏိုင္ပါသည္။

သယမုမ္ျပဳခြင့္ရမည့္ ပံုစံမ်ား
(ေအာက္၌တင္ျပမည့္ ပညတ္ခ်က္မ်ားသည္ အဲဟ္ေလစြႏၷသ္ဝလ္ဂ်မာအသ္လမ္းစဥ္မွ ဟနဖီမဇ္ဟဗ္ဝင္မ်ားအတြက္ ျဖစ္ပါသည္။)

၁။ ဝုဇူ(သို႔မဟုတ္) ဂုစုလ္ျပဳရာတြင္ သံုးစြဲရန္ လံုေလာက္သည့္ေရကို မိမိရွိသည့္ေနရာမွ တစ္မုိင္အတြင္း မရရွိဘဲ၊ တစ္မိုင္ထက္ ကြာေဝးေသာ ေနရာတြင္မွ ရရွိႏိုင္ျခင္း။ (တစ္မိုင္ဟူသည္ ရွရ္အီတစ္မိုင္ကို ေခၚဆိုပါသည္။)
ရွင္းလင္းခ်က္။
ဝုဇူ၊ ဂုစုလ္ျပဳရန္ လံုေလာက္သည့္ ေရဟုဆိုရာ၌ အနည္းဆံုး ဖရ္ဇ္အခ်က္မ်ားအတြက္သာ သံုးစြဲရန္ပင္ လံုေလာက္ျခင္းကို ဆိုလုိသည္။ အကယ္၍ ဖရ္ဇ္အခ်က္မ်ားအတြက္သာ သံုးစြဲႏိုင္လွ်င္ ေရလံုေလာက္သည္ဟု မွတ္ယူမည္။ (မိမိ၌ရွိေသာေရသည္ ဝုဇူျပဳရန္သာလံုေလာက္ၿပီး ေရခ်ဳိးျခင္းအတြက္မလံုေလာက္ခဲ့ပါက ထိုသူ႔အေနျဖင့္ ေရခ်ဳိးျခင္းအစားတြင္ သယမုမ္ျပဳလိုက္ပါ။ ၿပီးေနာက္မွ ဝုဇူျပဳပါ။ သယမုမ္ကို အရင္ျပဳရမည္ျဖစ္သည္။)
ေရမရွိေသာေနရာသို႔ ေရာက္ေန၍ ေရရရွိႏိုင္သည့္ေနရာကို သိရွိသူက ျပသ၍ ျဖစ္ေစ၊ မိမိကုိယ္တိုင္ခန္႔မွန္း၍ ျဖစ္ေစ၊ တစ္မိုင္အတြင္း ရရွိႏိုင္လွ်င္ ေရကိုရေအာင္ယူ၍ ဝုဇူျပဳျခင္းႏွင့္ ေရခ်ဳိးျခင္းကို ျပဳရေပမည္။
ေရရွိေသာေနရာကို ျပမည့္သူမရွိလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏ ခန္႔မွန္းခ်က္အရလည္း ေရရႏိုင္မည့္ေနရာမွာ တစ္မိုင္ (သို႔မဟုတ္) ထို႔ထက္ေဝးသည္ဟု ယူဆလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း
(ထိုအေျခအေနတြင္) ေရရွာရန္ တာဝန္မရွိေတာ့ေပ။ သယမုမ္ျပဳခြင့္ရွိ၏။

** ဤေနရာတြင္ မုိင္ဟူသည္ ရွရ္အီမိုင္ကို ဆိုလိုပါသည္။ ရွရ္အီမုိင္သည္ ကုိက္ ၂ဝဝဝ (ႏွစ္ေထာင္) (သို႔) (၉) ဖာလံု (၂၀)ကိုက္ (သို႔) ၁၆ဝ၉ (တေထာင့္ေျခာက္ရာကိုး) မီတာ၊ (သို႔) ၈.၂၈ ကီလိုမီတာ ၈ဝ စင္တီမီတာ ျဖစ္ပါသည္။ ရွရ္အီမိုင္ဟု ဆိုလိုျခင္းအားလံုးတြင္ အထက္ပါအတိုင္းတြက္ယူထားေသာ မိုင္အေရအတြက္သာျဖစ္သည္။ (မုခ္သဆြရြလ္ကုဒုရီ)

