Monday, August 8, 2016

ဇြလ္ကအ္ဒဟ္လ၏ ထူးျမတ္မႈႏွင့္ သမိုင္းျဖစ္ရပ္မ်ားအေၾကာင္း


ဇြလ္ကအ္ဒဟ္လသည္ အရဗီႏွစ္၏ ဆယ့္တစ္လေျမာက္ လတစ္လ ျဖစ္၏။ ထို႔ျပင္ ျမတ္ျမင့္သည့္ လ ေလးလအနက္မွ ပထမဆံုးက်ေရာက္သည့္ လလည္း ျဖစ္ေပသည္။ ထူးျမတ္မႈရွိသည့္ လမ်ားတြင္ ပါ၀င္ျခင္းေၾကာင့္ ဤလမွစတင္၍ စစ္တိုက္ျခင္းဟူသည့္ လုပ္ရပ္၊ ရန္ညႇဳိးမေျပ ကလဲ့စားေခ်သည့္ တိုက္ခိုက္မႈမ်ား အားလံုးကို ရပ္လိုက္ၾကသည္။ မျပဳလုပ္ၾကေတာ့ေပ။ ဤသည္မွာ ေရွးယခင္က လူသားမ်ားတြင္ ရွိခဲ့သည့္ ယဥ္ေက်းမႈ လူသားျခင္းစာနာမႈ၊ ဘာသာတရားေလးစားမႈ၊ ထူးျမတ္မႈမ်ားကို တန္ဖိုးထားမႈဟူသည့္ လူပီသသည့္ အရည္အခ်င္းမ်ားအနက္မွ တစ္စိတ္တစ္ေဒသ ျဖစ္၏။ အစၥလာမ္သည္ စစ္တိုက္ပံု စစ္တိုက္နည္း၊ စစ္ျဖစ္သည့္ ေဒသတြင္ မဖ်က္ဆီးရမည့္ေနရာ၊ မသတ္ရမည့္သူ စသည္တို႔ကိုလည္း ျပေပးထားသလို စစ္မတိုက္ရမည့္ ကာလကိုလည္း သတ္မွတ္ေပးထားသည္။ စစ္တိုက္ျခင္းဆိုင္ရာ နည္းစနစ္မ်ားကို စံုလင္စြာ ေဖာ္ျပထားသည့္ ေခတ္မွီ ဘာသာတရားျဖစ္ေပသည္။ ယေန႔အခါသမယရွိ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ လြတ္လပ္ခြင့္ဟူသည့္ ေခါင္းစဥ္ကို ဆိုင္းဘုတ္ အႀကီးႀကီးတပ္သူမ်ားသည္ ဘာသာတစ္ခု၏ ဥပုသ္လ၊ တရားနာသည့္အခ်ိန္၊ သာသနိက အေဆာက္အဦး၊ ဘာသာေရးပုဂၢဳိလ္ ဘာတစ္ခုကိုမွ် အေလးမထား ဂရုမမူသည့္အျပင္ ေစာ္ကားမႈ၊ ညႇင္းပမ္းႏွိပ္စက္မႈ၊ ဖ်က္ဆီးမႈတို႔က ထပ္လုပ္ၾကသည္။ ယင္းသူတို႔ေျပာသည့္ လူ႔အခြင့္အေရးဟူသည္ အဘယ္သုိ႔ေသာ္ တရားမွ်တမႈပါနည္း။ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ရရွိခံစားလိုပါက အစၥလာမ္၏ ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္မ်ားအား နက္နဲစြာ ေလ့လာၾကည့္လိုက္ပါ။ လူ႔အခြင့္အေရး အစစ္အမွန္ကို ရရွိခံစားရပါလိမ့္မည္။

ဤလအား ဇြလ္ကအ္ဒဟ္ဟု အမည္သတ္မွတ္ရျခင္းကို ဆက္လက္ ေဖာ္ျပပါမည္။ အရဗီစာသားပံုစံမွာ ذُوالْقَعْدَهْ ဟု ျဖစ္သည္။ စာသားတြင္ အပိုင္းႏွစ္ခုရွိသည္။ တစ္ခုမွာ ذُوْ ျဖစ္၍ ေနာက္တစ္ခုမွာ قَعْدَهْ ျဖစ္သည္။ ذُوْ သည္ အရာတစ္ခုခုႏွင့္ ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္၍ ေခၚဆိုေသာ စကားလံုး (မ်ဳိးျပစကားလံုး) ျဖစ္သည္။ قَعْدَهْ သည္ قُعُوْدٌ မွ ဆင္းသက္လာသည့္ စကားလံုးျဖစ္ၿပီး ထိုင္ျခင္းဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။ ဤလအား ذُوالْقَعْدَهْ ထိုင္ေသာလဟု အဓိပၸါယ္ရသည့္ အမည္ထားရျခင္းမွာ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့သလို ဤလတြင္ စစ္တိုက္ သတ္ျဖတ္ျခင္း ျပဳပိုင္ခြင့္မရွိေသာေၾကာင့္ အရဗ္တုိ႔သည္ တိုက္ခိုက္ျခင္းမ်ားအားလံုးကို ရပ္လိုက္ၾက၍ အိမ္မ်ားတြင္သာ ေအးေဆးစြာေနထိုင္ၾကသည္။ စစ္တိုက္ျခင္းအမႈမွာ ေရွာင္ၾကဥ္ေနထိုင္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ဤ ဆယ့္တစ္လေျမာက္လအား ذُوالْقَعْدَهْ ဟု ေခၚတြင္ေပသည္။

