Friday, September 9, 2016

သြ၀ါးဖ္အေၾကာင္း


နမားဇ္၊ ရိုဇဟ္စသည့္ အိဗာဒသ္ (ခဝပ္မႈ) မ်ားျပဳရန္အတြက္ ကမာၻေပၚတြင္ ေနရာ၊ ေဒသ ကန္႔သတ္ထားသည္ဟူ၍ မရွိပါ။ ၎တို႔ကို ႀကိဳက္ရာေနရာတြင္ ျပဳလုပ္လိုက္ပါက အထေျမာက္မည္ျဖစ္၏။ သုိ႔ေသာ္ သြ၀ါးဖ္ ( طواف ) ဟူသည္ သီးသန္႔ေနရာတစ္ခုတြင္ ျပဳမွသာ အထေျမာက္ အတည္ျဖစ္မည့္ အိဗာဒသ္အမ်ဳိးအစားထဲမွ ျဖစ္၏။ သြ၀ါးဖ္ကို ကမာၻတစ္ခုလံုးတြင္မွ မကၠဟ္ၿမိဳ႕ရွိ ကအ္ဗဟ္ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး ပတ္လည္တြင္ရွိေသာ မစ္ဂ်ိေဒဟရာမ္ အတြင္းမွသာ ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရွိ၏။ ထိုေနရာတြင္ သြ၀ါးဖ္ျပဳမွသာ သြ၀ါးဖ္ဟူသည့္ အိဗာဒသ္သည္ အတည္ျဖစ္ေပမည္။ အျခားမည္သည့္ေနရာတြင္မွ် သြ၀ါးဖ္ မျပဳႏိုင္သလို ျပဳခြင့္လည္း မရွိေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ သြ၀ါးဖ္သည္ အျခားေသာအိဗာဒသ္မ်ားထက္ ထူးျခားခ်က္ရွိေသာ ခ၀ပ္မႈတစ္ခုျဖစ္ေပသည္။

မစ္ဂ်ိေဒဟရာမ္သုိ႔ ၀င္သည့္အခါ (အေၾကာင္းျပခ်က္တစ္ခုခုမရွိပါက) သဟိယသြလ္မစ္ဂ်ိဒ္မဖတ္ဘဲ သြ၀ါေဖသဟိယဟ္ျပဳရန္ အမိန္႔ေပးထားသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ဟရာမ္ရွရီးဖ္သုိ႔ေရာက္လွ်င္ အျခားေသာအိဗာဒသ္မ်ားထက္ သြ၀ါးဖ္ကို အရင္ဆံုးျပဳလုပ္ပါ။ ၿပီးမွ က်န္အိဗာဒသ္မ်ား ျပဳလုပ္ရန္ျဖစ္၏။ ကုရ္အာန္က်မ္းျမတ္တြင္ ဗိုင္သြလႅာဟ္ကို (အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို တုပႏႈိင္းယွဥ္ေသာစကားရပ္မ်ားႏွင့္ ထင္ရွားေသာ အညစ္အေၾကးမ်ားမွ) သန္႔ျပန္႔စင္ၾကယ္စြာထားရန္ အမိန္႔ေပးထားသည့္ အာယသ္ႏွစ္ခုတြင္ သြ၀ါးဖ္ျပဳသူမ်ားကို အရင္ဆံုး အမည္ကိုင္တြယ္ မိန္႔ထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ စူရဟ္ဗကရဟ္ အာယသ္အမွတ္ ၁၂၅ႏွင့္ စူရဟ္ ဟဂ်္ အာယသ္အမွတ္ ၂၆တို႔တြင္ ေလ့လာႏုိင္သည္။

** ကအ္ဗဟ္ေပၚသို႔က်ေရာက္သည့္ ရဟ္မသ္မွ ေ၀စု

တမန္ေတာ္ျမတ္ ဆြလႅလႅားဟုအလိုင္းဟိဝစလႅမ္ မိန္႔ထားသည္မွာ ဗိုင္သြလႅာဟ္တြင္ ေန႔စဥ္ ရဟ္မသ္ေပါင္း ၁၂ဝ က်သည္။ ထိုထဲမွ ရဟ္မသ္ အခု ၆ဝ သည္ သြ၀ါးဖ္ျပဳေနသူမ်ားအတြက္ သီးသန္႔ျဖစ္သည္ဟု မိန္႔ထားသည္။ ဟဒီးစ္အျပည့္အစံုမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္သည္။ ဟဇရသ္ အဗ္ဒြလႅာဟ္ဗင္န္အဗၺါးစ္ထံမွ ဆင့္ျပန္ခ်က္လာသည္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ ဗိုင္သြလႅာဟ္ကို ဟဂ်္ျပဳသူမ်ားထံသု႔ိ ရဟ္မသ္ေပါင္း တစ္ရာ့ႏွစ္ဆယ္ ခ်ီးျမႇင့္ထားသည္။ ယင္းရဟ္မသ္မ်ားထဲမွ ရဟ္မသ္ ေျခာက္ဆယ္သည္ သြ၀ါးဖ္ျပဳေနသူမ်ားအတြက္ ျဖစ္၏။ ေလးဆယ္သည္ နမားဇ္ေဆာက္တည္ေနသူမ်ားအတြက္၊ ႏွစ္ဆယ္သည္ ဗိုင္သြလႅာဟ္ကို ၾကည့္ေနသူမ်ားအတြက္ ျဖစ္၏။ (ဗုိင္သြလႅာဟ္ (ကအ္ဗဟ္)ကို ၾကည့္ေနျခင္းသည္လည္း စ၀ါးဗ္၊ ရဟ္မသ္မ်ား ရေၾကာင္း ဤဟဒီးစ္မွ သိရပါသည္။ ယင္းအခြင့္ထူးကို အမိအရက်င့္သံုးပါ။ ကအ္ဗဟ္ ပတ္ပတ္လည္မွ အေဆာက္အဦးမ်ားထံသုိ႔ အာရံုေရာက္မေနပါႏွင့္။)

** သြ၀ါးဖ္ျပဳျခင္းျဖင့္ ကၽြန္ကို သူေကာင္းျပဳသည့္ ကုသုိလ္ရျခင္း

မုဟမၼဒ္ဗင္န္မြန္ကဒစ္ရ္က မိမိ၏ ဖခင္ထံမွ ဆင့္ျပန္သည္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ မိန္႔သည္မွာ အၾကင္သူသည္ ဗိုင္သြလႅာဟ္ကို ခုႏွစ္ႀကိမ္ပတ္မည္။ သြ၀ါးဖ္ျပဳေနစဥ္ အလဟႆ ကိစၥရပ္မ်ား ျပဳျခင္းလည္း မရွိခဲ့ပါမူ ဤက်င့္ေဆာက္တည္မႈသည္ ကၽြန္တစ္ဦးကို သူေကာင္းျပဳသည္ႏွင့္ ညီမွ်ပါသည္။

ဟဇရသ္ အဗ္ဒြလႅာဟ္ဗင္န္အုမရ္ထံမွ ဆင့္ျပန္သည္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ ဆြလႅလႅားဟုအလုိင္းဟိဝစလႅမ္ မိန္႔သည္မွာ အၾကင္သူသည္ ဗိုင္သြလႅာဟ္ကို သြ၀ါးဖ္ျပဳသည္။ ၿပီးေနာက္ နမားဇ္ႏွစ္ရကအသ္ဖတ္မည္။ သို႔ဆိုလွ်င္ ယင္းသူသည္ ကၽြန္တစ္ဦး သူေကာင္းျပဳသည္ႏွင့္အညီ ကုသိုလ္ရေပမည္။