ေရရွိသည့္ေနရာကိုေတာ့ သိရွိလိုက္ရသည္။ သို႔ေသာ္ တစ္မုိင္ထက္ ပိုေဝးပါက ထိုမွ်အကြာအေဝးထိ သြား၍ ေရကိုရယူရန္ ဝါဂ်ိဗ္မျဖစ္ပါ။ သယမုမ္ျပဳလိုက္ခြင့္ရွိသည္။

၂။ ေရရွိေသာ္လည္း သူတစ္ပါးထံမွ လုယူထားေသာေရျဖစ္ေနမည္။ (သို႔မဟုတ္) တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ အပ္ႏွံထားေသာေရျဖစ္ေနမည္ ဆိုပါက အျခားေသာ သုံးစြဲရန္ ေရမရွိသည့္အေျခအေနတြင္ ေရမရွိဟု မွတ္ယူၿပီး သယမုမ္ျပဳရမည္။ (တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ေရရႏိုင္ပါက သယမုမ္ျပဳခြင့္မရွိပါ။)

၃။ ေရ၏ ေစ်းႏႈန္းတန္ေၾကးသည္ သာမာန္ထက္ အဆမတန္ ျမင့္မားေနျခင္း။

၄။ ေရဝယ္ယူရန္ တန္ေၾကးေငြမရွိျခင္း။ (ထုိေရကို အေၾကြးရယူႏိုင္သည္ျဖစ္ေစ၊ မရႏိုင္သည္ျဖစ္ေစ) ေၾကြးရႏိုင္သည့္ပံုစံတြင္ ထိုအေၾကြးကို ျပန္ဆပ္ႏိုင္သည္ျဖစ္ေစ၊ မဆပ္ႏိုင္သည္ျဖစ္ေစ။

သို႔ေသာ္ မိမိထံတြင္ လက္ရွိေငြေၾကးရွိေနမည္။ (သို႔မဟုတ္) သတ္မွတ္ကာလ တစ္ခုျဖင့္ အေၾကြးရယူႏိုင္ပါက ေရကို အေၾကြးရယူရမည္ျဖစ္သည္။

ေရကိုဝယ္ယူသံုးစြဲရမည့္အေျခအေနတြင္ ဦးစြာအလကားေတာင္းၾကည့္ပါ။ မရလွ်င္ တန္ေၾကးေပးဝယ္ပါ။ အေၾကြးေပးဝယ္စရာမလိုအပ္ပါ။ ဝယ္လိုက ဝယ္ႏိုင္ပါသည္။ အေၾကြးျဖင့္ဝယ္ကိုဝယ္ရမည္ဟု သတ္မွတ္မထားပါ။ တန္ေၾကးသည္လည္း တတ္ႏိုင္သည့္တန္ေၾကးကို ဆိုလိုပါသည္။ မတန္တဆေစ်းျမႇင့္ထားျခင္းကို မဆုိလိုပါ။

၅။ ေရသံုးစြဲလိုက္ျခင္းျဖင့္ ေရာဂါတစ္ခုခုျဖစ္သြားႏိုင္ျခင္း၊ သို႔မဟုတ္ ေရာဂါထပ္တုိးသြားႏိုင္မည္ဟု စိုးရိမ္ရျခင္း။
အကယ္၍ ေရသံုးစြဲပါက က်န္းမာေရးရရွိမႈတြင္ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာႏိုင္မည္ဟု စိုးရိမ္ရပါက သယမုမ္ျပဳခြင့္ရွိသည္။ (ထိုအေျခအေနအတြက္ ဆရာဝန္၏ တိက်ေသာၫႊန္ၾကားခ်က္ႏွင့္ ခိုင္လံုသည့္ အေျခအေနရွိရမည္ျဖစ္သည္။)

