Thursday, June 12, 2014

မိမိတြင္ရွိေသာ စိတ္အမ်ဳိးအစားမ်ားႏွင့္ ၎တို႔အား ျပဳျပင္နည္း

နဖ္စ္ (၅) မ်ဳိးအေၾကာင္း 

အာရိဖ္ဗိလႅာဟ္ ဟဇရသ္ေမာ္လာနာ ရွားဟ္ဟကီးမ္မုဟမၼဒ္အခ္သရ္(ရေဟ့)သခင္ႀကီး ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ က်မ္းျမတ္ကုရ္အာန္၌ ပါရွိသည့္ ငါးမ်ဳိးေသာ နဖ္စ္မ်ားအေၾကာင္း

ခပ္သိမ္းကုန္ေသာ စၾကာဝဠာအေပါင္းအား စိုးမိုးပိုင္ဆိုေတာ္မူေသာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သခင္သည္ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္ထဲ၌ နဖ္စ္ (လူသားတို႔၏ အတြင္းစိတ္) အား ငါးမ်ဳိးေသာ အမည္နာမမ်ားျဖင့္ မွည့္ေခၚသမုတ္ မိန္႔ၾကားထားေတာ္မူေလသည္။ ၎တို႔မွာ (၁)၊ နဖ္ေစအမၼာရဟ္ (၂)နဖ္ေစေလာဝ္ဝါမာဟ္ (၃)နဖ္ေစမုသ္မအင္န္နဟ္ (၄)နဖ္ေစရာဇြီယဟ္ (၅)နဖ္ေစမရ္ဇြီယဟ္ တို႔ျဖစ္ပါသည္။

(နဖ္စ္ ဟူသည္ လူ႔ႏွလံုးသာအတြင္းျဖစ္ေပၚေနေသာ စိတ္ကိုေခၚဆိုပါသည္။ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ခံယူခ်က္၊ ခံစားခ်က္၊ လိုလားခ်က္တို႔ကိုမူတည္ၿပီး စိတ္၏အမ်ဳိးအစားမ်ားကို ခြဲျခားေဖၚျပသည္။ ေရွ႕ဆက္တင္ျပမည့္ အေၾကာင္းအရာအားလံုးတြင္ ယင္းစိတ္ကို နဖ္စ္ဟူ၍ သံုးႏံႈးသြားမည္ျဖစ္သည္။)

(၁)။ နဖ္ေစအမၼာရဟ္

နဖ္ေစအမၼာရဟ္သည္ နဖ္စ္၏ ပထမဦးဆံုးအမည္ျဖစ္သည္။ ၎စိတ္သည္ လူသားအား ဂုနာဟ္အကုသုိလ္အေမွာင္ထဲသို႔ က်ေရာက္သြားေစရန္ အခ်ိန္တိုင္းတြန္းအားေပး ပို႔ေဆာင္ေနလ်က္ရွိေပသည္။ အခ်ိန္တိုင္း အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္မႏွစ္သက္ေသာ ဂုနာအကုသိုလ္မ်ားကို က်ဴးလြန္ေစရန္ ေစ့ေဆာ္လွ်က္ရွိေပသည္။ တပ္မက္ရန္မသင့္ေတာ္ေသာ ယုတ္ည့ံလွသည့္ ရမက္ဆႏၵမ်ားအား ၾကံေဆာင္မိေစရန္ တြန္းပို႔ေနေပသည္။ ၎စိတ္၏ ေစ့ေဆာ္မႈေအာက္၌ အသိမဲ့စြာျဖင့္ တပ္မက္ရန္မသင့္သိအရာမ်ားအား စြဲလန္းမိေနျခင္း၊ ထိုသို႔စြဲလန္းမိျခင္းအား ခ်ဳိျမိန္ႏွစ္လို႔ဖြယ္ သာယာမႈဟု ထင္မွတ္ျခင္း၊ ၎မက္ဆႏၵမ်ား၏ ေခၚေဆာင္ရာသို႔ အသိမဲ့စြာ စီးေမ်ာပါဝင္ေနျခင္းတို႔သည္ နဖ္ေစအမၼာရဟ္အား မလြန္ဆန္ႏိုင္ျခင္းသာ ျဖစ္ေပေတာ့သည္။ ၎ နဖ္ေစအမၼာရဟ္၏ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈေအာက္တြင္ အသိမဲ့စြာရွင္သန္ေနျခင္းသည္ ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာႏွစ္ဌာနစလံုး၌ ဆံုးရွံဳးရမည့္ အေၾကာင္းတရားပင္ ျဖစ္ေပေတာ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သခင္ႏွင့္ ေဝးကြာေစမည့္ နဖ္ေစအမၼာရဟ္၏ေတာင္းဆိုေစခိုင္းမႈတို႔အား ဥပကၡာျပဳေက်ာခိုင္းပစ္ရန္ အလြန္ပင္အေရးႀကီးလွေပသည္။ နဖ္ေစအမၼာရဟ္အား ခ်ဳိးႏွိမ္ပစ္ရန္ အဘယ္မွ်အေရးႀကီးေၾကာင္းကို သေဘာေပါက္နားလည္သင့္ေပသည္။ ၎ နဖ္ေစအမၼာရဟ္၏ ရမက္ဆႏၵမ်ားအား ခ်ဳိးႏွိမ္စြန္႔လႊတ္ပစ္ရန္ တခုတည္းေသာနည္းလမ္းသာရွိေပသည္။ ၎မွာ အလႅာဟ့္အခ်စ္ေတာ္ သူေတာ္စင္သူေတာ္ျမတ္တို႔ထံပါးသုိ႔ သြားေရာက္ခစားၿပီးသကာလ မိမိကိုယ္မိမိ ဆရာသခင္မ်ားထံ အပ္ႏွံ၍ ကုစားမွသာလွ်င္ ျဖစ္ႏိုင္ေပသည္။ ထိုသူေတာ္စင္သူေတာ္ျမတ္ အရွင့္အခ်စ္ေတာ္မ်ားရွိရာ ခါန္ကာဟ္(အတြင္းပိုင္းေရာဂါမ်ားကုသေပးမည့္ေနရာ)၌သာ သြားေရာက္ခိုလွံဳမွသာလွ်င္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္ေပမည္။