သြ၀ါးဖ္၏ ေျခလွမ္းတိုင္းအတြက္ ကုသုိလ္ပံုႀကီး
ဟဇရသ္ အဗ္ဒြလႅာဟ္ဗင္န္အုမရ္က တမန္ေတာ္ျမတ္၏ စကားရပ္ကို ဆင့္ျပန္ေျပာျပသည္မွာ သြဝါးဖ္တြင္ ေျခေထာက္ၾကြၿပီး ျပန္ခ်သည့္ အႀကိမ္တိုင္းတြင္ (ေျခလွမ္းတစ္ခုတိုင္းတြင္) ထိုသူ႔အတြက္ ေကာင္းမႈ ဆယ္ခု မွတ္တမ္းတင္သည္။ မေကာင္းမႈ ဆယ္ခု ပယ္ဖ်က္ေပးသည္။ ထိုသူ႔အား အဆင့္အတန္း ဆယ္ခု ျမႇင့္တင္ေပးသည္။

ဟဇရသ္အဗူဟုရိုင္ရဟ္က ဆင့္ျပန္သည္။ တမန္ေတာ္ျမတ္ မိန္႔ေတာ္မူသည္။ အၾကင္သူသည္ ဗိုင္သြလႅာဟ္ကို သြ၀ါးဖ္လုပ္ေနသည္။ သြ၀ါးဖ္လုပ္ေနစဥ္အတြင္း
 سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلهِ وَلَااِلهَ اِلَّااللهُ وَاللهُ اَكْبَرْ မွအပ တျခားစကားရပ္မ်ား မေျပာေပ။ သုိ႔ဆိုလွ်င္ ၎သူ၏ ျပစ္မႈဆယ္ခု ပယ္ဖ်က္ေပးသည္။ ေကာင္းမႈဆယ္ခု မွတ္တမ္းတင္သည္။ အဆင့္အတန္းအား ဆယ္ဆ ျမႇင့္တင္ေပးသည္။ အၾကင္သူသည္ သြ၀ါးဖ္ျပဳေနစဥ္အတြင္း အပိုစကားမ်ား ေျပာဆိုပါမူ ေရနည္းနည္းေလးတြင္ ေျခခ်၍ ေလွ်ာက္လွမ္းသူကဲ့သုိ႔ ၎သူသည္လည္း ရဟ္မသ္နည္းနည္းေလးတြင္ ေျခခ်၍ ေလွ်ာက္သူသာ ျဖစ္သည္။

သြ၀ါးဖ္ျပဳရာတြင္ အတတ္ႏိုင္ဆံုး ဇိကိရ္ျပဳျခင္းတြင္သာ ရွိေနရမည္။ မလိုအပ္ဘဲ အပိုစကားမ်ားေျပာျခင္းကို အထူးဂရုျပဳေရွာင္ၾကဥ္ရမည္။ သြ၀ါးဖ္တြင္ အပိုစကားမ်ား၊ အက်ဳိးမဲ့ အခ်ည္းအႏွီးစကားမ်ား ပါခဲ့လွ်င္ ရရွိမည့္ ကုသိုလ္သည္ နည္းကို နည္းမည္ပင္ ျဖစ္၏။ ဆင့္ျပန္ခ်က္တစ္ခု လာရွိ၏။ တမန္ေတာ္ျမတ္မိန္႔သည္မွာ သြ၀ါးဖ္ျပဳေနစဥ္အတြင္း စကားေျပာလိုပါက ေကာင္းမြန္ေသာစကားကိုသာ ေျပာဆိုသင့္သည္။ (ေကာင္းမြန္ေသာစကားဟု ဆိုရာတြင္ တမလြန္အတြက္ အက်ဳိးရွိသည့္ စကားရပ္မ်ဳိးကို ဆိုလိုသည္)

သြ၀ါးဖ္ဟူသည္ အလြန္ ကုသိုလ္အက်ဳိးရေသာ အိဗာဒသ္ျဖစ္ပါသည္။ မကၠဟ္ၿမိဳ႕ေတာ္၌ တည္းခိုေနစဥ္အတြင္း သြ၀ါးဖ္မ်ားစြာျပဳႏိုင္ရန္ ႀကိဳးစားပါ။ ဆင့္ျပန္ခ်က္ တစ္ခုရွိသည္။ အၾကင္သူသည္ ဗိုင္သြလႅာဟ္ကို အႀကိမ္ငါးဆယ္ သြ၀ါးဖ္ျပဳပါမူ ၎သည္ မိခင္၀မ္းဗိုက္မွ ေမြးစကေလးကဲ့သုိ႔ ျပစ္မႈဟူသ၍မွ စင္ၾကယ္ေနသူ ျဖစ္သြားေပသည္။ အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္သည္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔အား ကုသိုလ္တိုး၍ ျပစ္မႈမ်ားစင္ၾကယ္သြားသည့္ သြ၀ါးဖ္လုပ္ခြင့္ကို ေပးသနားေတာ္မူပါ။ အာမီးန္။

သြ၀ါးဖ္ဖြင့္ဆိုခ်က္
အဘိဓာန္တြင္ သြ၀ါးဖ္ဟူသည္မွာ လွည့္ျခင္း၊ ပတ္ျခင္းကို ေခၚဆိုသည္။ ရွရီအသ္အသံုးအႏႈန္းတြင္ သြ၀ါးဖ္ဟု ေျပာပါက ကအ္ဗဟ္ကို အနည္းဆံုး ေလးႀကိမ္မွ ခုႏွစ္ႀကိမ္အထိ ပတ္ျခင္းကို ဆိုလိုသည္။ (ထို႔ေၾကာင့္ ေလးႀကိမ္ထက္နည္းေသာ အပတ္ေရသည္ ရွရီအသ္အရ သြ၀ါးဖ္ဟု မေခၚပါ။)

သြ၀ါးဖ္အမ်ဳိးအစားမ်ား
သြ၀ါးဖ္ ခုႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္။ (၁) طواف تحيه (သြ၀ါေဖသဟီယဟ္) (၂) طواف عمره (သြ၀ါေဖအြမ္ရဟ္) (၃) طواف قدوم (သြ၀ါေဖကုဒူးမ္) (၄) طواف زيارت (သြ၀ါေဖဇိယာရသ္) (၅) طواف صدر (သြဝါေဖဆြဒရ္) (၆) طواف نذر (သြ၀ါေဖနဇရ္) (၇) طواف تطوع (သြ၀ါေဖသေသာဝ္ဝုအ္)

(၁) طواف تحيه (သြ၀ါေဖသဟီယဟ္) ... မတ္စ္ဂ်ိေဒဟရာမ္အတြင္းသို႔၀င္သည္ႏွင့္ ကအ္ဗဟ္ေက်ာင္းေတာ္၏ ဂုဏ္ရွိမႈႏွင့္ ထူးျမတ္မႈအရ ဤသြ၀ါးဖ္ျပဳျခင္းသည္ မုစ္သဟဗ္ျဖစ္၏။ မတ္စ္ဂ်ိေဒဟရာမ္သို႔ဝင္ေသာ အဲဟ္ရာမ္၀တ္ထားသူ၊ မဝတ္ထားသူ၊ မကၠဟ္ၿမိဳ႕သား၊ တျခားၿမိဳ႕သား အားလံုးအတြက္ အမိန္႔အတူတူပင္ ျဖစ္၏။