၆။ အေအးဓာတ္ အလြန္ျပင္းထန္ေနမည္။ ထိုအခ်ိန္ ေရသံုးစြဲပါက ကိုယ္ခႏၶာအစိတ္အပိုင္း တစ္ခုခုတြင္ ခ်ဳိ႕ယြင္းမႈျဖစ္သြားမည္။ သို႔မဟုတ္ ေရာဂါျဖစ္သြားမည္ကို စိုးရိမ္ရမည္။ ေရေႏြးလည္း မရရွိႏိုင္ပါက ထိုအေျခအေနတြင္ သယမုမ္ျပဳခြင့္ရွိသည္။ (ေရေႏြးရရွိႏိုင္ပါက သယမုမ္ျပဳခြင့္မရွိပါ။)

၇။ ေရရယူရာတြင္ ရန္သူကို စိုးရိမ္ရမည္။ သားရဲတိရိစာၦန္၏ အႏၲရာယ္ကို ေၾကာက္ရြံ႕ရမည္။ ဥပမာ ေရရွိသည့္ေနရာသို႔ သားရဲတိရိစာၦန္မ်ား လာေရာက္ၾကသည္။ သို႔မဟုတ္ ရွိေနမည္။ သို႔မဟုတ္ ေရရွိသည့္ေနရာကို သြားပါက သူခိုး၊ ဓားျပတို႔၏ရန္ကို စိုးရိမ္ရမည္။ သို႔မဟုတ္ မိမိသည္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အား အေၾကြးေပးရန္ တာဝန္ရွိေနသည္။ ထိုေနရာသို႔ သြားပါက ထိုအေၾကြးရွင္က သိကၡာက်ေအာင္လုပ္မည္ (သို႔) မိမိအေပၚ တစ္ဦးဦးက ရန္ၫႈိးထားသည္။ အကယ္၍ မိမိအေနျဖင့္ ေရသြားေရာက္ယူငင္ရာတြင္ ၎တို႔က မိမိအား ဖမ္းခ်ဳပ္လိုက္မည္ကို စိုးရိမ္ရလွ်င္။ (သုိ႔) ဒုကၡတစ္စံုတစ္ရာေပးလိုက္မည္။ (သို႔) ေရသည္ ဆုိးသြမ္းယုတ္မာသူ ထံတြင္သာရွိေနမည္။ အမ်ဳိးသမီးအေနျဖင့္ ၎ထံသြား၍ ေရယူပါက မိမိ၏ အရွက္သိကၡာကို ထိခိုက္လိုက္ႏိုင္သည္ဟု စိုးရိမ္ရလွ်င္။ အထက္ပါ အေျခအေနအားလံုးတြင္ သယမုမ္ျပဳလုပ္ခြင့္ရွိသည္။

၈။ ေရေတာ့ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ အစားအေသာက္ ခ်က္ျပဳတ္ရာတြင္ သံုးစြဲရန္၊ ေသာက္သံုးရန္ အတြက္ေလာက္သာ ရွိသည္။ ထိုေရျဖင့္ ဝုဇူ၊ ဂုစုလ္ ျပဳလိုက္ပါက စားေသာက္၊ ခ်က္ျပဳတ္ရာတြင္ အခက္အခဲျဖစ္သြားမည္။ (သို႔) ေရရွိသည္။ ထိုေရျဖင့္ ဝုဇူ၊ ဂုစုလ္ျပဳလိုက္ပါက ေရေသာက္ရန္ မရွိေတာ့ေပ။ ေရဆာေလာင္မႈကို ခံစားရမည္။ ကိုယ္တိုင္ ေရဆာေလာင္သည္ျဖစ္ေစ၊ အျခားသူက ေရဆာေလာင္သည္ျဖစ္ေစ။ တိရိစာၦန္မ်ားအတြက္ တိုက္ေၾကြးဖို႔ ေရမလံုေလာက္ေတာ့သည္ျဖစ္ေစ။ (အကယ္၍ တိရိစာၦန္မ်ားအတြက္ သံုးစြဲၿပီးသားေရ (ဥပမာ ဝုဇူျပဳၿပီး က်ေသာေရကို ခံ၍တိုက္ေၾကြးႏိုင္ပါက တိရိစာၦန္အတြက္ ေရမလံုေလာက္ဟု မမွတ္ယူပါ။) အထက္ပါအေျခအေနမ်ားတြင္ သယမုမ္ျပဳခြင့္ရွိသည္။