ဟဇရသ္ေမာ္လာနာ ရွားဟ္ဟကီးမ္မုဟမၼဒ္အခ္သရ္(ရေဟ့)သခင္ႀကီး၏ ရွဳိင္းခ္ျဖစ္သူ ရွားအဗ္ဒုလ္ဂနီဖုလ္ပူရီ(ရေဟ့) သခင္ႀကီး မိန္႔ဆိုခဲ့သည္မွာ "တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ မုန္႔အခ်ဳိျပဳလုပ္သူႏွင့္ ကာလၾကာရွည္စြာ ေပါင္းသင္းေနထိုင္ ရင္းႏွီးကၽြမ္းဝင္မႈရွိေနေသာ္လည္း မုန္႔အခ်ဳိတစ္ခုမွ်ပင္ စားဖူးခဲ့ျခင္းမရွိေသာ္ စင္စစ္၎သူသည္ မုန္႔အခ်ဳိျပဳလုပ္သူအား တန္ဖိုးမထားျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သုိ႔ပင္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ အရွင့္အခ်စ္ေတာ္ ဝလီသူေတာ္စင္ သူေတာ္ျမတ္တို႔ထံ သြားေရာက္ခ်ဥ္းကပ္ကာ ျပဳျပင္၍ရေနပါလွ်က္အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အေၾကာက္တရားႏွင့္ပတ္သက္၍ စိုးစဥ္းမွ်သင္ယူခဲ့ျခင္းမရွိေသာ္ ၎သည္ သူေတာ္စင္သူေတာ္ျမတ္တို႔၏ တန္ဖိုးအား မသိတတ္နားမလည္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ၎သည္ တရားေတာ္မွတားျမစ္ထားေသာ မျပဳပိုင္ေသာလုပ္ရပ္မ်ားထဲ၌ သတိကင္းလြတ္အသိမဲ့စြာ ေပ်ာ္ရႊင္ၿမဲေပ်ာ္ရႊင္ေနလွ်က္ ထိုသူ႔ကဲ့သို႔ သစၥာတရားကင္းမဲ့သူ အဘယ္မွာ ရွိႏိုင္ေတာ့မည္နည္း။