(၂) طواف عمره (သြ၀ါေဖအြမ္ရဟ္) ... အြမ္ရဟ္၏ အဲဟ္ရာမ္၀တ္၍ မတ္စ္ဂ်ိေဒဟရာမ္အတြင္းသို႔ ဝင္လာသူအတြက္ ဤသြဝါးဖ္သည္ အေရးႀကီး၏။ ထို႔ျပင္ အြမ္ရဟ္တြင္ သြဝါးဖ္ျပဳၿပီးေနာက္ စအီျပဳရန္လည္း အေရးႀကီးသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤသြဝါးဖ္တြင္ အမ်ဳိးသားတို႔အတြက္ စြႏၷသ္ျဖစ္သည့္ رَمَلْ, اِضْطِبَاعْ ရမလ္ႏွင့္ အိဒြ္ေသြဗာအ္ကို လုပ္ေဆာင္ရပါမည္။

(၃) طواف قدوم (သြ၀ါေဖကုဒူးမ္) ... ဟဂ်္တစ္ခုတည္းသာျပဳသည့္ မကၠဟ္ၿမိဳ႕သားမဟုတ္သူႏွင့္ ဟဂ်္ႏွင့္အြမ္ရဟ္ကုိ အဲဟ္ရာမ္တစ္ဆက္တည္းျဖင့္ ျပဳသူတို႔အတြက္ သြ၀ါေဖကုဒူးမ္သည္ စြႏၷသ္ျဖစ္၏။ (ဟဂ်္တစ္ခုတည္းသာ ျပဳသူသည္ မကၠဟ္ၿမိဳ႕သို႔ေရာက္သည္ႏွင့္ ခ်က္ခ်င္း သြ၀ါေဖကုဒူးမ္ျပဳရမည္။ ဟဂ်္ႏွင့္အြမ္ရဟ္ကုိ အဲဟ္ရာမ္တစ္ဆက္တည္းျဖင့္ ျပဳသူတို႔သည္ အြမ္ရဟ္၏ သြ၀ါးဖ္ႏွင့္ စအီျပဳၿပီးေနာက္ သြဝါေဖကုဒူးမ္ျပဳရမည္။ ဤသြ၀ါးဖ္သည္ မကၠဟ္ၿမိဳ႕သုိ႔ ၀င္သည္မွစ၍ ၀ုကူေဖအရဖဟ္ခ်ိန္ေရာက္သည္အထိ ျပဳခြင့္ရွိေနသည္။ ထို႔ေနာက္ပိုင္းတြင္ ျပဳခြင့္မရွိေတာ့ပါ။ သေဘာမွာ ယင္းေနာက္ပိုင္းျပဳလွ်င္ သြဝါေဖကုဒူးမ္မျဖစ္ေတာ့ပါ။)

(၄) طواف زيارت (သြ၀ါေဖဇိယာရသ္) ... ဤသြ၀ါးဖ္သည္ ဟဂ်္ျပဳသည့္ ဟာဂ်ီတိုင္းအတြက္ ဖရ္ဇ္ျဖစ္သည္။ ဝုကူးေဖအရဖဟ္ၿပီးေနာက္ ျပဳလုပ္ရသည္။ ဤသြ၀ါးဖ္မလုပ္ပါက(အဲဟ္ရာမ္ခၽြတ္ၿပီးလွ်င္လည္း) လင္မယားေနျခင္း ဟလာလ္မျဖစ္ပါ။

(၅) طواف صدر (သြဝါေဖဆြဒရ္) ... ဤသြ၀ါးဖ္ကို طواف وداع သြဝါးေဖေဝဒအ္ဟုလည္း ေခၚသည္။ ဟဂ်္၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားအားလံုး ျပဳၿပီးေနာက္ ဤသြ၀ါးဖ္ျပဳရန္ ဝါဂ်ိဗ္ျဖစ္၏။ အေကာင္းဆံုးပံုစံမွာ မကၠဟ္ၿမိဳ႕မွ ထြက္ခြာခ်ိန္ ျပဳလုပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤသ၀ါးဖ္ျပဳခ်ိန္တြင္ ဟိုင္းဇ္၊ နိဖားစ္ျဖစ္ေနသည့္ အမ်ဳိးသမီးတို႔အတြက္ တာ၀န္မရွိပါ။ ထို႔အတူ မကၠဟ္ၿမိဳ႕သားႏွင့္ ဟရာမ္အျပင္ဘက္ မီကားသ္အတြင္းတြင္ ေနထိုင္သူမ်ားအတြက္လည္း တာ၀န္မရွိပါ။ (ထိုေနရာကို حِلٌّ ဟစ္လ္ဟုေခၚသည္။)

(၆) طواف نذر (သြ၀ါေဖနဇရ္) ... သြ၀ါးဖ္ျပဳမည္ဟု ကိုးထားပါက ကိုးထားသည့္ စည္းကမ္းႏွင့္အညီ သြဝါးဖ္ျပဳရန္ ဝါဂ်ိဗ္ျဖစ္သည္။

(၇) طواف تطوع (သြ၀ါေဖသေသာဝ္ဝုအ္) ... နဖိလ္သြဝါးဖ္ျဖစ္သည္။ ကုသုိလ္တိုးရန္အတြက္ ျပဳႏိုင္သည္။ ဤသြဝါးဖ္အတြက္ အခ်ိန္သတ္မွတ္ထားျခင္းမရွိပါ။ မည္သည့္အခ်ိန္မဆို မည္မွ်မဆို ျပဳႏိုင္ပါသည္။

** သြဝါးဖ္အတြက္ မျပဳမေနရ အေရးႀကီးသည့္အေျခခံအခ်က္မ်ား
သြဝါးဖ္တြင္ အေျခခံအခ်က္ သံုးခုရွိသည္။ (၁) သြဝါးဖ္၏ အပတ္ေရအမ်ားစု လုပ္ေဆာင္ျခင္း၊ (၂) သြဝါးဖ္ကို ကအ္ဗဟ္၏ အျပင္ မတ္စ္ဂ်ိေဒဟရာမ္အတြင္း ျပဳလုပ္ျခင္း၊ (၃) ကိုယ္တိုင္ (တစ္ခုခုအေပၚ စီးနင္း၍ပင္ျဖစ္ေစ) သြဝါးဖ္ျပဳျခင္းတို႔ ျဖစ္သည္။ တတိယအခ်က္တြင္ လူတစ္ဦးသည္ အဲဟ္ရာမ္မဝတ္မီကတည္းက သတိလစ္ေနျခင္း၊ အလြန္ေနမေကာင္းျဖစ္ေနျခင္း၊ ႐ူးသြားျခင္းတို႔ျဖစ္ပါက ထိုသုိ႔သူမ်ားဘက္မွ အစားျပဳေပးခြင့္ရွိသည္။
** သြဝါးဖ္ မွန္ကန္မႈရွိရန္အတြက္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား
သြဝါးဖ္ မွန္ကန္မႈရွိရန္အတြက္ လိုအပ္သည့္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားသည္ ႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္။ တစ္မ်ဳိးမွာ သြဝါးဖ္တိုင္းအတြက္ျဖစ္၏။ ေနာက္တစ္မ်ဳိးမွာ ဟဂ်္၊ အြမ္ရဟ္၏ သြဝါးဖ္မ်ားအတြက္ ျဖစ္သည္။

