ပညတ္ခ်က္ (၁) -း-
မြတ္စလင္မ္တစ္ဦးသည္
ဇကားသ္ထုတ္ရန္ ၀ါဂ်ိဗ္ ထိုက္ေလာက္သည့္ ပမာဏရွိ ပစၥည္းဥစၥာကို ပိုင္ဆိုင္၏။ သို႕မဟုတ္
ထိုသူအေပၚတြင္ ဇကားသ္ထုတ္ရန္ ၀ါဂ်ိဗ္ေတာ့မဟုတ္ သို႕ရာတြင္ မိမိလိုအပ္ခ်က္ထက္
ပိုမို၍ ဇကားသ္ ထုတ္ရန္ ၀ါဂ်ိဗ္ျဖစ္ေလာက္သည့္ ပစၥည္းမ်ားရွိေလ၏။ ထိုပိုလွ်ံပစၥည္းသည္
ေရာင္း၀ယ္ ေဖာက္ကားမႈ ပစၥည္း ဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မဟုတ္သည္ျဖစ္ေစ ထိုပစၥည္းအေပၚ ႏွစ္ကုန္လြန္သည္
ျဖစ္ေစ၊ မကုန္လြန္သည္ျဖစ္ေစ ထိုသူအေပၚ အီးဒြလ္ ဖိသြ္ရ္ ၀ါကၽြတ္အီးဒ္ေနတြင္ ဆြဒကဟ္ေပးျခင္းသည္
၀ါဂ်ိဗ္တာ၀န္ျဖစ္ေလသည္။ ထိုဆြဒကဟ္ကို ရွရီအသ္တရားေတာ္ျမတ္တြင္ဆြဒကအိ ဖိသြ္ရ္ (၀ါ) ဖိသြ္ရဟ္
ဟုေခၚေလသည္။
ပညတ္ခ်က္ (၂) -း-
တစ္ဦးတစ္ေယာက္တြင္
အိမ္ႏွစ္လံုးရွိ၏။ အိမ္တစ္လံုး၌ မိမိကိုယ္တိုင္ေနထိုင္ၿပီး က်န္အိမ္တစ္လံုးမွာ အလြတ္ရွိ၏။
သို႕မဟုတ္ ငွားရမ္းထား၏ ဒုတိယအိမ္သည္ မိမိလိုအပ္ခ်က္ပိုေသာ အိမ္ျဖစ္ေလ၏။
အကယ္၍ ထိုအိမ္၏ ကာလတန္ဖိုးသည္ ဇကားသ္ စံခ်ိန္မွီလွ်င္ ထိုသူအေပၚတြင္ ထိုသူအေပၚတြင္
“ဖိသြ္ရဟ္” ထုတ္ျခင္း ၀ါဂ်ိဗ္ျဖစ္ေလသည္။
ထိုကဲ့သို႕ေသာသူအား ဇကားသ္ေငြေပးျခင္းမပိုင္ေပ။ အကယ္၍ ထိုသူသည္ ဤဒုတိယအိမ္ကို ငွားရမ္း၍
ရရွိေသာေငြျဖင့္ ၀မ္းေၾကာင္းမႈျပဳလွ်င္ ထိုအိမ္သည္လည္း လိုအပ္ခ်က္ စာရင္း၀င္ျဖစ္သြားၿပီး
ထိုသူအေပၚတြင္ “ဖိသြ္ရဟ္” ေပးလွဴရန္ ၀ါဂ်ိဗ္
မဟုတ္ေတာ့ေခ်။ ထိုသူအား ဇကားသ္ေငြ ေပးပိုင္ခြင့္ရွိသည္။ ထိုသူမွာလည္း ဇကားသ္ စားပိုင္ခြင့္ရွိေလသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္
ဇကားသ္ ႏွင့္ ဆြဒကဟ္၏ ေငြ ယူပိုင္ခြင့္ စားပိုင္ခြင့္ရွိေသာသူအေပၚတြင္ “ ဖိသြ္ရဟ္ ” ထုတ္ရန္ ၀ါဂ်ိဗ္
မဟုတ္ေခ်။ ဇကားသ္ႏွင့္ ဆြဒကဟ္ေငြ လက္ခံပိုင္ခြင့္ စားပိုင္ခြင့္မရွိေသာသူအေပၚတြင္ “ ဖိသြ္ရဟ္ ” ေပးလွဴရန္ ၀ါဂ်ိဗ္
ျဖစ္ေလသည္။
ပညတ္ခ်က္ (၃) -း-
တစ္ဦး တစ္ေယာက္၌
အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ထက္ ပိုမိုေသာဥစၥာ ပစၥည္းရွိ၏။ သို႕ေသာ္ သူအေပၚတြင္ အေၾကြးလည္းတင္ေန၏။
ထိုအခါအေၾကြးကိုႏုတ္၍ မည္မွ်က်န္သည္ကို ၾကည့္ရမည္။
အကယ္၍ ဇကားသ္ထုတ္ရန္ ၀ါဂ်ိဗ္ထိုက္ေလာက္သည္ခန္႕ ပစၥည္းၾကြင္းက်န္လွ်င္
ထိုသူအေပၚ “ ဖိသြ္ရဟ္
” ေပးလွဴရန္
၀ါဂ်ိဗ္ တာ၀န္ေလသည္။ အကယ္၍ ထိုမွ်ခန္႕ထက္နည္းလွ်င္ “ ဖိသြ္ရဟ္ ”