၉။ ေရတြင္းထဲမွ ေရငင္ရန္ မည္သည့္ပစၥည္းမွ် မရွိေပ။ ေရတြင္းထဲသို႔ အဝတ္တစ္စံုတစ္ရာကို ထည့္၍ ေရဆိုေစၿပီး ထိုအဝတ္ကို ျပန္ယူကာ ၫႇစ္၍ က်လာေသာေရျဖင့္ သန္႔ရွင္းမႈ ရယူႏိုင္သည္။ သို႔ေသာ္ ထို႔သို႔ျပဳလုပ္ရန္ အဝတ္အထည္လည္း မရွိေပ။ (သို႔) ေရတိုင္ကီ၊ ေရစင္၊ စဥ့္အိုး အစရွိသည့္ အရာမ်ားတြင္ ေရရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုအရာတို႔မွ ေရထုတ္ယူရန္ မည္သည့္ပစၥည္းမွ မရွိေပ။ ေရရွိေနသည့္ အိုး၊ တိုင္ကီ၊ ေရစင္တို႔ကိုလည္း ေစာင္း၍၊ ေမွာက္၍ ေရယူရန္လည္းမျဖစ္ႏိုင္ေပ။ ထိုပံုစံမ်ားတြင္ သယမုမ္ျပဳႏိုင္သည္။

ထိုအရာတို႔တြင္ ေရအျပည့္ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ခပ္ယူသံုးစြဲရန္ မိမိ၏ လက္ႏွစ္ဖက္စလံုးတြင္ အညစ္အေၾကးမ်ား ရွိေနၿပီး သူ႔၏ လက္ကို (ေရခပ္၍) ေဆးေၾကာေပးမည့္သူလည္းမရွိေပ။ ယင္းအေျခအေနတြင္ ဦးစြာ ေျမႀကီးျဖင့္လက္ႏွစ္ဖက္အား သန္႔စင္ၿပီးခါထုတ္ပါ။ ၿပီးလွ်င္ ဘယ္ဘက္လက္၏ လက္ေခ်ာင္းထိပ္ေလးမ်ားျဖင့္ ေရထဲႏႈိက္ၿပီး ညာလက္အားသန္႔စင္ေအာင္ေဆးပါ။ ၿပီးလွ်င္ ညာလက္ျဖင့္ဘယ္လက္အားေဆးေၾကာပါ။ ထို႔ေနာက္ေသခ်ာစြာေရခပ္ယူၿပီး ဝုဇူျပဳ သန္႔စင္မႈကိုရယူရမည္ျဖစ္သည္။

၁၀။ ဝုဇူ (သို႔) ဂုစုလ္ျပဳရာတြင္ ကဇာျပန္ဖတ္လို႔မရမည့္ နမားဇ္ လြတ္သြားမည္ကို စိုးရိမ္ရျခင္း။ ဥပမာ အီးဒ္နမားဇ္၊ ဂ်နာဇာနမားဇ္

၁၁။ ေရရွိသည္ကို ေမ့ေလ်ာ့ေနျခင္း။ (မိမိထံပါးတြင္ ေရရွိသည္ကို ေမ့ေန၍ ေရမရွိဟုသာ မွတ္ယူထားၿပီး သယမုမ္ျပဳလုပ္လိုက္သည္။ နမားဇ္အခ်ိန္အတြင္း၌ပင္ ေရကိုသတိရပါကလည္း ပထမဖတ္ရြတ္ခဲ့သည့္ နမားဇ္သည္ မွန္ကန္ေပသည္။ ျပန္လည္ဖတ္ရြတ္ရန္ မလိုအပ္ပါ။)