ပထမအမ်ဳိးအစားအတြက္ စည္းကမ္းခ်က္ သံုးခုရွိသည္။ (၁) မြစ္လင္မ္ျဖစ္ျခင္း၊ (၂) သြဝါးဖ္၏ နိယသ္ (ရည္စူးမႈ)ျပဳျခင္း။ အနည္းဆံုး ... ကၽြႏ္ုပ္ သြဝါးဖ္ျပဳပါသည္ဟု ရည္စူးလိုက္ျခင္းပင္ နိယသ္ျဖစ္၏။ သြဝါးဖ္အမ်ဳိးအစားမ်ားကို ထည့္သြင္းရန္ စည္းကမ္းခ်က္မဟုတ္ပါ။ (၃) မတ္စ္ဂ်ိေဒဟရာမ္အတြင္းမွ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။ မတ္စ္ဂ်ိေဒဟရာမ္အျပင္ဘက္မွ သြဝါးဖ္ျပဳပါက ရွရီအသ္အရ အတည္မျဖစ္ပါ။

ဒုတိယအမ်ဳိးအစား သြဝါးဖ္အတြက္ စည္းကမ္းခ်က္ သံုးခုရွိသည္။ (၁) အဲဟ္ရာမ္ဝတ္ထားရမည္။ ဤသည္မွာ သြဝါးေဖအြမ္ရဟ္ႏွင့္ သြဝါးေဖကုဒူးမ္တို႔အတြက္ စည္းကမ္းခ်က္ျဖစ္၏။ (၂) သတ္မွတ္ခ်ိန္အတြင္း သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။ (၃) ဝုကူးေဖအရဖဟ္၏ ေနာက္တြင္ျဖစ္ျခင္း။ ဤစည္းကမ္းခ်က္ ႏွစ္ခုမွာ သြဝါေဖဇိယာရသ္ႏွင့္ သြဝါေဖေဝဒါအ္တို႔အတြက္ ျဖစ္သည္။

** သြဝါးဖ္၏ ဝါဂ်ိဗ္အခ်က္မ်ား
သြဝါးဖ္တြင္ အခ်က္ (၇)ခ်က္ ဝါဂ်ိဗ္ျဖစ္သည္။ မလုပ္ပါက ဂ်ဇာအ္ (အစားေပးေျခရန္) တာဝန္ထိုက္သည္။

(၁) မသန္႔ႀကီး၊ မသန္႔ငယ္ႏွစ္မ်ဳိးလံုးမွ စင္ၾကယ္ေနရမည္။ (အဝတ္အစားႏွင့္ ခႏၶာကိုယ္ ႏွစ္မ်ဳိးလံုးသန္႔ရမည္။) (သတိျပဳရန္၊ ရာဂစိတ္ေၾကာင့္ အရည္ၾကည္ထြက္ ယင္းအရာသည္ မသန္႔ျဖစ္သည္။ အျဖဴဆင္းျခင္းသည္ မသန္႔ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်က္မ်ား ျဖစ္ေပၚပါက ဝုဇူပ်က္ပါသည္။)
(၂) အရွက္ဖံုးအုပ္ျခင္း။ ဤအခ်က္ေၾကာင့္ သြဝါးဖ္ျပဳရင္း ဖံုးအုပ္ရမည့္အစိတ္အပိုင္း၏ ေလးပံုတစ္ပံု သုိ႔မဟုတ္ ထုိ႔ထက္ပိုေပၚေနပါက ယင္းသြဝါးဖ္ကို အစ အဆံုးျပန္လုပ္ရန္ သုိ႔မဟုတ္ ဂ်ဇာအ္ တာဝန္ရွိပါသည္။
(၃) ဟဂ်ေရအတ္စ္ဝဒ္မွ သြဝါးဖ္ကို အစျပဳျခင္း။
(၄) ညာဖက္မွ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။ လူကိုယ္တိုင္က ညာဖက္တြင္ရွိၿပီး ကအ္ဗဟ္ေက်ာင္းသည္ ဘယ္ဖက္တြင္ရွိသည့္ ပံုစံျဖစ္သည္။ ထိုပံုစံႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္လုပ္ပါက ဂ်ဇအ္တာဝန္ထိုက္သည္။
(၅) ေျခက်င္ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။ လမ္းေလွ်ာက္ႏိုင္သူသည္ ေျခက်င္သြဝါးဖ္ျပဳရန္ ဝါဂ်ိဗ္ျဖစ္၏။ သြဝါေဖဇိယာရသ္ႏွင့္ သြဝါေဖအြမ္ရဟ္တို႔အား ခိုင္လံုသည့္အေၾကာင္းျပခ်က္မရွိဘဲ စီးနင္း၍ သြဝါးဖ္ျပဳပါက သြဝါးဖ္ျပန္ျပဳရန္ သုိ႔မဟုတ္ ဒမ္ ေပးေဆာင္ရမည္။ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ေျခက်င္သြဝါးဖ္မလုပ္ႏိုင္ျခင္းျဖစ္ပါမူ ဂ်ဇအ္တာဝန္မထိုက္ပါ။
(၆) ဟသြီးမ္ကို သြဝါးဖ္၏ စည္းအတြင္းသုိ႔ ထည့္သြင္းျခင္း။ ဟသီြးမ္သည္လည္း ကအ္ဗဟ္ထဲမွပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သြဝါးဖ္ကို ဟသြီးမ္အျပင္မွျပဳရမည္။ ဟသြီးမ္ထဲမွ သြဝါးဖ္ျပဳပါက ဝါဂ်ိဗ္တာဝန္ကို မလုပ္ျခင္းေၾကာင့္ ဂ်ဇအ္တာဝန္ထိုက္ပါသည္။
(၇) သြဝါးဖ္ခုႏွစ္ပတ္ကို အျပည့္လုပ္ေဆာင္ျခင္း။ သြဝါးဖ္ခုႏွစ္ပတ္လံုးကို အျပည့္လုပ္ရန္ ဝါဂ်ိဗ္ျဖစ္သည္။ ေလးပတ္၊ ငါးပတ္လုပ္ၿပီးလွ်င္ သြဝါးဖ္ အထေျမာက္ၿပီျဖစ္သည္။ တစ္ဆက္တည္း ခုႏွစ္ပတ္အျပည့္လုပ္ရန္လည္း ဝါဂ်ိဗ္ျဖစ္၏။ မလုပ္လွ်င္ ဂ်ဇာအ္တာဝန္ထိုက္သည္။
မွတ္ခ်က္။ သြဝါးဖ္ျပဳၿပီးေနာက္ နမားဇ္ႏွစ္ရကအသ္ဖတ္ျခင္းသည္လည္း ဝါဂ်ိဗ္တာဝန္ျဖစ္သည္။