ထုတ္ရန္ ၀ါဂ်ိဗ္ မဟုတ္ေခ်။
ပညတ္ခ်က္ (၄) -း-
အီးဒ္ ေန႕ ဖဂ်ရ္
အခ်ိန္က်လွ်င္ ဤမည္ေသာ “
ဖိသြ္ရဟ္ ” သည္ ၀ါဂ်ိဗ္
ျဖစ္ေလသည္။ အကယ္၍ တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္ ထိုေန႕ ဖဂ်ရ္ အခ်ိန္မတိုင္မီအလွ်င္ ေသဆံုးသြားလွ်င္
ထိုသူအေပၚတြင္ “ ဖိသြ္ရဟ္
” ထုတ္ရန္
၀ါဂ်ိဗ္ မဟုတ္ သူပိုင္ေသာပစၥည္းထဲမွ “
ဖိသြ္ရဟ္ ” မေပးရေပ။
ပညတ္ခ်က္ (၅) -း-
ဆြလားသ္ ၀တ္ျပဳရန္
အီးဒ္ဂဟ္ သို႕မဟုတ္ ဗလီ၀တ္ေက်ာင္းေတာ္သို႕ မသြားမီအလ်င္ “ ဖိသြ္ရဟ္ ” ေပးလိုက္ျခင္းသည္
အျမတ္ဆံုးျဖစ္သည္။ အကယ္၍ မသြားမီအလ်င္ မေပးမိ ပါက ေနာက္တြင္ ေပးလွဴရမည္။
ပညတ္ခ်က္ (၆) -း-
လူတစ္ေယာက္သည္
“ ဖိသြ္ရဟ္
” ကို အီးဒ္
ေန႕မတိုင္မီ ရမ္ႆြာန္လ၌ပင္ ေပးလွဴလိုက္ေလ၏။ ထိုကဲ့သို႕ ႀကိဳတင္ေပးလွဴလိုက္လွ်င္လည္း
တာ၀န္က်သြားေလသည္။ ထပ္မံေပလွဴရန္ ၀ါဂ်ိဗ္ မဟုတ္ေခ်။
ပညတ္ခ်က္ (၇) -း-
တစ္ဦးတစ္ေယာက္သည္
“ ဖိသြ္ရဟ္
” လံုး၀
မေပးခဲ့ေသာ္ တာ၀န္ေက်မည္မဟုတ္ တစ္ေန႕တစ္ေန႕ ေပးကို ေပးလိုက္ရမည္။
ပညတ္ခ်က္ (၈) -း-
“ ဖိသြ္ရဟ္ ” သည္ မိမိအတြက္ေပးလွဴရန္
၀ါဂ်ိဗ္ ျဖစ္သလို မိမိ၏အရြယ္မေရာက္ေသးေသာ သားသမီးမ်ားအတြက္ ေပးလွဴျခင္းသည္လည္း ၀ါဂ်ိဗ္ျဖစ္ေလသည္။
အရြယ္ေရာက္ၿပီးေသာ သားသမီးမ်ား
အတြက္ ဖခင္ဘက္မွ ေပးလွဴရန္ ၀ါဂ်ိဗ္ မဟုတ္ေပ။ သို႕ေသာ္ မိမိ၏သားသမီးမ်ားတြင္
စိတ္မႏွံသူ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရွိခဲ့လွ်င္ ၎အတြက္လည္း ေပးလွဴရန္ ဖခင္အေပၚ ၀ါဂ်ိဗ္တာ၀န္ျဖစ္ေလသည္။
ပညတ္ခ်က္ (၉) -း-
ရမႆြာန္လ၌ ႐ိုဇာဟ္
ေစာင့္ထိန္းေသာသူအေပၚ၌ “
ဖိသြ္ရဟ္ ” ေပးလွဴျခင္း
၀ါဂ်ိဗ္ ျဖစ္သလို႕၊ ရမႆြာန္လ၌ အေၾကာင္းတစ္ခုခုေၾကာင့္ ႐ိုဇာဟ္ မေစာင့္ထိန္းေသာသူအေပၚတြင္လည္း “ ဖိသြ္ရဟ္ ” ေပးလွဴျခင္း ၀ါဂ်ိဗ္
ျဖစ္ေလသည္။
ပညတ္ခ်က္ (၁၀) -း-
လူတစ္ဦး၏ “ ဖိသြ္ရဟ္ ” ကို ဖကီးရ္ (သူဆင္းရဲ)
တစ္ဦးတည္းကိုျဖစ္ေစ၊ သို႕မဟုတ္ အနည္းငယ္စီ ခြဲ၍ ဖကီးရ္ (သူဆင္းရဲ) အမ်ားအျပားကိုျဖစ္ေစ
ေပးလွ်င္ ႏွစ္မ်ဳိးလံုးပိုင္ ေလသည္။
ပညတ္ခ်က္ (၁၁) -း-
အကယ္၍ လူေျမာက္မ်ားစြာ၏
“ ဖိသြ္ရဟ္
” ကို ဖကီးရ္
(သူဆင္းရဲ) တစ္ဦးတည္းအား ေပးလွ်င္လည္းပိုင္ေလသည္။
ယခုႏွစ္ (၂၀၁၃) အတြက္ ဖိသြ္ရဟ္ တစ္ဦးလွ်င္ (၁၀၀၀) တစ္ေထာင္က်ပ္
ျဖစ္သည္။
အင္န္ရွာ အလႅာဟ္ ဆက္လက္ႀကိဳးစားပါဦးမည္။
အလ္အဗ္ဒ္ စလာမသြလႅာဟ္ ( ဟကီမီ - မုဟမၼဒီ)