** သယမုမ္ျပဳလုပ္သည့္အခ်ိန္ သတိျပဳရမည့္ အခ်က္မ်ား **
၁။ သယမုမ္ျပဳသည့္အခါ နိယသ္ျပဳရန္ ဖရ္ဇ္ျဖစ္သည္။ မသန္႔ရွင္းမႈေၾကာင့္ သယမုမ္ျပဳျခင္းျဖစ္လွ်င္ ထိုအရာမွ သန္႔ရွင္းမႈရယူပါသည္ဟု နိယသ္ျပဳရမည္။ သို႔မဟုတ္ တစ္ခုတစ္ခုအတြက္ ရည္စူးၿပီး သယမုမ္ျပဳျခင္းျဖစ္ပါက ထိုအရာအတြက္ နိယသ္ျပဳရမည္။ ဥပမာ ဂ်နဇာနမားဇ္အတြက္ သယမုမ္ျပဳပါသည္။ ကုရ္အာန္ဖတ္ရြတ္ရန္အတြက္ သယမုမ္ျပဳပါသည္။ (ယင္းကဲ့သို႔ ရည္စူးျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္။) မသန္႔ရွင္းမႈေၾကာင့္ ျပဳထားသည့္သယမုမ္ႏွင့္ သန္႔ရွင္းမႈရွိမွ ျပဳပိုင္ခြင့္ရွိသည့္ ေအဗာဒသ္တို႔အတြက္ ျပဳလုပ္ထားသည့္ သယမုမ္တို႔ျဖင့္သာ နမားဇ္ဝတ္ျပဳခြင့္ရွိသည္။

(သန္႔ရွင္းမႈရွိမွ ျပဳပိုင္ခြင့္ရွိသည့္ ေအဗာဒသ္တို႔အတြက္ ျပဳလုပ္ထားသည့္ သယမုမ္ဆိုသည္မွာ ဥပမာ ဂ်နာဇာနမားဇ္ဝတ္ျပဳရန္၊ သြဝါးဖ္လွည့္ရန္၊ ကုရ္အာန္က်မ္းျမတ္တြင္ စဂ်္ဒဟ္အာယသ္ဖတ္၍ စဂ်္ဒဟ္ သိလာဝသ္ျပဳရန္အတြက္ သယမုမ္ျပဳထားျခင္း အစရွိသည္တို႔ကို ဆိုလိုသည္။ စလာမ္ေပးရန္ ျပဳထားေသာ သယမုမ္ျဖင့္ နမားဇ္ဝတ္ျပဳခြင့္မရွိပါ။ စလာမ္ကို သန္႔ရွင္းမႈ မရွိလွ်င္လည္း ေပးခြင့္၊ ယူခြင့္ ရွိေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။)

၂။ သယမုမ္ျပဳလုပ္သည့္အခါ လက္ျဖင့္ ပြတ္သပ္ရသည့္ ခႏၶာကိုယ္အစိတ္ အပိုင္းတို႔မွ ေျမႀကီးေရာက္ရွိရန္ အဟန္႔အတားျဖစ္ေစေသာ အရာမ်ားကို ဦးစြာဖယ္ရွားပစ္ရန္ ဖရ္ဇ္ျဖစ္သည္။ ဥပမာ အဆီမ်ားေပက်ံေနျခင္း၊ စီးကပ္ေသာအရာမ်ားေပက်ံေနျခင္း

၃။ ၾကပ္ေနေသာလက္စြပ္၊ ႏွာေခါင္းကပ္၊ နားကပ္၊ လက္ေကာက္၊ လက္ပတ္တို႔ကို ခၽြတ္ျပီးမွ သယမုမ္လုပ္ရန္ ဝါဂ်ိဗ္ျဖစ္ပါသည္။