(၂)။ နဖ္ေစေလာင္ဝ္ဝါမဟ္

အကယ္၍ နဖ္ေစအမၼာရဟ္အား ျပဳျပင္ရန္မျဖစ္ႏိုင္ဖူးဆုိပါက အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ လူသားတို႔၏ စိတ္အတြင္း၌ ၎နဖ္ေစအမၼာရဟ္အား ထည့္သြင္းဖန္ဆင္းမည္မဟုတ္ပါ။ ထို႔ျပင္ နဖ္စ္အား ငါးမ်ဳိးေသာအမည္နာမမ်ားျဖင့္ မွည့္ေခၚသမုတ္ မိန္႔ၾကားမည္လည္းမဟုတ္ပါ။ အကယ္၍ တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ နဖ္ေစအမၼာရဟ္၏ ေစခိုင္းမႈတို႔အား မနာခံလိုပဲ မိမိစိတ္ႏွလံုးသားကို သန္႔စင္ျပဳျပင္ရန္ ခိုင္မာစစ္မွန္ေသာရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ အလႅာဟ့္အခ်စ္ေတာ္ သူေတာ္စင္သူေတာ္ျမတ္တို႔ထံပါးသုိ႔ ခစားခ်ဥ္းကပ္အပ္ႏွံ၍ ျပဳျပင္မည္ဆိုေသာ္ ထိုသူ၏ နဖ္ေစအမၼာရဟ္သည္ အမၼာရဟ္အဆင့္မွ ေလာဝ္ဝါမဟ္အဆင့္သို႔ မုခ်ကူးေျပာင္းေရာက္ရွိသြားေပလိမ့္မည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ၎သည္ ေရွာင္ၾကဥ္ေနသည့္ၾကားမွ ဂုနာဟ္အကုသိုလ္တစ္စံုတစ္ရာ က်ဴးလြန္မိသြားပါက ရွက္ေၾကာက္လာၿပီး ေနာင္တရတတ္ေပလိမ့္မည္။ ထို႔ျပင္မိမိကိုယ္ကို ဤကဲ့သို႔ အျပစ္က်ဴးလြန္မိသြားျခင္းအေပၚ ယူက်ဴံးမရျဖစ္၍ အျပစ္တင္မိေပလိမ့္မည္။ အရွင္ျမတ္သခင္၏ ေပးကမ္းခ်ီးျမႇင့္ထားေသာ စည္းစိမ္မ်ားကို ရယူခံစားၿပီး၊ အရွင္ျမတ္သခင္ ေပးကမ္းေကၽြးေမြးေသာ ရိုဇီရိကၡာမ်ားကိုစားသံုးၿပီး၊ အရွင္မႀကိဳက္ေသာ လုပ္ရပ္မ်ားက်ဴးလြန္မိသြားျခင္းအေပၚ ရွက္ရြံေနလွ်က္ ေနာင္တႀကီးစြာရေနေပလိမ့္မည္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သခင္သည္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္အား မိမိအခ်စ္ေတာ္ဝလီသူေတာ္စင္ ျပဳလုပ္ေပးလိုပါက ၎သူအား ဂုနာဟ္မ်ားက်ဴးလြန္မိျခင္းအေပၚရွက္ရြံေနာင္တရသည့္စိတ္ ထည့္သြင္းေပးသနားေတာ္မူ၏။ ဤသို႔ျဖစ္ျခင္းသည္ပင္လွ်င္ ဝလီ(အလႅာဟ္အခ်စ္ေတာ္) ျဖစ္ျခင္း၏ နမိတ္လကၡဏာပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔အတူ စိတ္ရိုင္းကိုခ်ဳိးႏွိမ္ျခင္း၏ တိုးတက္မႈအစလည္းျဖစ္ေပသည္။ တစ္နည္းဆိုရေသာ္ အမၼာရဟ္အဆင့္မွ ေလာဝ္ဝါမဟ္အဆင့္သို႔ ကူးေျပာင္းေရာက္ရွိသြားျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ေလာဝ္ဝါမဟ္အဆင့္သို႔ ကူးေျပာင္းေရာက္ရွိသြားသူသည္ မိမိမွားယြင္းမႈမ်ားႏွင့္ က်ဴးလြန္ေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားအေပၚ ရွက္ရြံ၍ ေနာင္တရလာမည္ျဖစ္ၿပီး စစ္မွန္ေသာ ေသာဝ္ဗာဝန္ခ်ေတာင္းပန္မႈျပဳ၍ ထိုအျပစ္မ်ားမွ သန္႔စင္မႈ ရရွိသြားေစရန္ ႀကိဳးပမ္းေပလိမ့္မည္။ ထိုကဲ့သို႔ အမၼာရဟ္အဆင့္မွ ေလာဝ္ဝါမဟ္အဆင့္သို႔ ကူးေျပာင္းသြားျခင္းသည္ အလႅာဟ္အခ်စ္ေတာ္ျဖစ္ေစရန္ ပထမဦးဆံုးေျခလွမ္းပင္ ျဖစ္ေပေတာ့သည္။ အေထာက္အထားအားျဖင့္ " ဝလာအြတ္က္ဆိမု ဗင္န္နဖ္ေစ့လ္ ေလာဝ္ဝါမဟ္" ဟူေသာအာယသ္ေတာ္သည္ က်မ္းေတာ္ျမတ္ကုရ္အာန္၌ အတိအလင္းလာရွိထားေပသည္။ အရွင္ျမတ္သည္ နဖ္ေစေလာဝ္ဝါမဟ္အား ကိုင္တြယ္က်ိန္ဆို၍ မိန္႔ထားေတာ္မူေပသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ ဗႏၵာတို႔၏ ေကာင္းမႈအစုစုတို႔အား အလြန္တန္ဖိုးထားေတာ္မူေသာ အရွင္ျဖစ္ေတာ္မူေပသည္။ အလြန္တရာနည္းပါး၍ မေျပာပေလာက္ေသာ ျပဳက်င့္ေဆာက္တည္မႈေလးကိုပင္ တန္ဖိုးထားေတာ္မူ၍ ေျမာက္မ်ားစြာေသာ အက်ဳိးအစားမ်ား ေပးကမ္းခ်ီးျမႇင့္ထားေတာ္မူေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အရွင္ျမတ္ရြံရွာမုန္းတီးေတာ္မူသည့္ ဂုနာဟ္အကုသိုလ္ ဒုစရိုက္မ်ားကို အၿပီးတိုင္စြန္႔လႊတ္၍ အရွင္ျမတ္ထံေတာ္သို႔ ဦးလွည့္လာသည္ဆိုယံုႏွင့္ပင္ အလြန္တရာတန္ဖိုးထားေတာ္မူသည္ကို ေဖာ္ျပပါအာယသ္ေတာ္အား ၾကည့္ရွဳျခင္းျဖင့္ သိႏိုင္ေပသည္။ ထို႔အျပင္ "ဂုနာအကုသိုလ္တစ္စံုတစ္ရာက်ဴးလြန္္မိၿပီး ရွက္ရြံေနာင္တရ၍ ငိုယိုျမည္တမ္းသည့္အသံအား က်ယ္ေလာင္ေသာ သပ္စ္ဗီဖတ္သံထက္ပို၍ ငါအရွင္ႏွစ္သက္ေတာ္မူသည္ဟု ဟဒီေဆ့ကုဒုစီတစ္ပုဒ္၌လည္း လာရွိထားေပသည္။