ဇြလ္ကအ္ဒဟ္အျပင္ ဇိလ္ကအ္ဒဟ္ ذِي الْقَعُدَهْ (ေ၀ါင္ ( و ) ေနရာတြင္ ي ျဖင့္ ေျပာင္း၍ ဇိလ္ကအ္ဒဟ္) ဟုလည္း ေခၚသည္။ ဤေနရာတြင္လည္း ထိုင္ျခင္းဟုသည့္ အဓိပၸါယ္ပင္ျဖစ္၏။ ဤလ၏ ထူးျမတ္မႈေၾကာင့္ အရဗ္တို႔သည္ မိမိတို႔၏ တိုက္ခိုက္ ရန္မူ စစ္တိုက္ျခင္းဟူသမွ်အားလံုးကို ရပ္ဆိုင္းလိုက္ၾကၿပီး မိမိတို႔ေနအိမ္မ်ားတြင္သာ ေနလိုက္ျခင္းေၾကာင့္ ဇိလ္ကအ္ဒဟ္ ္ ذِي الْقَعُدَهْ ဟု ေခၚျခင္း ျဖစ္သည္။

အစၥလာမ့္ ရွရီအသ္တြင္ ذُوالْقَعْدَهْ သည္ لِلْقُعُوْدِ فِيْهِ لِلْاَذْكَارِ မွ ေကာက္ႏႈတ္ထားျခင္း ျဖစ္ၿပီး ေလာကီ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားတြင္ နစ္မြန္းေနျခင္းမွ ဖယ္ခြာ၍ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အား သတိရ တမ္းတ တသရင္းျဖင့္သာ ကုန္ဆံုးျခင္းကို ဆိုလိုသည္။

အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ မိန္႔ထားသည္မွာ اَلَّذِيْنَ يَذْكُرُوْنَ اللهَ قِيَامًاوَقُعُوْدًاوَعَلَي جُنُوْبِهِمْ အၾကင္သူတို႔သည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္အား မတ္တတ္ရပ္လ်က္လည္းေကာင္း၊ ထိုင္လ်က္လည္းေကာင္း၊ လဲေလ်ာင္းလ်က္လည္းေကာင္း ေအာက္ေမ့တသ သတိရၾက၏။ (စူရဟ္ အာေလ့အင္မ္ရားန္၊ အာယသ္ ၁၉၁) အထက္ပါအာယသ္တြင္ قُعُوْدٌ ကို ထိုင္လ်က္ အလႅာဟ္ကို တသ သတိရျခင္းႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ထားေပသည္။

ထူးျမတ္သည့္ကာလမ်ားတြင္ ေရွာင္ၾကဥ္ရာ
အိမာမ္ရာဇီ ရဟ္မသုလႅာဟိအလိုင္းဟ္က اِنَّ الْمَعْصِيَةَ فِيْهَا اَشَدُّعِقَابًاوَالطَّاعَةُ فِيْهَا اَكْثَرُثَوَابًا ေကာင္းမႈအိဗာဒသ္လုပ္ပါက စ၀ါးဗ္မ်ားစြာရမည့္ ေနရာ၊ အခ်ိန္မ်ားတြင္ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္ျခင္းႏွင့္ မေကာင္းမႈတို႔ လုပ္ပါကလည္း ျပစ္ဒဏ္သည္ သာမန္ထက္ ပို၍ ျပင္းထန္ေပသည္ဟု မိန္႔ထားသည္။ (تفسيركبير)
ဤလသည္ ျမင့္ျမတ္သည့္ လမ်ားတြင္ တစ္လအပါအ၀င္ျဖစ္သည့္အတြက္ ယင္းအခ်က္ကို ေကာင္းစြာ သတိျပဳ ေရွာင္ၾကဥ္ရမည္။ ေကာင္းမႈမ်ား မျပဳႏိုင္ပါကလည္း မေကာင္းမႈအတြင္း နစ္မေနရန္ အထူးႀကိဳးစားရမည္။ မေကာင္းမႈမွ ရုန္းထြက္ျခင္း၊ သို႔မဟုတ္ ေကာင္းမႈကို သာပို အားစိုက္ လုပ္ေဆာင္ျခင္းကိုက ေကာင္းမႈမ်ား ပိုရလာရန္ အေၾကာင္းခံပင္ ျဖစ္သည္။