၄။ ေရရွိသည္ (သို႔မဟုတ္) ေရရရွိႏိုင္မည္ဟု အေၾကာင္းခံ၊ နမိတ္လကၡဏာတစ္ခုခုျဖင့္ သိရွိရပါက ေရကို ေျခလွမ္းေပါင္း တစ္ရာအထိ ကိုယ္တိုင္သြားေရာက္ရွာေဖြျခင္း (သို႔) ရွာေဖြရန္ေစလႊတ္ျခင္းသည္ ဝါဂ်ိဗ္ျဖစ္ပါသည္။

၅။ အျခားသူတစ္ေယာက္ထံတြင္ ေရရွိသည္။ ေတာင္းလွ်င္ ေပးမည္ဟုလည္း ေမွ်ာ္လင့္ရပါက ေတာင္းခံရန္ ဝါဂ်ိဗ္ျဖစ္သည္။

၆။ တမန္ေတာ္ျမတ္(ဆြလႅာဟုအလိုင္းဟိဝစလႅမ္) သယမုမ္ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္ အစီအစဥ္အတိုင္း သယမုမ္ျပဳျခင္းသည္ စြႏၷသ္ျဖစ္သည္။ ဦးစြာ မ်က္ႏွာကို မစဟ္ျပဳရမည္။ ထိ႔ုေနာက္ လက္ႏွစ္ဖက္ကို မစဟ္ျပဳရမည္။

၇။ မ်က္ႏွာကိုမစဟ္ျပဳသည့္အခါ ဒါရီ(မုတ္ဆိတ္)ကိုပါ ခိလာလ္ျပဳျခင္းသည္ စြႏၷသ္ျဖစ္သည္။

၈။ နမားဇ္အခ်ိန္ေနာက္ဆံုးအထိ ေရရရွိႏိုင္သည္ဟု ယံုၾကည္ခ်က္မ်ားေနပါက ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္အထိ ေရကိုေစာင့္ဆိုင္းျခင္းသည္ မုစ္သဟဗ္ျဖစ္သည္။ (ဥပမာ ေရတြင္းထဲမွ ေရခပ္ယူရန္ ႀကိဳး၊ ပံုးတို႔ကို ရရွိႏိုင္သည္။ ရထားခရီး၊ ကားျဖင့္ ခရီးသြားေနရာတြင္ ဘူတာ (သုိ႔) ကားရပ္နားမည့္ေနရာတြင္ ေရရရွိႏိုင္္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရျခင္းတို႔ျဖစ္သည္။) ယင္းသို႔ရရွိႏုိင္ျခင္းကို နမားဇ္အခ်ိန္ကုန္ခါနီးမွ ျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု မွတ္ယူရပါက ေစာင့္ဆိုင္းရန္ မုစ္သဟဗ္ျဖစ္၍ ကုန္ဆံုးသြားသည္အထိ မျဖစ္ေစရေပ။

၉။ သယမုမ္ျပဳရသည့္အေၾကာင္းခံသည္ လူတို႔ေၾကာင့္ျဖစ္ခဲ့ပါက ယင္းအေၾကာင္းခံမရွိေတာ့သည့္အခါ သယမုမ္ျဖင့္ ဖတ္ခဲ့သည့္နမားဇ္အားလံုးကို ျပန္ဖတ္ရမည္။ ဥပမာ ေထာင္က်ေနသူကို ေထာင္မႈးက ေရမေပးေပ။ သို႔မဟုတ္ အသင္ဝူဇူလုပ္ပါက အသင့္ကို ရိုက္ႏွက္မည္။ ထိုကဲ့သုိ႔ေသာ္ အေျခအေနမ်ဳိးကို ဆိုလုိပါသည္။