**သြဝါးဖ္၏ စြႏၷသ္အခ်က္မ်ား** (၁ဝ)ခ်က္ရွိသည္။
(၁) သြဝါးဖ္၏ အပတ္တိုင္းတြင္ အမ်ဳိးသားမ်ား اِضْطِبَاعْ အိဒြ္ေသြဗာအ္လုပ္ျခင္း။ (ၿခံဳထည္ကို ညာဖက္ ခ်ဳိင္းၾကားမွယူ၍ ဘယ္ဘက္ပုခံုးေပၚတင္ၿပီး ညာပုခံုးကိုေဖာ္ထားျခင္း) မွတ္ခ်က္။ အိဒ္ြေသြဗာအ္သည္ သြဝါးဖ္၏ေနာက္ စအီျပဳန္တာဝန္ရွိသည့္ သြဝါးဖ္အတြက္သာ စြႏၷသ္ျဖစ္သည္။ ပမာအားျဖင့္ သြဝါေဖကုဒူးမ္၊ သြဝါေဖအြမ္ရဟ္ စသည္မ်ားအတြက္ျဖစ္၏။ သြဝါးဖ္တိုင္းအတြက္ စြႏၷသ္ျဖစ္ျခင္းမဟုတ္ပါ။
(၂) သြဝါးဖ္၏ ပထမသံုးပတ္တြင္ ရမလ္လုပ္ျခင္း။ မွတ္ခ်က္။ ရမလ္သည္လည္း စအီရွိသည့္ သြဝါးဖ္အတြက္သာ စြႏၷသ္ျဖစ္ပါသည္။ အမ်ဳိးသမီးတို႔အတြက္ ထိုႏွစ္ခ်က္လံုး တာဝန္မရွိပါ။
(၃) က်န္သည့္ေလးပတ္တြင္ ရမလ္မလုပ္ျခင္း။ ဆိုလိုသည္မွာ က်န္သည့္ ေလးပတ္တြင္ ပံုမွန္သာ ေလွ်ာက္ပါ။
(၄) သြဝါးဖ္အစတြင္ ဟဂ်ေရအတ္စ္ဝဒ္ကုိ استقبال (အိတ္စ္သိက္ဗာလ္ ဂုဏ္ေပး) ျခင္း။ ဆိုလိုသည္မွာ ဟဂ်ေရအတ္စ္ဝဒ္ေရွ႕တည့္တည့္တြင္ရပ္၍ သြဝါးဖ္ကို အစျပဳျခင္း။
(၅) အိတ္စ္သိက္ဗာလ္ လုပ္ခ်ိန္တြင္ သပ္က္ဗီရ္ဆိုျခင္း။ သြဝါးဖ္ကို ဟဂ်ေရအတ္စ္ဝဒ္ေရွ႕တည့္တည့္မွ စတင္ခ်ိန္ အလႅာဟ္ဟုအပ္က္ဗရ္ ဆိုျခင္း။
(၆) ဟဂ်ေရအတ္စ္ဝဒ္ေရွ႕တြင္ သပ္က္ဗီရ္ဆိုခ်ိန္ လက္ႏွစ္ဖက္ကို နားရြက္အထိ ေျမႇာက္ျခင္း။
(၇) ဟဂ်ေရအတ္စ္ဝဒ္ကို အိစ္ေသလာမ္လုပ္ျခင္း။ သြဝါးဖ္အစႏွင့္ အဆံုးတြင္ အိစ္သိလာမ္လုပ္ျခင္းသည္ စြႏၷသ္ျဖစ္သည္။ ၾကားမွ အပတ္တိုင္းတြင္ အိစ္သိလာမ္လုပ္ျခင္း မုစ္သဟဗ္ျဖစ္သည္။
(၈) ရမလ္လုပ္သည့္ အပတ္မ်ားမွ အပ က်န္အပတ္တိုင္းတြင္ ရို႕က်ဳိးစြာေလွ်ာက္ျခင္း။
(၉) အပတ္တိုင္းကို ဆက္တိုက္ ျပဳလုပ္ျခင္း။
(၁ဝ) ခႏၶာကိုယ္ႏွင့္ အဝတ္မ်ားသည္ ေပၚလြင္သည့္ မသန္႔မ်ားမွ စင္ၾကယ္ေနျခင္း။

** သြဝါးဖ္၏ မုစ္သဟဗ္အခ်က္မ်ား** (၁၃)ခ်က္ရွိသည္။
(၁) ဟဂ်ေရအတ္စ္ဝဒ္ကို သံုးႀကိမ္နမ္းျခင္း။
(၂) သြဝါးဖ္စတင္ခ်ိန္တြင္ ကိုယ္တိုင္သည္ ဟဂ်ေရအတ္စ္ဝဒ္၏ ညာဖက္တြင္ ရွိၿပီး ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုလံုးသည္ ဟဂ်ေရအတ္စ္ဝဒ္ေရွ႕တြင္ရွိ၍ တစ္ေျပးညီျဖစ္ေနျခင္း။
(၃) သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္အတြင္း ရုက္ေနယမာနီကို အိစ္သိလာမ္လုပ္ျခင္း။
(၄) သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္ ဇိကိရ္၊ ဒုအာမ်ား အဆက္မျပတ္ျပဳေနျခင္း။
(၅) အမ်ဳိးသားမ်ားသည္ ဗိုင္သြလႅာဟ္ႏွင့္ အနီးဆံုးေနရာတြင္ ေနရာလည္းရမည္။ တျခားသူမ်ားကို တြန္းတိုက္၍ သြားရျခင္းမ်ဳိးလည္း မရွိပါမူ ထိုအနီးဆံုးေနရာမွ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္းသည္ မုစ္သဟဗ္ျဖစ္၏။ အမ်ဳိးသမီးတို႔အတြက္ ဗိုင္သြလႅာဟ္အနီးတြင္ ေယာက်္ားမ်ား ရွိေနခ်ိန္တြင္ အေဝးမွ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္းသည္ မုစ္သဟဗ္ျဖစ္၏။
(၆) အမ်ဳိးသမီးတို႔အတြက္ အေကာင္းဆံုးမွာ ညအခ်ိန္ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္းျဖစ္သည္။
(၇) သြဝါးဖ္၏ အပတ္ေရတစ္ခုခုတြင္ အုဇုရ္ျဖစ္ေစ၊ အုဇုရ္မရွိပဲျဖစ္ေစ အပတ္ေရမျပည့္ဘဲ လြတ္က်န္ခဲ့မည္။ သို႔မဟုတ္ မကၠရူးဟ္ထိုက္သည့္ပံုစံျဖင့္ သြဝါးဖ္ျပဳခဲ့သူဆိုပါမူ ယင္းသြဝါးဖ္ကို အစ အဆံုးျပန္လုပ္ျခင္းက မုစ္သဟဗ္ျဖစ္သည္။
(၈) သြဝါးဖ္ျပဳခ်ိန္ ေျပာပိုင္ခြင့္ရွိသည့္ စကားမ်ားကိုပင္ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း။ (စကားမေျပာဘဲေနျခင္း)
(၉) သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္အတြင္း စိတ္တည္ၿငိမ္ ရို႕က်ဳိးမႈကို ပ်က္ျပားေစမည့္ လုပ္ရပ္၊ အေျခအေနတိုင္းကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသည္ မုစ္သဟဗ္ျဖစ္သည္။ (ပမာ လူမ်ားကို လိုက္ၾကည့္ျခင္း၊ ခါးေထာက္ျခင္း။)
(၁၀) သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္အတြင္း စိတ္တြင္း စြဲထင္ေစသည့္ ျမင္ကြင္းမ်ား၊ အရာဝတၳဳမ်ား၊ စိတ္နစ္သြားေစသည့္အရာမ်ားမွ မိမိ၏ အၾကည့္ကိုထိန္းထားျခင္းသည္ မုစ္သဟဗ္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိမိေလွ်ာက္ေနသည့္ ေနရာထက္ ပိုမၾကည့္ျခင္းက အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။
(၁၁) ဒုအာ၊ ဇိကိရ္တို႔ကို အသံက်ယ္က်ယ္ျဖင့္ ဖတ္လွ်င္ အနားရွိသူမ်ားကို စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေစပါက တိုးတိုးဖတ္ရန္ ဝါဂ်ိဗ္ျဖစ္သည္။ အေႏွာင့္အယွက္ မျဖစ္ေစပါကလည္း တိုးတိုးဖတ္ျခင္းကသာ မုစ္သဟဗ္ျဖစ္ပါသည္။
(၁၂) သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္အတြင္း ရွရီအသ္၏ အမိန္႔မ်ားႏွင့္ ဆန္႔က်င္သည့္ လုပ္ရပ္တိုင္းကို ေရွာင္ၾကဥ္ရမည္။
(၁၃) သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္အတြင္း လူတစ္ဦးဦးထံသု႔ိ အၾကည့္ေရာက္သြားမည္။ ယင္းသူတြင္ ျပစ္ခ်က္တစ္ခုခု သို႔မဟုတ္ ဟဂ်္ဆိုင္ရာ အသိပညာကို ေသခ်ာမသိသူျဖစ္ပါက ၎ကို မႏွိမ္ပါႏွင့္။ အျမင္မေစာင္းပါႏွင့္။ ျဖစ္ႏုိင္ပါက အေျခအေနေပးလွ်င္ ေအးေဆးစြာ ေျပာျပပါ။