အြမၼသ္၏ သမားေတာ္ ဟဇရသ္ေမာ္လာနာ အရွ္ရဖ္အလီ ထာန၀ီ ရဟ္မသုလႅာဟိအလိုင္းဟ္ က ဗရကသ္ရွိ၍ အဖိုးတန္လွသည့္ အခ်ိန္မ်ားတြင္ မေကာင္းမႈမ်ား က်ဴးလြန္ေနျခင္းသည္ ျပစ္ဒဏ္ကို ပုိျပင္းထန္ေစသလို ဗရကသ္ရွိသည့္ အခ်ိန္မ်ားတြင္ အလႅာဟ္အမိန္႔နာခံသည့္ လုပ္ရပ္မ်ားကို ျပဳျခင္းသည္လည္း ကုသိုလ္အက်ဳိးကို သာပိုတိုးပြားေစ၏ဟု မိန္႔မွာထားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမင့္ျမတ္သည့္ လမ်ား၊ အခ်ိန္မ်ားတြင္ မေကာင္းမႈ ဂုနာမ်ားမွ အထူးေရွာင္ၾကဥ္ၾကပါရန္ တိုက္တြန္းအပ္ပါသည္။ ရုပ္ရွင္ၾကည့္ျခင္းမ်ား၊ ဇာတ္လမ္းတြဲမ်ား မျဖတ္ႏိုင္ျခင္းမ်ား၊ ဂိမ္းမ်ားကို မျဖတ္ႏိုင္ျခင္းတို႔သည္ အလြန္ဆိုးရြားေသာ ျပစ္မႈမ်ားပင္ ျဖစ္၏။ ယင္းလုပ္ရပ္မ်ားသည္ ေကာင္းမႈမ်ား မေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ ပိတ္ထားသည့္ အုတ္တံတိုင္းမ်ားပမာပင္ ျဖစ္သည္။ ဂုနာျဖစ္မွန္းသိၿပီး လုပ္သည္ဆုိလွ်င္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ပမာမခန္႔ ျပဳျခင္း၊ အလႅာဟ္ေပးမည့္ ျပစ္ဒဏ္မ်ားကို ရင္ဆိုင္ႏိုင္သည္ဟု မာနေထာင္ျပျခင္း၊ အလႅာဟ္အမိန္႔၊ တမန္ေတာ္၏ ညႊန္ၾကားခ်က္ အစၥလာမ့္ပညာရွင္မ်ား၏ အဆံုးအမမ်ား အားလံုးကို မေလးမစားျပဳျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ေကာင္းေသာ အက်င့္၊ ေကာင္းေသာ ခံယူခ်က္ေတာ့မဟုတ္ပါ။ ဂုနာကို ဂုနာမွန္းသိၿပီး လုပ္ရင္ ရေကာင္း ရသည္ဟု ယူဆေနလွ်င္ လမ္းမွားေလွ်ာက္ရန္ လမ္းစေပၚသို႔ ေရာက္ေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း မိမိကိုယ္ကိုယ္ သတိေပးပါ။

ဤလသည္ မြန္ျမတ္ ထူးျမတ္သည့္ လမ်ားတြင္ ပါ၀င္သည္ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ယခင္ကာလမ်ားထက္ ပို၍ နမားဇ္၊ ဇိကိရ္၊ သိလာ၀သ္မ်ား ျပဳလုပ္ပါ။ အစၥလာမ့္အသိပညာမ်ား ရွာေဖြ ေလ့လာပါ။ ဖတ္၊ မွတ္ပါ။ ေကာင္းမႈမ်ားမလုပ္ႏိုင္ရင္ေတာင္ မေကာင္းမႈကို လုပ္ေနသူ၊ မေကာင္းမႈကို ေၾကာ္ျငာသူ၊ မေကာင္းမႈတြင္ လူအမ်ား ပါ၀င္ရန္ တိုက္တြန္းဖိတ္ေခၚသူ မျဖစ္ပါေစႏွင့္။ ေကာင္းမႈကိုသာ ေဆာ္ၾသတိုက္တြန္းသူ ျဖစ္ပါ။

သမိုင္းျဖစ္ရပ္မ်ား
ဇြလ္ကအ္ဒဟ္လသည္ အရဗီ ဆယ့္ႏွစ္လအနက္မွ ျမင့္ျမတ္သည့္ လေလးလ၏ ပထမဆံုး က်ေရာက္ေသာ လျဖစ္၏။ ယင္းလတြင္ သမိုင္းတြင္ ျဖစ္ခဲ့သည့္ ျဖစ္ရပ္မ်ားစြာလည္း ရွိေပသည္။

** ဟဇရသ္ မူစာ عليه السلام အား ညေပါင္း သံုးဆယ္အတြက္ ကတိျပဳခိုင္းျခင္း
ဇြလ္ကအ္ဒဟ္လ၏ ပထမဦးဆံုးေန႔တြင္ အလႅာဟ္ جَلَّ شَانُهُ က ဟဇရသ္မူစာအား ေသာင္ရားသ္က်မ္း ခ်ီးျမႇင့္ရန္အတြက္ ညေပါင္းသံုးဆယ္ သတ္မွတ္ရာေနရာတြင္ ရွိေနေစရန္ ကတိယူေတာ္မူသည္။ ဤအေၾကာင္းကို အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က စူရဟ္ အအ္ရားဖ္၊ အာယသ္အမွတ္ ၁၄၂၊ ၁၄၃တြင္ မိန္႔ထားသည္။ (သိလိုသူမ်ား ကုရ္အာန္က်မ္း၊ ဘာသာျပန္ႏွင့္ အဖြင့္က်မ္းမ်ားတြင္ ေလ့လာႏိုင္ပါသည္။)

တမန္ေတာ္ မူစာသည္ မိမိ၏ေနာက္လိုက္မ်ားျဖစ္သည့္ ဗနီအစၥရာအီလ္လူမ်ဳိးတို႔အား ကတိတစ္ခု ျပဳထားသည္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ဗနီအစၥရာအီလ္တို႔၏ ရန္သူႀကီးျဖစ္ေသာ ဖိရ္ေအာင္န္ကို ဖ်က္ဆီးေပးလိုက္ပါက အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံမွ ဟလာလ္၊ ဟရာမ္ စသည့္ ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္မ်ားပါ၀င္သည့္ က်မ္းတစ္ေစာင္ကို ယူေဆာင္လာမည္။