၁၀။ ေနရာတစ္ခုတည္းမွ ေျမၾကီးခဲ၊ အုတ္ခဲ (သယမုမ္ျပဳခြင့္ရွိသည့္မည္သည့္အရာမဆို) တို႔မွ လူမ်ားစြာ တစ္ေယာက္ၿပီး တစ္ေယာက္ ဆက္တိုက္ သယမုမ္ျပဳခြင့္ရွိသည္။

၁၁။ အၾကင္သူအေနျဖင့္ ဝူဇူျပဳရန္၊ သယမုမ္ျပဳရန္ ႏွစ္ခုစလံုးအေပၚတြင္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္းမရွိေပ။ (ေရမရွိသည္ျဖစ္ေစ၊ သယမုမ္ျပဳရန္ မည္သည့္ပစၥည္းမွ မရွိ၍ျဖစ္ေစ၊ က်န္းမာေရးေၾကာင့္ျဖစ္ေစ) ထိုအေျခအေနမ်ဳိးတြင္ သြဟာရသ္မရွိဘဲ နမားဇ္ဝတ္ျပဳလိုက္ရမည္။ တဖန္ သြဟာရသ္ရယူႏိုင္သည့္ အေျခအေနတြင္ ဖတ္ခဲ့သည့္နမားဇ္ကို ျပန္ဖတ္ရမည္။

ဥပမာ ကား၊ ရထား၊ ေလယာဥ္ စီးနင္းသြားေနသည္။ နမားဇ္အခ်ိန္လည္းက်ေရာက္လာသည္။ သို႔ေသာ္ ဝူဇူျပဳရန္ ေရလည္းမရွိ၊ သယမုမ္ျပဳႏိုင္သည့္ မည္သည့္ပစၥည္းမွလည္း မရွိေပ။ ခရီးစဥ္ၿပီးဆံုးသည္အထိေစာင့္ဆိုင္းပါကလည္း နမားဇ္အခ်ိန္ကုန္ဆံုးသြားမည္။ ထိုကဲ့သို႔အေျခအေနတြင္ သြဟာရသ္မပါဘဲႏွင့္ နမားဇ္ကို ေဆာက္တည္လိုက္ရမည္။ ထို႔အတူ ေထာင္အက်ဥ္းက်ေနသူ၊ ယင္းနည္းတူ အခက္အခဲထဲတြင္ က်ေရာက္ေနသူမ်ားသည္ နမားဇ္ကို မလႊတ္ဘဲ သြဟာရသ္မရွိသည့္အတိုင္းပင္ ေဆာက္တည္လိုက္ရမည္။ သြဟာရသ္ျပဳႏိုင္သည့္အခါတြင္ ထိုဖတ္ခဲ့သည့္နမားဇ္အားလံုးကို ျပန္ဖတ္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။
(မဇြာဟိရိဟတ္က္ ဂ်ဒီးဒ္ တြဲ ၁/ ဗာဗြသ္သယမုမ္/ စာ ၃၈၃၊ ၄၊ ၅ )
((အလ္မုဖီးဒ္ မွ ဘာသာျပန္ဆိုသည္ / အမွားအယြင္းႏွင့္ ခၽြတ္ေခ်ာ္မႈ တစံုတရာေတြ႕ရွိပါက ဘာသာျပန္ဆိုသူ၏ အားနည္းမႈေၾကာင့္သာ ျဖစ္ပါသည္။ အီးေမးလ္ (သုိ႔) Page ခ်က္ေဘာက္စ္ မွ ေမးျမန္းႏိုင္ပါသည္။))
အလ္မုဖီးဒ္
Website: http://aaitee.blogspot.com
Facebook: http://www.facebook.com/almufeed.mm
Email: haroonrangoni@gmail.com
google တြင္ရွာရန္ “ အလ္မုဖီးဒ္ ” ဟု ျမန္မာလိုရိုက္၍ရွာပါ။
မိမိဖုန္းထဲတြင္ ျပန္လည္ဖတ္ရႈရန္ သိမ္းထားလိုပါက Simple Islam.apk ဖုိင္ကို ေဒါင္းလုတ္ဆြဲျပီး Install လုပ္ထားပါ။