(၃)။ နဖ္ေစမုသ္မအင္န္နားဟ္

နဖ္ေစမုသ္မအင္န္နားဟ္သည္ တတိယအဆင့္ျဖစ္သည္။ ဒုတိယအဆင့္ျဖစ္ေသာ ေလာဝ္ဝါမာဟ္မွ တဆင့္တက္လာ၍ မုသ္မအင္န္နားဟ္အဆင့္သို႔ ေရာက္ရွိသည့္အခါ ျဖစ္ေပၚလာေသာလကၡဏာသည္ အရွင္ျမတ္အား တသသတိရေနလွ်က္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈကို ခံစားရေပမည္။ အရွင္ႏွစ္သက္ျခင္းမွ ေဝးကြာေစမည့္ ဂုနာဟ္ဒုစရိုက္တို႔အား မုန္းတီးရြံရွာတတ္လာေပမည္။ ဂုနာမ်ားကို တစ္ခုမက်န္စြန္႔လႊတ္ပစ္၍ ျမဴမႈန္ခံမွ်ပင္ရွိေသာ္ဂုနာအား စိတ္အတြင္းသို႔ပင္ ဝင္ေရာက္ခြင့္ ျပဳႏိုင္ေတာ့မည္မဟုတ္ေပ။ တိတိက်က်ေရွာင္ၾကဥ္ေနသည့္ၾကားမွ မေတာ္တဆက်ဴးလြန္မိသြားပါကလည္း စိုးစဥ္းမွ် တည္ၿငိမ္ေနလိမ့္မည္မဟုတ္သည့္အျပင္ ဆတ္ဆတ္ခါတုန္လႈပ္ေျခာက္ျခားသြားေပလိမ့္မည္။ အရွင္ျမတ္အားေမ့ေလ်ာ့လွ်က္ မ်က္တမွိတ္တစ္စကၠန္႔မွ်ပင္ ေနႏိုင္လိမ့္မည္မဟုတ္ပါ။ မိမိအာရံုႏွလံုးေသြးေၾကာမ်ားထဲမွပင္ အရွင္ျမတ္အား အၿမဲမျပတ္သတိရတသေနေပလိမ့္မည္။ အရွင္ျမတ္အား စြဲလန္းတသ သတိရေနျခင္းသည္သာလွ်င္ ထိုသူ၏ဘဝႏွင့္ ရွင္သန္ျခင္းျဖစ္ၿပီး အရွင္ျမတ္အား ေမ့ေလ်ာ့ေနျခင္းသည္ ေသဆံုးျခင္းႏွင့္ တူေနေပလိမ့္မည္။ အရွင္ျမတ္အား ေမ့ေလ်ာ့လွ်က္ေနမည္ဆိုပါက ေလာက၌ရွိရွိသမွ်ေသာ စည္းစိမ္အရသာအမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔သည္ ထိုသူ႕အတြက္ မည္သို႔မွ် စြဲေဆာင္မႈေပးႏိုင္ေတာ့မည္မဟုတ္ပါ။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အား ေက်းဇူးမတင္ရမျခင္း မည္သည့္စည္းစိမ္ကိုမွ် စည္းစိမ္ဟုပင္ ထင္မွတ္ေတာ့မည္မဟုတ္ေပ။ အရွင္ျမတ္အား တသ သတိရေနလွ်က္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေနေသာ စိတ္ႏွလံုးသားကိုပင္ နဖ္ေစမုသ္မအင္န္နားဟ္ဟု ေခၚေလသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ နဖ္ေစအမၼာရဟ္ႏွင့္ နဖ္ေစေလာဝ္ဝါမာတို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚခံစားေနရသည့္ မတည္မၿငိမ္မႈမ်ား၊ မခံမရပ္ႏိုင္ျဖစ္မႈမ်ားသည္ အရွင္ျမတ္အား ေအာက္ေမ့တသ သတိရလိုက္ေသာအခါ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈႏွင့္ ေျပာင္းလဲသြားျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ၎ျပင္ အရွင္ျမတ္အား တသသတိရျခင္းတြင္ ၿမဲၿမံစြာရပ္တည္သြားႏိုင္ေပလိမ့္မည္။ သုိ႔ဆိုလွ်င္ ၎စိတ္အား နဖ္ေစမုသ္ြမအင္န္နားဟ္ဟု ေခၚဆိုႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။