ထို႔ေနာက္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ မိမိ၏ ကြဒ္ရသ္ေတာ္ျဖင့္ ဖိရ္ေအာင္န္ႏွင့္ ၎၏ အေပါင္းအပါမ်ားအား ဖ်က္ဆီးပစ္လိုက္၍ ဗနီအစၥရာအီလ္မ်ားအား ေအာင္ျမင္ လြတ္ေျမာက္မႈ ခ်ီးျမႇင့္လိုက္ေပသည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ တမန္ေတာ္မူစာသည္ က်မ္းဂန္ ခ်ေပးပါရန္ အလႅာဟ္ထံပါး၌ ဆုပန္ ေလွ်ာက္ထားေလသည္။ ထိုအခါ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က တမန္ေတာ္မူစာအား ရက္ေပါင္းသံုးဆယ္ ရိုဇဟ္ ေစာင့္ထိန္းရန္ အမိန္႔ေပးသည္။ ယင္းရက္ေပါင္းသံုးဆယ္ရိုဇာထားရန္ အမိန္႔ေပးသည့္ ပထမဦးဆံုးေန႔သည္ ဇိလ္ကအ္ဒဟ္လပင္ ျဖစ္သည္။ တမန္ေတာ္မူစာကလည္း အလႅာဟ္အမိန္႔ကို ျပည့္၀စြာ လိုက္နာေလသည္။ သတ္မွတ္ကာလ ရက္သံုးဆယ္ ျပည့္သြားသည့္အခါ တမန္ေတာ္မူစာသည္ မိမိ၏ ပါးစပ္အတြင္းမွ အနံ႔တစ္မ်ဳိးရေနေၾကာင္း ခံစားရသျဖင့္ မိစ္၀ါးက္တိုက္လိုက္သည္။

ယင္းလုပ္ရပ္ေၾကာင့္ ဖရိရွ္သဟ္တုိ႔က .... ကၽြႏ္ုပ္တို႔သည္ ကိုယ္ေတာ္ထံမွ အလြန္ႏွစ္သက္ဖြယ္ေကာင္း၍ ေမႊးႀကိဳင္သည့္အနံ႔ကို ရရွိခံစားေနရသည္။ ကိုယ္ေတာ္က ယင္းရနံ႔ကို မိစ္၀ါးက္တိုက္ျခင္းျဖင့္ ဖ်က္လိုက္ေပၿပီဟု ၀မ္းနည္းစကား ေလွ်ာက္ထားၾကသည္။

အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က မိန္႔သည္မွာ ဇိလ္ဟဂ်္လတြင္ ေနာက္ထပ္ ရိုဇာဆယ္လံုး ဆက္လက္ ေစာင့္ထိန္းပါ။ ဆက္လက္မိန္႔သည္မွာ အို မူစာ၊ ရိုဇဟ္ထားသူ၏ ခံတြင္းနံ႔သည္ ငါအလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ထံတြင္ ကတိုးရနံ႔ထက္ သာပို ေမႊးႀကိဳင္သည္ကို အသင္မသိေပသေလာ။

သတ္မွတ္ကာလမ်ား ျပည့္၀ၿပီးေနာက္ တမန္ေတာ္မူစာသည္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အမိန္႔ေတာ္မ်ားကို ၾကားနာရန္အတြက္ ေရခ်ဳိးသန္႔စင္ၿပီး သန္႔ျပန္သည့္ အ၀တ္အထည္တို႔ကို ဆင္ျမန္းကာ ရိုဇာထားလ်က္ႏွင့္ သူရ္စီနာေတာင္သုိ႔ ႂကြသြားေတာ္မူသည္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ သူရ္ေတာင္၏ ပတ္ပတ္လည္ကို တိမ္တိုက္မ်ားျဖင့္ ဖံုးလႊမ္းေစေတာ္မူသည္။ ယင္းေတာင္ ပတ္လည္တြင္ ရွိေနေသာ လူ၊ ဂ်င္၊ ဖရိရွ္သဟ္၊ ႐ွဳိက္သြာန္မ်ား၊ တိရိစာၦန္မ်ားအားလံုးကို ေတာင္ႏွင့္ သီးျခားစီ ျဖစ္ေစေတာ္မူလိုက္သည္။ ထို႔ေနာက္ တမန္ေတာ္မူစာအတြက္ မိုးေကာင္းကင္ကို ဖြင့္လွစ္ေပးေတာ္မူလိုက္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေကာင္းကင္အတြင္းရွိ ဖရိရွ္သဟ္မ်ားသည္ မတ္တပ္ရပ္လ်က္ အေနအထားတြင္ ရွိေနသည္ကို ေတြ႕ျမင္ရသည္။ ထို႔ျပင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အရ္ရွ္ေတာ္ကို ရွင္းလင္းစြာ ျမင္ေတြ႕ေနရသည္။ အဘယ္မွ်ဟူမူ မွတ္တမ္းသတ္မွတ္ရာ သင္ပုန္းမ်ားတြင္ ေရးမွတ္ေနသည့္ ကေလာင္တံမ်ား၏ အသံမ်ားကိုပါ အတိုင္းသား ၾကားေနရေပသည္။ ထို႔ေနာက္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ကလာမ္ျပဳေတာ္မူေပသည္။ တမန္ေတာ္မူစာကလည္း မိမိ၏ လိုလားခ်က္မ်ားကို ေလွ်ာက္ထားေလသည္။

အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က မိမိ၏ မိန္႔မွာမႈမ်ားကို ၾကားနာေစေတာ္မူသည္။ ထိုအခ်ိန္က ဟဇရသ္ ဂ်ိဗ္ရအီးလ္သည္ တမန္ေတာ္မူစာႏွင့္အတူ တကြ ရွိေနသည္။ သို႔ေသာ္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ႏွင့္ တမန္ေတာ္တို႔ ေျပာဆိုသည္မ်ားကို မၾကားနာရေပ။ (تفسيرخازن)
ထို႔ေနာက္တြင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ တမန္ေတာ္မူစာအား ေသာင္ရားသ္က်မ္းျမတ္ကို ခ်ီးျမႇင့္ ေပးသနားေတာ္မူေပသည္။
တမန္ေတာ္မူစာႏွင့္ ကလာမ္ျပဳျခင္း၊ ေသာင္ရားသ္ခ်ီးျမႇင့္ျခင္းမ်ားအေၾကာင္းကို ကုရ္အာန္က်မ္း၊ စူရဟ္အအ္ရားဖ္ (အမွတ္ ၇)၊ အာယသ္အမွတ္ ၁၄၄၊ ၁၄၅တြင္ ေလ့လာႏိုင္ပါသည္။

** ကအ္ဗဟ္ေက်ာင္းေတာ္ကို စတင္တည္ေဆာက္ျခင္း
ဇြလ္ကအ္ဒဟ္လ ငါးရက္ေျမာက္ေန႔တြင္ ဟဇရသ္အိဗ္ရာဟီးမ္ ( خَلِيلُ الله ) ႏွင့္ ဟဇရသ္ အိစ္မာအီးလ္ ( ذَبِيْحُ الله ) တို႔က ကအ္ဗဟ္ေက်ာင္းေတာ္ကို ဒုတိယအႀကိမ္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။

ကအ္ဗဟ္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး၏ ဦးဆံုးတည္ေဆာက္သူမွာ ဟဇရသ္အာဒမ္ျဖစ္ၿပီး ႏူးဟ္မုန္တိုင္းၿပီးေနာက္တြင္ ဟဇရသ္အိဗ္ရာဟီးမ္က ဒုတိယအႀကိမ္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္၏။ ကအ္ဗဟ္တည္ေဆာက္မႈတြင္ ဟဇရသ္အိဗ္ရာဟီးမ္၏ ကူညီရာ ဖူးစာထူးကို သားေတာ္ ဟဇရသ္အိစ္မာအီလ္က ရရွိခဲ့ေပသည္။ တမန္ေတာ္ႏွစ္ပါးသည္ မိမိတို႔၏ ဤေကာင္းမႈ ေဆာက္တည္ျခင္းက အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က လက္ခံေတာ္မူပါရန္ ကအ္ဗဟ္တည္ေဆာက္ခ်ိန္တြင္ ဆုပန္ ေတာင္းခံခဲ့ၾကေပသည္။

** တမန္ေတာ္ ယူႏြတ္စ္က ငါး၏ ၀မ္းဗိုက္အတြင္းမွ ျပန္ထြက္လာျခင္း
ဇိလ္ကအ္ဒဟ္လ ဆယ့္ေလးရက္ေျမာက္ေန႔တြင္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က တမန္ေတာ္ယူႏြတ္စ္အား ငါးႀကီး၏ ၀မ္းဗိုက္အတြင္းမွ ျပန္လည္ ထုတ္ယူေတာ္မူခဲ့သည္။ (ထိုအေၾကာင္း စူရဟ္ စြာဖ္ဖားသ္တြင္ ပါ၀င္ပါသည္။)

ဟဇရသ္အိဗ္ေန႔အဗ္ဗါးစ္၏ ေျပာျပခ်က္ျဖစ္သည္။ တမန္ေတာ္ယူႏြတ္စ္သည္ မိမိ၏ မ်ဳိးႏြယ္စုတြင္ ျပစ္ဒဏ္မ်ားလာလိမ့္မည္ဟု သတိေပးလိုက္သည္။ သုိ႔ရာတြင္ ျပစ္ဒဏ္က်ေရာက္မႈ မျဖစ္ေပၚလာသျဖင့္ တမန္ေတာ္သည္ မိမိ၏ မ်ဳိးႏြယ္စုအတြင္းမွ တိတ္တဆိတ္ ထြက္လာလိုက္သည္။ ၿပီးေနာက္ သေဘၤာျဖင့္ ေရလမ္းခရီး ထြက္ခြာလာလိုက္သည္။ သေဘၤာခရီးစဥ္သည္ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ ေရလယ္သုိ႔ ေရာက္လာသည္။ ေရလမ္းခရီး အလယ္တြင္ သေဘၤာသည္ ရုတ္တရက္ ေရွ႕ဆက္မသြားေတာ့ဘဲ ရပ္ေနေတာ့သည္။ ဤတြင္ သေဘၤာမာလိန္မႈးက ဤသေဘၤာေပၚ၌ သခင္ထံမွ ထြက္ေျပးလာသည့္ ကၽြန္တစ္ဦးပါလာသျဖင့္ ဤသုိ႔ ေရလမ္းအလယ္တြင္ သေဘၤာရပ္ေနရျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ေျပာၾကသည္။ ထုိ႔ေနာက္ ယင္းကၽြန္ မည္သူနည္းဆိုသည္ကို မဲႏႈိက္လိုက္ျခင္းျဖင့္ သိႏိုင္ပါမည္ဟု အႀကံေပးေလသည္။ 