** သြဝါးဖ္တြင္ မုဗဟ္ျဖစ္သည့္အခ်က္မ်ား**
(မုဗဟ္ဟူသည္မွာ ျပဳပိုင္သည့္ အမိန္႔မ်ဳိးျဖစ္ေသာ္လည္း မတတ္သာသည့္အဆံုး ျပဳခြင့္ေပးထားသည့္ အမိန္႔မ်ဳိးျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္စြာ လုပ္ခြင့္ေပးထားျခင္းမ်ဳိးမဟုတ္ပါ။)
(၁) တစ္ဦးဦးကို စလာမ္ေပးျခင္း။ ၎သည္ ဇိကိရ္ အစရွိသည့္တို႔ကို ဖတ္ေနသူမဟုတ္ရ။ ယင္းသုိ႔ေသာသူကို စလာမ္ေပးျခင္းသည္ မကၠရူဟ္ျဖစ္သည္။
(၂) ႏွာေခ်သူက အလ္ဟမ္ဒုလိလႅာဟ္ ဆိုျခင္း။ (ယင္းသို႔ဆိုရာတြင္ အသံႏွင့္ ဆိုရမည္ဟု မပါရွိပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားအေနျဖင့္ အလ္ဟမ္ဒုလစ္လ္လဟ္ကို အသံမထြက္ဘဲ ဆိုျခင္းကသာ သင့္ေတာ္၏။)
(၃) ႏွာေခ်သူႏွင့္ စလာမ္ေပးသူအား အေျဖျပန္ေပးျခင္း။
(၄) လိုအပ္လာပါက လိုအပ္သေလာက္ စကားေျပာျခင္း။
(၅) ေရ စသည္တို႔ ေသာက္ျခင္း။
(၆) လိုအပ္ေသာ မစာအိလ္မ်ားကို ေမးျခင္းႏွင့္ ေမးလာသည္မ်ားကို ေျဖျခင္း။
(၇) သန္႔ေသာ ေျခအိတ္၊ ဖိနပ္စသည္တို႔ဝတ္၍ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။
(၈) ရုက္ေနယမာနီကို အိစ္သိလာမ္မလုပ္ျခင္း။
(၉) ေကာင္းေသာစာသားမ်ားပါသည့္ ကဗ်ာ၊ လကၤာမ်ား ဆိုေနသည္။
(၁ဝ) အေၾကာင္းတစ္ခုခုေၾကာင့္ အစီးအနင္း စသည္တို႔ျဖင့္ သြဝါးဖ္လုပ္ျခင္း။

** သြဝါးဖ္တြင္ မကၠရူးဟ္ျဖစ္သည့္ အခ်က္မ်ား
(မကၠရူးဟ္မ်ား ပါဝင္ပါက ယင္းအမလ္၏ ကုသုိလ္သည္ နည္းသြားမည္ျဖစ္သည္။ အလႅာဟ္ထံသုိ႔ အျပစ္အနာအဆာမ်ားပါေနသည့္ အမလ္ကို ဆက္သသည္ႏွင့္ တူေပသည္။)

(၁) အပိုစကားမ်ား ေျပာျခင္း။ အက်ဳိးမရွိသည့္ အလုပ္မ်ား လုပ္ေနျခင္း။
(၂) အေရာင္းအဝယ္လုပ္ျခင္း၊ သုိ႔မဟုတ္ ေစ်းစကားမ်ား ေျပာေနျခင္း။
(၃) စားေနျခင္း။ (အခ်ဳိ႕ပညာရွင္တို႔က ေသာက္ျခင္းကိုပါ မကၠရူးဟ္ ဟုျပထားသည္။)
(၄) အလႅာဟ္အရွင္ျမတ္ကို ခ်ီးမြမ္းျခင္း၊ ေက်းဇူးတင္ျခင္းစသည့္ စကားရပ္မ်ားမပါသည့္ ကဗ်ာလကၤာမ်ား ဖတ္ျခင္း။
(၅) ဇိကိရ္၊ သိလာဝသ္၊ ဒုအာတုိ႔ကို အသံက်ယ္က်ယ္ျဖင့္ ဖတ္ေနျခင္း။ အကယ္၍ ယင္းအသံေၾကာင့္ အနီးရွိ သြဝါးဖ္ျပဳေနသူ နမားဇ္ဖတ္ေနသူတို႔ အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ရပါက မကၠ႐ူးဟ္ျဖစ္သည္။
(၆) မသန္႔သည့္ အထည္ကို ဝတ္လွ်က္ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။
(၇) ဟဂ်ေရအတ္စ္ဝဒ္ကို အိစ္သိက္ဗာလ္မလုပ္မီအရင္ လက္ေျမႇာက္လုိက္ျခင္း။
(၈) က်င္ႀကီး၊ က်င္ငယ္ စြန္႔ခ်င္စိတ္ရွိေနခ်ိန္ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။
(၉) ဗိုက္ဆာလွ်က္၊ ေရဆာလွ်က္၊ ေဒါသထြက္ စိတ္တိုလွ်က္ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။
(၁ဝ) ဒုအာျပဳရန္ လက္ေျမႇာက္လိုက္ျခင္း သုိ႔မဟုတ္ နမားဇ္ကဲ့သုိ႔ လက္ပိုက္ထားျခင္း။
(၁၁) သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္ ရပ္၍ ဒုအာ စသည္မ်ား ဖတ္ေနျခင္း။
(၁၂) သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္ အေရးတစ္ႀကီးလိုအပ္ခ်က္မရွိဘဲ အျပင္ထြက္လိုက္ျခင္း။

** သြဝါးဖ္တြင္ ဟရာမ္ျဖစ္သည့္ အခ်က္မ်ား
(၁) ဟိုင္းဇ္၊ နိဖားစ္၊ ဂ်နာဗသ္ (ေရခ်ဳိးရန္ ဖရ္ဇ္ထိုက္သည့္) အေျခအေနတို႔ျဖင့္ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။
(၂) ဝုဇူမရွိဘဲ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။
(၃) အရွက္ေပၚေနသည့္ အေျခအေနျဖင့္ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။
(၄) အေၾကာင္းတစ္စံုတစ္ရာမရွိဘဲ အစီးအနင္းျဖင့္ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။
(၅) ဟသြီးမ္အတြင္းမွ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။
(၆) သြဝါးဖ္၏ အပတ္ေရတစ္ခုခုကို လႊတ္လိုက္ျခင္း။
(၇) အေၾကာင္းမဲ့ ေျခေနာက္ျပန္ျဖင့္ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း။

သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္အတြင္း ကအ္ဗဟ္ေက်ာင္းေတာ္ကို ၾကည့္ျခင္း
သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္တစ္ေလွ်ာက္ မိမိ၏ ၾကည့္ျခင္းသည္ လမ္းေလွ်ာက္ရာ ေနရာတြင္သာ ျဖစ္ရမည္။ သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္ ဟိုဟိုဒီဒီ ေရွာက္ၾကည့္ေနျခင္း၊ ကအ္ဗဟ္ေက်ာင္းေတာ္ကို ၾကည့္ျခင္းတို႔သည္ လံုးဝမသင့္ေတာ္ေပ။ (အခ်ဳိ႕ေသာ က်မ္းမ်ားတြင္ သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္အတြင္း ကအ္ဗဟ္ေက်ာင္းေတာ္ကို ၾကည့္ျခင္း မပိုင္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ယင္းသို႔ မပိုင္သည့္ ပံုစံမွာ ရင္ဘတ္ႏွင့္ မ်က္ႏွာ ႏွစ္ခုလံုးကို ဗိုင္သြလႅဟ္ဘက္သုိ႔ လွည့္ျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။) အခ်ဳိ႕သူတို႔သည္ သြဝါးဖ္ျပဳစဥ္တစ္ေလွ်ာက္လံုး ကအ္ဗဟ္ေက်ာင္းေတာ္ကို ၾကည့္ေနၾကသည္။ ၎တို႔၏ လုပ္ရပ္သည္ မွားပါသည္။

သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္ ကအ္ဗဟ္ဘက္သုိ႔ ရင္ဘတ္လွည့္ျခင္း၊ ေက်ာေပးျခင္း
သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္ ကအ္ဗဟ္ဘက္သုိ႔ တမင္သက္သက္ (ရည္ရြယ္၍) ရင္ဘတ္လွည့္ျခင္း၊ ေက်ာေပးျခင္းတို႔ ျပဳလိုက္ပါက ယင္းအေျခအေနရွိေနသည့္ အကြာအေဝးကို သြဝါးဖ္အျဖစ္ မသတ္မွတ္ပါ။ (ထို႔ေၾကာင့္ ေနာက္ျပန္ဆုတ္၍ သြဝါးဖ္ျပန္လုပ္ရမည္။ ပမာအားျဖင့္ ေျခေလးလွမ္းစာမွ် ထိုအျပဳအမူမ်ဳိး လုပ္လိုက္ပါက ထိုမွ်ခန႔္ကို ျပန္လာ၍ ပံုစံအမွန္ျဖင့္ သြဝါးဖ္ျပည့္ေအာင္လုပ္ပါ။)

သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္ လူအုပ္ေၾကာင့္ ရင္ဘတ္သည္ ကအ္ဗဟ္ဘက္သုိ႔ လွည့္သြားျခင္း
သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္အတြင္း လူမ်ားျခင္းေၾကာင့္ မရည္ရြယ္ဘဲ ရုတ္တရက္ ကအ္ဗဟ္ဘက္သုိ႔ ရင္ဘတ္လွည့္ျခင္း၊ ေက်ာေပးျခင္းတို႔ျဖစ္သြားခဲ့လွ်င္ ယင္းပံုစံသည္ အခြင့္ရွိသျဖင့္ သြဝါးဖ္တြင္ မည္သုိ႔မွ် ထိခိုက္မႈ မရွိပါ။

သြဝါးဖ္၏ အပတ္ေရမ်ား ေရာသြားျခင္း
သြဝါးဖ္လုပ္ေနစဥ္အတြင္း အပတ္ေရ ဘယ္ႏွစ္ႀကိမ္ၿပီးသြားသည္ကို ေရာသြားပါမူ ယင္းသြဝါးဖ္သည္ အြမ္ရဟ္ သုိ႔မဟုတ္ သြဝါေဖဇိယာရသ္ျဖစ္လွ်င္ ဤသုိ႔လုပ္ပါ။ သံသယျဖစ္ေနသည့္ အပတ္ေရကေန ျပန္ေရတြက္ပါ။ (ပမာ၊ ႏွစ္ပတ္ ၿပီးတာလား၊ သံုးပတ္ ၿပီးတာလား မကြဲျပားေပ၊ သံုးပတ္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး သံသယျဖစ္ျခင္းျဖစ္လွ်င္ ဤ တတိယအပတ္မွ ျပန္စပတ္ပါ။) သြဝါေဖဇိယာရသ္မွအပ တျခားေသာ စြႏၷသ္၊ နဖိလ္သြဝါးဖ္မ်ားျဖစ္လွ်င္ အထင္မ်ားသည့္ အပတ္ေရမွ စပါ။

ရမလ္လုပ္ရန္ ေမ့သြားလွ်င္
ပထမသံုးပတ္ သို႔မဟုတ္ ထို႔ထက္နည္းေသာ အပတ္ေရတြင္ ရမလ္လုပ္ရန္ ေမ့သြားပါက အစားျပန္ျဖည့္ရန္ မရွိပါ။

ခုႏွစ္ပတ္လံုးတြင္ ရမလ္လုပ္ျခင္း
ပထမသံုးပတ္ၿပီးလွ်င္ ပံုမွန္အတိုင္း ျပန္ေလွ်ာက္ျခင္းသည္ စြႏၷသ္ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ ေမ့ၿပီး ခုႏွစ္ပတ္လံုးတြင္ ရမလ္လုပ္လိုက္ပါမူ ဂ်ဇအ္ တာဝန္မထိုက္ပါ။ တမင္သက္သက္ျပဳလုပ္ျခင္းျဖစ္မူ မကၠ႐ူဟ္သန္ဇီဟီထိုက္ပါသည္။

အေၾကာင္းမဲ့ ရမလ္မလုပ္ျခင္း
အေၾကာင္းမဲ့ ရမလ္မလုပ္လွ်င္ ဂ်ဇအ္မထိုက္ပါ။ သို႔ေသာ ဤသုိ႔လုပ္ျခင္းသည္ မကၠ႐ူဟ္ျဖစ္၏။ က်န္းမာေရး၊ အသက္ႀကီးျခင္း စသည့္ အေၾကာင္းတစ္ခုခုေၾကာင့္ ရမလ္မလုပ္ႏိုင္ျခင္းျဖစ္မူ အေၾကာင္းမဟုတ္ပါ။

သြဝါးဖ္ၿပီးေနာက္ အိဒ္ြသိဗာအ္၏ ပုံစံကို ခ်က္ခ်င္းျပင္လုိက္ရန္
သြဝါးဖ္ၿပီးလွ်င္ အိဒြ္သိဗာအ္လုပ္ျခင္းကို ရပ္လိုက္ရမည္။ သေဘာမွာ အဲဟ္ရာမ္ကို ပုခံုးေပၚျပန္ၿခံဳလိုက္ရမည္။ အကယ္၍ အိဒ္ြသိဗာအ္၏ ပုံစံအတိုင္း နမားဇ္ႏွစ္ရကအသ္ကို ဖတ္လုိက္ပါမူ မကၠ႐ူဟ္ျဖစ္သည္။