အလႅာဟ္မာဟ္ကာဇီစနာအြလႅာဟ္ ပါနီပသီသခင္ႀကီးက သဖ္စီးေရ႕မဇြ္ဟရီက်မ္းတါင္ မိန္႔ဆိုထားသည္မွာ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကိုသာ အၿမဲမျပတ္သတိရတသေနလွ်က္ အရွင္ျမတ္၏ အမိန္႔နာခံမႈအတြင္း၌သာ ေပ်ာ္ေမြ႔တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းလွ်က္ရွိေသာစိတ္ကို နဖ္ေစမုသ္ြမအင္န္နားဟ္ဟု ေခၚေပသည္။ ပမာဆိုေသာ္ ငါးဟူေသာသတၱဝါသည္ ေရအတြင္း၌သာ ရွင္သန္ေပ်ာ္ေမြ႕ေလ့ရွိသည္။ အကယ္၍ ၎တို႔၏ ခႏၶာကိုယ္အစိတ္အပိုင္းတစ္စံုတစ္ရာသည္ ေရျပင္သုိ႔ေရာက္ရွိေနပါက မုခ်ေသလုေျမာပါးခံစားရေပမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ငါးသည္ ေရထဲ၌ရွိေနလွ်က္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းရွိေနသကဲ့သို႔ပင္ မုအ္မင္န္၏ ေခါင္းအစေျခအဆံုး အစိတ္အပိုင္းအားလံုးသည္လည္း အရွင္ျမတ္အား သတိရ တသေနျခင္း၌သာ ေပ်ာ္ဝင္ေနလွ်က္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈကို ရယူရန္အေရးႀကီးသည္။ အကယ္၍ မိမိခႏၶာကိုယ္အစိတ္အပိုင္းတခုခုသည္ ဖီဆန္ျခင္းအမႈ၌ နစ္ေျမာပါဝင္သြားေသာ္ ငါးသည္ ေရႏွင့္ကင္းကြာသြားသကဲ့သို႔ ေသလုေမ်ာပါးခံစားရေပမည္။

ဗိဇိက္ရိလႅာဟ္ ဟူေသာစာပိုဒ္အား အေပၚယံအဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုရမည္ဆိုပါက အရွင္ျမတ္အား သတိရတသျခင္းျဖင့္ဟု အဓိပၸာယ္ရေသာ္လည္း စင္စစ္မွာမူ ဖီဇိက္ရိလႅာဟ္ အရွင္ျမတ္အားသတိရတသျခင္း၌ ဟု အဓိပၸာယ္ရေပသည္။ ဆုိလိုသည္မွာ သတိရတသျခင္းအမႈအတြင္းသို႔ ထဲထဲဝင္ဝင္ နက္ရွဳိင္းစြာ နစ္ေမ်ာစီးဝင္ရမည္ျဖစ္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ နဖ္ေစမုသြ္မအင္န္နားဟ္သည္ အရွင္ျမတ္သခင္အား ေအာက္ေမ့တသ သတိရျခင္းဟူေသာ ကိစၥရပ္၌ နစ္ေမ်ာစီးဝင္ေသာစိတ္အစံုကို ေခၚဆိုေပသည္။အဘယ္မွ်စီးဝင္ေနသနည္းဆိုေသာ္ ၎စိတ္ႏွလံုးသားပိုင္ရွင္သည္ ခမ္းနားထည္ဝါ ႀကီးက်ယ္လြန္းလွပါသည္ဆိုေသာ ထီးနန္းစည္းစိမ္မ်ား၊ ရာထူးဂုဏ္ရွိန္ ဥစၥာဓနမ်ားကိုပင္ စုိးစဥ္းမွ် မက္ေမာေနေတာ့မည္မဟုတ္။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုရေသာ္ နဖ္ေစမုသ္ြမအင္န္နားဟ္ဆိုသည္မွာ သိမ္ဖ်ဥ္းယုတ္ည့ံေသာစိတ္အျဖစ္မွ ေကာင္းျမတ္တည္ၿငိမ္ေသာစိတ္အျဖစ္သို႔ ကူးေျပာင္းသြားျခင္း၊ တစ္နည္းဆိုရေသာ္ အမိန္႔ဖီဆန္ျခင္းျပဳရန္ သိမ္းသြင္းစည္းရံုးျခင္းခံရေသာဘဝမွ လြတ္ေျမာက္၍ ထာဝရေအးခ်မ္းတည္ၿငိမ္ေသာဘဝသို႔ ကူးေျပာင္းေရာက္ရွိသြားေသာ စိတ္ႏွလံုးသားကို ေခၚဆိုေပသည္။

(၄) နဖ္ေစရာဇြီယဟ္

နဖ္ေစရာဇြီယဟ္ဆိုသည္မွာ လူသား၏ဘဝသက္တမ္းကုန္ဆံုးခ်ိန္သို႔ေရာက္လာေသာအခါ ခႏၶာကိုယ္မွ ဝိဉာဥ္မထြက္မီ အရွင္ျမတ္ဘက္ေတာ္မွ " ယာအိုင္ယ္ယသုဟန္(န္)နဖ္စုလ္ မုသြ္မအင္န္နားဟ္ အိရ္ေဂ်အီ အိလာရဗ္ဗိကိ ရာဒြိရသမ္မရ္ဒြီးယားဟ္"