အႀကံေပးခ်က္အတိုင္း သေဘၤာတြင္ စီးနင္းလာသူအားလံုး၏အမည္ကို ေရး၍ မဲႏႈိက္ၾကရာ တမန္ေတာ္ယူႏြတ္စ္၏ အမည္သာ သံုးႀကိမ္တိုင္တိုင္ မဲေပါက္ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ က်န္သေဘၤာသားအားလံုးက တမန္ေတာ္ကို မ ၍ ေရထဲသို႔ပစ္ခ်လိုက္သည္။ ထိုေခတ္ ထိုအခါက သေဘၤာ၊ ေလွ စသည္တို႔တြင္ သခင္ထံမွ ထြက္ေျပးလာသည့္ကၽြန္ ပါလာပါက ၎တို႔အား ေရထဲသို႔ မပစ္ခ်မျခင္း သေဘၤာ၊ ေလွတို႔ ေရွ႕ဆက္မသြားႏိုင္၊ ၎တို႔ကို ေရထဲပစ္ခ်လိုက္မွ လိုရာခရီး ဆက္သြားႏိုင္မည္ဟု ယူဆခ်က္ရွိ၍ ထိုနည္းအတိုင္း လုပ္ေဆာင္သည့္ ထံုးစံရွိေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ တမန္ေတာ္ယူႏြတ္စ္ကို ေရထဲ ပစ္ခ်လိုက္ျခင္းျဖစ္၏။

တမန္ေတာ္ကို ေရထဲပစ္ခ်လိုက္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ အမိန္႔ေတာ္ျဖင့္ ငါးတစ္ေကာင္က တမန္ေတာ္ကို မ်ဳိခ်လိုက္ေပသည္။ ငါး၏ ၀မ္းဗိုက္အတြင္း တစ္ရက္ သို႔မဟုတ္ သံုးရက္၊ ခုႏွစ္ရက္၊ ရက္ေလးဆယ္ စသည့္ကာလမွ် ေနထိုင္ရသည္ဟု သိရသည္။ ေနထိုင္ရသည့္ ရက္အေရအတြက္သည္ အထက္ပါအတိုင္း အဆိုကြဲမ်ား ရွိပါသည္။

တမန္ေတာ္သည္ ငါး၏ ၀မ္းဗိုက္အတြင္း အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို မ်ားစြာ တသမႈ ျပဳေလသည္။ لااله الاانت سبحانك انى كنت من الظالمين ကို မ်ားစြာဖတ္ရြတ္ေလသည္။ တမန္ေတာ္ယူႏြတ္စ္က စတင္ဖတ္ရြတ္ခဲ့သျဖင့္ ယင္းစာသားကို ဒုအာေအယူႏြတ္စ္ဟု ေခၚတြင္ပါသည္။ ထိုအခါ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ငါးအား ျမစ္ကမ္းနားတြင္ ျပန္အန္ထုတ္ရန္ အမိန္႔ေပးလိုက္သည္။ (ထိုအေၾကာင္းအရာကို စူရဟ္ အန္ဗီယာအ္တြင္ ဖတ္ရွဳႏိုင္ပါသည္။)