သြဝါးဖ္၏ နမားဇ္ႏွစ္ရကအသ္ဖတ္ျခင္း
သြဝါးဖ္ၿပီးေနာက္ နမားဇ္ႏွစ္ရကအသ္ဖတ္ရန္ အေရးႀကီးသည္။ မကာေမအိဗ္ရာဟီးမ္အနီးတြင္ ဖတ္ရမည္။ သို႔မဟုတ္ ေနရာလြတ္ရာတြင္ ဖတ္လိုက္ပါ။

သြဝါးဖ္နမားဇ္၏ စူရဟ္
ပထမရကအသ္တြင္ စူရဟ္ ကာဖိ႐ူးန္၊ ဒုတိယရကအသ္တြင္ စူရဟ္အိခ္လားစြ္တြဲျခင္း မုစ္သဟဗ္ျဖစ္သည္။

မကၠ႐ူးဟ္ခ်ိန္မ်ားတြင္ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း
နမားဇ္ဖတ္ျခင္း မကၠ႐ူးဟ္ျဖစ္သည့္ အခ်ိန္မ်ားတြင္ သြဝါးဖ္ျပဳျခင္း မကၠ႐ူဟ္မဟုတ္ပါ။ ထိုအခ်ိန္မ်ားတြင္ သြဝါးဖ္ျပဳၿပီးေနာက္ သြဝါးဖ္နမားဇ္ကို ထိုအခ်ိန္တြင္ဖတ္ျခင္းက မကၠ႐ူဟ္ျဖစ္သည္။

နားလည္သေဘာေပါက္ႏိုင္ျခင္းမရွိသည့္ ကေလးငယ္၏ သြဝါးဖ္သည္ အတည္မျဖစ္
ယင္းသုိ႔ေသာကေလးငယ္သည္ ကိုယ္တိုင္သြဝါးဖ္လုပ္ပါက သြဝါးဖ္အထမေျမာက္ပါ။ သြဝါးဖ္ မွန္ကန္ရန္အတြက္ နိယသ္ ရည္စူးခ်က္ရွိျခင္းသည္ စည္းကမ္းခ်က္ျဖစ္၏။ ကေလးငယ္သည္ ရည္စူးမႈ၊ ရည္ရြယ္မႈတို႔ကို လုပ္ႏိုင္စြမ္းမရွိပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ယင္းသုိ႔ေသာကေလးငယ္၏ အဲဟ္ရာမ္ႏွင့္ သြဝါးဖ္ စသည္တို႔ကို အုပ္ထိန္းသူက လုပ္ေပးရပါမည္။

သြဝါးဖ္ျပဳစဥ္ သလ္ဗီယဟ္ဆိုျခင္း
သြဝါးဖ္ျပဳသူသည္ အဲဟ္ရာမ္ဝတ္ထားသည္ျဖစ္ေစ၊ မဝတ္ထားသည္ျဖစ္ေစ သြဝါးဖ္ျပဳေနစဥ္ သလ္ဗီယဟ္ မဆုိပါႏွင့္။ သြဝါးဖ္ျပဳခ်ိန္မွအပ က်န္အေျခအေနအားလံုးတြင္ အဲဟ္ရာမ္ဝတ္ထားသူ၊ ဟာဂ်ီတို႔သည္ ဂ်မရာေအအြက္ဗဟ္၏ ရမီျပဳသည္အထိ သလ္ဗီယဟ္ဖတ္ေနရပါမည္။

သြဝါေဖကုဒူးမ္တြင္ အမွားမ်ား၊ အျပစ္မ်ား လုပ္ျခင္း
(၁) သြဝါေဖကုဒူးမ္၏ အပတ္ေရအမ်ားစုကို မသန္႔သည့္အေျခအေနႏွင့္ ျပဳခဲ့ပါမူ ဒမ္ (သားေကာင္ ဇဗဟ္ျပဳရန္) ဝါဂ်ိဗ္ထိုက္သည္။ သန္႔ျပန္႔ေအာင္ျပဳ၍ သြဝါးဖ္ျပန္လုပ္ရမည္။ ထုိသို႔လုပ္လိုက္ပါမူ ဒမ္ မထိုက္ေတာ့ပါ။
(၂) သြဝါေဖကုဒူးမ္၏ အပတ္ေရအမ်ားစုကို ဝုဇူမရွိဘဲ လုပ္ခဲ့ပါမူ ထိုသြဝါးဖ္ကို ဝုဇူႏွင့္တကြျပန္လုပ္ျခင္းသည္ မုစ္သဟဗ္ျဖစ္သည္။ ထိုသုိ႔ျပန္မလုပ္ပါက တစ္ပတ္တိုင္းအတြက္ စြဒကာေအဖိသိရ္တစ္ခုစီ တာဝန္ထိုက္သည္။
(၃) သြဝါေဖကုဒူးမ္ကို လႊတ္လိုက္ျခင္းသည္ မကၠ႐ူဟ္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဂ်ဇာတာဝန္မထိုက္ပါ။ အကယ္၍ သြဝါဖကုဒူးမ္စၿပီးေနာက္ အပတ္ေရအမ်ားစုကို လႊတ္လိုက္ျခင္းျဖစ္မူ ယင္းသြဝါးဖ္ကို ျပည့္ေအာင္ ျဖည့္ရန္ တာဝန္ရွိသည္။ ျပန္မျဖည့္ပါက ဒမ္ တာဝန္ထိုက္သည္။ နဖိလ္သြဝါးဖ္အမိန္႔သည္လည္း ထိုအတိုင္းျဖစ္သည္။
မွတ္ခ်က္။ သြဝါေဖသဟိယဟ္ႏွင့္ သြဝါေဖနဖိလ္တို႔သည္ သြဝါေဖကုဒူးမ္ႏွင့္ အမိန္႔တူသည္။

[က်မ္းကိုး။ كتاب المسائل, جلدثالث, مرتب مفتي محمد منصور پوری  جامعه قاسميه مدرسه شاهي مراد اباد]
ဤအေၾကာင္းအရာသည္ သြဝါးဖ္ႏွင့္ ယင္း၏အေျခခံအခ်က္မ်ားကို မုစ္လင္မ္တို႔ သိရွိေစရန္ ေဖာ္ျပေပးျခင္းမွ်သာ ျဖစ္ပါသည္။ ဟဂ်္ျပဳေနစဥ္ သို႔မဟုတ္ ဟဂ်္ႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ အျခားေသာ မစာအိလ္မ်ားကို ထပ္မံသိရွိလိုပါက နီးစပ္ရာ အဲဟ္ေလစြႏၷသ္၏ မုဖ္သီဆြာဟိဗ္မ်ားကို ေမးျမန္းပါရန္ အႀကံျပဳပါသည္။
Credit ; အလ္မုဖီးဒ္က ေရးသားသည္။

အလ္မုဖီးဒ္ Link မ်ား
Website: http://aaitee.blogspot.com
Facebook: http://www.facebook.com/almufeed.mm
Email: haroonrangoni@gmail.com
google တြင္ရွာရန္ “ အလ္မုဖီးဒ္ ” ဟု ျမန္မာလိုရိုက္၍ရွာပါ။
မိမိဖုန္းထဲတြင္ ျပန္လည္ဖတ္ရႈရန္ သိမ္းထားလိုပါက Simple Islam.apk ဖုိင္ကို ေဒါင္းလုတ္ဆြဲျပီး Install လုပ္ထားပါ။