"အို ငါအရွင္ျမတ္အား အၿမဲမျပတ္သတိရလ်က္ အစဥ္အၿမဲေပ်ာ္ရႊင္ေအးခ်မ္းတည္ၿငိမ္လွ်က္ရွိေသာ ႏွလံုးသားပိုင္ရွင္၊ အသင္၏ အရွင္ျမတ္ဘက္ေတာ္သို႔ ျပန္လာေလာ့။ ယခုအသင့္အား စမ္းသပ္မႈၿပီးဆံုးခဲ့ေလၿပီ။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခုစမ္းသပ္ခံေနရာ(စာေမးပြဲခန္း)မွ ျပန္လာေလာ့။ မိမိအား ဖန္ဆင္းေမြးျမဴေစာင့္ေရွာက္ေတာ္မူေသာ အရွင္ျမတ္ဘက္ေတာ္သို႔ ျပန္လာေလေလာ့" ဟု မိန္႔ၾကားေတာ္မူလိမ့္မည္။ အရဗီဘာသာစကား၌ အိရ္ေဂ်အီသည္ အမိန္႔ေပးႀကိယာျဖစ္သည္။ ျပန္လာပါဟု အဓိပၸာယ္ရသည္။ ယင္းႀကိယာပုဒ္သံုးႏံႈးထားျခင္းျဖင့္ ကၽြႏု္ပ္တို႔သည္ ယခုစာေမးပြဲေျဖဆိုလွ်က္ရွိေနၾကသည္။ ဤဒြႏၵယာေလာကသည္ ကၽြႏ္ုပ္တုိ႔အတြက္ စာေမးပြဲခန္းပင္ျဖစ္သည္ဟု သိရွိရေပသည္။ အခ်ဳပ္ဆိုရေသာ္ နဖ္ေစရာဇြီယဟ္ဆိုသည္မွာ အရွင္ျမတ္သခင္၏ ရက္ေရာစြာေပးကမ္းခ်ီးျမႇင့္ထားေသာ စည္းစိမ္မ်ားေၾကာင့္ ေက်နပ္ေပ်ာ္ရႊင္လွ်က္ရွိေသာစိတ္အစံုကို ေခၚဆိုေပသည္။

(၅)။ နဖ္ေစမရ္ဇြီယဟ္ 

နဖ္ေစမရ္ဇြီယဟ္ဆိုသည္မွာ အရွင္ျမတ္ေက်နပ္ႏွစ္သက္ျခင္းခံရေသာ စိတ္ကို ေခၚဆိုေပသည္။ ဤေနရာ၌ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ ရာဇြီဆိုေသာစာပိုဒ္အား အရင္မိန္႔ၾကားေတာ္မူ၍ ဗန္ဒဟ္၏ ေပ်ာ္ရႊင္ေက်နပ္ျခင္းကို ဦးစားေပးေရွ႕တန္းတင္ မိန္႔ၾကားထားေပသည္။ ထို႔ေနာက္တြင္မူ မရ္ဇြီယဟ္စာပိုဒ္အားမိန္႔ၾကား၍ မိမိ၏ေပ်ာ္ရႊင္ေက်နပ္မႈအား ေနာက္၌ထား၍ မိန္႔ထားေပသည္။ စင္စစ္ကၽြႏ္ုပ္သည္ အရွင္သခင္ထက္နိမ့္က်သကဲ့သုိ႔ ကၽြႏု္ပ္၏ေပ်ာ္ရႊင္ႏွစ္သက္မႈသည္လည္း သခင္၏ ေပ်ာ္ရႊင္ႏွစ္သက္မႈထက္ နိမ့္က်သည္မွာ အထင္အရွားပင္ျဖစ္သည္။ ထိုသုိ႔အရွင္ျမတ္၏ ေက်နပ္ႏွစ္သက္ျခင္းသည္ ျမင့္ျမတ္ေနပါလ်က္ အဘယ့္ေၾကာင့္ေနာက္၌ထား၍ မိန္႔ၾကားထားရပါသနည္းဆိုေသာ္ နိမ့္ရာမွ ျမင့္ရာသုိ႔လွမ္းတက္ရသည့္ သေဘာတရားအတိုင္းပင္ျဖစ္သည္။ ပမာဆိုရေသာ္ တကၠသိုလ္ဝင္တန္းသို႔ တက္ေရာက္ၿပီးမွသာ တကၠသုိလ္အဆင့္သို႔ ေရာက္ရွိသကဲ့သုိ႔ပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ေနာက္တနည္း ပမာေပးရေသာ္ အႀကီးႏွင့္ အငယ္ယွဥ္လာသည့္အခါ အႀကီးသည္ အငယ္အား ဦးစားေပးငွဲ႔ညႇာတတ္သည့္ သေဘာသဘာဝရွိေပသည္။ ဖခင္ျဖစ္သူသည္ မိမိ၏သားငယ္အား မုန္႔ေပး၍ ေပ်ာ္ရႊင္ေစၿပီး မိမိေပ်ာ္ရႊင္မႈထက္ သားငယ္၏ေပ်ာ္ရႊင္မႈအား ဦးစားေပးသကဲ့သုိ႔ပင္ အရွင္ျမတ္သည္လည္း ဗန္ဒဟ္၏ေပ်ာ္ရႊင္မႈကို ဦးစားေပးေရွ႕တန္းတင္ မိန္႔ဆိုထားျခင္းျဖစ္ေပသည္။

နဖ္စ္အား မည္သို႔ျပဳျပင္တည့္မတ္ရမည္နည္း

နဖ္စ္အား ေအာင္ျမင္စြာအႏိုင္ယူခ်ဳိးႏွိမ္ပစ္ရန္ အေကာင္းဆံုးနည္းလမ္းစနစ္ပံုစံမွာ

(၁) အလႅာဟ္အခ်စ္ေတာ္ ဝလီသူေတာ္စဥ္တစ္ပါးပါးထံတြင္ မိမိကုိယ္မိမိ ဝကြပ္အပ္ႏွံပစ္လိုက္ရမည္။