ငါး၏ ၀မ္းဗိုက္အတြင္း ေနထိုင္ခဲ့သျဖင့္ တမန္ေတာ္၏ ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုလံုးသည္ ႏံုးခ်ိ အားနည္းသြားေလသည္။ ေမြးကင္းစ ကေလးတစ္ဦးပမာ ျဖစ္သြားသည္။ ခႏၶာကိုယ္အေရျပားသည္ ယင္ေကာင္နားသည္ကိုပင္ မခံႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အလြန္ ေပ်ာ့သြားသည္။ ခႏၶာကိုယ္ေပၚတြင္ အေမြးအမွင္ တစ္ပင္မွ် မရွိေတာ့ေပ။ တမန္ေတာ္အတြက္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္က ဘူးပင္ကို ေပါက္ေစသည္။ ဘူးပင္ျဖင့္ အရိပ္လည္းရၿပီး ယင္ေကာင္မ်ားလည္း မလာေတာ့ေပ။ တမန္ေတာ္၏ ခႏၶာကိုယ္တြင္ အားအင္ျပည့္ၿဖိဳးလာေစရန္အတြက္ မနက္၊ ညေန တစ္ေန႔ႏွစ္ႀကိမ္ ဆိတ္မတစ္ေကာင္လာ၍ ႏို႔တိုက္ေပးသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ တမန္ေတာ္၏ ခႏၶာကိုယ္အေရျပားသည္ ျပန္လည္ သန္စြမ္း က်မ္းမာလာေပေတာ့သည္။ အေမြးအမွင္မ်ား ျပန္ေပါက္လာၿပီး အားအင္ျပည့္ၿဖိဳးလာေပသည္။
( ၄၆ عجائب المخلوقات , ص )
****
ဇိလ္ကအ္ဒဟ္လ၏ သမိုင္း၀င္ ျဖစ္ရပ္မ်ား
(၁) ဟိဂ်ာဗ္ (အမ်ဳိးသမီးမ်ား လံုၿခံဳစြာ ဖံုးကြယ္၍လည္းေကာင္း၊ ဖံုးအုပ္၍လည္းေကာင္း ေနထိုင္ရန္) အမိန္႔မ်ား က်ေရာက္ခဲ့သည္။ (ဟိဂ်ရီ ၅ခုႏွစ္၊ ခရစ္ႏွစ္ ၆၂၇၊ မတ္လ)
(၂) အဟ္ဇားဗ္ (ခန္ဒပ္က္) တိုက္ပြဲ ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ (ဟိဂ်ရီ ၅ခုႏွစ္၊ ၈ရက္၊ ခရစ္ႏွစ္ ၆၂၇၊ မတ္လ၊ ၃၁ရက္)
(၃) ဟုဒိုင္ဗီယဟ္ ျဖစ္ရပ္။ (ဟိဂ်ရီ ၆ခုႏွစ္၊ ၁ရက္ေန႔၊ ခရစ္ႏွစ္ ၆၂၈၊ မတ္လ၊ ၁၃ရက္)
(၄) ဟဇရသ္ စအဒ္ဗင္န္ ေခါင္လဟ္ အလ္အာေမရီ ကြယ္လြန္ျခင္း။ (ဟိဂ်ရီ ၆ခုႏွစ္၊ ၁ရက္ေန႔၊ ခရစ္ႏွစ္ ၆၂၈၊ မတ္လ ၁၃ရက္)
(၅) အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ား ကာဖိရ္မ်ားႏွင့္ ထိမ္းျမားခြင့္ မရွိျခင္း အမိန္႔ က်ေရာက္ခဲ့သည္။ (ဟိဂ်ရီ ၆ခုႏွစ္၊ ၁ရက္၊ ခရစ္ႏွစ္ ၆၂၈၊ မတ္လ၊ ၁၃)
(၆) တမန္ေတာ္ျမတ္ ဆြလႅလႅားဟုအလိုင္းဟိ၀စလႅမ္က ကဇြာအြမ္ရဟ္ ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္း။ (ဟိဂ်ရီ ၇ ခုႏွစ္၊ ခရစ္ႏွစ္ ၆၂၉၊ မတ္လ၊ ၁၃)
(၇) တမန္ေတာ္ျမတ္ႏွင့္ မိုင္မူနဟ္သခင္မတို႔ နိကဟ္ျပဳခဲ့ျခင္း။ (ဟိဂ်ရီ ၇ ခုႏွစ္၊ ခရစ္ႏွစ္ ၆၂၉၊ မတ္လ၊ ၁၃)
(၈) جعرانه (ေဂ်အစ္ရ္ရာနဟ္) အမည္ရွိေနရာသို႔ တမန္ေတာ္ ေရာက္ရွိလာျခင္း။ (ဟိဂ်ရီ ၈ ခုႏွစ္၊ ၅ ရက္၊ ခရစ္ႏွစ္ ၆၃၀၊ ေဖဖ၀ါရီလ ၂၄ ရက္)
(၉) ဟ၀ါဇင္န္ မ်ဳိးႏြယ္စုက အစၥလာမ္ကို သက္၀င္ယံုၾကည္ လက္ခံခဲ့ျခင္း။ (ဟိဂ်ရီ ၈ ခုႏွစ္၊ ၅ ရက္၊ ခရစ္ႏွစ္ ၆၃၀၊ ေဖဖ၀ါရီလ ၂၄ ရက္)
(၁၀) جعرانه (ေဂ်အစ္ရ္ရာနဟ္) အမည္ရွိေနရာမွ အြမ္ရဟ္ျပဳျခင္း။ (ဟိဂ်ရီ ၈ ခုႏွစ္၊ ၁၈ ရက္၊ ခရစ္ႏွစ္ ၆၃၀၊ မတ္လ၊ ၉ ရက္)
အျခားေသာ သမိုင္းျဖစ္ရပ္မ်ားစြာ က်န္ရွိေသးေသာ္လည္း ဤေနရာတြင္ ဤမွ်သာ ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။

[ اسلامى مهينوں كے فضائل واحكام, ملانا روح الله نقشندي မွ ေကာက္ႏႈတ္သည္။]