(၂) သူေတာ္စင္ဆရာသခင္ဖက္မွ ရြတ္ဖတ္ရန္သတ္မွတ္ေပးထားေသာ ဇိကိရ္မ်ားကို အာရံုတစိုက္ မပ်က္မကြက္ဖတ္ေနရမည္။

(၃) ဂုနာဟ္အျပစ္ဟူသ၍မွ ရာႏႈံးျပည့္ေရွာင္ၾကဥ္လ်က္ရွိေနရမည္။

(၄) ဂုနာဟ္ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္စရာ အေၾကာင္းခံမ်ားမွလည္း အထူးတလည္ ေရွာင္ၾကဥ္လ်က္ရွိေနရမည္။

(၅) ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ (ဆြလႅားဟုအလိုင္ဟိဝစလႅမ္)၏ စြႏၷသ္လမ္းစဥ္အေပၚ ၿမဲၿမံခိုင္မာစြာ ရပ္တည္လ်က္ က်င့္ေဆာင္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမည္။

(၁) အလႅာဟ္အခ်စ္ေတာ္ ဝလီသူေတာ္စဥ္တစ္ပါးပါးထံတြင္ မိမိကုိယ္မိမိ ဝကြပ္အပ္ႏွံပစ္လိုက္ရမည္။

မိမိႏွင့္သင့္ေတာ္ရာ မိမိစိတ္အားထက္သန္ရာ သူေတာ္စင္တစ္ပါးပါး၏ထိုင္ဝိုင္းကို ေသခ်ာက်နစြာေရြးခ်ယ္ပါ။ ၎သူေတာ္စင္ဆရာသခင္၏ထံပါး၌ အတူရွိေနလွ်က္ မိမိနဖ္စ္ကို ခ်ဳိးႏွိမ္ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ပါ။ အမ်ဳိးသမီးမ်ားအတြက္မူ ထိုဆရာသခင္၏ ဩဝါဒမိန္႔မွာခ်က္မ်ားအား ဂရုတစိုက္နားေထာင္မွတ္သားၿပီး ဆရာသခင္ေရးသားထားေသာ စာအုပ္စာေပမ်ားကို အစဥ္တစိုက္ဖတ္ရွဳလ်က္ေနပါ။ သို႔မွာသာ အမ်ဳိးသားမ်ားနည္းတူ အမ်ဳိးသမီးမ်ားလည္း ေသာတအာရံုျဖင့္ အက်ဳိးခံစားခြင့္ရရွိေပလိမ့္မည္။ စကားလံုးမ်ား၏အေၾကာင္းခံျဖင့္ ေသာတအာရံုမွတဆင့္ ႏွလံုးသားထဲသို႔ အက်ဳိးထူးအက်ဳိးျမတ္မ်ား စီးဝင္ေရာက္ရွိလာေပလိမ့္မည္။ ထိုမွတဆင့္ တျဖည္းျဖည္းတေရြ႕တေရြ႕တိုးတက္လာမည္မွာ သူေတာ္စင္မႀကီး ရာဗိအဟ္ဗတ္ဆြ္ရီယဟ္သခင္မႀကီးကဲ့သို႔ပင္ ျဖစ္သြားႏိုင္ေပမည္။ (အင္န္ရွာအလႅာဟ္)

ဟဇရသ္ဂ်လာလြဒ္ဒီးန္ရူမီး(ရဟ)သခင္ႀကီး မိန္႔ေတာ္မူထားသည္မွာ အလႅာဟ္အခ်စ္ေတာ္မ်ားထံ ခ်ဥ္းကပ္ခစား၍ မိမိစိတ္ရိုင္း၏ ေတာင္းဆိုမႈမ်ားအား ေအာင္ျမင္စြာခ်ဳိးႏွိမ္ပစ္ရန္ ႀကိဳးပမ္းပါ။ စိတ္ရိုင္းမွ ေတာင္းဆိုလ်က္ရွိေနေသာ ဆိုးရြားလွသည့္ရမက္မ်ားအား လံုးဝေက်ာခိုင္းစြန္႔လႊတ္ပစ္ရန္ အားထုတ္ပါ။ တပ္မက္ရန္မသင့္ေသာ စိတ္အလိုရမက္မ်ား၏ ၫႈိ႕ယူခံေနရျခင္းမွ လြတ္ေျမာက္မႈရရန္ ေလ့က်င့္အားထုတ္လ်က္ သာယာလွပေသာ အနာဂတ္လာကသစ္တစ္ခုစီသို႔ ေလွ်ာက္လွမ္းပါ။ လွပေသာ အနာဂတ္ေလာကသစ္တစ္ခု ဖန္တီးပါ။ မေလ်ာ္ကန္ေသာ ရမက္ဆႏၵမ်ားအား ခ်ဳိးႏွိမ္ပစ္လိုက္ရမည္ဆိုပါက မိမိဘဝတြင္ ၾကည္ႏူးေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ရာ တစ္ခုမွ်ပင္ က်န္ေတာ့မည္မဟုတ္ဟု မထင္မွတ္လိုက္ေလႏွင့္။ ဦးစြာ အသင္၏ နဖ္စ္အား ခ်ဳိးႏွိမ္ပစ္လိုက္ပါ။ သို႔မွသာ စစ္မွန္ေသာေပ်ာ္ရႊင္မႈမ်ားစြာျဖင့္ အသင့္ဘဝႏွင့္ အနာဂတ္သည္ ရွင္သန္လန္းဆန္းလာမည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။ တဆက္တည္းမွာပင္ အနာဂတ္ေလာကသစ္တစ္ခုသည္လည္း ပီျပင္စြာရုပ္လံုးေပၚလာေပလိမ့္မည္။ ဆိုလိုသည္မွာ အသင္ကိုယ္တိုင္ အရွင့္အခ်စ္ေတာ္သူေတာ္စင္တစ္ပါး မုခ်ျဖစ္သြားေပလိမ့္မည္။ အသင့္၏ ဗရကသ္ျဖင့္ သိန္းေပါင္းမ်ားစြာေသာ အရွင့္အခ်စ္ေတာ္ သူေတာ္မြန္ သူေတာ္ျမတ္မ်ား ေပၚေပါက္လာႏိုင္စရာအေၾကာင္းရွိေပသည္။ မိမိ၏ နဖ္စ္ကိုခ်ဳိးႏွိမ္မွသာ အလြန္လွပေသာ ဘဝသစ္တစ္ခု ေပၚေပါက္လာေပလိမ့္မည္။

(၂) သူေတာ္စင္ဆရာသခင္ဖက္မွ ရြတ္ဖတ္ရန္သတ္မွတ္ေပးထားေသာ ဇိကိရ္မ်ားကို အာရံုတစိုက္ မပ်က္မကြက္ဖတ္ေနရမည္။

ဆရာသခင္ဘက္မွေပးေသာ ဇိကိရ္မ်ားအား အၿမဲမပ်က္မကြက္ဖတ္ရြတ္လ်က္ေနပါ။ သို႔ေသာ္ ဇိကိရ္ေတာ္မ်ားကို အႀကိမ္အေရအတြက္မ်ားျပားျခင္းေၾကာင့္ မျပဳႏိုင္လွ်င္ ေလ်ာ့၍ျပဳပါ။ ပမာဆိုေသာ္ အႀကိမ္ ၁ဝဝ မဖတ္ႏိုင္ပါက ၁ဝ ႀကိမ္ခန္႔ဖတ္လိုက္ပါ။ ပ်က္ကြက္ျခင္းအလ်ဥ္းမျပဳပါႏွင့္။

(၃) ဂုနာဟ္အျပစ္ဟူသ၍မွ ရာႏႈံးျပည့္ေရွာင္ၾကဥ္လ်က္ရွိေနရမည္။

မိမိထံမွ ဂုနာအျပစ္တခုခုမျဖစ္ေပၚေစရန္ႏွင့္ မိမိကိုယ္တိုင္လည္း ဂုနာဟ္ျပစ္မႈမ်ားမွ ကင္းေဝးစြာေရွာင္ၾကဥ္၍ ေနထိုင္ရန္ အထူးသတိထားေဆာင္ရြက္ရေပမည္။

(၄) ဂုနာဟ္ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္စရာ အေၾကာင္းခံမ်ားမွလည္း အထူးတလည္ ေရွာင္ၾကဥ္လ်က္ရွိေနရမည္။
အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေလာက၌ ဂုနာအကုသိုလ္မ်ား ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္ေသာေနရာမ်ားႏွင့္ အေၾကာင္းခံမ်ား အလြန္မ်ားျပားလွသည့္အတြက္ေၾကာင့္ လြယ္ကူစြာျပစ္မႈမ်ားျဖစ္ေပၚႏိုင္ေလသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုျပစ္မႈကိစၥရပ္မ်ားမွ ေရွာင္ရွားေနထိုင္ရန္ အေရးႀကီးေပသည္။ အခ်ဳိ႕ေနရာမ်ား၌ ေရွာင္ရွားေနရျခင္းေၾကာင့္ ေလာကအျမင္ျဖင့္ ဆံုးရွံဴးခံရမည္ဆိုေသာ္ ခံယူလိုက္ပါ။ သို႔ေသာ္ အရွင္ျမတ္၏ စိတ္ဆိုးမႈကို မခံယူပါႏွင့္။

(၅) ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ (ဆြလႅားဟုအလိုင္ဟိဝစလႅမ္)၏ စြႏၷသ္လမ္းစဥ္အေပၚ ၿမဲၿမံခိုင္မာစြာ ရပ္တည္လ်က္ က်င့္ေဆာင္အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမည္။

ကိုယ္ေတာ္ျမတ္(ဆြလႅာဟုအလိုင္းဟိဝစလႅမ္)၏ လမ္းစဥ္အေပၚ ၿမဲၿမံခိုင္မာစြာ ရပ္တည္လ်က္ေနပါ။ ဤသည္မွာ အစၥလာမ့္တရားေတာ္ျမတ္ႏွင့္ အရွင့္အခ်စ္ေတာ္တို႔၏ လမ္းစဥ္အတြက္ မရွိမျဖစ္အသက္ေသြးေၾကာပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏အခ်စ္ေတာ္ျဖစ္ေစရန္ အလြယ္ကူဆံုးႏွင့္ အနီးစပ္ဆံုးလမ္းစဥ္လည္းျဖစ္ေပသည္။

အလ္မုဖီးဒ္