မြစ္လင္မ္တို႔ ရရွိေနသည့္ အခ်ိန္ကာလသည္ အလြန္မွ မြန္ျမတ္၍ ဗရကသ္ရွိလွသည့္ အခ်ိန္အခါပင္ ျဖစ္သည္။ အစၥလာမ္၏ ခ၀ပ္ကိုးကြယ္မႈပိုင္းဆိုင္ရာ တာ၀န္မ်ားအနက္ ပဥၥမေျမာက္တာ၀န္ တစ္နည္း ေနာက္ဆံုးတာ၀န္ျဖစ္သည့္ ဟဂ်္ဟူသည့္ ထူးျမတ္သည့္ က်င့္ေဆာက္တည္မႈအား က်င့္ႀကံရမည့္ ကာလျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ မြစ္လင္မ္တို႔အေနျဖင့္ မိမိတို႔ရရွိေနသည့္ အခ်ိန္အခါကို တန္ဖိုးထား ေလးစားရပါမည္။ ထို႔ျဖင့္ ဤလအပါအ၀င္ ေရွ႕ႏွစ္လလံုးသည္ အလႅာဟ္အရွင္ကိုယ္တိုင္ ဂုဏ္ေပးထားသည့္ လမ်ား ျဖစ္ေပသည္။ အလႅာဟ္က ဂုဏ္ေပးသည့္အရာမ်ားကို အီမာန္ရွင္တို႔ကလည္း ဂုဏ္ေပး ေလးစားရပါမည္။ ဂုဏ္ေပးျခင္း ေလးစားျခင္းဟူသည္မွာ ခိုင္းထားသည္မ်ားကို လုပ္၍ တားထားသည္မ်ားကို ေရွာင္ျခင္းပင္ျဖစ္၏။ အခ်စ္ႏွင့္ မကင္းကြာႏိုင္ၾကသည့္ လူသားတို႔သည္ အခ်စ္အေၾကာင္း ခ်စ္သူအေၾကာင္းကို အေတာ့ကို ျပည့္စံုစြာ သိရွိသူမ်ား ျဖစ္ၾက၏။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို ခ်စ္လွ်င္ ၎က ႀကိဳက္သည္မ်ားကိုသာ ကိုယ္တိုင္လည္း လိုက္ႀကိဳက္ၾကသည္။ ခ်စ္သူ မႀကိဳက္သည္ကို ကိုယ္တိုင္ အဘယ္မွ်ႏွစ္သက္သည္ျဖစ္ေစ အနည္းဆံုး မႀကိဳက္ခ်င္ေယာင္ေတာ့ ေဆာင္လိုက္ၾကေပသည္။ အခ်စ္အားႀကီးသူမ်ားသည္ ကိုယ္ကႀကိဳက္ၿပီး ခ်စ္သူက မႀကိဳက္လွ်င္ အခ်စ္အားေၾကာင့္ ကိုယ့္အႀကိဳက္ကိုပါ အၿပီးတိုင္ စြန္႔လႊတ္လိုက္ၾက၏။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ အီမာန္ရွင္တို႔အား အလြန္ခ်စ္ေတာ္မူသည္။ အီမာန္ရွင္တို႔ကလည္း အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ခ်စ္ရပါမည္။ အလႅာဟ္ကို ခ်စ္ၿပီး အလႅာဟ္၏ ခ်စ္သူ ပီသရပါမည္။ အလႅာဟ္ကိုေတာ့ ခ်စ္သည္။ သို႔ေသာ္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ ခိုင္းထားသည္မ်ားလည္း မလုပ္။ တားထားသည္မ်ားကိုလည္း မေရွာင္ပါက အလႅာဟ္အရွင္သည္ အီမာန္မ်ားကို ခ်စ္ပါဦးမည္လား။ အခ်စ္၏အစား အမ်က္ေဒါသမ်ားသာ လာပါလိမ့္မည္။ ဗမာျပည္ မြစ္လင္မ္မ်ား လက္ရွိ ေတြ႕ႀကံဳခံစားေနရသည့္ အေျခအေနမ်ားကို ခ်င့္ခ်ိန္ စဥ္းစားပါ။ အီမာန္ရွင္တို႔ အလႅာဟ္ရဲ့အခ်စ္ကို ေရွ႕တန္းတင္ရဲ့လား သုိ႔မဟုတ္ အလႅာဟ္ရဲ့ ေဒါသကို ဖိတ္ေခၚေနသလား။ အလႅာဟ္အရွင္အခ်စ္ကို မည္သို႔မည္ပံု ျပန္ယူရမည္ကို အီမာန္ရွင္တို႔ကိုယ္တိုင္ လုပ္ေဆာင္ၾကပါ။ 

ဂုနာရဲ့ ေက်းကၽြန္၊ ဂိမ္း၏ ေက်းကၽြန္၊ ရုပ္ရွင္၏ ေက်းကၽြန္၊ ဇာတ္လမ္းတြဲ၏ ေက်းကၽြန္၊ ဇိနာ၊ သီခ်င္း၊ ေဘာလံုးပြဲ၊ ရန္ပြဲမ်ား၊ ဓာတ္ပံု၊ ကင္မရာမ်ား၏ ေက်းကၽြန္မွ စ၀ါးဗ္၏ေက်းကၽြန္၊ ကုရ္အာန္၊ အိလင္မ္၊ ဇိကိရ္၊ နိကဟ္၏ ေက်းကၽြန္၊ တမန္ေတာ္ျမတ္ စြႏၷသ္မ်ား၏ ေက်းကၽြန္ ေနာက္ဆံုး ေလာကအေပါင္းကို ဖန္ဆင္းစိုးပိုင္ေတာ္မူသည့္ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္၏ ေက်းကၽြန္မ်ားအျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲၾကပါ။ အဖြဲ႕ႀကီးမ်ား၊ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို တမ္းတေနမည့္အစား ကိုယ္တုိင္လုပ္ေဆာင္ႏိုင္သည္မ်ားအား မြစ္လင္မ္တစ္ဦးျခင္း စတင္လုပ္ေဆာင္ၾကပါဟုတိုက္တြန္းရင္း ဤအေၾကာင္းအရာကို အဆံုးသတ္လိုက္ပါသည္။
Credit, အလ္မုဖီးဒ္က ေရးသားသည္။

အလ္မုဖီးဒ္ Link မ်ား
Email: haroonrangoni@gmail.com
google တြင္ရွာရန္ “ အလ္မုဖီးဒ္ ” ဟု ျမန္မာလိုရိုက္၍ရွာပါ။
မိမိဖုန္းထဲတြင္ ျပန္လည္ဖတ္ရႈရန္ သိမ္းထားလိုပါက Simple Islam.apk ဖုိင္ကို ေဒါင္းလုတ္ဆြဲျပီး Install လုပ္ထားပါ။